Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 15:12

Jaa gelukkig wel :D Vandaag waren ze ook gewoon weer fris en fruitig :D Ze leken niks geleden te hebben gelukkig (ik daar in tegen was gisteren avond helemaal kapot en kon vanochtend na 9 uur slaap nog steeds amper opstaan). Vandaag omdat het toch flink fris is de 2 kuikens die ik gisteren ook met de kleintjes had gezet in 1e instantie en het jongste haantje uit NL ook binnen gelaten. De rest zit compleet in de veren dus die moeten de 18 a 20 graden wel goed aan kunnen vond ik :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:31

|(

Afbeelding

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:44

Moestuin schreef:
|(

[ [url=m/i9nUtn.jpg]Afbeelding[/url] ]

|( :(:)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:45

Veel sterkte Moestuin :knuffel:

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 19:48

Sterkte! :(:)

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:08

Nee... sterkte ;(

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:09

Veel sterkte Moestuin :(:)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 20:47

Moestuin :(:)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 21:16

Potver -O- :knuffel:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 22:11

Sterkte Moestuin.. :knuffel:

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 00:06

Sterkte moestuin :(:)

XxLiEsJuHhxX fijn dat het goed is afgelopen met de kuikens

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 00:42

-O- ;(

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:07

wat vreselijk balen moestuin. Veel sterkte!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:37

Dank jullie wel allemaal. We hebben het er ongelofelijk moeilijk mee. We konden enkel janken gisterenavond. Het voelt zo oneerlijk. 5,5 maand was hij. Na alle wormenellende denk je alles op orde te hebben. Alles gooi je om qua ontworming. We enten stipt, dierenarts had hem een week terug nog gezien. Kerngezond dier. Stonden er vrijdag nog mee in de kleuterschool omtrent het thema boerderijweken. Iedereen was nog bezig dat het zo een prachtig en lief dier is. Ik appte Moonfight zaterdag nog: Hij is precies niet in orde. Hij ligt neer en wil niet echt eten.

Dierenarts erbij, urineleider masseren, proberen te helpen plassen. En dan stuurde mijn man gisterenmiddag een foto dat hij helemaal plat lag en ik wist genoeg. ‘S avonds kwam ik thuis en toen ik ging kijken zag ik dit. Urineleider of blaas geknapt. Wat een hoop ellende stond mij daar aan te kijken… We hebben hem direct uit zijn lijden verlost.

Afbeelding

Vrijdag nog op school

Afbeelding

Kweker is erg schappelijk. Ik had namelijk garantie op hem. Ondanks dat het pure pech was krijgen wij alsnog de garantie en mogen wij volgend jaar een swifter ooi lam gaan uitkiezen. Er komt hier namelijk geen suffolk meer de drempel over.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 17:17

Afbeelding
En 3x halve liter zuurkool geweckt. *\o/*
Afbeelding
En de rest om stamppot te maken. <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:21

Juval, fijn dat het nu wel gelukt is! Zijn de andere eieren nog uitgekomen?

Marcella, ziet er goed uit! Hoe weck jij zuurkool, eerst zuurkool fermenteren en dan koken en in potten doen?

Hier spontaan eendenmoeder :+ Op de hoogste strobaal ( en helemaal vooraan natuurlijk :)) ) zat een eend te broeden. ruim 2w terug haar gevonden, en vandaag stond ze dan met 8, nee 9, 10 kuikens beneden. Kleine grut sprong gewoon van 3 strobalen hoog naar beneden! Uiteindelijk 11 levend en 1 helaas de val niet overleefd. Eend eruit en na een paar uur ben ik bovenop de balen geklommen om even nieuwsgierig te kijken. 1 dood kuiken in het nest, 2 onaangebroken eieren en 3 aangepikt en levende kuikens :oo De eend heeft gewoon op 18 eieren gezeten. Eieren direct in de bm gedaan en de eerste is zelf uitgekomen. 2e is ver onderweg en derde leeft nog en zal later vanavond hopelijk uitkomen.

In mijn stories van Instagram is het eendenverhaal wat te volgen :)

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 22:29

Ah moestuin wat klote.

Marcella, ik ben geen zuurkool fan maar het ziet er goed uit!

Spruit, goed bezig!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 23:13

Eerst fermenteren in de zuurkool pot. En daarna in potten gedaan randen schoongemaakt en deksel erop. En dan 2 uur op 100 graden in de weckketel. Dit kan ook gewoon in een pan met water (potten moeten 3/4 onder water staan) je moet dan wel op blijven letten dat het blijf koken.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:42

Jeetje wat een dierenverdriet hier de afgelopen tijd! Vervelend voor allemaal.

Zuurkool is leuk! Wil ik ook proberen, mijn vorige ging schimmelen.

Wij hebben met de regen en storm van vorige week eindelijk onze IBCs in gebruik genomen. 3000 liter water opgevangen, kunnen we een paar weken de moestuin van water geven als het straks weer droge ellende wordt *\o/*

Wel nog steeds broedse kip... ik haal haar een paar keer per dag van het nest af zodat ze gaat eten, maar het verandert niks... behalve dat ik vind dat ze mager word.
Ik vind het maar niks! Ik overweeg toch om haar in koud water te dopen met haar buikje, ook al vind ik dat ook zielig.
Als ze dalijk ineens dood ligt vergeef ik mezelf ook niet

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:50

3 kuikentjes kopen geen optie?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:58

Hier dreef ook een beetje schimmel boven de verzwaring stenen, maar kreeg het advies om dat gewoon af te scheppen.

Weet al 1 ding nooit meer uit de supermarkt dit is zoveel lekkerder.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:59

Hoe lang is ze nu broeds? De mijne is netjes na drie weken gestopt. Loopt nu weer bij de rest.
Wij hebben ook IBC'S en eentje staat ook net onder de pijp, al 600liter mee opgevangen.
Ik wil graag een pomp zodat ik ook er een sproeier op kan aansluiten, heeft iemand een idee wat ik dan nodig heb?

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:44

Kun je er gewoon kuikentjes onder steken? Ik dacht wel aan een paar broedeieren, maar we hebben niet heel veel ruimte voor meer kippen. Maar haantjes kuikentjes voor de slacht...
Ze is nu bijna 2 weken echt broeds, maar zit al 5 weken snachts in een leghok. Maar de eerste weken kwam ze overdag wel gewoon buiten met de rest.
Bij vrienden waar wij deze kippen vandaan hebben zijn er een aantal nu al 6 weken broeds. Uit dezelfde leg als deze, geen idee of dat genetisch bepaald is ofzo?
Ik ben gewoon een muts en vind het sneu haar zo te zien. Ze kijkt zo ongelukkig.

Ik ben zelf aan het kijken voor een beregeningspomp. Van Gardena heb je waar je gewoon de tuinslang op aan kunt sluiten.
Ik ga waarschijnlijk straks even naar de Cranenbroek, dus zal eens kijken wat daar allemaal staat.
Voor de IBCs hebben wij ook kraantjes gekocht waar gewoon een tuinslang aan kan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:47

Een beregeningspomp is dus wat je nodig hebt? Ik wil inderdaad die aansluiten op de IBC en dan gewoon de tuinslang erop (met een sproeikop of sproeier aan het andere einde), dan kan ik daarmee sproeien.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 12:50

Als je die IBCs wat hoger hebt staan, is een zweet/druppelslang dan geen optie? Als die kan werken enkel op zwaartekracht/gewicht van die lading water, dan heb je verder niks nodig anders dan soort watermeter of je moet zelf de kraan op tijd weer dicht draaien. Water bij de wortels worden veel planten toch gelukkiger van en het scheelt een boel herrie, dan kan je veel ruimer kiezen wanneer je de planten water geeft.