Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jes

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:49

Century wat jammer van de kuikens, maar had denk ik iedereen kunnen gebeuren.

Moestuin, hopelijk komt hij er boven op.

Hier komen de radijsjes op :)
Afbeelding
Uitjes ook:
Afbeelding
En de sla groeit ook leuk

Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 06:58

amber15 schreef:
Ah wat verdrietig moestuin. Sterkte. Hopelijk komt hij er bovenop.
Wat een pech hebben jullie toch

Het is onvoorstelbaar. Mijn hoofd staat nergens naar momenteel. Hij heeft een urinesteen die niet los komt. Het ene moment gaat hij van best ok naar vallen, op staan, persen, knarsentanden. Dan ziet hij echt af. Dierenarts is al geweest maar het heeft niet geholpen. Het enigste dat wij nog kunnen doen is hem laten opereren. Maar dat kost gewoon te veel en de kans is dan sowieso erg groot dat hij problemen krijgt qua vruchtbaarheid.

Wij hebben hem nu gisterenavond op vers gras gegooid, er mee gewandeld en de urineleider gemasseerd in de hoop dat het werkt. Ik vraag mij af wat voor iemand dit nog allemaal bedenkt dat wij dit er nog wel kunnen bij hebben :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 07:24

Ik ben kapot. Hij heeft weer gruwelijk veel pijn zoals zaterdagavond toen de dierenarts kwam. We gaan hem moeten laten gaan |(

We gaan vandaag nog even alles proberen wat mogelijk is maar het ziet er echt niet goed uit.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 08:58

Nee ik hoop dat de steen eruit ploept.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 09:17

Oh moestuin wat vreselijk...
Ik had het jullie zo gegund dat deze ram een nieuw zou beginnen.
Heel veel sterkte wederom en ik duim dat het hierna dan toch echt alleen maar beter gaat worden, het is jullie zo gegund!

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 10:57

Jeetje Moestuin wat een pech. Hier kan ik je helaas geen tips voor geven want geen ervaring mee. Kan hij geen pijnstilling krijgen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:30

Die heeft hij inderdaad al gehad. Maar het is erg dubbel. Zonder pijnstilling voelt hij zich best ok, maar dan kunnen wij ook de ernst minder goed in schatten (staat de blaas echt op knappen of heeft hij nog wel wat reserve.) Als de pijnstilling is uitgewerkt zakt hij als een handdoek in elkaar van ellende. We hebben voor nu aller sinds weer medicatie gekregen tegen de pijn en buscopan om alles te ontspannen. En hij krijgt nu appelazijn en cranberrypoeder bij om alles aan te zuren in de hoop dat de steen/stenen wat oplossen. Het is momenteel echt een dunne grens van: Kunnen we nog door of: Hij heeft echt te veel pijn. Je kunt zijn toestand vergelijken met een ooi die perst maar er komt geen lam.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:46

Maar bij een ooi kan je over het algemeen het lam halen zonder operatie. Dat zal bij een urinesteen niet meevallen :=

Wij hebben vanochtend 15 ooien voor de slacht laten ophalen. 13 daarvan waren nu nog in prima staat maar wel al ouder met bijbehorend slecht gebit of hadden al 2 jaar geen gezonde, levende lammeren gegeven. Is toch ook altijd weer even slikken maar je weet dat ze anders van de zomer als het gras op is gaan afzien. En met de huidige voerprijzen is voor de leuk aanhouden ook geen optie meer :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 11:49

Nee klopt. Vaak worden ze dan ook onvruchtbaar door littekenweefsel etc. Dus dat is sowieso geen optie. Ook door de prijs niet.

Ik snap dat het moeilijk is! Ik heb hier nu ook 1 staan. Ze moet ook weg maar pfieuw. Toch altijd een moeilijk moment….

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-22 12:02

Hier moeten de 2 oude ooien ook weg na het einde van dit seizoen |(. Voel me er echt naar van....

Ow Moestuin.... ik hoop zo erg dat hij de steen er toch uit krijgt.... wat een drama :knuffel:

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:09

Vrolijker : hier laatste nest van mijn fokseizoen geboren, 8 stuks uit een kleinrex voedster x dwergrex ram.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:23

Moestuin sterkte! Ik ga hard duimen dat het goed komt!

Tamary, gefeliciteerd met de kleintjes!

Hier een beetje paniek. We hebben al anderhalf uur geen stroom, geen idee wanneer het weer terug komt (stormschade) maar nu heb ik voor de jongste kuikens geen warmtebron meer. Heb er nu een kruik bij gelegd maar weet niet of dat genoeg is
Hebben jullie nog tips of ideeën? Of kan het goed zo?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:35

Heb je een thermometer die je erbij kunt leggen om de temperatuur in de gaten te houden?
Hoe oud zijn je kuikens?

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:46

Ahh sorry, ze zijn anderhalve week oud. Binnen temp daar is 18 graden. Ik heb er nu 2 grotere kuikens van 5 weken bij gezet, deze 2 zitten vaker met de kleintjes omdat ze wat achter lopen op de rest en zo een beetje bij kunnen eten zonder omver gebeukt te worden. Voor nu doen ze hun taak braaf en liggen de kleintjes helemaal tegen en onder hun, maar ze willen niks te weten hebben van de kruik :(

Zo liggen ze nu, wel met wat aan de andere kant van het gaas en erover maar dat had ik voor de foto weg gehaald.
Normaal zitten de kleintjes overdag in de bak waar de oudere kuikens in de nachten zitten. Maar met het weer hier durfde ik ze niet naar buiten te doen vandaag dus heb snel een nood ren gemaakt voor de kleintjes met een deken en handdoek als bodembedekker
Afbeelding

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 12:52

XxLiEsJuHhxX schreef:
Ahh sorry, ze zijn anderhalve week oud. Binnen temp daar is 18 graden. Ik heb er nu 2 grotere kuikens van 5 weken bij gezet, deze 2 zitten vaker met de kleintjes omdat ze wat achter lopen op de rest en zo een beetje bij kunnen eten zonder omver gebeukt te worden. Voor nu doen ze hun taak braaf en liggen de kleintjes helemaal tegen en onder hun, maar ze willen niks te weten hebben van de kruik :(

Zo liggen ze nu, wel met wat aan de andere kant van het gaas en erover maar dat had ik voor de foto weg gehaald.
Normaal zitten de kleintjes overdag in de bak waar de oudere kuikens in de nachten zitten. Maar met het weer hier durfde ik ze niet naar buiten te doen vandaag dus heb snel een nood ren gemaakt voor de kleintjes met een deken en handdoek als bodembedekker
[ [url=m/V4usFO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Kan je ze niet in huis halen en de verwarming opzetten? En ze dan daar tegenaan zetten?

@Moestuin: echt dik balen van je ram :(:) ik hoop dat hij er toch nog door krabbelt.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:07

XxLiEsJuHhxX schreef:

[ [url=m/V4usFO.jpg]Afbeelding[/url] ]

Warmte stijgt op, als je ze zover kan krijgen dat die hele kluwen ergens onder gaat zitten, blijft het daar warmer dan de rest van de bak. En verder is warmhouden energie intensief, let dus op de gewichten en dat ze genoeg blijven eten. Tussen genoeg dieren, beschut "holletje" en genoeg eten zouden ze er wel moeten komen, zeker in huis.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 13:09

Een verwarming lukt niet want zonder stroom ook geen verwarming helaas.
Heb nu die plaat weg gehaald een 2e kruik neer gelegd en met nog een deken een beetje wen nestje gemaakt tussen die 2 kruiken en dan een stoel erover met de wollen deken eroverheen. Ze waren nu wel normaal rond aan het wandelen en aan het eten enz maar wel duidelijk niet blij met hun gepiep.

Hopelijk hebben ze snel de kabels gemaakt en hebben we weer stroom.

Gelukkig koken we op gas dus ga zo wat eitjes koken voor wat extra energie.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-22 15:20

Gisteren eindelijk indeling van de moestuin klaar moet alleen de stokbonen nog zaaien, maar daar ga ik nog maar even mee wachten geloof. Aangezien ik nu kan zwemmen op de moestuin. Wel ideaal voor de plantjes die de grond in zijn gegaan.

Aardappelen komen al boven kijken en vorige week zondag gepoot.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:17

jeeej! eindelijk weer een keer geluk met de bm. Er zijn nu 3 kuikens (2x brahma 1x zijdehoen) en een ei is aangepikt. Leuk!! Het eerste ei is gisterochtend uitgekomen. Hoe lang kan ik wachten met kuikens eruit halen?. Er liggen nu nog 6 eieren. ik weet niet of ze allemaal uitkomen natuurlijk.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 10:46

Ik houd zelf maximaal 24 uur aan.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-22 10:57

Ik houd zelf minimaal 24 uur aan :+. Meestal haal ik ze er rond 24 uur na uitkomst uit. Maar ook wel eens 36 uur.

Het is vooral belangrijk om te wachten tot ze echt goed droog zijn.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 11:35

24 tot 48 uur maar zodra de eerste kuikens goed droog zijn wil ik die vaak er al even snel eruit halen. Toen ik nog met broedmachine deed.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 12:51

Mijn handleiding zegt "until they are fluffed out", en ik vind dat een geweldige beschrijving <3

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:30

Hier ook als ze fluffy zijn, wel doe ik ze met minimaal 2 de 1e keer eruit halen. Anders als je het eerste kuiken er alleen uit haalt gaat het vermoed ik erg gillen en daar word niemand blij van.

uiteindelijk hebben we gisteren 6 uur zonder stroom gezeten. Net toen ik op het punt stond de kleinste kuikens naar kennissen bijna een uur weg te brengen kwam de stroom gelukkig weer terug. Ik had ze toen in de badkamer gezet in een doos waar naast de kruik nog net het water en eten in paste. heb toen zelf een lekkere warme douche genomen en net na het afspoelen de stop in het bad gedaan zodat er een laagje warm water in het bad stond in de hoop dat daarmee te kamer ook opwarmde. Dit werkte wel super goed maar gaf natuurlijk ook een hele hoge luchtvochtigheid wat misschien weer niet heel goed zou zijn.
Vandaag alles weer bijna compleet back to normal. :D

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-22 14:44

Gelukkig maar! Ze hebben het allemaal gered?