Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Willl65

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:22

Ik merk al weken niets meer van een 1, 5 samenleving. De kinderen uit de buurt spelen net als voor de corona de hele dag buiten met elkaar. Geen afstand. Jongeren zie ik iedere avond op speeltuintje gewoon met elkaar chillen. Geen afstand. Ouderen lopen gewoon door drukke straten en winkelend publiek loopt ook als vanouds. Geen afstand. Ik heb er verder geen oordeel over behalve dat ik zelf voorzichtig blijf . Misschien lopen we echt geen risico buiten, ik weet het niet

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:26

Binnen houden mensen ook geen afstand meer hoor, net in de supermarkt ook bekenden die elkaar tegen komen en een praatje maken. Als het 80 cm is die ze aanhouden is het veel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:29

maar kinderen en jongeren hoeven toch ook geen 1,5 meter afstand te houden?

Overigens, hoe dicht bij elkaar moet je staan om een praatje te maken.. op 1meter kan dat toch ook prima? inhakend op wat eerder gezegd werd, die 1,5 ruimte om mijn aura bevalt me prima bij vreemden, collega's en vage bekenden :j
bij goede bekenden is het imo goed nadenken.. als ik een bekende een knuffel zou geven (en daar ben ik echt niet van, dus hypoteties zeg maar :') ) en ik vertrouw die persoon en er is niemand in de buurt, waarom zou ik dat niet doen??

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:29

Willl65 schreef:
Ik merk al weken niets meer van een 1, 5 samenleving. De kinderen uit de buurt spelen net als voor de corona de hele dag buiten met elkaar. Geen afstand. Jongeren zie ik iedere avond op speeltuintje gewoon met elkaar chillen. Geen afstand. Ouderen lopen gewoon door drukke straten en winkelend publiek loopt ook als vanouds. Geen afstand. Ik heb er verder geen oordeel over behalve dat ik zelf voorzichtig blijf . Misschien lopen we echt geen risico buiten, ik weet het niet

Deze doelgroepen hoeven toch ook geen afstand te houden?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:41

Cer schreef:
als ik een bekende een knuffel zou geven (en daar ben ik echt niet van, dus hypoteties zeg maar :') ) en ik vertrouw die persoon en er is niemand in de buurt, waarom zou ik dat niet doen??

Je kunt elkaar wel vertrouwen, maar je weet toch niet of je besmet zou kunnen zijn? Misschien heb ik het wel opgepikt in de supermarkt, geef m'n moeder een knuffel en binnen een week zijn we beiden ziek. Neem zelf het risico liever niet dus. Als je beiden jong en gezond bent en niet gaat huggen met ouderen/kwetsbaren kun je volgens mij wel je gang gaan. Het zijn vooral jongeren die toch al over de schreef gaan en het vaakst besmet raken nu. Ze worden ook het minst ziek.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:43

Willl65 schreef:

Kinderen hoeven ook al weken/maanden geen afstand te houden.

Jongeren nu ook niet meer.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 10:52

Het gaat mij er niet eens om of ik wel of niet mijn vrienden mag aanraken, er is tenslotte niemand die dat verder ziet als we bij elkaar zijn op een niet openbare plek. Maar ik wil dan wel graag zeker weten of het veilig is :D

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:00

Kinke schreef:
Het gaat mij er niet eens om of ik wel of niet mijn vrienden mag aanraken, er is tenslotte niemand die dat verder ziet als we bij elkaar zijn op een niet openbare plek. Maar ik wil dan wel graag zeker weten of het veilig is :D

Dat kun je nooit zeker weten tenzij jullie beiden 14 dagen verder met niemand in contact zijn gekomen.
Of bedoel je veilig als geen boete kunnen krijgen? In dat geval doe het binnenshuis. Neem aan dat er ook nog steeds mensen daten en met vreemden het bed in duiken.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:02

elnienjo schreef:
Je kunt elkaar wel vertrouwen, maar je weet toch niet of je besmet zou kunnen zijn? Misschien heb ik het wel opgepikt in de supermarkt, geef m'n moeder een knuffel en binnen een week zijn we beiden ziek. Neem zelf het risico liever niet dus. Als je beiden jong en gezond bent en niet gaat huggen met ouderen/kwetsbaren kun je volgens mij wel je gang gaan. Het zijn vooral jongeren die toch al over de schreef gaan en het vaakst besmet raken nu. Ze worden ook het minst ziek.

Geen idee of ik besmet zou kunnen zijn, dus mijn moedertje krijgt idd geen knuffel :j dat vind ik t risicovol..

Of ik het opgepakt heb in de supermarkt... ik ben absoluut geen deskundige, maar ik betwijfel of je het daar op kunt lopen (met 1,5 meter, bij ons lukt dat nog prima) en heel korte contacten.

Maar mensen die bijv een lat relatie hebben, die kunnen heus wel wat denk ik :j

Zo was ik laatst ergens waar meerdere mensen bij elkaar waren, gemiddeld wel op 1,5 meter maar niet altijd (dat was dan kort bij elkaar, tijdens idd een gesprekje ofzo). Dan kies ik ervoor om 14dagen niet bij ouderen te komen bijvoorbeeld.. :j

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:05

elnienjo schreef:
Dat kun je nooit zeker weten tenzij jullie beiden 14 dagen verder met niemand in contact zijn gekomen.
Of bedoel je veilig als geen boete kunnen krijgen? In dat geval doe het binnenshuis. Neem aan dat er ook nog steeds mensen daten en met vreemden het bed in duiken.

Nee, niet mbt een boete. Ik hou in het openbaar zeker nog afstand van iedereen.
Maar ik ben het gewoon zat, wil weer lekker met onze vrienden uit eten kunnen gaan etc. :D
Ze motten gewoon opschieten met een geweldig goed vaccin :D

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:07

maar je kunt toch al uit eten?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:10

Je kunt gewoon uit eten hoor. Ben afgelopen dinsdag met m'n moeder naar Zeeland geweest en we hebben in totaal 3 terrasjes aan gedaan. Er werd nergens gevraagd of we één huishouden vormden en we werden ook niet geweerd op te dik (ik) of te oud (mijn moeder) Er werd ook nergens naam/telefoonnummer gevraagd.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:28

Olle schreef:
Willl65 schreef:

Deze doelgroepen hoeven toch ook geen afstand te houden?

Al weken?

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:34

verootjoo schreef:
Willl65 schreef:

Kinderen hoeven ook al weken/maanden geen afstand te houden.

Jongeren nu ook niet meer.

Oke dan. Ik heb dus niet goed opgelet. Maar het virus denkt toch niet in leeftijd?

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:37

Kinderen tot 12 jaar hoefden al geen afstand te houden. Vanaf 1 juli mogen ook jongeren tot de 18 jaar de anderhalve maatregel laten vervallen. Binnen het sporten was dit al wel een tijd toegestaan, maar in de openbare ruimte verder nog niet. ((niet dat er ooit op gecontroleerd wordt)

Virus denkt wel in leeftijd volgens onderzoek van het RIVM. Tot de 12 jaar is er zeer geringe spreiding, en het grootste deel van de kinderen wordt aangestoken door ouderen. Mogelijk heeft het te maken met de aanwezige receptoren. Ook in de leeftijd tot 18 jaar is de kans op spreiding gering, al ligt het risico hoger dan in de leeftijdscategorie tot 12 jaar.

https://www.rivm.nl/en/novel-coronaviru ... d-covid-19
Laatst bijgewerkt door _Cathalijne op 26-06-20 11:41, in het totaal 1 keer bewerkt

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:40

Ik vind het knap dat een virus kan denken...

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 11:44

@purny een virus denkt niet. Maar het virus verspreid zich minder onder kinderen. Een virus heeft wel een aantal zaken nodig om enerzijds in een individu te vestigen (e.g een cel binnen te dringen), en anderzijds een aantal zaken nodig die de vermeerdering faciliteren. De balans tussen de aan/afwezighed van de benodigde receptoren voor het virus om aan de cellen vast te hangen en binnen te dringen, en de rol van het immuunsysteem spelen een belangrijke rol in het al dan wel niet ziek worden. En volgens het RIVM zijn er voldoende indicaties om vast te stellen dat kinderen een heel laag risico lopen op besmetting en is de kwaal van de anderhalve meter afstand voor de sociale ontwikkeling bijvoorbeeld schadelijker dan de kans op ziek worden door het virus.

edit: Onderzoek naar de rol van de ACE receptor, en de rol in het faciliteren van het virus. Kort samengevat: Kinderen schijnen minder van deze receptoren te hebben, waardoor ze minder vatbaar zijn voor het virus. Naarmate men ouder wordt krijgt met meer receptoren, waardoor de kans op besmetting toeneemt. Onderzoeken als deze zijn niet heilig in de zin dat er nog altijd veel onbekend is, maar dergelijke onderzoeken + de data waaruit blijkt dat er weinig besmettingen zijn bij kinderen zorgen er dus voor dat er wordt gezegd dat onder een bepaalde leeftijd de kans op besmetting/spreiding gering is

https://jamanetwork.com/journals/jama/f ... le/2766522

Edit 2: verslag van sciensano (beetje vergelijkbaar met RIVM)
https://covid-19.sciensano.be/sites/def ... et_ENG.pdf

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 12:18

Ik vind het om die reden dus ook zo bizar dat hier (Ierland) kinderen van alle leeftijden twee meter afstand moeten houden.
Op kinderdagverblijven worden een sort "pods" gemaakt waarbij een beperkt aantal kindjes (ik geloof max 3 ofzo) wel binnen die twee meter mogen met altijd 1 vaste leidster...

Scholen zijn hier nog steeds dicht tot september en gaan dan ook alleen beginnen met die verplichte 2 meter, dus op een manier zoals dat in NL in mei (!!) ging, met halve klassen voor halve weken etc.

Bij ons gaat maandag de volgende ronde versoepelingen in, restaurants mogen dan weer open en contactberoepen.
De wachtlijst bij de kapper loopt al op tot half augustus.....

Ik hoop vooral dat ze iets gaan doen aan het inreisverbod, dat is hier voor nu nog steeds alleen voor essentiele reizen en 2 weken quarantaine als je buiten Ierland bent geweest.
Wij mogen ons nu vrij bewegen binnen onze county/20 km van huis. Daar houdt eigenlijk niemand zich aan omdat je voor werk/winkelen toch ook verder weg moet soms en het slaat eigenlijk nergens op.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:03

Blijf het bijzonder vinden allemaal. Het ene land gooit de scholen weer op slot want hoog aantal besmettingen onder de kinderen en dus ook gevaar voor de ouders en het andere land roept dat kinderen “veilig” zijn. Hoe werkt dat als ouders , je eigen kinderen op afstand houden?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:05

Morrie schreef:
Grappig, ik had het er net met een vriendin over op Facebook dat we hopen dat het handen geven en zoenen voor altijd wordt afgeschaft en de 1.5 meter verplicht blijft. Zo heerlijk, niemand in je “aura” :D
Ik kom nog steeds nergens dus ik weet niet of men zich hier nog aan de afstand houdt. Op de fiets bij stoplichten in ieder geval wel.

Bij vreemden? Graag. Maar bij vrienden en familie? Toch liever niet. Maar ik zou het helemaal niet erg vinden als je 'privé-zone' wat groter werd.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:22

elnienjo schreef:
Je kunt gewoon uit eten hoor. Ben afgelopen dinsdag met m'n moeder naar Zeeland geweest en we hebben in totaal 3 terrasjes aan gedaan. Er werd nergens gevraagd of we één huishouden vormden en we werden ook niet geweerd op te dik (ik) of te oud (mijn moeder) Er werd ook nergens naam/telefoonnummer gevraagd.

Met z'n 10-en gezellig op 1,5 meter van elkaar, echt ontzettend leuk -O-

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:29

elnienjo schreef:

Wat ik dan niet snap, je haalt alle extra vaccinaties om maar zo veilig mogelijk te zijn en nu zit je op terrassen ( begrijpelijk) en vind het prima dat nergens je gegevens of desnoods alleen een telefoonnummer word genoteerd wanneer er wel een besmetting bij personeel of bezoekers optreed, ik kan dat niet helemaal rijmen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:30

Ik vond het wel een fijn idee.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:30

Sheran schreef:
Morrie schreef:
Grappig, ik had het er net met een vriendin over op Facebook dat we hopen dat het handen geven en zoenen voor altijd wordt afgeschaft en de 1.5 meter verplicht blijft. Zo heerlijk, niemand in je “aura” :D
Ik kom nog steeds nergens dus ik weet niet of men zich hier nog aan de afstand houdt. Op de fiets bij stoplichten in ieder geval wel.

Bij vreemden? Graag. Maar bij vrienden en familie? Toch liever niet. Maar ik zou het helemaal niet erg vinden als je 'privé-zone' wat groter werd.

Precies dit, hier mis ik dan ook de nuance in het huidige beleid.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-20 13:51

elnienjo schreef:
Er werd nergens gevraagd of we één huishouden vormden en we werden ook niet geweerd op te dik (ik) of te oud (mijn moeder) Er werd ook nergens naam/telefoonnummer gevraagd.

Jammer, ik keek er wel naar uit om eens op een terrasje te eten. Maar als ze er laks mee omgaan ga ik nog maar even afwachten. Ik zag dit weekend ook op veel terrassen dat de bediening geen masker droeg en dat ze geen afstand hielden van de klanten. Dus nee, nog niet voor mij.