Algemeen Corona-topic #3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sureido

Re: Algemeen Corona-topic #3

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 13:59

Wel fijn dat die 18 - ook geen 1.5 meter meer hoeft te houden. Ik denk dat de volgende stap is dat tot 25 of 30 ofzo het niet meer hoeft. Misschien in september wel als het goed gaat.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:09

Onder 18 is ook niet te doen wanneer het onderwijs weer volledig hervat word.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:15

Dat de zorg steeds duurder wordt, komt vooral doordat er steeds meer kan, en dus gedaan wordt en door de marktwerking die m.i. faliekant verkeerd heeft uitgepakt. Hoorde laatst nog een autoriteit zeggen, dat winst maken intussen heilig is en de zorg een verdienmodel is geworden. Ja, gek hè?

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:20

bigone schreef:

Op de uni ook niet. Daar zit je met 1000 soms in een collegezaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:28

sureido schreef:
bigone schreef:

Op de uni ook niet. Daar zit je met 1000 soms in een collegezaal.

Uni heb je toch alle hoorcolleges ook online, is al jaren zo volgens mij.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:33

@bigone, dat is voor heel veel universiteiten ook niet zo. Wel zijn de hoorcollege's doorgaans vrijblijvend om bij te wonen, maar lang niet overal worden ze ook online gegeven, of worden de hoorcolleges gelivestreamed of opgenomen (ik heb meerdere professoren die weigeren lessen te livestreamen/op te nemen omdat ze vinden dat je beter leert in de collegezaal binnen het kader van activerend leren)

Nu tijdens corona was dat uiteraard wel anders (professoren moesten wel overschakelen naar digitaal), en de meeste universiteiten hebben volgens mij wel plannen om te kijken wat mogelijk is, o.a. door maar een deel van de studenten toe te laten per hoorcollege, en de rest online te laten volgen.

Ik ben benieuwd wat de uitwerkingen gaan zijn volgend jaar voor practica en dergelijke, want ook daar is die anderhalve meter niet altijd evident

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:34

? :') nee. Bij ons werd dit jaar maar 1 vak van de 10 opgenomen. Zelfs met Corona kon je het alleen live volgen en daarna niet terugkijken. En dan heb je nog werk colleges die niet worden opgenomen. Het is niet voor niks dat de uni er alles aan wil doen om weer live colleges te gaan geven. :7

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:34

mysa schreef:
Dat de zorg steeds duurder wordt, komt vooral doordat er steeds meer kan, en dus gedaan wordt en door de marktwerking die m.i. faliekant verkeerd heeft uitgepakt. Hoorde laatst nog een autoriteit zeggen, dat winst maken intussen heilig is en de zorg een verdienmodel is geworden. Ja, gek hè?

Vergeet de vergrijzing icm steeds ouder worden, maar niet gezonder, ook niet. Het aantal zorgmensen groeit gewoon niet meer voldoende mee met de aantallen ouderen die zorg nodig hebben. Daar gaat geld niet bij helpen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:35

Maar dat is toch vrij normaal dat je het alleen live kan volgen. Dat is ook zo als je in de college zaal zit.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:37

secricible schreef:
mysa schreef:

Vergeet de vergrijzing icm steeds ouder worden, maar niet gezonder, ook niet. Het aantal zorgmensen groeit gewoon niet meer voldoende mee met de aantallen ouderen die zorg nodig hebben. Daar gaat geld niet bij helpen.

Ja en nee. Als er een betere beloning zou zijn in de vorm van meer salaris, of betere secundaire arbeidsvoorwaarden (liefst een combi) hou je mensen wel langer vast. Denk aan meer invloed op je eigen rooster. Meer doorgroeimogelijkheden. Leuke dingen naast je werk kunnen doen met korting.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:37

SusanH schreef:
Maar dat is toch vrij normaal dat je het alleen live kan volgen. Dat is ook zo als je in de college zaal zit.

Dat is ook normaal inderdaad en ook veel fijner om het live te volgen zodat je vragen kan stellen. Maar bigone stelt dat alles opgenomen wordt al jaren.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:38

O ok. Daar weet ik niet voldoende van af. Ben al jaren geen student meer.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:40

Bigone volgens mij ook niet :')

Maar ik zie in ieder geval op onze uni die 1.5 meter echt niet makkelijk voor me. Ze hebben al gezegd dat ze tot februari online gaan doen wat ik echt klote vind en hoop dat het nu aangepast wordt maar het is zo ontzettend moeilijk voor ze omdat studenten zo gespreid mogelijk moeten komen maar er zitten zo ontiegelijk veel studenten daar met zoveel opleidingen ... wordt echt nog een hele moeilijke puzzel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:46

Oké , dan zal het per uni en vak wel verschillend zijn.

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 14:51

Het verschilt inderdaad heel erg, ook niet alle collegezalen zijn erop ingericht.

Wat fijn Monique!

De EMA heeft nu aangeraden om Remdesivir toe te laten voor de behandeling van Corona. De Europese Commissie moet er nog wel over beslissen, maar de verwachting is dat dit niet veel problemen gaat opleveren.
https://www.ema.europa.eu/en/news/first ... horisation

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 15:39

pien_2010 schreef:
MoniqueT schreef:
Voor wie ons steeds gevolgd en gesteund heeft in dit topic: Albert is goed opgeknapt, neemt op tijd nog rust, maar loopt en zit weer en kan goed autorijden. Morgen rijden we naar Nederland!

@Pien: nog bedankt voor jullie super-aanbod, maar we komen liever een keer rustig jullie kant op dan voor één nachtje. We overnachten in Pau en de tweede nacht waarschijnlijk net voor of na Parijs. Of we knallen zaterdag door naar ons huis in NL. We zien wel.
ok.
We zitten nu zelf id fermette en gaan maandag naar huis en binnen goed schoonmaken voor onze gasten.

Vanochtend werd ik super geholpen id winkel door een hele lieve meid . Ze raakte me af en toe aan en eerlijk? Ik vond het zo fijn, zo lang geleden, so het oude normaal. Ik als aanraak mens heb me erg goed aangepast ad nieuwe situatie. Maar zoals vanochtend werd ik echt gelukkig van de geweldige service (is niet des frans) en lieve aanrakende vrouw.

Hopelijk komen nu niet alle autisten gelijk vertellen hoe anders dit is voor hen. Ik weet dat en dat begrijp ik.

Het is meer een post hoe normaal eigenlijk afstand en niet aanraken is geworden en hoe fijn ik het vond even niet. Ze heeft me geraakt...elle m'a touché (twee keer dus *D fysiek en emotioneel want ze ontroerde me).

Ja, het normale kan zo waardevol zijn. Eergisteren was er een dame nogal hard van haar paard gekletterd. We hebben de ambulance gebeld. Ik ben bij haar gaan zitten, heb haar gerust gesteld, en al die tijd haar hand vastgehouden. Ze vond dat fijn en ik vond het fijn dat ik dat voor haar kon doen. Toen het ambulance personeel er was vroeg ik of ik weg moest gaan. "Nee hoor, blijf maar even zitten als mevrouw dat fijn vind, we gaan eerst even met haar praten, als we gaan onderzoeken kunt u haar loslaten." Ik heb er geen moment bij stil gestaan om haar niet aan te raken en niet haar hand te pakken. Het ging geheel automatisch.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 16:02

SusanH schreef:
secricible schreef:

Ja en nee. Als er een betere beloning zou zijn in de vorm van meer salaris, of betere secundaire arbeidsvoorwaarden (liefst een combi) hou je mensen wel langer vast. Denk aan meer invloed op je eigen rooster. Meer doorgroeimogelijkheden. Leuke dingen naast je werk kunnen doen met korting.

Tuurlijk, als er een hele grote pot met geld zou zijn zou dat mooi zijn. Maar als we deze samenstelling (aantal zorgmedewerkers per patient) willen volhouden dan is er meer geld nodig dan we ooit bij elkaar gaan harken. Dat is niet meer realistisch te noemen, zeker niet in bijvoorbeeld de ouderenzorg.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:06

De bureaucratie bij de zorg aanpakken, blijft er veel tijd over.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 17:19

Ik had gehoopt serologische test te kunnen krijgen in het UMCG.
Had vandaag mijn halfjaarlijkse apk.
Arts wou het graag aanvragen.
Helaas staat het niet in het systeem.
En hij wist blijkbaar ook niet dat dat via een CERTE formulier moest.
Ik overigens ook niet.

Prikpost zei dat ik het via ggd of huisarts moest doen.
Prikpost wou wel een neusswap doen, maar dag heeft geen zin.
Ik heb geen klachten.

Arts zei wel dat er bloed in de vriezer wordt gelegd en dat ze het misschien later zouden kunnen laten onderzoeken.

Arts had mondkapje voor, prikpost werkt achter scherm.
En routing op de vloer.
En overal desinfectie.
Arts poetst de stoel en tafel tussen ieder patiënt.
Manchet voor bloeddruk wordt gereinigd.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:30

Pien, ik snap het hoor, ik hou die 1,5 meter ook niet meer bij iedereen vol.

@Rien10: Albert zal zoveel mogelijk zelf willen rijden, zijn grootste hobby. Maar ik rijd ook graag een stuk, dus zal hem zeker aflossen. Hij heeft er van de week al wel een paar honderd trainingskilometers opzitten.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:42

Grappig, ik had het er net met een vriendin over op Facebook dat we hopen dat het handen geven en zoenen voor altijd wordt afgeschaft en de 1.5 meter verplicht blijft. Zo heerlijk, niemand in je “aura” :D
Ik kom nog steeds nergens dus ik weet niet of men zich hier nog aan de afstand houdt. Op de fiets bij stoplichten in ieder geval wel.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:51

dat snap ik echt niet. Ben helemaal geen plakkerig type maar kan nu zo langzamerhand verlangen naar normaal contact met vrienden en familie. En nee, geen gezoen maar je raakt elkaar toch soms wel aan. En wat is het probleem met een hand geven? Wie wel perse op 1,5 meter afstand wil blijven, prima. Maar ga het een ander niet verplichten in de toekomst als het niet nodig is.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:53

Terrassen in Groningen in de binnenstad in allerlei opstellingen gezien.
Zoals vroeger, op afstand van elkaar, met schermen ertussen.

Looproute in ziekenhuis werd door de bezoeker veelal niet nageleefd.
Poortwachters bij de ingang die bezoekers op de noodzaak van handen ontsmetten wezen. Ook bij het verlaten van het ziekenhuis.

In de winkels in de stad overal desinfectie voor de klant en toezicht daarop.
Kleine zaken deden de deur op slot als ze aan hun tax van mensen binnen zaten.

De douglas daar meer personeel dan klanten binnen. Wat een volk daar zeg.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:56

Morrie schreef:
Grappig, ik had het er net met een vriendin over op Facebook dat we hopen dat het handen geven en zoenen voor altijd wordt afgeschaft en de 1.5 meter verplicht blijft. Zo heerlijk, niemand in je “aura” :D
Ik kom nog steeds nergens dus ik weet niet of men zich hier nog aan de afstand houdt. Op de fiets bij stoplichten in ieder geval wel.

Lijkt mij dus ook zo fijn.

Ik hou ook gewoon echt niet van handen geven en überhaupt niet van aanrakingen en ook niet van mensen zo dicht bij me. Dus dat dat afgeschaft is vanwege Corona nu vind ik het enige grote voordeel :P

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-20 20:59

Ik vind anderhalve meter: heerlijk met vreemden, en half bekenden. Maar echt goede vrienden zie ik toch wel liever wat dichterbij. Ik hoef niet bovenop ze te zitten, maar naast elkaar in de bios is wel gezelliger dan met een stoel er tussen. Zoenen mag van mij weg, handen schudden vind ik wel fijn al is dat meer omdat het een soort van sociale gedraggcode is. (en toen ik stage liep en het hele handen schudden eruit ging, ik de helft van de tijd niet werd voorgesteld door mijn stagebegeleider, en ook niet zo gemakkelijk een opening kon vinden om mijn voor te stellen. Dan is handen schudden een heel "handig" (pun not intended) iets