de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 15:39

Ik ben daar niet zo moeilijk mee, zand spoel ik even af maar verder niet echt. Aardbeien eet ik ook zo wel van de plant :9

Marcella

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:18

Afbeelding
Gaat goed jaar voor hazelnoten worden.
Afbeelding
Oogst gisteren, aardbeien, aalbessen, zwarte bessen en frambozen.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 16:58

Nyaleti schreef:
Vraagje, misschien ben ik een zeikerd maar hoe maken jullie je groente en kruiden schoon voor het eten? Ik zie hier de slakken kruipen en een paar aardbeien liggen echt vol in het zand, dus alleen afspoelen met water ehhhh.. :=

Badje geven in water met flinke scheut azijn. Dan legt alles het loodje en laat los. Ook doeltreffend bij rupsen in je brocolli. Gewoon naspoelen en dan proef je niks azijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 17:10

Of zoutbadje

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 18:04

Ik heb gisteren de aardbeien in een badje water gezet met een lepeltje baking soda. Daarna goed afspoelen. Al is het maar voor het idee. :+

Wieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:27

Ik denk dat we ook niet willen weten hoeveel beestjes er in je appelsap uit de supermarkt zit etc? :+

Ik heb er ook wel last van, als ik sla uit tuin wil eten en ik zie er beestjes op..
maar supermarkt voer is ook niet perfect.

Goed wassen en gezond verstand!

MarrieLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 21:59

Klopt ook, de aardbeien uit de supermarkt zitten vaak vol met bestrijdingsmiddelen. Gek hoe dat werkt in je hoofd. :Y)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-25 23:29

Ik spoel ze eerst af, dan in een bakje met water en een beetje omroeren en het water weer eruit laten lopen(of opvangen weer voor de planten) en klaar. Maar peultjes of aardbeien neem ik soms ook van de plant af en snack ik gelijk op als ik in de tuin bezig ben :D

Wat er allemaal met groente en fruit in de supermarkt is gebeurd weet ik niet, wel dat bijvoorbeeld fruit wat niet verpakt is mogelijk al door meerdere mensen is aangeraakt.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 08:15

Beetje zand schuurt de maag zeiden ze vroeger. En laatst hoorde ik zelfs iemand zeggen dat er nog waardevolle dingen in zitten die we nu nooit meer binnen krijgen omdat we te schoon zijn (wat ik wel een kern van waarheid vond hebben).

Ik veeg het er een beetje af en dan hop het mondje in.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 09:59

De tarwe begin al omhoog te komen.

Gisteren gele mosterd, kruiden hoekje en calendula hoekje gezaaid. En spinazie gezaaid.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-25 12:27

Ik heb vorig jaar bloemkool gezaaid. Ik heb nu 1 mega grote plant op mijn dakterrasje, ding is zeker een meter in doorsnee, maar er is nog geen bloemhoofd te zien. Het hart lijkt wel wat compacter te worden met blad... Ga ik ooit nog een krop krijgen? :')

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:03

Geen ervaring met bloemkool (geen ruimte voor) maar volgens mij is het niet de makkelijkste groente om te telen. Je moet het goede ras hebben voor de periode waarin je zaait ook. Als er wel nog een hart in zit zou het volgens mij wel moeten kunnen.

Ik heb vandaag mijn zelfgemaakte gier gezeefd en gebotteld. Holy sh*t wat een lucht :Y) De vliegen in de tuin zijn nog nooit zo blij met me geweest.

Verder lekker aan het rommelen geweest en wat dingetjes kunnen oogsten.

Deze jongens vonden het weer van de afgelopen weken duidelijk heel prettig!
Afbeelding

En de Jostabes zit zo vol dat de vogels het niet op krijgen, dus ik kan weer wat jam maken dit jaar :9
Afbeelding

De crosne gaat ook als een malle, het waren een beetje sneue plantjes toen ik ze kreeg, maar daar is niets meer van te zien
Afbeelding

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:21

Lekker al die oogst.

Hier is alle volle grond kool foetsie alles in bak gaat goed. Moet nog wel groeien en ik moet wat gaan overzetten. Maar het worden dus definitief bakken behalve voor de aardappelen. Die kan ik dan rouleren over een paar versgespitte vakken.

Ik ben nu net klaar met jam maken en door mijn potten heen helaas. En de grote bulk blauwe bes moet nog komen.

4 potten aardbeien jam een nette score voor die paar plantjes en wat van de buurvrouw. Drie potten (waaronder een enorme pot die meteen opmoet ivm ongeschikte deksel) met mix jam van áardbei, bessen en een verdwaalde framboos. Ik ben er blij mee :D

De bakken in nederland gaan echt hard, ik eet er al regelmatig van en kan denk ik volgende week ook koolrabi oogsten. *\o/*

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-25 17:39

Ik heb een slak uit mijn reukerwten gehaald... die staan in een bak... OP EEN IBC!
paasei dat die beesten zelfs daar groenten weten te vinden.

Je kan je trouwens afvragen wat ze met sla in de super doen - daar zie je nooit 1 bladluisje op.... als ik sla uit de tuin haal heb ik sowieso bladluis. Hoorde dat ze in India de peperbollen radioactief bestralen tegen allerlei beestjes! Dan liever idd wat extra proteïnen dan dat hoor.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:06

Afbeelding
Irrigatie buizen staan klaar.

Nu de rest klaar maken zodat het straks alleen pomp aansluiten is en starten. *\o/*

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 13:26

Dat ziet er netjes uit Marcella!
Black Kelpie wat is dat eerste?

Oh ik ben ook een Miep hoor. Laatst waren we lekker aan eten "Ohja, is sla uit de tuin!" Nah ik zag meteen die slakken voor me := het hielp ook niet dat ik met die gedachte precies het vlees van een tomaat in m'n mond had, dat voelde direct slijmerig en glibberig aan :')

Over de peterselie zit ook slakken slijm...hoe dan. Ik weet dat honden wormen kunnen krijgen van slakkenslijm.

Ik dacht dat m'n moeder radijs had gezaaid maar blijkbaar toch niet. Kunnen die nu nog gezaaid worden?
De komkommers zijn lastig. Te veel regen = sip. In de zon met wind = sip.. Ben benieuwd wat het wordt dit jaar, in principe heb ik er 5 :D

En gisteren wel de eerste aardbeien op *\o/* en al een mini framboosje maar denk dat die wel slachtoffer zijn van de vogels.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:06

Ik eet mijn aardbeien enzo ook direct uit de tuin, heerlijk! Even er over vegen, mieren eraf blazen.. :')

De moestuin gaat dit jaar niet fantastisch :=
Het onkruid groeit zo veel harder dan de aardappelen en pompoenen die er overheen hadden moeten groeien..

En mijn komkommers en meloen plantjes zijn allemaal opgevreten door de slakken -O- De helft van de tomaten zijn ook foetsie. Dat is wel balen.
Ik heb bijna nooit last gehad van slakken, maar dit jaar is het extreem.
Ik ben bang dat ik toch wat planten uit het tuincentrum moet halen en met slakkenvallen moet beginnen, anders blijft er weinig over :=

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 14:26

foxy80 schreef:
Je kan je trouwens afvragen wat ze met sla in de super doen - daar zie je nooit 1 bladluisje op.... als ik sla uit de tuin haal heb ik sowieso bladluis. Hoorde dat ze in India de peperbollen radioactief bestralen tegen allerlei beestjes! Dan liever idd wat extra proteïnen dan dat hoor.

Sla gaat volgens mij tegenwoordig veel op water (hydroponics) gekweekt, dan heb je al minder beestjes. Maar ik twijfel er niet aan dat er bestrijdingsmiddelen worden gebruikt.

Nyaleti schreef:
Black Kelpie wat is dat eerste?

Koolrabi :j

Jammer dat de boel bij jou niet lekker gaat 8nnemiek. Na alle regen van de laatste weken heb ik wel even goed bijgemest, voedingsstoffen spoelen dan ook uit de grond. Zeker dingen als pompoen, courgette, komkommer hebben best wat nodig.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 15:15

Moest uiteindelijk alle dopjes schoonmaken en 1 buis doorspoelen.

En heb een sloot douche gehad. :')

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:13

Hier hebben we echt een heerlijke rijkdom aan kersen. Onze boom geeft voor het eerst zo'n oogst en de vogels eten tot nu toe slechts een deel op. Dit is bak 4 deze week en er hangt nog veel meer aan!

Afbeelding

En in de schooltuin hadden we deze week zo veel sla oogst dat de hele school er van heeft kunnen eten en de kinderen van de klas en ik allemaal sla mee naar huis hebben genomen. :D Ze waren heerlijk enthousiast!

Afbeelding

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 16:31

Douche met dit weer is niet heel vervelend Marcella. :))

Mooie oogst, leuk dat de schooltuin zoveel geeft dat iedereen ervan kan eten.

Radijsjes kun je gewoon zaaien, mijn radijsjes in ieder geval wel volgens het pakje. Heb zelfs zaadjes erbij gekocht die ik tot ver in het najaar kan zaaien.
Mijn radijsjes willen alleen geen radijsjes krijgen heb ik het idee. Vorig jaar had ik dat ook. Wat gaat er dan mis?

Ik kan dit weekend de eerste courgette oogsten. *\o/*

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-25 21:00

Afbeelding
Zoveelste boom met afgevreten wortels.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 11:44

Neonlight schreef:
Radijsjes kun je gewoon zaaien, mijn radijsjes in ieder geval wel volgens het pakje. Heb zelfs zaadjes erbij gekocht die ik tot ver in het najaar kan zaaien.
Mijn radijsjes willen alleen geen radijsjes krijgen heb ik het idee. Vorig jaar had ik dat ook. Wat gaat er dan mis?

Te droog? Of teveel mest?
Als radijzen (en bieten, wortels etc) teveel mest krijgen vormen ze wel heel veel loof maar geen radijs.

Ik haal vandaag de bak met radijzen leeg. Beetje aan de late kant, maar ze wilden dit jaar slecht ontkiemen. Met de regen van afgelopen periode zijn sommige ineens enorm.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:02

Teveel mest zou kunnen, waar ze nu staan is eerder paardenmest in de grond gespit. Maar vorig jaar hetzelfde en toen stonden ze onbemest. De wortels doen het in die grond wel goed.
Te droog staan ze in ieder geval niet.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-25 12:17

Radijsjes willen vol in de zon ook snel schieten.