Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 21:42

amkeVH schreef:
De maan is heel erg geel nu ipv wit achtig zoals normaal, hoe komt dat?

Door hetzelfde fenomeen als waardoor de zon dichtbij de horizon meer oranje ziet dan boven in de lucht.

Myrsky

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:11

oomens schreef:
amkeVH schreef:

Door hetzelfde fenomeen als waardoor de zon dichtbij de horizon meer oranje ziet dan boven in de lucht.

En dat is? :)

APCIII

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:15

De zon moet zo laag aan de horizon door een veel dikkere laag lucht heen schijnen, en ook nog onder een ongunstige hoek. Daardoor breekt het licht (net als met een prisma) en zie je overwegend rode tinten.

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:20

Wie gaat er over de begeleiding door de lucht van een trauma helicopter?
We zagen er vandaag een aankomen bij het ziekenhuis in Enschede, en daar zit toch niet echt een vliegveld met luchtverkeersleiding in de buurt :)
Is het luchtruim opgedeeld tussen de vliegvelden/plaatsen waar wel een luchtverkeerstoren zit? Dat is waarschijnlijk het meest logisch...

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:29

Een helicopter vliegt natuurlijk wel relatief laag. Vraag me af of je dan echt luchtverkeersleiding nodig hebt.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:34

Shanna schreef:
Zo'n bos haar kan ook juist bescherming bieden. Zo zijn puli's (langharige herdershonden met dreadlocks) door de haren juist beschermd tegen trappen van schapen, en bij leeuwen zal het in gevechten de nek en keel beschermen omdat zo'n bos haar het flink lastiger maakt om de huid en onderliggende delen te grijpen/ beschadigen.

Even een kleine aanvulling, de dreadlocks hebben ze ook zodat ze door dichte bosjes kunnen lopen, zoals bramenatstruiken of andere planten met stekels.

Indy_Mouse_9 schreef:
Wie gaat er over de begeleiding door de lucht van een trauma helicopter?
We zagen er vandaag een aankomen bij het ziekenhuis in Enschede, en daar zit toch niet echt een vliegveld met luchtverkeersleiding in de buurt :)
Is het luchtruim opgedeeld tussen de vliegvelden/plaatsen waar wel een luchtverkeerstoren zit? Dat is waarschijnlijk het meest logisch...

Ik weet dat de helikopter van de politie in de gaten gehouden wordt door iemand op de centrale met schermen etc, om aan te geven waar ze naar toe moeten.
Misschien dat een trauma ook zoiets heeft?

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-16 22:47

In Rotterdam staan de trauma helikopters gewoon op het vliegveld, dus het lijkt me dat die sowieso contact moeten hebben met de lvl voordat ze mogen opstijgen. Geen idee of dit ook daadwerkelijk zo is natuurlijk, maar het lijkt me logisch dat ze pas mogen opstijgen na toestemming omdat het anders misschien gevaarlijk kan worden met vliegtuigen :P Ben wel benieuwd naar het antwoord! Ik wilde vroeger altijd luchtverkeersleider worden dus ik vind dit best interessant :')

Indy_Mouse_9

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 07:11

Ik zal vandaag eens kijken of ik wat te weten kan komen :) geloof dat er ergens een trauma helicopter twitter account is, en de Schiphol site / Facebook is ook vrij actief, meen ik.
Als ik meer weet zal ik t posten!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 10:51

amkeVH schreef:

Omdat het de volle maan was.
De volledige volle maan is verduisterd - de bijna verduisterde maan krijgt haar zonlicht via de atmosfeer van de aarde. Fiks gefilterd dus, maar anders dan de zon. (Die stralen gaan maar 1x korste weg door de dampkring als jij ze ziet. De maanstralen gaan van de zon door een lange wdg door de dampkring naar de maan en dan terug door de dampkring naar het menselijk oog.)

En via mijn Arabische app kon ik zien dat zonsondergang en maanopkomst twee minuten van elkaar vandaan waren.
'sWinters zie je een rode bol aan de horizon opkomen, uren na zonsondergang.

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 11:47

Waarom noemen we een koe een koe en niet een 'moooo' naar het geluid dat een koe maakt? En zijn er talen waarin een dier wel genoemd is naar het geluid dat deze maakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 12:52

Gaby schreef:
Waarom noemen we een koe een koe en niet een 'moooo' naar het geluid dat een koe maakt? En zijn er talen waarin een dier wel genoemd is naar het geluid dat deze maakt?

Laat jij de waf even uit? Ik kom hem vaak genoeg tegen op Bokt hoor... := :')

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 14:14

Gaby schreef:

Sommige dieren heten toch ook naar het geluid dat ze maken? Denk aan de Koekoek, de Kwartelkoning (die officieel geheel terecht Crex crex heet) of de Hop (geslacht Upupa).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:03

Maarja het ene paard hinnikt meer als hihihi ennde ander weer hiiiiiiiiiiiiihihi of als huhuhuhu

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 15:04

En de ander hinnikt weer nooit, heet ie dan geluidsloos :D

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 16:05

Die heet hinniknie

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 17:00

Mijn veulen doet hihihi en 1 van de merries hoehoehoe. Kruizing koe/oehoe? :D

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 21:55

Mijn ruin heeft een leeuwenbrulhinnik.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-16 22:05

Shanna schreef:
Zo'n bos haar kan ook juist bescherming bieden. Zo zijn puli's (langharige herdershonden met dreadlocks) door de haren juist beschermd tegen trappen van schapen, en bij leeuwen zal het in gevechten de nek en keel beschermen omdat zo'n bos haar het flink lastiger maakt om de huid en onderliggende delen te grijpen/ beschadigen.

"Trappen van schapen", die moet ik zometeen aan mijn bordercollies vertellen, _O-

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:19

Ik vraag me af hoe mensen straatnamen bedacht hebben en bedenken.
Op een gegeven moment zijn alle namen toch wel op?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:21

Denk het niet., er wordt een bepaald thema bedacht voor een wijk en je hebt bijv. altijd nieuwe schrijvers of leden van het koningshuis, varianten van straat, laan, pad, weg etc.. Je kan er nog oud en nieuw voor zetten. Zelfs in Amsterdam is nog gewoon ruimte voor nieuwe namen.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:29

Ah oke. En heb je dan ook bijvoorbeeld straten die hetzelfde heten in verschillende steden?
En hoe hebben mensen vroeger eigenlijk plaatsnamen bedacht?
Nu ik toch bezig ben :')

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 11:31

Ja hoor, je hebt een straat die speenkruid heet in leeuwarden, diemen en purmerend bijvoorbeeld

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:00

Kimmie25501 schreef:
Ah oke. En heb je dan ook bijvoorbeeld straten die hetzelfde heten in verschillende steden?

Dorpsstraat :Y)

Ik denk dat de meeste namen gewoon een omschrijving zijn van de omgeving waar een dorp of stad ligt. Naast een of andere dam bijvoorbeeld.

Of het is vernoemd naar een graaf / hertog / ander opperhoofd die het land bezat/bestuurde. Dat kan vrijwillig zijn, maar ook dat 'ie gewoon eiste dat het vanaf "nu" zijn naam droeg. (ook in Rusland bijvoorbeeld: Leningrad, Stalingrad etc.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:12

Kimmie25501 schreef:

....in wat we nu binnensteden noemen zijn veel namen functioneel. (Maar ook voer voor ingewijden.)

Kolk, dam, overtoom, gracht - al dan niet met een nadere bepaling. Het zijn technische termen mbt water.
(Zo ook ringdijk, bandijk etc in het buitengebied.)

Idem voor markt (beestenmarkt, zaadmarkt, etc.) wat uiteraard over handel gaat.

Namen als Maliebaan, malieveld, etc verwijzen naar ambachten (kabels maken), en er zijn gruwelijker namen zoals schuttersveld (militair oefenterrein) of galgewaard (executieplaats).

En veel eind 19e eeuwse buurten heten naar prestaties in 'ons' Indiƫ waar we nu of niets van weten, willen weten of andets over denken. (Hetzij neutrale straatnamen zoals de archipel: Bali, Lombok, Sundawa, Sunda Flores! Timor - hetzij helden/ schenders van mensenrechten zoals Christiaan de Wet, Van Heutz, etc.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-16 12:18

APCIII schreef:
Of het is vernoemd naar een graaf / hertog / ander opperhoofd die het land bezat/bestuurde. Dat kan vrijwillig zijn, maar ook dat 'ie gewoon eiste dat het vanaf "nu" zijn naam droeg. (ook in Rusland bijvoorbeeld: Leningrad, Stalingrad etc.)

In nl hebben we Den Haag, Den Bosch en Lelystad.

In Den Haag daar woont een graaf - Haag heeft nooit stadsrechten gehad (= de plaatselijke machthebber draagt het bestuur over aan de bewoners). In t groengele boekje heet de burgemeester 'dorpshauf'.

De hertog van Brabant zetelde in "de noordelijke grensstad bij een bos".

De eer die ir. Lely jaren na zijn dood te beurt viel is zeldzaam in NL, (een stad genoemd naar een minister), maar ik vind het wel verdiend als ik op 'die dijk van hem sta' en Lelystad niet eens kan zien....