Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 08:49

blensink schreef:
We hebben de opdracht om mensen aan te geven die zich niet aan de regels houden.
Dus dat HC een foto op facebook wil zetten is helemaal niet zo raar.

FB is social media...
De ervaring met mensen die publiekelijk aan de schandpaal worden genageld, is soms niet zo heel best... maar als iemand dat op zn geweten wil/kan hebben,...

Je kunt toch ook een lokale autoriteit bellen of werkt dat zo niet in Spanje?

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 08:50

Femke_Tweety schreef:
Marie_Anne schreef:
Ik ben blij dat meer mensen het oordelen over elkaar allemaal toch wat te ver vinden gaan nu.

Nog wat goed nieuw, mensen hebben gehoor gegeven aan de oproep om niet naar natuurgebieden te gaan.
Over het algemeen was het rustig overal gister, uitzonderingen daargelaten.
https://nos.nl/l/2329415

In het bos waar ik woon lijkt het ook betrekkelijk rustig nu.

Alle grote parkeerplaatsen zijn ook afgezet dinds een paar dagen, en er hangen bordjes dat je beboet wordt als je het negeert.

Wandelen of fietsen is nog niet verboden, maar die grote parkeerplaatsen mogen dus niet gebruikt worden. En dat scheelt aanzienlijk.

Ik vind het zonde voor de mensen die graag willen luchten.
En toch sta ik erachter, het was echt te gek hier.
Ik vind overal langs de grotere paden papieren zakdoeken en zelfs plastic handschoenen.

Dit is een bos waar het normaal redelijk rustig is, en waar je eigenlijk nooit of nauwelijks zwerfafval vindt. (Ik loop er al 4,5 jaar dagelijks, weer of geen weer, hoogseizoen of niet)
Het is echt bizar wat er nu allemaal ligt.

Ik vind het doodzonde, want ik gun iedereen de zon op zijn hoofd en frisse lucht in de neus.

Maar het is blijkbaar wel nodig, dus ik sta achter de plaatselijke maatregelen hier.

En het lijkt te werken dus.

Sorry ik ga nu even oordelen, wat zijn mensen toch vieze vervuilers, de natuur zo achterlatend. Daar kan ik echt om huilen. Stop je afval in je zak $¥#€#.....echt....

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 08:52

blensink schreef:
We hebben de opdracht om mensen aan te geven die zich niet aan de regels houden.

Heeft de politie/locale overheid speciale Facebook pagina’s waarop je overtreders moet aangeven?

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 08:57

Tja de nicht van m’n oma(dement hoor) is heel boos geworden op 1 van haar verplegers omdat die naar aanleiding van een groepje mensen op straat had gezegd de politie te bellen.Omdat dit klikken is.
Klikken is in mijn familie altijd uit den boze geweest omdat de helft van de broers/zussen van mijn oma zijn afgeknald in de oorlog door veraden te zijn in de oorlog. Aan het einde van de oorlog waren van de 11 broers/zussen er 4 over. Allemaal hadden ze wat van doen in het verzet en hebben daar ook yad vashem voor gehad. Mijn oma en haar oudere zus (nicht is dochter daar van) hebben overleefd.

Ben je het niet eens met wat iemand doet kan je hem zelf daar bewust van maken. Is mij altijd geleerd. Iemand veroordelen is veel te makkelijk. Iedereen heeft recht om zich te verdedigen.

Natuurlijk is dit niet te vergelijken met nu. Ik ben tenslotte ook niet dement en logisch nadenken laat ons zien dat dit natuurlijk niks met een oorlogssituatie en een bezetter te maken heeft. We hebben te maken een virus maar toch zijn wij wel 1 land en dat land wordt er wel mooier van als we in gesprek blijven gaan en elkaar niet zo veroordelen. Ben je het niet met iemand eens? Prima spreek die gene (op afstand aan) maar wees ook bewust van redenen die je zelf niet had bedacht.
Kan je nooit de politie bellen, natuurlijk wel (opnieuw mijn familie houdt niet van klikken maar hebben ook wel is de politie gebeld voor een zwalkende automobilist etc. Nicht in kwestie is dement ..) maar gebruik je verstand en neem niet altijd je eigen waarheid voor waarheid aan. Iemand open en bloot op FB zetten is voor mij een heksenjacht.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:01

blensink schreef:

Ze loopt toch met een hond? Als je hond gewend is om dergelijke wandelingen te maken en nu opeens aangewezen is op 3x 5 minuten is het ook sneu. En nogmaals, wie gaat ze aansteken op een wandelroute waar verder niemand is en over het algemeen de ruimte om een ander te ontwijken?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:01

Ik merk dat ik de dubbele info wat lastig vindt. Op teletekst lees je over de afvlakking en wat goed dat we ons aan de regels lijken uur houden. Dan hoor je dat van Gomners en denk je code zwart (rood?) klinkt nog steeds reëel. Ik ben bang dat mensen teveel hoop krijgen met het zwakt af, makkelijker gaan denken. Misschien is het wel niet zo hoor maar dat zegt mijn gevoel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:04

rien10 schreef:
Ik kan me wel vinden in de woorden van fokfanaat. Blijf nadenken, en bij dat nadenken zie ik dat de absolute cijfers nog steeds, in mijn ogen, meevallen. De ernst van de zieken is groot/hoog. Maar de absolute aantallen vind ik nog steeds niet exorbitant hoog. Moeten we hier heel Nederland failliet voor laten gaan? Op zijn minst stof tot discussie.

Vandaar ook die oproep van Mona Keijzer laatst om toch naar je lokale winkelier te gaan als je iets nodig hebt.

Ik las onlangs een interview of artikel met een vrouw die ondernemer was, en zich afvroeg waarom de overheid niet overlegt met ondernemers over bijvoorbeeld creatieve oplossingen om toch open te zijn. Zij barsten van de ideeën zei ze. Dat vind ik wel terecht, kijk wat er wél kan, daar is iedereen bij gebaat.

Ik kan het stuk even niet meer terugvinden helaas.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:04

Nou ja daarom blijft het denk ik belangrijk dat Gommers blijft benadrukken dat code zwart een optie is ...
Al is het maar om de 'oh het is voorbij'-beweging voorlopig te voorkomen..

Scum

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:08

Voor mijn gevoel proefde ik ook iets uit Gommers dat hij vond dat het RIVM wel heel optimistisch was.

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:08

rien10 schreef:
Ik kan me wel vinden in de woorden van fokfanaat. Blijf nadenken, en bij dat nadenken zie ik dat de absolute cijfers nog steeds, in mijn ogen, meevallen. De ernst van de zieken is groot/hoog. Maar de absolute aantallen vind ik nog steeds niet exorbitant hoog. Moeten we hier heel Nederland failliet voor laten gaan? Op zijn minst stof tot discussie.

Het is wél exorbitant hoog. Er liggen nu meer mensen op de ic dan dat er normaal gesproken capaciteit is..

Ik moet er echt niet aan denken dat mijn moeder volgende week ziek wordt, over 14 dagen een ic bed nodig heeft en die niet krijgt omdat ze 70+ is.

En ik moet er ook niet aan denken dat je als arts dit moet gaan vertellen aan een familie. Mevrouw u heeft een blanco voorgeschiedenis maar bent te oud voor een ic plek..

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:11

rien10 schreef:

Eens. Vraag me ook af hoelang ze het allemaal nog dicht willen laten. Of gaat de overheid van elke horecatent/winkel/kapper/nagelstyliste de huur betalen straks? Alle verliezen opvangen? Want heel de zomer nog dichtlaten, nee ik zie het niet voor me. Denk trouwens dat iedereen nu wel doorheeft dat het lang gaat duren maar dat een groot deel van de mensen straks in juni toch op hete kolen gaat zitten en ook wat soepeler gaat zijn als het dan nog zo streng is.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:26

Scum schreef:
Voor mijn gevoel proefde ik ook iets uit Gommers dat hij vond dat het RIVM wel heel optimistisch was.

Ja, dat gevoel had ik ook.

Hier in Nederland is het voor veel mensen nog een 'ver van hun bed show' heb ik het gevoel.
Los van wat maatregelen waar men zich wel/niet aan houdt, lijkt het niet veel impact te hebben op hun dagelijkse leven.
Wij hebben hier nog heel veel vrijheden in vergelijking met andere landen, maar gebruik alsjeblieft ook zelf je gezonde verstand.

Verder kan ik me heel goed vinden in HC zijn reactie gezien de situatie in Spanje.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:29

Scum schreef:

Ja maar dat is altijd bij hem heb ik het idee. Of dat terecht is weet ik niet. Hij wordt natuurlijk wel dag in dag uit geconfronteerd met de harde realiteit. Aan de andere kant, als het aantal ziekenhuisopnames daalt is dat toch (voorzichtig!) positief? Vandaag is spannend, of het weekend niet eea vertekend heeft.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:31

Morgen is spannender qua cijfers, op maandag is het aantal meestal lager en dinsdag weer een stuk hoger.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:43

Precies, de cijfers van dinsdag en woensdag zijn representatiever.
De cijfers lijken inderdaad te dalen. Maar hadden ze het eerder niet over pieken/golven? En dat zou dan eind mei moeten zijn? Of hebben we al een piek gehad?

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:48

blensink schreef:

Doe dat dan bij de overheid niet op Facebook. De overheid in Spanje dan.

Straks gaan mensen eigen rechter spelen bij wijze van.

Edit

Ik vind trump ook gevaarlijk met zijn advies om dat malaria medicijn te gebruiken tegen advies van experts ... komt daar een enorme run op gaan mensen dat hamsteren.

Is dat op voor degene die echt ziek zijn.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 06-04-20 09:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:54

Ann schreef:
Scum schreef:

Ja, dat gevoel had ik ook.

Hier in Nederland is het voor veel mensen nog een 'ver van hun bed show' heb ik het gevoel.
Los van wat maatregelen waar men zich wel/niet aan houdt, lijkt het niet veel impact te hebben op hun dagelijkse leven.
Wij hebben hier nog heel veel vrijheden in vergelijking met andere landen, maar gebruik alsjeblieft ook zelf je gezonde verstand.

Het vetgedrukte is gewoon niet waar en een zware overdrijving van jouw kant. Het hele openbare leven ligt stil, alle horeca, musea, sportclubs zijn dicht, veel mensen werken thuis of zitten thuis. Geen tandarts, veel winkels dicht. Je kunt een boete krijgen als je met teveel mensen buiten bent of geen afstand houdt. Veel inkomens en banen staan op de tocht.

Ik denk dat je heel hard je best moet doen om mensen te vinden bij wie dit niet veel impact heeft op hun dagelijks leven, veel zijn het er zeker niet.

_Cathalijne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 09:55

Scum schreef:
Precies, de cijfers van dinsdag en woensdag zijn representatiever.
De cijfers lijken inderdaad te dalen. Maar hadden ze het eerder niet over pieken/golven? En dat zou dan eind mei moeten zijn? Of hebben we al een piek gehad?

Ik denk dat op basis van enkele dagen cijfers niet kan stellen of de piek al geweest is. Wat we nu zien is dat de cijfers lijken te stabiliseren rond de 1000-1200 besmettingen per dag, en ongetwijfeld gaat dat deze week oplopen omdat ze naar 4x? Meer tests. Voor de piek en het hele flatten the curve is het interessanter om te kijken naar het aantal ziekenhuis/ic opnames. Daarom is in eerste instantie het flatten the curve ingeroepen, om het aantal besmettinge te spreiden. Pas als de dagelijkse uitstroom van ziekenhuizen groter is dan de dagelijkse instroom en deze trend enige dagen aanhoudt kan je spreken van de piek, idem voor de ic capaciteit.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:00

Ik zou de cijfers in Zweden ook wel willen volgen. Waar alles nog doorgaat als normaal.

MoniqueT

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:02

Over Spanje en mensen op Facebook zetten ...

Ik zie hier ook wel wat mensen hun hond uit laten in het straatje achter ons huis langs. Officieel mogen mensen 50 meter van huis met de hond, maar er is geen huis wat zo dichtbij die weg staat, behalve dat van ons. Ze mogen daar dus eigenlijk niet lopen, maar het stoort mij totaal niet en ik zal ze ook niet aangeven. Ze lopen wel het risico dat iemand anders het doet of dat de politie toevallig toch rond rijdt. We hebben hier bijvoorbeeld een schizofrene dorpsgenoot die elke dag luid vloekend óf zingend (ligt aan welk stemmetje in zijn hoofd, denk ik) zijn hondje uitlaat of de gekste tijden. Vaak ook ´s morgens om 5 uur of zo en de honden van onze buren slaan daar enorm op aan. Hij loopt nu ook nog zijn rondje, maar ik denk ook dat hij thuis de boel afbreekt als ze hem niet laten gaan. Wij worden er wakker van, maar draaien ons gewoon om en slapen verder.

Die anderen ken ik niet, maar ze zullen beste ergens uit de buurt komen en hier staan alle huizen minstens 100 meter uit elkaar, dus de kans dat ze iemand besmetten is in mijn ogen 0. En dan nog werd ik gisteren ineens opgeschrikt door een luid toeterende claxon, van een vriend met zijn tractor en twee knullen erachter lopend die met bleekwater de straatjes hier in het buitengebied aan het desinfecteren waren. Spanje neemt het wel heel serieus hoor, die paar hondenplasjes zijn dus ook keurig weg gewassen.

Mocht ik hier groepjes mountainbikers zien, dan ga ik wel een belletje eraan wagen, denk ik.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:02

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:03

Ja dat is natuurlijk ook wel weer zo. Aantal besmettingen gaat toenemen door meer testen. Aantal ziekenhuisopnames lijkt me het meeste zeggen?

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:07

sureido schreef:
Ik zou de cijfers in Zweden ook wel willen volgen. Waar alles nog doorgaat als normaal.

Ik hoorde van mijn vriend (een Noor) dat het in Zweden ook helemaal niet goed gaat. Ze hebben steeds alleen de doden in het ziekenhuis gepubliceerd, maar de mensen die thuis zijn overleden aan corona niet meegerekend. Toen ze dat wel deden kwamen ze ineens een heel stuk hoger uit.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:10

Abiola schreef:
Hoezo “moet” je zo vaak naar de Action als er gezegd wordt dat je binnen moet blijven?

Ik denk dat dat uit mijn berichten eerder wel duidelijk werd :')

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-20 10:11

Hebben jullie dat artikel van de VK over China ook gelezen trouwens?