Eicel- en spermadonatie geen moeite mee, al komt die eerste zelden voor omdat er in Nederland nauwelijks eiceldonors zijn (begrijpelijk).
Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
fokfanaat schreef:anjali schreef:[
Omdat ik mezelf wil zien als een onderdeel van de natuur, een natuurprodukt zeg maar.
dan hoop ik dat je ook niet met een keizersnee ter wereld bent gekomen.
IVF kan ook gewoon met een eitje en spermacelletje van de wensouders met alleen een klein beetje hulp, dan zit er niets vreemds bij.
BaileyMix schreef:Draagmoederschap uit financiële nood vind ik inderdaad een heel andere kwestieNet zoals bijvoorbeeld 'vrijwillige' prostitutie uit financiële nood. Allemaal alsnog dwang, maar dan dwang door omstandigheden. Dat zijn ellendige kwesties.
BaileyMix schreef:Draagmoederschap uit financiële nood vind ik inderdaad een heel andere kwestieNet zoals bijvoorbeeld 'vrijwillige' prostitutie uit financiële nood. Allemaal alsnog dwang, maar dan dwang door omstandigheden. Dat zijn ellendige kwesties.
Eicel- en spermadonatie geen moeite mee, al komt die eerste zelden voor omdat er in Nederland nauwelijks eiceldonors zijn (begrijpelijk).
Fly_high schreef:Amber_anne schreef:Een van de rechten van het kind is dat deze weet wie zijn of haar ouders zijn en het recht heeft daar bij op te groeien als dat in het belang van het kind is.
Bij buitenlandse donor/draagmoeder schap ontneem je het kind van deze rechten.
Dat zou me persoonlijk het minst schelen
Ook de natuurargumenten snap ik niet zo, natuur ondersteunt heel veel mensen niet in hun behoefte om normaal te kunnen functioneren, gelukkig hebben we er wel wetenschap voor![]()
Aan het draagmoederschap verhaal vind ik het vooral schrijnend hoe met de draagmoeders omgegaan wordt, men is vaak netter met fokmerries dan met die vrouwen. Dat rechtpraten met "maar ze zijn er zelf akkoord mee gegaan en krijgen er geld voor terug" ga ik nooit pikken, alsof er daadwerkelijk sprake kan zijn van informed consent in deze situatie.
Nu met de oorlog in Oekraine gaat het ineens nog harder mis dan daarvoor. Want ineens willen sommige Westerse ouders hun op maat gemaakte baby niet meer op komen halen. Of ze willen de draagmoeder op bepaalde plek hebben waar het hun uitkomt, zonder rekening te houden met het feit dat heen en weer reizen door oorlogsgebied of je eigen gezin midden in de oorlog achterlaten makkelijker gezegd dan gedaan is. Of moet de draagmoeder juist tegen haar wil in Oekraine blijven ipv vluchten want aan de EU-kant van de grenzen wordt zo'n baby juridisch gezien van haar ipv de genetische ouders en dat is harstikke onwenselijk uiteraard.
Als je zoiets iemand anders aandoet omwille van je kinderwens dan fiets you.
Danique_G schreef:Maar dat is een hele gekke stelling wel. Er zijn vrouwen en heren die het gewoon vrijwillig kiezen. In principe werk ik ook gewoon door omstandigheden en omdat ik geld wil.
Het klinkt enigszins neerbuigend. Alsof er geen andere reden kan zijn om voor het beroep sexwerker te kiezen anders dan geld of dwang. Dat is niet zo. Ondanks dat gros het zich niet kan inbeelden.
Danique_G schreef:BaileyMix schreef:Draagmoederschap uit financiële nood vind ik inderdaad een heel andere kwestieNet zoals bijvoorbeeld 'vrijwillige' prostitutie uit financiële nood. Allemaal alsnog dwang, maar dan dwang door omstandigheden. Dat zijn ellendige kwesties.
Maar dat is een hele gekke stelling wel. Er zijn vrouwen en heren die het gewoon vrijwillig kiezen. In principe werk ik ook gewoon door omstandigheden en omdat ik geld wil.
Het klinkt enigszins neerbuigend. Alsof er geen andere reden kan zijn om voor het beroep sexwerker te kiezen anders dan geld of dwang. Dat is niet zo. Ondanks dat gros het zich niet kan inbeelden.
Sanet schreef:Maar als dat nou de broer is van de vader, waarvan de zwemmers wel werken? Dan mag het wel?
Ik denk dat het juist verstandig is om dan niet te gaan voortplanten met “materiaal” wat om welke reden niet “voldoet”. Of dat nu medisch is of niet.
Voor mij hoeven er overigens niet zoveel kinderen op de wereld, maar dat is wat anders.
Ik denk ook bij paarden dat het goed is om juist met goed materiaal te fokken ipv alles wat “een gat heeft” maar te dekken.
rien10 schreef:Sanet schreef:Maar als dat nou de broer is van de vader, waarvan de zwemmers wel werken? Dan mag het wel?
Ik denk dat het juist verstandig is om dan niet te gaan voortplanten met “materiaal” wat om welke reden niet “voldoet”. Of dat nu medisch is of niet.
Voor mij hoeven er overigens niet zoveel kinderen op de wereld, maar dat is wat anders.
Ik denk ook bij paarden dat het goed is om juist met goed materiaal te fokken ipv alles wat “een gat heeft” maar te dekken.
Alles "mag" of Anjali, ik of iemand anders dat wel of niet wil is iets heel anders. Daar gaat alleen de persoon in kwestie over.
Danique_G schreef:Maar vooralsnog hoeft dit niet voor iedereen schrijnend te zijn. Mijn eerste gedachte was toen ik las dat er dames in de vs zijn die hun eitjes verkopen was: “waar kan ik me aanmelden?”. Er zijn mensen die zich meer van het fysieke los kunnen koppelen. Dit is een nuance en bedoeld als kwestie van perceptie. We zijn al snel geneigd vanuit en eigen situatie te denken.
Fly_high schreef:Danique_G schreef:Maar vooralsnog hoeft dit niet voor iedereen schrijnend te zijn. Mijn eerste gedachte was toen ik las dat er dames in de vs zijn die hun eitjes verkopen was: “waar kan ik me aanmelden?”. Er zijn mensen die zich meer van het fysieke los kunnen koppelen. Dit is een nuance en bedoeld als kwestie van perceptie. We zijn al snel geneigd vanuit en eigen situatie te denken.
Haha, ik heb het opgezocht maar in EU mag het zo te zien nergens commercieel, zeker niet in Nederland, en dan worden ook nog jouw gegevens gedeeld met het kind dat zo verwekt is. Slechte deal
Fly_high schreef:Danique_G schreef:Maar vooralsnog hoeft dit niet voor iedereen schrijnend te zijn. Mijn eerste gedachte was toen ik las dat er dames in de vs zijn die hun eitjes verkopen was: “waar kan ik me aanmelden?”. Er zijn mensen die zich meer van het fysieke los kunnen koppelen. Dit is een nuance en bedoeld als kwestie van perceptie. We zijn al snel geneigd vanuit en eigen situatie te denken.
Haha, ik heb het opgezocht maar in EU mag het zo te zien nergens commercieel, zeker niet in Nederland, en dan worden ook nog jouw gegevens gedeeld met het kind dat zo verwekt is. Slechte deal