Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:11

De Zweedse situatie loopt dus nu al uit de hand, de IC-capaciteit voldoet al niet meer. Daar zijn nu juist de maatregelen in Nederland met name op gericht: zorgen dat mensen behandeld kunnen worden. Ik kan totaal geen respect op brengen voor de manier waarop Zweden dit aanpakt.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:12

Persoonlijk gezien zou ik het ook niet op facebook zetten.
Maar ik begrijp het wel, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje en het is gewoon verboden.

Gisteren ook zo een vrouw in een auto met haar kind en een Deense dog achterin.
Ook wij wonen buitenaf, en het is gewoon niet de bedoeling om als hondenbezitters de bergen in te trekken.
Want hoeveel hondenbezitters zijn er wel niet in Spanje.

50 meter inderdaad, mijn Engelse buurvrouw laat ook haar hondje uit en loopt ook meer dan 50 meter geen probleem.

Van de week hadden wij de Guardia Civil gebeld omdat een buurman met een groot chatel zijn hek open had laten staan.
Het heeft een uur en 5 telefoontjes geduurd voordat ze hier waren omdat ze het niet konden vinden.
Dus iemand aangeven via de telefoon is ook niet zo makkelijk als je afgelegen woont.
In dit geval is FB via een politiesite toch wel de oplossing.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:15

Cer schreef:
blensink schreef:
We hebben de opdracht om mensen aan te geven die zich niet aan de regels houden.
Dus dat HC een foto op facebook wil zetten is helemaal niet zo raar.

FB is social media...
De ervaring met mensen die publiekelijk aan de schandpaal worden genageld, is soms niet zo heel best... maar als iemand dat op zn geweten wil/kan hebben,...

Je kunt toch ook een lokale autoriteit bellen of werkt dat zo niet in Spanje?

Precies!
Een melding aan de bevoegde autoriteiten of op FB?

Hier een link naar een artikel in de Volkskrant met waarom het zo fout is gegaan in Spanje.

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gn=stdc_vk

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:17

Ik heb zelf ook een hond gehad. Met 50 meter liep ik net naar het einde van de straat waar 1 grasstrookje is. Daar deed hij altijd alleen een plasje vroeger. Maar de grote boodschap moesten we echt wel verder voor gaan. En minstens 1 grote wandeling per dag. Anders werd hij best wel druk na een dag of wat overslaan. Dus voor de honden in landen waar je niet ver mag wandelen (en de baasjes) is het ook flink aanpassen. Helemaal als je ook nog kleinbehuisd bent en niet buitenaf woont.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:21

Abiola schreef:
Heel serieus Karl. Ik voel er heel weinig voor om straks ontslagen te worden omdat andere mensen het noodzakelijk vinden om naar de Action te gaan

in Nederland hebben we een intelligent lockdown. Daarbij mag je gewoon naar buiten en naar een winkel, als je een aantal maatregelen in acht neemt. Niet naar buiten bij klachten en anderhalve meter afstand houden. Met die lockdown ziet het er naar uit dat we de situatie hier in Nederland goed onder controle hebben. Afgelopen dinsdag tijdens de briefing van de tweede kamer hadden ze het over een R0 van 0.3. Dus zolang Sonja_vR zich netjes aan de maatregelen houdt, mag ze zo vaak als wil naar de Action. Er is dus geen enkele reden waarom jij of anderen haar extra, zelfverzonnen, regels moeten opleggen. Laat staan dat je als een inspecteur van de politie haar gaat verhoren waarom ze alsnog tegen jouw regels in naar de Action is geweest.

Deze pandemie is zwaar genoeg en iedereen voelt op de één of andere manier de effecten ervan. Laten we dus in ieder geval op een normale manier er met elkaar doorheen proberen te komen, zonder het nog zwaarder te maken door anderen je zelf verzonnen regels op te leggen en op die manier voor anderen nog zwaarder te maken dan nodig is.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:21

Dat artikel is niet mis Electra... :oo

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:22

Gommers heeft gelijk , geen voorzichtigheid maar de mensen die de afgelopen twee weken nog besmet zijn geraakt zullen vanaf nu ook nog ziek kunnen worden. Misschien minder opnames maar elke dag 50 erbij en geen uitstroom is code black eind deze week. Ik vind het knap hoe die man overeind blijft , werken in de ellende en bijna elke avond op tv om het belang van de zorg te onderstrepen.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:30

Afbeelding

Brussels Airlines houdt de vliegtuigen langer aan de grond. Was ook wel te verwachten.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:36

blensink schreef:
Ook wij wonen buitenaf, en het is gewoon niet de bedoeling om als hondenbezitters de bergen in te trekken.

Ik geloof niet dat degenen die ik hier zie lopen, eerst de auto instappen om hier te komen. Er staan verder op de berg nogal wat huizen van mensen die ik niet ken. Ik denk dat ze gewoon een rondje maken over de normaal verharde wegen hier. En als je hier twee keer per dag politie ziet, is het echt al heel veel. Mensen moeten eerst door het dorp om hier te komen, daar hebben ze veel meer kans om gepakt te worden.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:37

sureido schreef:
rien10 schreef:
Ik kan me wel vinden in de woorden van fokfanaat. Blijf nadenken, en bij dat nadenken zie ik dat de absolute cijfers nog steeds, in mijn ogen, meevallen. De ernst van de zieken is groot/hoog. Maar de absolute aantallen vind ik nog steeds niet exorbitant hoog. Moeten we hier heel Nederland failliet voor laten gaan? Op zijn minst stof tot discussie.

Eens. Vraag me ook af hoelang ze het allemaal nog dicht willen laten. Of gaat de overheid van elke horecatent/winkel/kapper/nagelstyliste de huur betalen straks? Alle verliezen opvangen? Want heel de zomer nog dichtlaten, nee ik zie het niet voor me. Denk trouwens dat iedereen nu wel doorheeft dat het lang gaat duren maar dat een groot deel van de mensen straks in juni toch op hete kolen gaat zitten en ook wat soepeler gaat zijn als het dan nog zo streng is.

Euhm... het valt níet mee. De aantallen zijn hoog. Er liggen meer mensen op de IC dan dat er normaal gesproken plaats is. Er worden andere belangrijke afspraken afgezegd omdat er geen plaats is en er niemand beschikbaar is.
Bv hartkatheterisaties, dotters, bypass geplande operatie voor nieuwe heup/knie.

Het valt écht niet mee, het is momenteel in de ziekenhuizen alle zeilen bijzetten en huilen met de pet op bij het besef wat er nog zal komen.
Alle verloven van ziekenhuispersoneel zijn ingetrokken, behalve de zwangerschapsverloven. Maar vakanties, ouderschapsverlof, onbetaald verlof... alles kan ingeleverd worden omdat er niemand gemist kan worden.
Dit is een hele uitzonderlijke situatie en ik vind het verontrustend dat er mensen zijn die denken dat het wel meevalt.. :\

margreet4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:40

verootjoo schreef:
Euhm... het valt níet mee. De aantallen zijn hoog. Er liggen meer mensen op de IC dan dat er normaal gesproken plaats is. Er worden andere belangrijke afspraken afgezegd omdat er geen plaats is en er niemand beschikbaar is.
Bv hartkatheterisaties, dotters, bypass geplande operatie voor nieuwe heup/knie.

Het valt écht niet mee, het is momenteel in de ziekenhuizen alle zeilen bijzetten en huilen met de pet op bij het besef wat er nog zal komen.
Alle verloven van ziekenhuispersoneel zijn ingetrokken, behalve de zwangerschapsverloven. Maar vakanties, ouderschapsverlof, onbetaald verlof... alles kan ingeleverd worden omdat er niemand gemist kan worden.
Dit is een hele uitzonderlijke situatie en ik vind het verontrustend dat er mensen zijn die denken dat het wel meevalt.. :

Helemaal met verootje eens! Bij ons in de thuiszorg zijn ook alle vakanties/verlof ingetrokken. Hetzelfde bij mijn vriend in de uitvaartbranche! Dat doen ze echt niet zomaar...

Sheran

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:43

Ik ben wel bang dat, als dit nog heel lang duurt, de mensen zelf proberen te versoepelen. Denk dus wel dat het belangrijk is dat de overheid af en toe de regels weer even aanpast.

Ik denk er liever niet teveel bij na, die 1,5 meter is waarschijnlijk 1 van de laatste dingen die opgeheven wordt en dat is eigenlijk mijn enige grote 'probleem'.

blensink

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:44

MoniqueT schreef:
blensink schreef:

Ik geloof niet dat degenen die ik hier zie lopen, eerst de auto instappen om hier te komen. Er staan verder op de berg nogal wat huizen van mensen die ik niet ken. Ik denk dat ze gewoon een rondje maken over de normaal verharde wegen hier. En als je hier twee keer per dag politie ziet, is het echt al heel veel. Mensen moeten eerst door het dorp om hier te komen, daar hebben ze veel meer kans om gepakt te worden.

Dat is hier anders we hebben rondom een hoop wijkjes met vooral buitenlandse bewoners. In deze drie weken geen politie gezien, behalve dan de GC die wij gebeld hadden.
Hier hoeven ze niet eerst het dorp door dus veel makkelijker om even te ontsnappen.

Hoe gaat het met jullie, vermaken jullie je nog een beetje, daar wij net verhuist zijn heb ik gelukkig een hoop te doen, huppel de hele dag in mijn pyjama en/of bikini rond. Dat laatste als het weer het toelaat natuurlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:46

Ik vind die 1,5 meter wel fijn :j . Niet met vrienden/familie. Maar in de winkels en op straat, heerlijk :j . Begreep gisteren bij nieuwsuur dat de scholen waarschijnlijk wel het eerste zijn om weer open te gaan. Dat had ik zelf ook al bedacht, maar wel fijn dat de experts er hetzelfde in staan. Sommige andere maatregelen kunnen nog heel lang voortduren zei ze, oa dus ook die sociale afstand. Ben helaas alleen haar naam even kwijt, maar vind haar altijd erg fijn. Ze legt het rustig en heel begrijpelijk uit allemaal.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:47

Weet iemand of er een meldpunt is om een klacht in te dienen over je werkgever ivm schijt aan alle rivm regels?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:49

Abiola schreef:
Wat had je over het hoofd gezien dat je perse nodig had en niet zonder kan dan? Ik heb, op levensmiddelen na, alles wel. En ja, ik wil ook gezellig nieuwe kussensloopjes, maar nee. Dus, wat had je nodig om twee keer naar action te moeten?

Indrukwekkend, wat een toon sla jij aan, teveel politieseries gekeken? Wat ze nodig had gaat je geen ruk aan. Daar hoeft ze jou ook niks over te zeggen, daarbij mag ze nog boodschappen doen binnen de maatregelen die nu gelden.
Beetje relaxter zijn, en niet overal op duiken is ook goed voor de sfeer hier.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:49

SusanH schreef:
Ik vind die 1,5 meter wel fijn :j . Niet met vrienden/familie. Maar in de winkels en op straat, heerlijk :j . Begreep gisteren bij nieuwsuur dat de scholen waarschijnlijk wel het eerste zijn om weer open te gaan. Dat had ik zelf ook al bedacht, maar wel fijn dat de experts er hetzelfde in staan. Sommige andere maatregelen kunnen nog heel lang voortduren zei ze, oa dus ook die sociale afstand. Ben helaas alleen haar naam even kwijt, maar vind haar altijd erg fijn. Ze legt het rustig en heel begrijpelijk uit allemaal.

Haha ja met vreemden ben ik er helemaal voor! :P En al dat gezoen op verjaardagen… brrr!
Maar ik hoop dat ze de 1,5 meter wel gaan versoepelen met familie/je vriend… bijna een half jaar geen menselijk contact is toch ook niet goed voor je weerstand...

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:52

Ik was net naar de supermarkt en ik vond het echt een drama, kan sowieso al niet veel hebben op het moment dus thuis barstte ik in tranen uit :o

Ik dacht ik ga maandag vroeg dan zijn er misschien niet zoveel mensen maar het was hartstikke druk, ik wacht als je niet met anderhalve meter langs elkaar kan maar andere lopen gewoon door, ruzies in de winkel, eieren moesten worden doorgegeven omdat die vlak bij de kassa staan en je er niet langs kunt als je afstand wil houden dus zitten er al twee mensen aan de eieren voor je ze kunt krijgen.

Ik heb alleen gehaald wat ik echt nodig had, toch een beetje spijt want nu moet ik met een paar dagen weer.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:57

verootjoo schreef:
sureido schreef:
Eens. Vraag me ook af hoelang ze het allemaal nog dicht willen laten. Of gaat de overheid van elke horecatent/winkel/kapper/nagelstyliste de huur betalen straks? Alle verliezen opvangen? Want heel de zomer nog dichtlaten, nee ik zie het niet voor me. Denk trouwens dat iedereen nu wel doorheeft dat het lang gaat duren maar dat een groot deel van de mensen straks in juni toch op hete kolen gaat zitten en ook wat soepeler gaat zijn als het dan nog zo streng is.

Dit is een hele uitzonderlijke situatie en ik vind het verontrustend dat er mensen zijn die denken dat het wel meevalt.. :

Hoe lastig het ook is, ik snap jullie beide heel goed!!
Ik kan me economisch gezien niet voorstellen dat ze deze maatregelen nog de hele zomer laten voortduren, maar ik zie ook hoe heftig het is in de zorg.
Persoonlijk verwacht ik dat ze de maatregelen vanaf juni in fases langzaam gaan laten versoepelen.
En dat misschien wel de hele zomer geen grote evenementen plaats mogen vinden en er tm september een reisverbod is.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:00

Sheran schreef:
SusanH schreef:

Haha ja met vreemden ben ik er helemaal voor! :P En al dat gezoen op verjaardagen… brrr!
Maar ik hoop dat ze de 1,5 meter wel gaan versoepelen met familie/je vriend… bijna een half jaar geen menselijk contact is toch ook niet goed voor je weerstand...

Wij houden hier thuis geen 1,5m afstand. Vind ik echt geen doen met 4/5 personen in 1 huis. Heb niet eens een extra kamer over dus waar slaap je dan?

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:09

Ik woon dus alleen, en zo zullen er wel meer zijn. Alleen wonen staat nu even gelijk aan helemaal geen menselijk contact.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:15

Sheran schreef:
Ik woon dus alleen, en zo zullen er wel meer zijn. Alleen wonen staat nu even gelijk aan helemaal geen menselijk contact.

Een vriendin van mij woont ook alleen en een andere vriendin van haar ook en zij hebben nu soort van exclusiviteit voor elkaar uitgesproken :+ .
Soort platonische LAT-relatie heeft ze..

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:16

Hahaha, goeie oplossing! Die mensen ken ik helaas niet, de meesten hebben nog eigen familie of zien nog anderen.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:17

Ik denk dat iedereen het ook in een ander perspectief plaatst. Ik val ook onder de categorie: het valt wel mee. En ja ik zie ook de berichten uit de zorg, en de wanhoop van daar. Maar tegelijk hebben we niet te maken met een ebola bijvoorbeeld waarbij het sterftepercentage 60% is, of een MERS waarbij het sterftepercentage ook zo'n 30% was. Dus in die zin vind ik het meevallen. Ik qas in het begin banger dat het veel heftiger zou toeslaan, mede door de absolute lak aan maatregelen in de vroege fase van de epidemie, maar met de maatregelen lijkt het zo redelijk onder controle te blijven (dus ja het valt in mijn opinie mee, want met een beetje pech krijg je het met de genomen maatregelen niet goed onder controle, dan hadden ze de maatregelen wel weer kunnen aanscherpen, maar elke dag dag je maatregelen later aanscherpt is een dag verloren in de cijfers, om het even heel cru uit te drukken, en in fase van exponentiële groei gaat dat heel snel).

Anderzijds valt het niet mee, de druk op de zorg is enorm, de IC's lopen vol, en ja dat is heel erg, en om die reden alleen al zouden mensen zichzelf goed achter de oren moeten krabben en bij acties denken: is dit noodzakelijk, ja of nee? En misschien belangrijker is deze actie mij het waard dat ik of mijn geliefden/naasten hiervoor mogelijk in het ziekenhuis belanden met risico dat er geen ruimte is, en iemand dus niet behandeld kan worden?

Maar goed terug naar of het meevalt of niet: iedereen heeft een eigen referentiekader, en daarin plaats je of het voor jou meevalt of niet. Omdat alles hier in forum berichten gezet wordt, en soms gesplitst wordt over meerdere berichten is het soms lastig om een volledig kader te schetsen van hoe een bepaalde uitspraak/mening tot stand komt (en wat jouw referentiekader is).

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 11:18

Dat is dan wel lastig.
Ik kan me echt voorstellen dat je op een gegeven moment heel eenzaam kan worden. En lichamelijk contact is voor de mens gewoon een stuk belangrijker dan waar we soms bewust van zijn :).
Dus dit lijkt me een hele moeilijke periode dan.