[HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Dammie

Re: [HK] Bewust kinderloos gaat verder ... deel #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:18

Goed dat er aandacht is voor de schaduwzijde van kinderen krijgen.
Dan kunnen mensen een betere beslissing nemen. Kun je nog steeds pech hebben met een huilende ADHD Vlinder, of spijt krijgen na je vijftigste, maar de kans op een voor jou goede keuze wordt wel groter.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:27

Zeker goed!
Kinderen hebben veel invloed op je leven, en dat is echt niet altijd positief. Alleen zoals met bijna alles op social media wordt alleen het positieve op facebook/instagram/weet ik veel wat gepost.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:28

Een vriendin die vroeger vreselijk rammelende eierstokken had maar niet de juiste vent, is nu -met wel een geschikte vent- heel erg aan het twijfelen. Vind ik wel een prima idee dat als ze er toch toe besluit het niet in een hormonale opwelling is maar juist na jaren voors en tegens afwegen. En wie weet ziet ze er vanaf.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:40

quera schreef:
Zeker goed!
Kinderen hebben veel invloed op je leven, en dat is echt niet altijd positief. Alleen zoals met bijna alles op social media wordt alleen het positieve op facebook/instagram/weet ik veel wat gepost.

Maar mensen hebben hun ogen toch niet in hun zak zitten? Overal waar je komt lopen mensen met kleine kinderen die druk zijn, dreinen, janken, hun broertje opstoken etc. etc. Ouders zie je maar zelden relaxt rondlopen als ze één of meerdere kinderen bij hebben. Dat kan dat ene plaatje wat ze schieten voor op facebook als toevallig iedereen tegelijkertijd lacht, niet goedmaken natuurlijk.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:45

elnienjo schreef:
quera schreef:
Zeker goed!

Maar mensen hebben hun ogen toch niet in hun zak zitten? Overal waar je komt lopen mensen met kleine kinderen die druk zijn, dreinen, janken, hun broertje opstoken etc. etc. Ouders zie je maar zelden relaxt rondlopen als ze één of meerdere kinderen bij hebben. Dat kan dat ene plaatje wat ze schieten voor op facebook als toevallig iedereen tegelijkertijd lacht, niet goedmaken natuurlijk.

Jij ziet alleen mensen met drukke, jankende, dreinende kinderen.. en dat valt jou meer op omdat jij je irriteert aan kinderen/geen kinderen wilt. Iemand die rammelende eierstokken heeft ziet dat een stuk minder en zal zich meer focussen op de positieve dingen( mede door die rammelende eierstokken)

Mijn kinderen gedragen zich 9 vd 10 keer beter buitenshuis dan binnenshuis.( oke kind, de jongste is te jong) en gedragen zich dus vaak prima.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:50

Het is inderdaad maar net hoe je je omgeving waarneemt.
Als mijn dochter met een pony loopt dan zie ik vooral in mijn hoofd alles wat er mis kan gaan. Veel andere mensen zien alleen maar „ahhhhhhhhhh wat schattig“.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 13:52

Klopt dat het van je eigen waarneming afhangt. Sommige mensen zullen denken, goh wat spelen die kinderen leuk terwijl ik denk hou 'ns op met dat gekrijs!

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 15:29

Ja ik dacht ook een vrij zeldzame uitvoering van een Mini gekocht te hebben, maar ik zie ze nu overal :D

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 15:50

Of mensen die overtuigd zijn dat bij 1 kind een broertje of een zusje hoort. NEEEEEE, ze vechten er alleen mee. Als ze lief zijn is het omdat ze tegen jou als moeder samen spannen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:18

beatje schreef:
Of mensen die overtuigd zijn dat bij 1 kind een broertje of een zusje hoort. NEEEEEE, ze vechten er alleen mee. Als ze lief zijn is het omdat ze tegen jou als moeder samen spannen.

Hoezo vecht je alleen maar met je broertje/zusje? :')

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:21

Nou, die ervaring heb ik zelf ook hoor.
Zo erg zelfs dat er inmiddels helemaal geen contact meer is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 16:54

Dat is spijtig, maar dat is eerder een uitzondering dan heel normaal.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:26

beatje schreef:

Haha, of ze steken elkaar aan met irritant druk gedrag. Als je dan toch persé een kind moet, dan is eentje meer dan genoeg. Ben zelf blij enig kind te zijn, had ik thuis tenminste rust en kon ik andere kinderen wegsturen als ik er geen zin meer in had. Met 'n sibling zit je er mee opgescheept.

Niobe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:38

Shaggy09 schreef:

Weet ik niet, ik hoor het ook veel.
Met mijn broer kon ik niet eens veel ruzie maken, want hij was 10 jaar ouder en op het moment dat ik bewust dingen kon gaan doen had hij al een totaal ander leven. Best wel heel lang een goede band gehad.
Maar bij anderen hoor ik dat vrijwel nooit eigenlijk.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:39

Moet eerlijk zeggen dat ik vaak ook denk van kijken mensen voor ze kinderen willen niet om hun heen? Zijn ze echt zo blind? Maar is inderdaad kwestie van waarneming en interpretatie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 17:45

Veel mensen zeggen ook tegen zichzelf "dat zal bij mijn kind toch niet waar zijn, dat gaat ie niet moeten proberen". Tot ze er zelf voor staan.
Ik ken ook wel kinderen die buitenshuis best flink zijn. Die zijn echter verlegen en weten best dat vreemde ogen dwingen. Zet ze in hun eigen omgeving en je kan gelijk een monster krijgen.
Zie je toch vaak genoeg dat ze bij persoon A zich prima gedragen en bij persoon B het secreet uithangen?
En hoe vaak zeggen ze niet "het is maar een fase, het is maar een opnamemoment, dit hoort erbij en het valt allemaal wel mee"? Constant toch?

Ceffyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 18:44

Ik zat net in een restaurant met jankende, ruziënde kinderen. En papa maar waarschuwen dat ze weg zouden gaan als ze niet lief deden. Kinderen deden niet lief, maar wat denk je? Ze gingen echt niet weg hoor :') Niks geleerd dus die kids.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:21

Niobe schreef:
Shaggy09 schreef:

Weet ik niet, ik hoor het ook veel.
Met mijn broer kon ik niet eens veel ruzie maken, want hij was 10 jaar ouder en op het moment dat ik bewust dingen kon gaan doen had hij al een totaal ander leven. Best wel heel lang een goede band gehad.
Maar bij anderen hoor ik dat vrijwel nooit eigenlijk.

Ik heb geen perfecte band met mijn zus, we zijn compleet verschillend en vochten elkaar regelmatig de tent uit. Maar ik ben toch wel heel erg blij dat ik een zus heb. Als mijn ouders zouden wegvallen vroeg of laat zou ik het alleen heel erg zwaar hebben denk ik. Mijn ouders komen uit grote gezinnen dus die hebben een hoop broers en zusjes en dat vind ik er altijd heel gezellig uitzien. :)

Ik kan me voorstellen dat als je echt alleen maar ruzie met je sibling hebt dat je er anders over denkt. Maar de gewone broers/zussen ruzietjes horen er gewoon bij. In mijn omgeving zie ik juist hele goede broer/zus verhoudingen waar ik jaloers op ben.

@elnienjo, maar je kan toch gewoon jezelf terugtrekken op je slaapkamer? Je zit toch ook niet altijd met je ouders opgescheept?

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 19:59

Shaggy09 schreef:
Ik heb geen perfecte band met mijn zus, we zijn compleet verschillend en vochten elkaar regelmatig de tent uit. Maar ik ben toch wel heel erg blij dat ik een zus heb. Als mijn ouders zouden wegvallen vroeg of laat zou ik het alleen heel erg zwaar hebben denk ik. Mijn ouders komen uit grote gezinnen dus die hebben een hoop broers en zusjes en dat vind ik er altijd heel gezellig uitzien. :)

Ik kan me voorstellen dat als je echt alleen maar ruzie met je sibling hebt dat je er anders over denkt. Maar de gewone broers/zussen ruzietjes horen er gewoon bij. In mijn omgeving zie ik juist hele goede broer/zus verhoudingen waar ik jaloers op ben.

@elnienjo, maar je kan toch gewoon jezelf terugtrekken op je slaapkamer? Je zit toch ook niet altijd met je ouders opgescheept?

Denk zomaar dat kinderen elkaars grenzen niet respecteren en elkaars kamer kunnen binnen vallen. Bovendien zit je er altijd mee opgescheept tijdens gezinsuitstapjes en vakanties. En hoe groot is de kans dat je op vakantie je eigen kamer krijgt als er nog een ander kind bij is?

Mijn vader is helaas overleden, maar ik ben juist blij dat ik in die zware periode niet met 'n sibling heb hoeven dealen. Heb daar bij vrienden al teveel narigheid over gehoord; iedereen heeft stress/verdriet en heeft andere ideeen over hoe de zorg en het regelen het beste kan. De lontjes zijn kort. En wellicht is het niet eens alleen je sibling waar je mee te maken hebt maar ook 'n partner kan zich er tegenaan willen bemoeien en met 'n beetje pech hebben ze ook nog een kind wat elke keer meegesleept wordt. Ik had al die stress niet aan gekund in elk geval.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:08

Ik kom nu prima met mijn zussen overeen.Maar toen we jong waren vochten we elkaar de tent uit hoor. Tot een gebroken ruit vd deur toe omdat er 1 de deur beledigd dicht smeet. We zijn pas overeen gaan komen toen we het huis uit waren. En om me heen ken ik toch best wel mensen die hun zus of broer nooit meer zien. En als er erfenissen azn te pas komen breekt de hel pas echt los.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:11

Ik had juist toen mijn moeder een bijna fataal ongeluk kreeg best wel steun aan dat ik niet alleen was. Ik was toen 12 en mijn zus 14. Als ik toen alleen was geweest had ik me denk heel erg eenzaam gevoeld. Maar dat is voor iedereen natuurlijk anders. Ik vind het alleen apart om te stellen alsof iedere broer/zus verhouding slecht is, want dat is maar net uit wat voor situatie en omgeving je komt.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:38

Het grote nadeel aan broers en zussen is dat je met wat pech een setje karakters bij elkaar hebt die totaal niet matchen.
Zet dat samen in een huis, evt in dezelfde slaapkamer en de irritaties lopen gigantisch snel op.
Vooral als er ook nog met twee maten gemeten wordt door de ouders en kind 1 bijna heilig is waar kind 2 niks mag zeggen/doen, alles maar over zijn kant moet laten gaan en overal voor opdraait.
Laat ik het zo zeggen, gezelliger wordt het daar niet van, zeker niet als kind 1 zich daar naar gaat en blijft gedragen.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:39

Mmmm de meeste mensen in mijn omgeving hebben geen sterke/goeie band met hun broers of zussen. Ik ook niet, ik gok dat als mijn ouders er niet meer zijn het contact helemaal klaar is. Het voegt gewoon niet met onze karakters en na 40 jaar gaat dat niet meer veranderen.

Ik merk wel dat er een soort taboe rust op het toegeven dat je je eigen vlees en bloed niet kan uitstaan. Meestal komen die verhalen pas los nadat ik al gezegd heb dat ik niks met ze kan. En het ligt ook echt niet aan mijn ouders of onze opvoeding, we liggen elkaar niet en ik kan niks met hun koters, wat ook al niet helpt. Ik heb namelijk wel hartstikke lieve ouders.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:46

Ik zie mijn broers hooguit 1-2x per jaar.
De laatste keer dat ze ooit bij mij waren is minstens 5 jaar geleden geloof ik.
We hebben geen ruzie of zo, maar om nou van een band te spreken....
Sterker nog, ik ben zelfs een beetje bang voor wat gebeurd als mijn ouders weg zouden vallen. Een ervan heeft best veel extra ondersteuning nodig om niet in de problemen te raken. Straks voel ik me wellicht nog een soort van verplicht om dan iets te ondernemen voor iemand die voor mij haast een vreemde is.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:12

lor1_1984 schreef:
Het grote nadeel aan broers en zussen is dat je met wat pech een setje karakters bij elkaar hebt die totaal niet matchen.
Zet dat samen in een huis, evt in dezelfde slaapkamer en de irritaties lopen gigantisch snel op.
Vooral als er ook nog met twee maten gemeten wordt door de ouders en kind 1 bijna heilig is waar kind 2 niks mag zeggen/doen, alles maar over zijn kant moet laten gaan en overal voor opdraait.
Laat ik het zo zeggen, gezelliger wordt het daar niet van, zeker niet als kind 1 zich daar naar gaat en blijft gedragen.

Een setje karakters dat botst daar heb ik ook last van. Maar wij zijn op de leeftijd dat we het niet voor elkaar gaan lopen verzieken. Dat is meer iets dat we deden toen we 16 waren.

En toch verbaasd het me dat er hier nogal wat slechte verhoudingen met broer/zus zijn. In mijn omgeving (en dan neem ik het breed, bijvoorbeeld vriendenkring/familie/klasgenoten/collega's) zijn de broer/zus verhoudingen wel goed en gezellig.