Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:02

Jullie tuin groeit goed, Moestuin!
Wat bizar van dat konijn..

Heeft iemand hier ervaring met zaad van De Bolster? Een deel van het zaad heeft een kiemkracht tussen de 20-50%. Sommige kiemen nog slechter zelfs.
Ik heb het gekocht bij https://www.detuinschuur.be. Zij verkopen zaad van De Bolster in kleine ziplock zakjes. Kan natuurlijk dat zij het zaad slecht opgeslagen hebben. Het zaad is geoogst in 2021, dus niet oud.

Gelukkig zijn er ook planten die wel hard groeien :D

Afbeelding
Komkommer

Afbeelding
Courgette

Afbeelding
Pompoen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:04

Ik ben ook niet super tevreden… Ook niet van het zaad van Kweek. Het ene had bijna 100% uitkomst en het andere gewoon 0 (en alles ruim gezaaid) Zaden en zo of Tessgruun doen het dan 10 keer beter.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 11:15

Ik wilde het niet zeggen, maar inderdaad, sommige zaden kiemen gewoon niet, nul.
Zaden en zo ziet er leuk uit! Volgend jaar daar maar eens proberen.

Moonfight

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-22 12:05

Ik bestel altijd direct bij De Bolster, kiemen altijd mega goed!

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:01

Hm, misschien dat het probleem bij de tuinschuur zit dan. Ik heb van de week zaad dat rechtstreeks van De Bolster komt, gezaaid. Onder andere paksoi, snijbiet en sla. Eens kijken wat die doen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 13:16

Bestel bij van der Wal en zaden enZo.

loveslimpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 14:19

Inderdaad, ik bestel rechtstreeks bij de bolster en heb hetzelfde als Moonfight. Dit jaar 3 trays mais gezet, daarvan is 96% uitgekomen. Waarbij vooral degene op de hoek het zwaar hadden aangezien die elke keer te droog stonden. Dus das meer mijn schuld dan door t zaad…

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:25

Weet iemand wat deze beestjes op mijn kippen zijn?

Afbeelding

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 22:30

Als ze in/op de veren zitten, veerluis?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 10:40

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 17:45

Ik heb dit jaar tuinbonen gezaaid. Er zijn ongeveer 10 plantjes uitgekomen. Alles heeft uitbundig gebloeid. Ook wel last gehad van bladluis, die spoelde ik regelmatig weg. Helaas heeft geen enkele plant een vrucht gehad. Momenteel zijn ze uitgebloeid en aan het verdrogen. Wat kan de oorzaak hier van zijn?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-22 18:49

Wat balen Moestuin! Misschien het weer van de afgelopen tijd? Eerst droog en warm, dan nat.

De beestjes lijken trouwens vleugelluis te zijn, lipeurus caponis. Vanavond meteen behandelen.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 07:40

Ik was zondag ook op de meeting en vond het super gezellig en leuk om eens te zien hoe anderen het doen.

En ben ook nog verwend met plantjes en zaadjes en heerlijk eten ter plaatse en geiten en koe yoghurt mee naar huis.
Ik hoef duidelijk niet te investeren in koeien of geitjes, manlief blieft de yoghurt niet, dus heb alles zelf opgegeten. Geen straf overigens.

De gekregen plantjes zijn inmiddels geplant en hebben meteen klimrekken en vitrages gekregen om te beschermen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In de netten ook mijn eigen iniminie Kooltjes naar buiten gedaan, in de hoop dat ze overleven. De tuin is iig weer een flinke stap verder.

Zou ik nu venkel direct buiten kunnen zaaien of beter toch nog binnen voortrekken?

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-22 11:03

Moestuin, Tuinbonen heb ik zelf nooit gehad dus durf het je niet te zeggen. Genoeg voeding wel?
Sanne, wauw! Ziet er strak uit zeg!
Amber, die beestjes komen mij niet zo direct bekend voor

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:30

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 12:32

Ik hoop dat je haar snel vindt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 16:11

Ah Marcella, dat is echt mijn ergste nachtmerrie :(

Heb je haar ook aangemeld op amivedi en lokale Facebook groepen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-22 18:34

Ja. Waar is onze angel ook. Dierenzorgcentrum Louterbloemen ook.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:02

Geen ervaring hier met zaden van de bolster. Hier alleen van de lidl en action (op een paar uitzonderingen na).

Jullie tuinen gaan goed! Hier gaat de moestuin ook heel aardig :D

Amber, ik zou ze in poederen met diatomeeën aarde. Als ze op stok zitten in poederen (of najha zo doe ik het)

Moestuin, balen van de bonen! Helaas zelf geen ervaring mee nog.

Hier gaat de moestuin ook echt goed. Alles groeit als kool :D

Helaas net hier een horror moment gehad. De kleine kuikens hadden de hele week niet buiten gezeten omdat de andere kuikens over het tussenschot konden en ze de kleintjes pesten. Vanochtend het bovenste deel dicht gemaakt en de kleintjes weer naar buiten gedaan. Tijdje erbij gebleven en alles ging goed dus naar binnen en gaan douchen. Toen ik net droog was kwam mijn vriend mij roepen dat een van de grijze eruit was. Dus hop snel wat aan getrokken en naar buiten gerend. Toen ik in hun rennetje keek zag ik al meteen dat ik beide grijze en een witte miste. Dus gaan zoeken maar nergens een spoor en geen geluid van ze te horen. Als 1e vond ik het kopje van het witte kuiken. Later vonden we haar lichaampje ook en niet lang daarna in een hoef afdruk half verstopt het lichte grijze kuiken met bloed op het kopje. Het andere kuiken hebben we alleen way veren en het vleugeltje gevonden.

Ik ben kapot!! De Araucuna's waren echt mijn oogappeltjes en ik was zo blij en voorzichtig met hun. De grijsjes stiekem mijn favorieten ook. Klinkt zo hard en gemeen maar waarom ontsnapte zij en niet de Barbie's :'(
Ik had het dacht ik zo goed dicht zitten maar ze hebben toch ergens ee. Klein gaatje gevonden. Deze kuikens blijven dus mooi nog een heel aantal weken binnen en volgend jaar maak ik een kippen tractor voor de kuikens zodat ze er echt, echt niet meer uit kunnen.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:20

He wat ontzettend sneu! Stom dat het ook altijd bij de favorieten gebeurt, dat was hier ook altijd inderdaad. Een tractor is een goed idee inderdaad.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:37

Oh wat ontzettend jammer en sneu! Ik voel met je mee, ik was ook ineens een heleboel kuikens kwijt, en ben mijn favoriete kip verloren aan een havik/buizerd en later nog een plotseling uit het niets aan een longontsteking. Het zijn altijd de favorieten die je kwijt raakt :\

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:42

Ik voel mij nu vooral heel erg dom. normaal laat ik ze nooit zonder toezicht buiten de 1e week. Maar ze hebben al een halve week buiten gezeten dus niet meer bij na gedacht. En zoals ze eruit gekomen zijn (volgens mijn vriend want die zag er zo een naar buiten komen, die gelukkig wel nog leeft nu) is hoger dan ze kunnen vliegen tussen een mini opening waar ze zich doorheen moeten wurmen.

Ik ben alleen met de tractor een beetje bang met ongelijke bodems O:)

We hebben net het eksternest uit de boom gehaald, hun 4 kuikens zijn gisteren uitgevlogen ook. Hopelijk word de zwaluw familie snel wat groter en jagen, zij ze weg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:44

Gaas aan de onderkant maken. Zelfs als de bodem ongelijk is kunnen ze niet weg.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:48

Maar kunnen ze dan niet klem komen te zitten met de pootjes met het verplaatsen?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-22 13:49

Gaas gewoon goed strak spannen.