Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 10:16

Heb anders ook wel mazzel gehad dat iemand planten water ging geven gok dat ze 2 weken zonder eten er niet geweest was. En eigenlijk dikke mazzel dat de kraan overloop is die om de zoveel tijd druppelt. Met dat ze uit de wc drinkt.

Hier zeer waarschijnlijk 2de broed ronde alleen nu voor de overbuurman waarvan de barnevelder groot dubbel gezoomd om de haverklap broeds zijn. Nu maar een van de broedse kippen haar eigen vervanging uitbroeden.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 11:46

Marcella, dat ziet er goed uit! Jammer wel van de aardbeien! Hier doen ze het ook niet goed en ik snap niet waarom eigenlijk. Ze staan er nu voor het 3e jaar. Van de 6 planten hebben we er nu nog 2 over.

Apart wel dat die barnevelders zoveel broeds zijn! Het is juist vanuit het ras dat ze dat niet zijn, hier zijn ze nog geen enkele keer broeds geweest. De andere 2 ook niet maar geen idee wat zij precies zijn.
Ik heb ook juist de barnies toen op mijn lijstje gezet door het weinig broeds zijn.

Cantury, heel veel sterkte! Y;(

Een paar dagen geleden hier ook foto's gemaakt van de moestuin. Ondertussen wel het een en ander nog gedaan.
De courgettes, 1 gaat vooral goed, de rest iets minder.
Afbeelding

Moestuin deel 1
Komkommer, watermeloen, tomaat, spinazie, sla en paprika's (die laatste zijn nog heel mini helaas :( )
Afbeelding
watermeloen (ondertussen een stukje gegroeit :D )
Afbeelding
de 2 tomaten die mijn vriend van zijn werk mee genomen heeft, met ook vruchten. De rest van de tomaten zijn algemeen gezien nog niet zo ver met uitzondering de 3 wilde die er staan.
Afbeelding
Sla had ik mij op verkeken. teveel dus nu schieten ze door. 2 rijen opnieuw gezaaid maar dunner met pluksla.
Afbeelding
Spinazie, ondertussen onkruid weg en wat nieuwe zaadjes nog ertussen gedaan. Een zien of dat nog wat word. Ze smaken in ieder geval erg leker <3 :D op de voorgrond zitten de paprika's
Afbeelding

Moestuin deel 2
Prei, ui, aardappel, witte kool, bloemkool, brocoli en rode biet.
Afbeelding
uien doen het beter dan vorig jaar volgens mij :D
Afbeelding
Witte kolen doen het ook erg goed :D
Afbeelding
De prei ook boven verwachting, wel weer wat geleerd kwa zaaien, binnen kort denk ik maar eens eruit halen en netjes in rijtjes zetten.
Afbeelding
Rode biet, helaas maar 2 opgekomen. Heb nog een poging gedaan opnieuw te zaaien. Ben benieuwd of dat nog wat word.
Afbeelding

Algemeen gezien loopt het allemaal erg achter, maar we zullen zien.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:18

Aardbeienbed had ik van het najaar/voorjaar moeten doen had ik grote plannen mee. Bed wat er nu lig is een soort van hol en hard. Schoffelen lukt dus ook absoluut niet ook niet als het geregend heeft. Tel daarbij heel veel last van dat woeker gras. Dus als ik aan de gang ga helemaal leeg halen. Soort van omspitten woelen en dan zoveel mogelijk wortels verwijderen. Heel veel potgrond/compost erbij, want gok dat door het omwoelen/spitten de boel flink gaat zakken, maar kom ook opsluitbanden omheen met de bedoeling iets omhoog te halen (paar cm maar). Schoon en opgevuld doek overheen en dan gaatjes maken waar de plantjes in gaan.

Had dus ook barnevelders wegens weinig broeds zijn, maar helaas. Aan de andere kant mijn broed kipje is ook weer broeds. Dus mocht ze niet broeds genoeg zijn kan die er nog op. Die laat zich gelukkig wel makkelijk van het nest sturen door simpel eieren te verwijderen ze word dan alleen niet gezellig naar de andere kippen (bitch dat het dan is). :')

Bieten zijn hier ook slecht op gekomen. Moet ik binnenkort ook even nieuw randje zaaien. Spinazie begin te schiet dus er binnenkort ook maar eruit halen en dan zomer spinazie voor in de plaats zaaien. Vandaag even nieuwe stambonen zaaien en denk dat ik oude stuk waar ik gezaaid heb om gaat schoffelen, want daar groeit niet echt veel bijzonders meer dan heel veel onkruid.

Kuikens zijn echt geweldig met het super karakter van papa. Ze komen dus ook gewoon op mijn af rennen om te kroelen (op een enkeling na dan :+ ). En dat super karakter is de overbuurman dan ook echt wel voor gevallen. Gewone rustige, mooie en aanhankelijke kippen. En misschien toch meer hennen dan ik dacht, maar ze zijn nog steeds niet allemaal helemaal in de veren. Niemand wil geloven dat ze trouwens nog maar 8 weken zijn.

Afbeelding
Papa met 4 van zijn kinderen gisteren tussen de bomen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:31

Dat is de papa van de mijne ook denk ik? Bij mij mogen ze dit weekend los bij de grote kippen, ze zijn zo hard gegroeid :j

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:35

Klopt geweldig beest en groot ook. Gok zo formaatje middelgrote hond. :')

Als de andere hennen te vervelend doen tegen de kuikens zet hij de hennen gewoon op hun plek. :j

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:40

Met hoe oud laten jullie ze los bij de rest van de kippen?
Hier zijn ze nu goed 10 weken maar hun rennetje begint langzaam wel wat te ruiken dus moet eventjes kijken hoe en wat. Vorig jaar zaten ze met 8 weken al in een andere ren voor het grote nachthok maar dat kan ik nu niet doen met de grote kippen erbij. Misschien maar eens kijken of ik het stukje tussen de fruitbomen met een vogelnet kan overdekken, dan kunnen ze daarin overdag.

Ik hoop zooo erg dat een van mijn 2 nieuwe haantjes ook zo lief word. Heb jij nog iets extra gedaan ofzo om hem lief te krijgen/houden? Vorig jaar waren de kuikens naar mij super lief en tam maar toen vladimir rond de 25 weken was begon hij zijn nek op te zetten naar mijn voeten en ik heb toen alles wat mensen zeggen wel geprobeerd maar hij is daarmee alleen erger geworden. Nu zijn er weken dat hij zich netjes gedraagd maar ook weken dat hij meteen aan gestampt komt zo gauw ik de trap af kom.

Daar in tegen was een paar weken geleden 1 kuiken ontsnapt met binnen zetten en toen was hij daar echt onwijs lief tegen, echt een super haan voor zijn meisjes en dat kuiken maar een klootzak voor mensen.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:46

Ik heb ze na een paar dagen al bij mijn andere hennen gezet, gaat prima. De andere Brahma speelt zelfs heel lief tante door het voer ook voor de kuikens te verdelen en ze te laten schuilen. De Marans is egoïstisch en wil het kuiken voer voor zichzelf.

We hebben wel een steen op de plank van de trapbak gelegd want daar had een kuiken zichzelf in opgesloten :=

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:56

Eh hier rond de 2 weken, maar wel eerste 2 weken met tuingaas ertussen en daarna dus los in de groep. Ze sliepen eerst nog wel in het broedhokje, maar die is nu even bezet door andere kip. Dus met 4 weken liepen ze al bij de andere kippen.

Met voor in gebruik nemen schoongemaakt met dasty en in de witkalk met daar doorheen diatomeeënaarde op de wanden gesmeerd.

Nee eigenlijk niks bijzonders. Gewoon gekochte broedeieren en door mijn broedkipje uitgebroed. Hij heeft wel de rotzak van vorig jaar meegemaakt en weet niet of ze het besef hebben van wat er met die gebeurd is. Neem ze altijd mee naar achter bij de kas, want niet alle mensen vinden het fijn om te zien dat er een kip geslacht word.

Prairy kuikens kunnen soms zo dom zijn. _O-
Laatst bijgewerkt door Marcella op 22-06-22 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 12:57

Hier gaan ze met 12-14 weken. Ze zitten nu nog in hun eigen ren ten midden van de grote kippen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:37

Ik ben voor nu denk ik nog het meest bang voor de eksters. Sommige kuikens zijn echt nog de helft van de uit de kluiten gewassen kuikens. De grote kippen lopen hier overdag gewoon compleet los door de tuin, en zien nu de kuikens ook altijd zitten en hebben er dus ook al eens eentje eventjes tussen hun gelopen gehad. de barnie hennen pikte er 1x na en als het kuiken dan van hun weg liep was het goed. De haan ging meteen in de voeder modus en wees waar alle lekkere dingen stonden, en liet mij niet meer in de buurt komen. Alleen heihei/domdom die greep het kuiken meteen bij de keel, liet wel meteen los maar greep het wel echt flink.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-22 14:54

Dat pikken is ook gewoon pikorde en kuikens staan nu eenmaal onderaan. Daarom vinden de kuikens mij denk ik ook zo leuk, want dan neem ik ze soms even mee naar de schuur en mogen ze prive snoepen.

Eksters zat hier, maar zolang de haan erbij loop denk ik niet dat een ekster het gaat proberen. Met dat de mini boomgaard behoorlijk vol staat met bomen en struiken die flink in het blad zit. Heb dan ook wel expresse gewacht dat alles goed in het blad zat. Heb trouwens ook wel eens kuikens die aan de wandel gaan ze passen nog net tussen het gaas door, maar over het algemeen blijven ze wel op mijn tuin. Van het najaar toch maar helemaal met fijner gaas gaan doen, want dan blijven mijn clematissen ook heel.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 22:30

Hej iedereen! Hoe groeit het bij jullie? Hier na een weekje vakantie weer lekker druk bezig!

2 weken geleden is het laatste nest biggen nog geboren. Maken het allemaal super. En de moestuin groeit gewoon waar je bij staat! Oogsten kan nu ook echt beginnen!
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:32

Groeit als... kool? :D

Ik was wat laat met sommige dingen, dus die lopen achter, maar andere dingen gaan best goed! Hier nu vooral blauwe bessen oogsten :D

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 22:35

Oh bijna vergeten! Laatst heeft iemand met een drone wat foto's en filmpjes gemaakt bij ons! <3
Afbeelding
Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-22 22:38

Century schreef:

Ik was wat laat met sommige dingen, dus die lopen achter, maar andere dingen gaan best goed! Hier nu vooral blauwe bessen oogsten :D

Precies :+
Heb jij veel blauwe bessen? Ik heb een aantal struiken. De ene zitten er wel wat aan en de ander helemaal niet. Geen idee waarom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:41

Hier is het wisselend! De tomaten kan ik al met regelmaat wat oogsten. Ook courgetten komen goed op gang.
Het grote veld dat ik hebben ingezaaid valt wat tegen. Er komt erg weinig uit. Gok door het wisselende weer. Heeft ook al weer enkele keren onder water gestaan dus dat helpt ook niet mee. Bloemkool en broccoli schiet ook direct door helaas. Maar zonnebloemen gaan dan weer als een speer. Het lijkt een jaar van extremen te worden. Of alles gaat als een speer of het is een flop. :')
1 ding is zeker: Ik ga verzuipen in de tomatilo’s. Echt zowat elk plantje is aangeslaan. Dit is mijn eerste jaar en ik had dus geen idee dat die dingen zowat 50 vruchten tegelijk dragen. Ik heb een stuk of 12 planten staan. _O-

Verder zijn de eenden van Prairy goed toegekomen! Het mannetje van Prairy komt ook overeen met het mannetje dat van Moonfight is gekomen dus ze mogen alle 2 blijven lopen. Zolang ze niet gaan knokken is het voor mij best.

Prachtige kolen Moonfight! Mag je terecht trots op zijn! Die drone foto’s zijn echt leuk!

Dit weekend zijn er nog 12 kuikens uitgekomen. Is de 2de hen die succesvol heeft uitgebroed dit jaar.

Afbeelding

Het lammetje!

Afbeelding

En onze bok met zijn prachtige sik!

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-06-22 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:46

Prairy/Tamara ;)

Fijn dat de eenden geen ruzie maken!

Hier groeit de moestuin ook goed, vooral sla en tatsoi kan ik nu oogsten. Probleem is ook een beetje dat ik bij een aantal dingen niet weet wat het is :') Ach we zien het wel. Vind het al leuk dat het groeit in de bakken.

Ik had Cherimoya gezaaid uit vruchten van de Lidl, daarvan zijn er 23 uitgekomen en die staan nu eindelijk in hun eigen pot, moeten van de winter wel naar binnen, zijn tropische boompjes. Nu Zuurzak en aardbeien guave zaaien.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 22:55

Moonfight schreef:
Century schreef:

Precies :+
Heb jij veel blauwe bessen? Ik heb een aantal struiken. De ene zitten er wel wat aan en de ander helemaal niet. Geen idee waarom...

Ze doen het bij mij heel goed! En ik doe niet zoveel geks volgens mij. Ik heb vijf struiken en ze gaan zo hard, zowel in blad/takken als bessen. Takken buigen door onder het gewicht, zeg maar.
Ze staan in een eigen border die goed in de zon staat, met een mengsel met veel turf erin. Elk jaar krijgen ze wat compost, en alleen regenwater als ik ze moet besproeien. En meer niet eigenlijk...
Drone foto's zijn altijd leuk!

Fijn dat het goed gaat met de eenden Moestuin! En kuikens blijven leuk <3 Hier mochten de kuikens van 12 weken los bij de rest, gaat heel goed! De kuikens van enkele weken moeten nog wat meer veren krijgen voor ze naar buiten mogen.

Ik ben benieuwd of dat echt goed uitgroeid Prairy, klinkt als interessant experiment!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-22 23:01

Prairy schreef:
Prairy/Tamara ;)

Fijn dat de eenden geen ruzie maken!

Hier groeit de moestuin ook goed, vooral sla en tatsoi kan ik nu oogsten. Probleem is ook een beetje dat ik bij een aantal dingen niet weet wat het is :') Ach we zien het wel. Vind het al leuk dat het groeit in de bakken.

Ik had Cherimoya gezaaid uit vruchten van de Lidl, daarvan zijn er 23 uitgekomen en die staan nu eindelijk in hun eigen pot, moeten van de winter wel naar binnen, zijn tropische boompjes. Nu Zuurzak en aardbeien guave zaaien.

Oh god sorry. Geen idee waar ik zat met mijn gedachten :')

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 00:21

Ben met 2de broed ronde al was deze dan op bestelling. De barnevelder van de overbuurman was niet broeds genoeg en had zelfs ei gesloopt. Gelukkig voor mijn overbuurman besloot mijn broed kipje broeds te worden gelijk. Bitch dat het dan ook is.

Vandaag spinazie geoogst en alles eruit gehaald. Vreterij aan de wortels van de planten.

Andijvie is alles doorgeschoten idem met de kropsla.

Nog geen tomaten kunnen oogsten, maar wel al genoeg hangen.

Vanmiddag even wezen wandelen met een van de kuikens. Alleen met vastpakken wordt er gescholden. Maar daarna is het plof zitten lekker tegen mij aan kruipen en complete verhalen vertellen. Was trouwens een hennetje. Niks vasthouden, maar ook gewoon niet weg willen. Uitbreken kunnen ze als de beste en kan niet meer normaal bewegen in het hok, want heb dan 8 kuikens om, voor, achter en op mijn voeten.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 08:39

Hier heeft alles een beetje vertraging omdat het allemaal wat laat gezaaid is :+
Een week geleden ook veel slecht weer gehad, dat zal ook niet helpen. Zo hebben we op 5 bomen maar 1 appel :Y)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-22 10:07

Ik heb een laagstam waarvan de takken bijna op de grond hangen van de appels. :=

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 08:07

Marcella, ik denk idd dat met de haan de eksters niet zullen durven aanvallen, tenzij de kuikens niet dicht bij de haan zijn want zo hebben ze toen ook mijn 3 araucana kuikens gepakt. De meeste van de kuikens zijn flink aan de maat al maar er zijn er een paar die een flinke kop kleiner zijn en wel makkelijk te pakken zijn nog voor de eksters :(
Ideaal voor jouw overbuurman dat jouw hen het wel wilt doen :D
Wat heerlijk zulke kuikens! <3 Ik heb er maar 1 die zo is helaas.

Moonfight, wat schattig die biggen <3 <3 En de planten zien er super uit :D
Super tof ook die lucht foto's! :D Hoe heb je alles ingedeeld zitten?

Moestuin, Fijn dat de eenden goed aangekomen zijn en het goed doen :D Hier doen de tomaten juist erg weinig helaas :(
Gefeliciteerd met de kuikens :D Altijd fijn als ze goed en wel rond scharrelen met mams :D
Het lam is zo wel al veel mooier als op de vorige foto <3 Blijft hij?

Paulousa, Jullie hebben ook hagel gehad?

Hier gaan de kolen ook enorm hard, Die gaan er van de week ook uit :D Eens kijken of ze ons nog een 2e ronde willen geven :D
De tomaten blijven nog altijd achter, de paprika verwacht ik niks meer van, de courgette heeft zijn 1e vrucht, de komkommers zijn eindelijk op 1 na hoog genoeg om in het gaas te kunnen hangen, de sla is bijna in bloei geschoten en opnieuw gezaaid, de spinazie doet het ook super heb daar ook nog meer van gezaaid, 1 biet doet het goed en daar ook meer van gezaaid, aardappelen groeien goed en mijn vriend word ongeduldig om ze te oogsten, uien doen het super en de prei ook al moet die wel nodig uitgedund worden.
De appels en peren doen het hier ook echt super :D De pruimen wat minder volgens mij.

De kuikens zitten nog altijd in hun stukje, van het weekend mogen ze denk ik in een ander stuk maar ben nog altijd erg bang voor de eksters. Wilde ze dus bij de rest toch los laten maar mijn domme kip word echt een t-rex. Ze is zo kippig als maar kan maar zo gauw ze een kuiken in de buurt ziet bewegen vliegt ze erheen en grijpt ze echt heel erg, niet gewoon pikken maar vast grijpen en schudden ermee. Ik heb een paar kuikens die dat echt niet aan gaan kunnen vrees ik :(

We hebben dit jaar ook wel een super gave familie in de tuin zitten <3
Afbeelding
Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 09:07

Oeh uilen. <3

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-22 10:41

Hier zat er gisteren een uiltje "verstopt" tussen de duiven :+
Ik keek naar het dak duif duif duif uil duif duif duif... Hé een uil
Had er met hooien ook al 1 die me in de gaten hield.

Hagel hebben we wel een klein beetje gehad maar gelukkig geen golfballen. Wel erge onweer en regen.