Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MizzMontana

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:13

Gefeliciteerd Jennifer!

hakkipilke87

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 08:36

Gefeliciteerd! :)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:37

Dank jullie wel,goed begin van 2026.

Weet iemand hoe zo'n eindinspectie gaat? Bij dit huis zijn we meteen naar de notaris gegaan ipv eerst langs het huis. Wij hebben nu en aankoopmakelaar en ik ben dus wel benieuwd hoe zo'n eind inspectie gaat

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:42

Gefeliciteerd! Bij ons nieuwe huis was het kijken of het huis nog overeind stond, meterstanden noteren en checken of de cv werkte (nee dus :+ ).

Bij een normaal huis check je of alles er is wat achter zou blijven, weg is wat weg zou gaan, check of alles werkt (kranen, ramen, deuren, sloten, verwarming etc) en of het in dezelfde staat is als bij de bezichtiging.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:13

JenniferU schreef:
Dank jullie wel,goed begin van 2026.

Weet iemand hoe zo'n eindinspectie gaat? Bij dit huis zijn we meteen naar de notaris gegaan ipv eerst langs het huis. Wij hebben nu en aankoopmakelaar en ik ben dus wel benieuwd hoe zo'n eind inspectie gaat

Mijn tip; check zelf ook of dat wat ze zeggen en je voor laten tekenen ook daadwerkelijk werkt.

Laat ook de kranen goed doorlopen (eventueel even met de stop in de gootsteenbak) en dan ook even de afvoer checken.

Wij hebben getekend voor alles akkoord, want de makelaar (verkoper) zei na haar rondje dat alles oke was.
Achteraf bleek dat ‘t urinoir niet doorspoelt, een raam lek is en de afvoer in de keuken t water er uitgutst als je de kraan laat lopen. En in het kastje te zien is dat al veel vaker gebeurd, want sporen van stevige lekkage.

Dusja, dat was even dom van ons en niet eerlijk van de verkopende makelaar.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:22

Dat is niet mooi Roxie. Had de makelaar het echt niet gezien denk je?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:47

Tip is om echt voldoende tijd voor de oplevering in te plannen. Wij kochten een groot huis met stallen, meerdere bijgebouwen en aardig wat grond. We hadden voor de oplevering eigenlijk niet genoeg tijd. We hadden dit wel aangegeven vooraf bij de verkoopmakelaar maar die bagetaliseerde onze zorgen en zei dat dit in zijn ervaring ruim voldoende tijd was. Uiteindelijk moesten we haasten om bij de notaris te komen en was de oplevering afgeraffeld. Naderhand bleek een deur niet op slot te kunnen. We hadden geluk met onze verkopers die hiervoor een klusjesman heeft laten komen en dit op hun kosten heeft laten repareren. Maar niet iedere verkoper zal er zo in staan.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:00

Goede tip inderdaad. Meestal is oplevering heel snel een rondje door het huis. Ik heb ook alleen even rondgekeken en mezelf meteen geërgerd aan alles wat ik nog moest schilderen en opknappen. :')

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:56

Eerst jaar de notaris en daarna pas oplevering? Dat lijkt me de verkeerde volgorde. Wat doe je dan als het huis niet conform wordt opgeleverd? Je hebt immers al getekend?

Onze aankoopmakelaar ging samen met de verkoopmakelaar ons apartement door. Bleken ze een discussie over de afzuigkap te hebben en er werd genoteerd dat die het niet deed. Leuk, en wat kunnen wij ermee? VVE inschakelen was het advies. Toen we de eerste keer gingen koken bleek ie het wel degelijk te doen. Meevaller dus. Ook kwamen we er achter dat er verfspetters op het laminaat zaten die bij bezichtiging niet zichtbaar waren want er lag een kleedje overheen. Wij hebben er nu een tafel staan en niemand die het ziet. Maar ja, wat doe je in zo,n situatie?

Nu moet ik zeggen dat wij gratis alles over mochten nemen: gordijnen, planken in de vooraadkast, en nog wat dingen. Huis zag er netjes uit, hoefden amper te schilderen en ook het laminaat was op de verfspetters na nog prima.

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:01

Suzanne F. schreef:
Dat is niet mooi Roxie. Had de makelaar het echt niet gezien denk je?

Jawel, dat heeft ze wel gezien. In elk geval dat urinoir.
Over het lekke raam en de lekkage is de verkoper niet eerlijk geweest, want als de gootsteen leegloopt, stroom met water letterlijk onder uit de kastjes.

Dus wees zelf ook scherp en loop en kijk mee.
Wij moesten zelf maar even door t huis en de makelaar deed zelf een rondje om alles te noteren,
Dus dat doen wij in elk geval nooit weer zo.
Harde les, maar hopelijk heeft iemand anders baat bij onze ervaring. :)

En indd zorg voor voldoende tijd, echt een goede genoemd hier boven.
Wij hadden ook een groot object met stallen en grond. Er stond een half uur voor en was krap gepland op de overdracht bij de notaris. (wat 20 minuten rijden exl. Parkeren en er heen lopen was), wij kwamen dus te laat :+
Want ook bij ons wuifde de verkopende makelaar het weg; was echt zat voldoende tijd.. niet dus.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:12

Wat eeg Roxie. Hadden jullie geen aankoopmakelaar? Vuile spelletjes worden er soms toch gespeelt he. En als je dan niet zelf goed oplet, of niemand hebt die dat voor je kan doen, dan heb je weinig om op te staan als je al getekent hebt en geen keuring hebt laten uitvoeren voor de oplevering.

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 12:32

Wat een korte tijd voor inspecties :x

Wij hadden 50 minuten voor eigenlijk niets. De verkoper was het langst bezig, die moest sleutels zoeken want hij was vergeten dat die bij het huis horen _O-

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:18

Onze verkopers hadden nog een sleutel aan de binnenkant op de deur laten zitten :')
Gelukkig konden we ook achterom.

Ik zou inderdaad ruim de tijd willen om plekken waar grote meubels stonden of kleden lagen ook nog goed te bekijken. Vaak genoeg gehoord dat daar ineens dikke schimmelplekken en zelfs een keer een heel groot muizennest dat halfbakken was dichtgesmeerd en overgeverfd van achter opdoken.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:35

Van de week liep mijn koper met aankoopmakelaar ook dat laatste eindinspectie rondje. Die hebben de verwarmingen getest, kranen, afvoer, wc, ramen, sloten, mechanische ventilatie et cetera.
Spoiler:
Terwijl ik de slappe lach aan het inhouden was, de aankoopmakelaar was nogal ehhh... bijzonder. En liep op blote voeten. Alle moeite gedaan om niet telkens naar z'n tenen te kijken maar gewoon naar z'n ogen. :))

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:38

Op blote voeten??? Woon je op Bonaire of zo? Het was rond het vriespunt _O-

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 16:41

Even testen of de vloerverwarming het doet!? :Y)

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:30

fohadie schreef:
Wat eeg Roxie. Hadden jullie geen aankoopmakelaar? Vuile spelletjes worden er soms toch gespeelt he. En als je dan niet zelf goed oplet, of niemand hebt die dat voor je kan doen, dan heb je weinig om op te staan als je al getekent hebt en geen keuring hebt laten uitvoeren voor de oplevering.

Nee geen aankoopmakelaar.
Vonden wij geen toegevoegde waarde hebben.
Bij de makelaars hier in de buurt is het namelijk nog vanzelf sprekend dat ze meegaan naar de oplevering.

Eerder in dit topic werd dat ook al aangehaald, dat het voorkomen had kunnen worden met een aankoopmakelaar.
En toevallig van de week meegeweest met de oplevering van een woning van een vriendin, die wel een aankoopmakelaar had die mee ging naar de eindinspectie. Maar meer dan wat gekeuvel met de verkopende makelaar deed die ook niet.
Dus Ik ben er nu wel van overtuigd dat 98% van de zaken waar wij nu tegen aanlopen, een aankoopmakelaar het niet had kunnen voorkomen.
Dus we hebben t er maar mee te doen, mocht er ooit nog een volgende x komen, dan ga ik wel veel meer met de neus er boven op. Dat is een ding dat zeker is.

Op blote voeten, knap dat je niet keihard bent gaat lachen. :')

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:41

Wij morgen morgen zonder makelaar weer even bij/in het huis kijken. De verkoopster stuurde mij een bericht en bood het aan. Onze dochter kan nu ook het huis voor het eerst zien en mag haar kamer gaan uit zoeken. <3

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 18:46

Oh dat is leuk Jennifer, ook voor je dochter!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:12

Leuk Jennifer en nog gefeliciteerd! Ik ga woensdag even langs, wilde graag nog wat dingen opmeten zodat ik wat plannen kan maken :) Heb voor mezelf ook een 'verhuisbudget' gesteld inmiddels met hoeveel ik mag uitgeven aan dingen voor mijn nieuwe huis.

Vind het best lastig om een planning te maken en hoeveel mensen handig zijn om te helpen elke dag. Wel superveel vrienden en familie die hebben aangeboden om te helpen. Hoe maken jullie een planning?

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:41

Vroeg beginnen en het kan helpen te kiezen met wie demonteert, wie sjouwt en kijken wie handig is in indelen in de verhuiswagen, wie niet goed kan sjouwen eventueel zorgen voor eten/drinken dat is ook heel welkom bij verhuizen.

Plak op dozen gekleurde tape en bij de voorkant van je nieuwe huis een blaadje op welke verdieping welke kleur kamer is(als er verdiepingen zijn)

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 19:50

Wij gaan (nog) geen planning maken, vooral omdat ons huis nog niet verkocht is. Ik wil de week voor de sleuteloverdracht wat dozen extra gaan inpakken en verder gaan we gewoon elke keer als we naar t huis gaan de auto volladen en dan kijken we dan wel wanneer we overgaan en wat we nodig hebben.

Met de verhuizing naar dit huis was het van huur naar koop, ik woonde al bij mijn partner dus mijn huurhuis moest binnen 3 dagen leeg maar alles stond al ingepakt klaar omdat we toen Geen kijkers hadden enz.

Ik denk dat als we een verkoopcontract hebben voor de sleuteloverdracht wij daarna ook meteen gaan inpakken en demonteren en dan wel een verhuisdatum plannen.
Gas water licht is alvast geregeld in het nieuwe huis.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:15

Hier was bji rondje cv stuk en serredeur kon niet dihct, bjina te laat bji notaris omdat eigenaar deur nog ging fiksen. Cv heeft hjji reparatie v betaald

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:41

JenniferU schreef:
Wij morgen morgen zonder makelaar weer even bij/in het huis kijken. De verkoopster stuurde mij een bericht en bood het aan. Onze dochter kan nu ook het huis voor het eerst zien en mag haar kamer gaan uit zoeken. <3

Dat is heel erg leuk!!
Ik kocht mijn huis in juni maar de overdracht zou pas eind november zijn.
Toen de eigenaresse een weekje naar haar zoon ging heeft ze mij de sleutels gegeven en mocht ik er dus die week zo vaak in als ik wilde zodat ik het alvast aan mijn ouders en vrienden kon laten zien.
Was ook ontzettend lief en attent.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: Vandaag, 12:48

Gefeliciteerd Jennifer!

Goede tip om alles te checken bij de eindinspectie. Maar wat is dan eigenlijk de gebruikelijke gang van zaken als iets niet naar behoren werkt? Meeste wat ik hier lees is dat er snel nog even geprobeerd wordt om het in orde te krijgen. Maar heb je als koper bepaalde rechten? Want niet tekenen voor de sleutel bij de notaris lijkt me dan weer wat drastisch?