Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:20

pmarena schreef:
Ik neem niet zomaar alle cijfers klakkeloos aan, ik snap dat er allerlei belangen spelen bij overheden en vooral ook het bedrijfsleven enzo. Maar als de ziekenhuizen / IC mensen de noodklok luiden dan vertrouw ik er wel op dat dat niet voor niets is :j

Die ´noodklok´ luidt niet door Corona. Dat is alleen maar één druppel. Omdat het de laatste is, doet die de emmer overlopen. Blijft echter maar één druppel in de emmer. Een minder grote druppel dan heel veel andere nota bene door ongezond leven veroorzaakte druppels. Ook griep was/is een druppel. Het is een volstrekt ongefundeerde overreactie om voor de láátste druppel nu noodmaatregels in de vorm van allerlei verplichtingen/verboden voor op te leggen alleen maar omdat díe druppel een paniekperspectief van vorig jaar meegegeven kan worden.
Stel dat er straks een griepgolf komt. Is dat dan een oude druppel die wel voor belasting zorgt maar om subjectieve reden van ´gewoon´ niet meetelt of nu ook een probleem waarvoor vaccinatie aan de QR code toegevoegd wordt?!

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:32

Oscar schreef:
Wat ik even kwijt ben: hoe zit het straks met het personeel in sportscholen, zwembaden etc.? Als die niet gevaccineerd zijn, moeten ze dan ook een QR-code hebben, of getest worden?

Bij mijn weten wel. Ik heb een paar vriendinnen in de horeca die al de gehele tijd aan het testen zijn namelijk.

('ja, moet werken maar eerst even testen')

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 16:33

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:33

Huertecilla schreef:
pmarena schreef:
Ik neem niet zomaar alle cijfers klakkeloos aan, ik snap dat er allerlei belangen spelen bij overheden en vooral ook het bedrijfsleven enzo. Maar als de ziekenhuizen / IC mensen de noodklok luiden dan vertrouw ik er wel op dat dat niet voor niets is :j

Die ´noodklok´ luidt niet door Corona. Dat is alleen maar één druppel. Omdat het de laatste is, doet die de emmer overlopen. Blijft echter maar één druppel in de emmer. Een minder grote druppel dan heel veel andere nota bene door ongezond leven veroorzaakte druppels. Ook griep was/is een druppel. Het is een volstrekt ongefundeerde overreactie om voor de láátste druppel nu noodmaatregels in de vorm van allerlei verplichtingen/verboden voor op te leggen alleen maar omdat díe druppel een paniekperspectief van vorig jaar meegegeven kan worden.
Stel dat er straks een griepgolf komt. Is dat dan een oude druppel die wel voor belasting zorgt maar om subjectieve reden van ´gewoon´ niet meetelt of nu ook een probleem waarvoor vaccinatie aan de QR code toegevoegd wordt?!

Dat ben ik wel met je eens inderdaad :j

Maar in het kader van "er MOET nú iets gebeuren" is die laatste druppel wel het snelste te ondervangen.... denk ik. Zeker als je uit gaat rekenen dat je zonder de niet-geprikten (waarschijnlijk) niet in de problemen zou zijn gekomen en het met die prikken "op te lossen" is, snap ik wel dat er vol ingezet wordt op het aantal ongevaccineerden / ernstig verlopende besmettingen terugdringen.

Het zou mooier zijn geweest als die extra IC bedden er wel waren geweest om dat op te vangen, dan hadden we het uit kunnen laten razen onder het motto van "zelf weten of je het risico neemt" maar dan nog vraag ik me af, als we nu alle regels zouden loslaten en weer terug zouden gaan naar de samenleving van vóór Corona, op hoeveel IC bedden we dan uit zouden komen als er geen gevaccineerden meer bij zouden komen... dan is het wellicht een dermate belachelijk aantal dat dat ook geen doen is...?

Wel interessant trouwens of de griep er ook een keer bij getrokken zou gaan worden om de zorg te ontlasten. Ik verwacht dat dat niet snel gebeurd gezien de griepprik minder effectief schijnt te zijn dan de Corona-prikken. En een voordeel van de Corona regels is natuurlijk ook dat je de griep daar ook mee pakt.

Dat je (nu) alleen met een QR-code bij bepaalde gebouwen naar binnen mag vind ik (hoewel het uitsluiten op basis van vaccinaties me van nature behoorlijk tegen de borst stuit) eigenlijk toch best heel vergelijkbaar met niet zonder gordel in een auto mogen.... het risico is gewoon te groot.
Laatst bijgewerkt door pmarena op 04-11-21 17:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Cer

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:36

Ik mag HOPEN dat ze de zorg gaan herzien...
ik zou niet weten hoe, maar ik vind het dramatisch... thuiszorg, mantelzorg, GGZ... het is echt vreselijk..

maar waar het geld vandaan moet komen, ik zou het niet weten..

Maar goed, dat neemt niet weg dat er nú een probleem is.. En ik vrees, omdat het 'bijzonder' is (want hoe vaak komt dit nu voor) dat het niet aangegrepen wordt om de zorg te herzien..
Daar zullen helaas andere schrijnende gevallen voor moeten komen.. en veel ook vrees ik.
Hoeveel verwarde (ouderen) moeten ze van straat plukken voordat daar wat aan gedaan wordt, bijvoorbeeld...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:38

Ik vraag me ook af in hoeverre we er vanuit mogen gaan dat deze situatie bijzonder is, en het over een tijd weer rustiger zal worden. Wie weet zitten we hier nog jaren mee dat er dergelijke virussen o.i.d. rondgaan, inderdaad de vergrijzing enzo.... wie zegt dat het weer terug naar "normaal" gaat...

En ik vraag me ook wel af waarom het eind 20e eeuw nog allemaal prima leek te gaan via het Ziekenfonds, dat je iets van 4 tientjes per maand (dacht ik?) betaalde en alles veel beter geregeld leek te zijn. En dat nu niet meer kan? Zal wel naïef zijn maar waarom kunnen we nu met veel meer geld, veel minder voor elkaar krijgen.... zou dat die privatisering zijn of is dat een grotere kluwen van oorzaken?

Of was het destijds ook niet zo goed geregeld als het leek, en zat er al langer vanalles onder de oppervlakte te etteren?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:43

Eens Cer. Helemaal eens.
En weet nog wel wat potjes maar die zijn niet zo populair om te noemen.
Of we daarmee alles gedekt krijgen weet ik niet maar denk wel dat we er ver mee komen.
Die 10.000 bedden incl personeel die de afgelopen 10 jaar zijn weggehaald moeten op zijn minst terug.
Evenals de verpleeg en bejaardenhuizen.
Je kunt met vergrijzing en een bevolkingsgroei dit niet zonder last te krijgen weg snoeien. Nu is iedereen er de dupe van.

Want in 2018 was er al uitgestelde zorg. Elk jaar zijn er opnamestops van een paar dagen. Dwz dat de bedden capaciteit altijd op het randje zit en in 2018 er al ruim onder.
En je kunt er ook donder op zeggen dat een overbevolkte wereld en zeker een overbevolkt land dit nog vaker gaat krijgen.
Om die reden bijvoorbeeld kijken naar andere landen met minder besmettingen (en toch meer bedden) is al zinloos. Want we zitten hier te dicht op elkaar.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:49

Ik dacht dat er toen minder vergrijzing was, en dat er toen minder extreem dure behandelingen waren.

Misschien minder langdurige zorg, misschien minder mensen die niet konden werken vanwege zorg, ik heb geen idee. Maar ergens is het ENORM duur geworden..

En, er zijn teveel lagen, dat hoor ik ook vaak. Maar aansturing heb je ook nodig. En dat zal het ene instituut beter doen dan het andere (net als in het bedrijfsleven.. de ene manager is de andere niet..)

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 17:56

Ja dat hoor je wel vaak ja, dat er flink meer lagen en meer administratie bij zijn gekomen.
Wat op zich natuurlijk wel logisch is waarom daar voor gekozen is, maar dat zal wel een pak geld meer kosten.... of je nou voor elke ton alleen maar "handen aan het bed" bekostigd, of ook nog de hele mikmak er omheen....

Daar is zo'n mooi verhaaltje van hè dat je wel eens op Facebook enzo gedeeld ziet worden, van die vrouw die al jaren lekkere soep maakt ;)

Ik weet nog wel dat het toen van dat gewone CZ ziekenfonds met een paar tientjes per maand het ene jaar, naar een verdubbeling het volgende jaar ging..... dacht ik. Is natuurlijk ook al een poos geleden.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:01

Alleen betaalde je in de ziekenfondstijd geen 4 tientjes. Die 4 tientjes waren het deel wat je op je nettoloon zag, daarbovenop zat nog een werkgeversdeel en ook toen werd, net als nu, het grootste gedeelte uit de algemene middelen, oftewel onze belastingafdracht betaald.

Het is echt onzin om te denken dat je met een paar tientjes wel klaar bent en ook nog eens betere zorg kan leveren. Alhoewel zo goed was die ziekenfondszorg nou ook weer niet, er waren toen wachtlijsten, die we nu echt volledig onacceptabel zouden vinden.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:02

Ik meende dat particuliere ZF ook best prijzig was hoor.. boven een bepaald inkomen moest je dat gewoon betalen

Hoe de zorg toen was weet ik niet. Ik weet wel dat mijn grootouders in een bejaardentehuis terecht konden.. dat kan nu niet meer..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:10

Particulier ziekenfonds was 50 gulden pp. Dus 100 voor een stel met kinderen tot 18 gratis. Omgerekend dus peanuts met nu vergeleken .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:13

Nee, dat was wat je direct betaalde, de rest ging via je werkgever en via je belastingen. De zorg was toen ook al heel veel duurder dan vijftig gulden per volwassene.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:16

Ja dat is waar ja, nu herinner ik het me weer! Het verhaal met de verandering was toen dat je meer zelf ging betalen, maar als een soort compensatie een stuk werkgeversaandeel terug kreeg.

...en vervolgens gingen de bedragen elke keer een stuk omhoog tot het kleine vermogen dat het nu kost.

Hoe het met wachtlijsten zat / hoe dat veranderd is durf ik niet te zeggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:28

Karl66 schreef:
Nee, dat was wat je direct betaalde, de rest ging via je werkgever en via je belastingen. De zorg was toen ook al heel veel duurder dan vijftig gulden per volwassene.

Klopt, reageerde op de vraag wat je betaalde. Nu betaal je ook veel minder dan de zorg kost.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:38

Hebben jullie wel eens mee gemaakt dat je gevaccineerd bent. In contact geweest niet iemand die niet gevaccineerd is (Dinsdag) en achter af blijkt die persoon corona te hebben en is positief getest. (donderdag) Ik lees dat je als gevaccineerdde niks hoeft (tenzij klachten) maar dit voelt zo gek.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:50

Oscar schreef:
Wat ik even kwijt ben: hoe zit het straks met het personeel in sportscholen, zwembaden etc.? Als die niet gevaccineerd zijn, moeten ze dan ook een QR-code hebben, of getest worden?

Nee, op dit moment hoeft personeel geen qr te laten zien, ook niet in de horeca. Heel krom, de ongevaccineerde kroegbaas mag dus gewoon werken. Als hij om 18.00 naar huis gaat en zich buiten bedenkt dat hij nog een biertje wil blijven drinken mag hij dus zonder test niet meer naar binnen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 18:58

Nature93 schreef:
Hebben jullie wel eens mee gemaakt dat je gevaccineerd bent. In contact geweest niet iemand die niet gevaccineerd is (Dinsdag) en achter af blijkt die persoon corona te hebben en is positief getest. (donderdag) Ik lees dat je als gevaccineerdde niks hoeft (tenzij klachten) maar dit voelt zo gek.

Ja mijn moeder had dit. Maar ze heeft geen klachten gehad en was niet besmet. Ze heeft zich voor de zekerheid toch laten testen op dag 5 maar had niks.

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:03

Suzanne F. schreef:
Nature93 schreef:

Ja mijn moeder had dit. Maar ze heeft geen klachten gehad en was niet besmet. Ze heeft zich voor de zekerheid toch laten testen op dag 5 maar had niks.

Is ze ook binnen/afgezonderd gebleven?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:04

Nature93 schreef:
Suzanne F. schreef:

Is ze ook binnen/afgezonderd gebleven?

Ja, ze is thuis gebleven tot ze het zeker wist dat ze niet besmet was.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:05

Je hoeft inderdaad niets te doen als gevaccineerde. Of het verstandig is is een tweede.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:25

Klopt , het voelt wel heel krom aangezien je gedachten zeggen blijf thuis. Ik zou het zelf wel doen , maar werken moet ik dan wel gewoon maar voor de rest zou ik dan dicht bij huis blijven.

Maar inderdaad of het verstandig is....

Het begint wel weer de spuigaten uit de lopen , het komt hier ook steeds dichterbij.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:37

Nog even een vraag, misschien al aan de orde geweest maar ik kan niet alles bijhouden ;)

Wat is de motivatie achter de beslissing om ook buiten op een terras in het bezit te moeten zijn van een QR-code?

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:40

Ik heb de GGD maar even gebeld. Hoef niet in quarantaine. Wel de maatregelen extra in acht nemen en bij klachten testen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-21 19:41

Ik vind dat ook wel gek hoor, je zou toch denken dat iedereen die in dicht contact komt met iemand met Corona, nu even thuis zou moeten blijven..... want dat gaat toch om "echte" gevallen zeg maar en het komt best raar over als je die niet serieus neemt terwijl er wel andere maatregelen zijn "voor het geval dat".