Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:57

Sannanasje schreef:
Kun je er gewoon kuikentjes onder steken? Ik dacht wel aan een paar broedeieren, maar we hebben niet heel veel ruimte voor meer kippen. Maar haantjes kuikentjes voor de slacht...
Ze is nu bijna 2 weken echt broeds, maar zit al 5 weken snachts in een leghok. Maar de eerste weken kwam ze overdag wel gewoon buiten met de rest.
Bij vrienden waar wij deze kippen vandaan hebben zijn er een aantal nu al 6 weken broeds. Uit dezelfde leg als deze, geen idee of dat genetisch bepaald is ofzo?
Ik ben gewoon een muts en vind het sneu haar zo te zien. Ze kijkt zo ongelukkig.

Ik ben zelf aan het kijken voor een beregeningspomp. Van Gardena heb je waar je gewoon de tuinslang op aan kunt sluiten.
Ik ga waarschijnlijk straks even naar de Cranenbroek, dus zal eens kijken wat daar allemaal staat.
Voor de IBCs hebben wij ook kraantjes gekocht waar gewoon een tuinslang aan kan.

Broeds worden is inderdaad een groot deel aanleg :) Je kunt er gewoon kuikentjes onder steken :j

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:10

tamary schreef:
Als je die IBCs wat hoger hebt staan, is een zweet/druppelslang dan geen optie? Als die kan werken enkel op zwaartekracht/gewicht van die lading water, dan heb je verder niks nodig anders dan soort watermeter of je moet zelf de kraan op tijd weer dicht draaien. Water bij de wortels worden veel planten toch gelukkiger van en het scheelt een boel herrie, dan kan je veel ruimer kiezen wanneer je de planten water geeft.

Dan kan ik alleen water geven aan wat er direct naast ligt, en niet de fruitbomen iets verderop :) Daar is een druppelslang niet handig.
Het kan wel een optie zijn bij de IBC naast de moestuin.

Sannanasje

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:19

Bij ons staan ze idd te ver weg voor een druppelslang.
We doen het nu met gieters, ook goed voor de conditie en spieropbouw, maar wel intensief :Y)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:28

Moet nog even kijken voor een nieuwe druppelslang die ik nu heb werk voor geen meter. Is bij mij aangesloten op de waterton. Dan is het gewoon als het nodig is eens in de zoveel tijd als de waterton leeg is vol gooien met de pomp.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 20:03

Kennen jullie die grap van die muts die met een kleine moestuin wilde beginnen?? :+

Met de lelijke hangar op de achtergrond :+
Afbeelding

Net nog 20 sperziebonen planten gekocht...

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 08:35

Wel heerlijk de ruimte!
En ah joh, alles groeit vanzelf :Y)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-22 12:28

Century schreef:
Een beregeningspomp is dus wat je nodig hebt? Ik wil inderdaad die aansluiten op de IBC en dan gewoon de tuinslang erop (met een sproeikop of sproeier aan het andere einde), dan kan ik daarmee sproeien.

Dan heb je inderdaad een beregeningspomp nodig. Je hangt de aanvoerslang in de IBC tank, steker er in en gaan. Als je er gewoon een tuinslang op aan wilt sluiten om de planten water te geven dan zou ik kijken voor een model van gardena. Daar hoeven geen 'ingewikkelde' koppelingen op.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-22 12:35

Ik ben sowieso fan van Gardena dus ik zal inderdaad naar een pomp van dat merk kijken :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 18:17

Heeft hier iemand nog interesse in jonge muskus eenden? Ik heb er echt veel te veel :')

Had deze maar gevangen omdat moeders niet echt lekker bij ze bleef, heb ze bij de andere eend gezet die dezelfde dag jonkies gekregen had. Die heeft er nu dus 22 onder zich :+
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 20:27

Ahwwww <3 ik zou super graag nog muskuseendjes willen! Maar mijn vriend gaat dat helaas echt niet willen, die vindt de vier loopeenden meer dan genoeg -O-

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-22 22:40

Ik wil ze graag in de toekomst! Maar nu helaas nog niet.
Hier zes kuikentjes erbij! Deze komen uit de broedmachine. Ik heb daarnaast nog vijf Australorpjes van een week oud opgehaald. Dus nu 11 kuikens binnen. Weer even wat leuks na het drama met de andere. De drie overlevenden doen het gelukkig goed, die groeien hard!

Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-22 10:40

Prairy schreef:
Heeft hier iemand nog interesse in jonge muskus eenden? Ik heb er echt veel te veel :')

Had deze maar gevangen omdat moeders niet echt lekker bij ze bleef, heb ze bij de andere eend gezet die dezelfde dag jonkies gekregen had. Die heeft er nu dus 22 onder zich :+
[ [url=m/Cjc7W3.jpg]Afbeelding[/url] ]

Haha erg he, die dingen zijn net konijnen! Wij rapen dit jaar even alle eitjes. Hebben er nog zoveel in de vriezer.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 10:41

Ja joh, echt niet normaal. Denk dat ik de woerd weg ga doen, en straks ook alle mannetjes en dan alleen vrouwtjes houden, als ik ze niet verkocht krijg.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:29

En weet niet o slachten de moeite is als je ze niet kwijt raak.

Kuikens. :+
Afbeelding
Haantje
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Papa houd het een beetje in de gaten.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Haantje
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:32

Waarom zou het de moeite niet zijn?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 11:40

Heb geen idee heb zelden eend op en vond het zelf niet lekker.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Pruimen genoeg dit jaar. :+
Afbeelding
Bramen gaan ook super.
Afbeelding
En had al gele framboos hangen dus. Die is na de foto ook gelijk verdwenen. O:)
Afbeelding
Mijn wraak op de brandnetels we gaan er gier van maken.
Afbeelding
Vondeling en weer op een andere veilige plek gezet. <3

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-22 13:16

Slachten zou de buurvrouw eventueel kunnen doen, dan mag ze het vlees ook houden. Ik krijg dat er niet in :')

Maar goed, hopelijk verkopen ze op marktplaats, ze zijn nu nog klein.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:44

Wat een leuke kuikens marcella <3
En een hoop fruit! Hier hebben we 100 voudig teveel braam :')

Ik zou nog wel eenden willen, vind het vlees ook erg lekker maar heb helemaal niks met de eieren ook al heb ik ze nog nooit geprobeerd gehad.
Maar voor nu nog geen tijd of plek voor.

Hier vandaag een beetje horror gehad. Ik wilde de ren van de kuikens veranderen zodat de grote (vandaag 8 weken oud) ook buiten konden slapen of najha in de konijnen hokken en de kleintjes overdag ook naar buiten konden.
Dus eerst alle grote gevangen weer en voor eventjes in mijn kleine serre gedaan, zo'n plastic ding van de lidl.
Met de laatste vangen werd de haan nogal lastig dus hem eerst in het nachthok opgesloten, daarna de laatste ook in de serre gezet, maar niet geteld. Na een paar minuten ineens tumult en gegil. Bleken er een paar kuikens onder de rand door gekropen te zijn en mijn hennen hebben er geen probleem mee, zij zijn zelfs echt lief voor de kuikens en de haan ook. Alleen mijn domme hen had er een gegrepen want zij is slechtziend en zag wat langs bewegen wat kleiner dan een van de volwassen kippen was. Gelukkig niks ergs dus haar gevangen en bij de haan neer gezet binnen. Daarna de kleintjes weer bij elkaar verzameld en Ze dan maar in het afgezette stuk rond de fruitbomen gezet, maar in een van die bomen zit een ekster nest dus de hond erbij gezet en mijn vader ook maar. Alleen kon ik de laatste niet vinden. Overal zoeken, nergens geen gepiep van een kuiken alleen ofzo. Dus ik maar alvast begonnen met het veranderen van de ren en ik dacht dan zie ik het kuiken vanzelf wel komen. En toen zag ik het dus ook, in de konijnenhokken helemaal achteraan in een hoekje, dood #) ;( opgepakt en toen bleek het al koud en stijf te zijn dus al langer dood. Ik realiseerde mij toen dat ik gisteren avond niet precies geteld heb omdat ze lastig te vangen waren met binnen halen en ze waarschijnlijk dus gisteren al dood gegaan is. Ik weet zeker dat ik ze niet vergeten ben en ze in de nacht dood gegaan is van de kou want we hebben nog 2 uur buiten gezeten nadat ik ze binnen gehaald had. Dan had ik haar horen gillen als ze alleen daar zat. En ik weet niet of ze met 8 weken nog dood gaan van een nacht alleen in 17 graden. Maar veranderd niet dat ik mij enorm klote voel en ik absoluut niet weet waar ze dood aan gegaan is. Haar snavel aanzet en kam waren blauw dus denk zuurstof te kort maar verder dan dat kom ik niet.

Met lood in de schoenen de rennen verder afgemaakt en de kuikens weer terug gezet en de kleintjes op hun stukje buiten gezet maar mijn dag was verziekt.

Heb alsnog de rest wel buiten gelaten nu met voor mijn gemoedsrust een weerstation bij ze zodat ik de temp kan zien. Ze zijn mooi rustig en zitten lekker bij elkaar dus denk dat het wel goed komt verder met hun.

Zag net ook foto's van mijn kuikens van vorig jaar en schrok hoe erg mijn barnie kuikens van dit jaar anders zijn dan vorig jaar. Ze lopen echt mega achter. Zelfs de 2 die uit nl komen zijn volgens mij wat kleiner dan die van vorig jaar, weet niet hoe dat komt ook eigenlijk. De marans en marans kruisingen zijn wel goed aan de maat gelukkig.
Mijn nieuwe kuiken opstelling
Afbeelding
Afbeelding

Ahh en ik had een rol nest gemaakt voor de hennen want de eksters stelen alles bijna. Maar ze vinden het niks en leggen nu overal en nergens hun ei. De ekster komt er ook niet aan maar ik ben de hele dag aan het zoeken _-:(
Ziet mijn nest er zo slecht uit of zijn mijn kippen zeikerds en hebben jullie nog ideeën hoe ik ze wel daarop kan laten leggen?
Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:51

Ik denk dat je nest te open is van boven.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 22:54

Ah wat sneu van je kuikentje :(

Nep ei neerleggen? Dat wil hier nog wel eens helpen. En wat tamary zegt, iets meer beschutting denk ik.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:24

:(:)
Wij hadden open legnesten (zaten al in het kippenhok toen wij het huis kochten) en de kippen legde daar prima. Ik heb ze eergisteren verwijderd omdat ik niet van de bloedluis af kwam.
Eergisteren dus plastic legnesten aan de muur bevestigd, kippen waren gisteren in de war uiteraard, hopelijk gaat het vandaag beter.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 07:30

ik heb hem eigenlijk juist zo gemaakt omdat ze altijd op dat bankje in die hoek hun eitjes leggen. Daarom niet gedacht aan meer beschutting. Op de foto ligt ook een nep eitje. Gisteren ook 2 net gelegde eitjes erbij gelegd maar helaas ook dat was niet genoeg. Die hebben ze er achter geduwd maar verder niks.

Gelukkig heeft de oudste groep de nacht goed doorstaan buiten. Ze waren lekker fris vanochtend en blij weer naar buiten te mogen, ik daar in tegen een slapeloze nacht rijker :')

Jes, ik duim voor je! Hier zijn ze helaas niet zo snel :')

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-22 10:30

Gisteren inderdaad in een hoekje in het kippenhok...... We zullen het zien straks wat ze vandaag doen.

Hier net blij verrast <3
Afbeelding

Jullie tuinen zijn al zo ver!
Ik heb pas een paar weken terug de meeste plantjes binnen gekregen (via school om schoolprojecten te steunen).

Is er een manier om tomaten planten te behouden? Of gaan ze echt maar een seizoen mee?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 07:20

Die gaan goed! Hier zijn de courgettes ook aan het ontploffen en de komkommers gaan ook erg goed, ik moet eerdaags nodig hun rek gaan bouwen. Andere jaren ze altijd laten kruipen maar nu wil ik 3 van de 4 planten laten kruipen.

De sla is hier klaar denk ik om geoogst te worden, nu met het koele weer komt ook meer spinazie boven weer :D en verder doet alles het echt super :D alleen de paprika en jalapeno's niet zo maar het is ook erg koud de hele tijd nu.

Hier de plank maar weer weg gehaald want ze begonnen echt op de meest onhandige plekken te leggen en ze hadden er echt veel stress van. nu leggen ze wel weer aardig netjes waar het hoort gelukkig :D Op dezelfde plek als waar ik dat rol nest had gezet ook zonder verdere beschutting. helaas voor mij dan maar...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-22 08:02

Liesje: Wij hadden ooit ook eens een rolnest gemaakt en daar wouden ze ook niet in leggen. Ze zijn soms best kieskeurig…

Jes: Wat regen kan de tuin echt vooruit laten gaan :)

Wij zijn zondag naar de meeting geweest. Het was fijn om iedereen (weer) te zien! Wij hebben onder meer onze biggen mee genomen.

Afbeelding

Ik melk nu dagelijks rond de 4 liter

Afbeelding

En in de tuin gaat alles wat zijn gangetje

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Ook best nog wat bizar gisterenavond. Wij hebben 2 konijnen los lopen. Echt maanden geleden ontsnapt. 1 zelfs al meer dan een jaar en gewoon niet meer te vangen. Ze komen wel eten en hangen elke avond hier rond in de tuin. Gisterenavond hoorde ik in bed opeens een doffe bons en ik zei direct: Er is er 1 aangereden. Uit bed, door het raam gekeken en inderdaad, daar lag er 1. Snel mijn kleren aan gedaan. Ondertussen horen wij de auto terug komen. Vlak voor wij naar buiten gaan horen wij 3 deuren terug toe slaan en de auto is weg. Konijn ook :+ Niet in de berm of het veld. Echt mee genomen. Dus ik gok dat er vandaag iemand konijn eet :')