Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Kimmie25501 schreef:Oh ja inderdaad, eigenlijk is dat helemaal niet handig haha.
En nog iets waar ik via de plaatsnamen op kwam.
Vroeger in de tijd van Napoleon moesten mensen een achternaam nemen.
Veel namen die van hun beroep of waar ze vandaag kwamen.
Maar heel veel mensen hadden toch hetzelfde beroep of kwamen uit dezelfde plaats?
Dan hebben heel veel mensen toch dezelfde achternaam die geen familie van elkaar zijn?
Dat was toch niet handig? Of werd het wel bijgehouden?
Ik weet namelijk dat er nu heel veel janssens in Nederland zijn. Dat lijkt me voor bijvoorbeeld de overheid helemaal niet handig als mensen ook nog dezelfde voornaam of voorletters hebben. Wat bedenken ze daar dan op?
Wow ik ben helemaal in vorm haha
Kimmie25501 schreef:Oh ja inderdaad, eigenlijk is dat helemaal niet handig haha.
En nog iets waar ik via de plaatsnamen op kwam.
Vroeger in de tijd van Napoleon moesten mensen een achternaam nemen.
Veel namen die van hun beroep of waar ze vandaag kwamen.
Maar heel veel mensen hadden toch hetzelfde beroep of kwamen uit dezelfde plaats?
Dan hebben heel veel mensen toch dezelfde achternaam die geen familie van elkaar zijn?
Dat was toch niet handig? Of werd het wel bijgehouden?
Ik weet namelijk dat er nu heel veel janssens in Nederland zijn. Dat lijkt me voor bijvoorbeeld de overheid helemaal niet handig als mensen ook nog dezelfde voornaam of voorletters hebben. Wat bedenken ze daar dan op?
Wow ik ben helemaal in vorm haha
Sammie schreef:Dat is te simpel gesteld. Men moest de namen vast laten leggen en idd het kleine deel dat er nog geen had moest er een kiezen. Er zijn bijv. Wevers en Smidten terug te voeren op een dezelfde pieter pieterzoon omdat die beide zonen eaparte achternamen gingen voeren omdat ze bekend stonden ivm hun bberoep. Dat was met napoleon niet meer mogelijk.
Mijn achternaam werd reeds in 1635 gevoerd door mijn voorouders. Nu zou ik graag willen zeggen dat die van adel waren.. maar ondanks dat die tak er ook is is dat helaas een andere tak