corinep schreef:Ik twijfel nou of ik überhaupt wel opgebaard wil worden nou ik dit weet , of iemand opgebaard wil zien.
Ik las laatst een topic over grafruiming, dat vind ik ook wel heel erg raar idee, was een van de redenen dat ik dacht aan crematie maar hier in de buurt is een natuurbegraafplaats waar je grafrecht volgens mij 250 jaar duurt, dat lijkt mij een betere optie.
Daar ben ik sowieso al altijd duidelijk over geweest: ik wil absoluut niet opgebaard worden.
Reden: ik neem ook geen afscheid van het afval in mijn vuilnisbak door langdurig naar bijvoorbeeld een leeg pak melk te staren.
Voor mij is het lichaam een omhulsel, meer niet. En opgebaarde lichamen vind ik totaal niets meer hebben van degene toen die nog in leven was. Vind het ook een vieze gedachte dat een ontbindend lichaam (ondanks koeling) vaak nog dagen in een huiskamer gehouden wordt 'voor de mensen die nog afscheid willen nemen'. Kijk ik toch liever naar een foto en duik ik terug in de herinnering aan de persoon.
Mijn vader en ik willen ook natuurlijk begraven worden. Liefst wil ik er dan nog de vlam in (inderdaad, in de grond), maar dat mag in Nederland niet. Krijg ineens de gedachte aan de vuilverbranding, ha ha!