wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Waventy

Re: wat vinden jullie van het rookverbod in de horeca??

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:38

katiavl schreef:
wjerdo schreef:
Daarbij blaas ik geen rook in iemands gezicht, wanneer ik weet dat iemand daar last van heeft, ben ik de laatste die mijn sigaret niet zal uitmaken. En ik denk dat hier meer rokers zo over denken.
Daarbij, zoals eerder gezegd, zijn er in de meeste kroegen en discotheken goede afzuiging en airco's, waardoor er bijna geen last is van de rondhangende rook.
zelfs ik als roker, stoor me er aan wanneer iemand een rookwolk in mijn gezicht blaas en geef dan netjes aan dat ik dat niet fijn vindt.
Ook ik vind het vies wanneer er een stinkende sigaret weg ligt te smeulen en dan zal ik hier ook wat van zeggen.
Maar het gaat hier niet om, de rokers vs te niet rokers. Het gaat hier om, of het roken in uitgaansgelegenheden, zoals kroegen en discotheken wel dan al geen slimme zet is om te verbieden.
Ik ben van mening dat dit de eigenaren heel veel geld gaat kosten en waardoor nog meer kroegen over de kop gaan.

Ik stoor me als medewerker wel aan meer dingen dan alleen sigarette rook, mensen die staan te kletsen geen pas opzij zetten wanneer jij met een vol dienblad langs komt. Die zatte mannen die met hun handen niet van je afkunnen blijven en zo kan ik nog wel even door gaan.

Ben het met jullie eens, dat roken niet gezond is, maar al die gassen in de lucht, denk dat deze schadelijker zijn dan een sigaret.
En het feit dat je van roken kanker krijgt, ja is bewijzen, dat je er dood van (kan) gaat, is ook bewezen, dat het slecht is voor de bevruchtbaarheid, prostaat ontwikkeling van de ongeboren vrucht. Ja ja ja.
Maar; in chips en kauwgom zitten kankerverwerkkende stoffen, zelfs in bepaalde deodorants zitten deze stoffen, sla die bespoten is, kan kanker verwekkend zijn. Stereoiden ingespoten in een stier, bij slachten niet goed opgelet, is kanker verwekkend.
De gekke koeie ziekte, De vogelpest en zo kan ik nog wel even doorgaan.
We kunnen dan beter in een glazen huisje gaan wonen wanneer we alles gaat afschaffen waar men last van kan hebben en wat niet gezond is.

Als je ook had gelezen wist je dat afzuig installaties het gevaar van passief roken niet tegenhouden, en iemand kan zelf het risico van voedingswaren beperken Lachen

Ik snap dat dus niet he, *maar mijnheer je mag het rookverbod die zoveel passieve doden geeft niet afschaffen*

Want dat gebeurd en dat gebeurd en dat gebeurd.

Ja pasief roken, is slecht. Ook dat weet ik, maar zoveel passieve doden geeft? Er vallen jaarlijks meer doden door auto ongelukken dan door passief roken.
En ik heb het niet over dat ik vind dat het niet doorgevoerd moet worden, zoals eerder gezegd, ben ik het er mee eens alleen in de uitgaansgelegenheden vind ik het te ver over trokken. Die twee dagen dat mensen dan in de rook staan, lijkt me niet zo dramatisch schadelijk hoor. Het is nu niet zo, dat wanneer je in de rook staak, je morgen kanker hebt.
En daarbij, thuis wordt er vaak gerookt en roken kinderen en niet rokers mee, ben dan wel congruent aan jezelf en eis dat er niemand in jouw omgeving in jouw buurt rookt.
Maar ga dat maar eens eisen als je in de stad loopt en iemand komt langs en blaast net op dat moment een rookwolk uit.
Niet om zeikerig te doen, maar begrijp je wat ik bedoel.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:48

Als je predispositie hebt is zelfs één keer in de rook staan te veel Lachen

Is niet omdat iets anders ook schadelijk is je maar niks moet doen. Dat is wel een hele bizarre redenering

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:52

Nee dat zeg ik ook helemaal niet. Luister als je een aandoening hebt is dat heel vervelend, zeker wanneer dit verergert wordt door rook.
Maar het is gewoon onmogelijk om de wereld rook vrij te krijgen, en ik ben van mening dat 2 dagen op stap nu niet zo schadelijk is dat in de kroegen een rookverbod moet komen.
Zeker voor de mensen met een aandoening is dit de oplossing, maar niet iedereen heeft deze aandoening. Niet negatief naar jou bedoelt hoor.
Wil met iedereen rekening houden, maar ik vind het rookverbod in de kroeg nu eenmaal te ver gaan.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:54

Ow trouwens, roken is niet alleen maar slecht Knipoog

De Anti-Rook organisaties weten dat roken en nicotine ook positieve effecten hebben:

"Recenter verschenen er berichten over het gunstige effect van roken op enkele specifieke ouderdomsziekten zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson. Waarschijnlijk heeft de nicotine inderdaad een gunstige invloed op het op het uitstel van deze ouderdomsziekten. Maar één zo'n positief effect in een verhaal isoleren en uitvergroten, gaat voorbij aan alle negatieve gevolgen die nicotine en andere stoffen uit tabaksrook op het lichmaam hebben."
(Bron: Rokersmoes 2)

Waarom is het wel redelijk om te zeggen dat rokers meer kans op rokersziekten hebben, maar onredelijk om te zeggen dat niet-rokers tot vijf maal zoveel kans op Alzheimer's en twee keer zoveel kans op Parkinson hebben dan rokers?

En zo zijn er nog wel meer 'positieve' dingen over roken te vinden.

Wilt niet zeggen dat dit een reden is om te roken hoor, maar al het slechte heeft ook wat goeds..

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 14:58

Geen probleem mee dat rookverbod. In Ierland werkt het ook prima.

Dat roken sfeerbepalend is vind ik een klein beetje achterhaald. Ok, zo'n ouwe mannen bruin cafeetje is een ander verhaal, maar dat groeit er vanzelf wel uit.

Rokers moeten niet zo zeuren vind ik. Lachen

*edit*
Degene die erover klagen dan. Knipoog

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:16

wjerdo schreef:
Ow trouwens, roken is niet alleen maar slecht Knipoog

De Anti-Rook organisaties weten dat roken en nicotine ook positieve effecten hebben:

"Recenter verschenen er berichten over het gunstige effect van roken op enkele specifieke ouderdomsziekten zoals de ziekte van Alzheimer en de ziekte van Parkinson. Waarschijnlijk heeft de nicotine inderdaad een gunstige invloed op het op het uitstel van deze ouderdomsziekten. Maar één zo'n positief effect in een verhaal isoleren en uitvergroten, gaat voorbij aan alle negatieve gevolgen die nicotine en andere stoffen uit tabaksrook op het lichmaam hebben."
(Bron: Rokersmoes 2)

Waarom is het wel redelijk om te zeggen dat rokers meer kans op rokersziekten hebben, maar onredelijk om te zeggen dat niet-rokers tot vijf maal zoveel kans op Alzheimer's en twee keer zoveel kans op Parkinson hebben dan rokers?

En zo zijn er nog wel meer 'positieve' dingen over roken te vinden.

Wilt niet zeggen dat dit een reden is om te roken hoor, maar al het slechte heeft ook wat goeds..

Dat nicotine positieve effecten heeft is al lang achterhaald, maar die geven ze ook met strips en raden ze sigaretten af Knipoog
Dus wat wil je mee bereiken Lachen

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:19

sokje87 schreef:
Geen probleem mee dat rookverbod. In Ierland werkt het ook prima.

Dat roken sfeerbepalend is vind ik een klein beetje achterhaald. Ok, zo'n ouwe mannen bruin cafeetje is een ander verhaal, maar dat groeit er vanzelf wel uit.

Rokers moeten niet zo zeuren vind ik. Lachen

*edit*
Degene die erover klagen dan. Knipoog

uhm tjsa voelt zich aangesproken... Anders gezegd de niet rokers moeten niet zo klagen dan Knipoog
No hard feelings.

Tis een discussie waar we toch niet uitkomen.
Rookverbod wordt/is een feit en ik zal me daar gewoon aan aanpassen, of ik het er mee eens ben, dat is een tweede

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:21

Wjerdo, ALLE verslavingen hebben positieve kanten. Het levert verslaafden iets op namelijk. Pling
Maar dat wil niet zeggen dat we er dus aan moeten toegeven. Knipoog
De nadelen wegen namelijk niet op tegen de voordelen.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:24

Wjerdo: Roken is een verslaving. Ik heb als niet roker recht op 'schone' lucht.

Even HEEL cru gezegt: Dat een verslaafde zichzelf ergens wil gaan zitten verkankeren vind ik best, maar doe het dan thuis.

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:25

Ben ik met jullie eens hoor Lachen

Maar ja, schoon is de lucht niet, maar goed is een andere discussie. Ik heb mijn mening netjes gegeven en sta open voor andere meningen. Ik heb begrip voor het verbod, maar vind het in kroegen overtrokken. En ik zal me gewoon netjes aanpassen hoor.

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:26

Was niet op jou gericht Wjerdo. Ik heb 'schone' lucht ook tussen aanhalingstekens staan. Knipoog

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 15:26

wjerdo schreef:
Ben het met jullie eens, dat roken niet gezond is, maar al die gassen in de lucht, denk dat deze schadelijker zijn dan een sigaret.
En het feit dat je van roken kanker krijgt, ja is bewijzen, dat je er dood van (kan) gaat, is ook bewezen, dat het slecht is voor de bevruchtbaarheid, prostaat ontwikkeling van de ongeboren vrucht. Ja ja ja.
Maar; in chips en kauwgom zitten kankerverwerkkende stoffen, zelfs in bepaalde deodorants zitten deze stoffen, sla die bespoten is, kan kanker verwekkend zijn. Stereoiden ingespoten in een stier, bij slachten niet goed opgelet, is kanker verwekkend.
De gekke koeie ziekte, De vogelpest en zo kan ik nog wel even doorgaan.
We kunnen dan beter in een glazen huisje gaan wonen wanneer we alles gaat afschaffen waar men last van kan hebben en wat niet gezond is.

Daarom ben ik ook in een dorp gaan wonen, want ik haat die luchtvervuiling. Ok, hier zal het ook niet optimaal zijn, maar na jarenlang middenin de stad te hebben gewoond, is het hier wel een ander verhaal, gelukkig. Ik eet zoveel mogelijk biologisch, ik ben vegetarisch, ik ben me bewust van mijn keuzes. Gelukkig KAN ik daarin kiezen. Maar als ik uit eten ga of ga stappen moest ik verplicht in de rook zitten of thuis blijven. Dat laatste is niet helemaal mijn aard geweest (sinds ik een kind heb, ben ik wel meer thuis Haha! ) en ik heb het nooit fijn gevonden om in de rook te zitten. Jammer dat ze nu pas met die regel komen, als zal ik er nu ook heerlijk van genieten, hoor. Knipoog

hallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:33

waarom schaffen we niet gelijk telefoons en vervoersmiddelen die de wereld verzieken af?
Gaan we gewoon met de fiets van Groningen naar Zeeland of met een stepje!
Weet je wat, we wachten gewoon de evolutie af en hopen dat we ooit vleugels krijgen.

Persoonlijk vind ik dat kroeg/discotheek en andere uitgaansgelegenheden eigenaren zelf ook een mening hierover moeten hebben en ermee in mogen stemmen of niet.
Daar zou iedereen dan ook maar vrede mee moeten hebben.

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:40

Wuis schreef:
Needje schreef:
Dat is om het geld wat ze mislopen door de stopers te compenseren.
En als er ooit een tijd komt dat roken helemaal verboden wordt, wordt je ook niet blij. Want de overheid moet toch ergens geld vandaan halen. Dus dan gaan alle niet mensen gewoon meer belasting betalen. Clown

Enig idee wat al die behandelingen van kanker veroorzaakt door roken kosten?

Als er minder mensen roken, hoeven er ook minder mensen behandeld te worden.

Als ik jou was zou ik dat eens gaan opzoeken, wijsneus. Rokers brengen jaarlijks een paar miljard op! Vele malen meer dan dat alle behandelingen zouden kunnen kosten. Er is berekend dat als heel Nederland morgen zou stoppen met roken half Nederland op zijn gat ligt. Waarom denk je dat die 'kankervrije' electrische sigaret van de markt is gehaald? Kost de overheid veel te veel geld.

Bot gezien: Rokers brengen veel meer geld op dan dat niet rokers doen en gaan gemiddeld een paar jaar eerder dood dan dat jullie doen. Al met al zijn we veel goedkoper en met elke hijs die wij nemen betalen we een deel mee aan jou AOW.

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:41

sokje87 schreef:
Wjerdo: Roken is een verslaving. Ik heb als niet roker recht op 'schone' lucht.

Even HEEL cru gezegt: Dat een verslaafde zichzelf ergens wil gaan zitten verkankeren vind ik best, maar doe het dan thuis.

Hypokriet, ik neem aan dat jij nooit in een auto stapt dan. Al die fijnstof die bij autorijden vrijkomt zou kanker kunnen verwekken bij mij..

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:46

katiavl schreef:
En daarom komt binnenkort het rookverbod Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Een veilige werkomgeving moet in alle beroepen, tis een vraag waarom het hier zo lang heeft geduurd

Omdat wij hier iets best wel kostbaars genaamd 'vrijheid' hebben. Als ik een tent start mag ik kiezen of daar gerookt wordt of niet. Dat is mijn persoonlijke vrijheid als eigenaar. Omdat de overheid nu voor iedereen deze beslissing neemt duurde het zo lang..druist namelijk tegen alle principes van vrijheid in

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:48

Vvincent schreef:
katiavl schreef:
En daarom komt binnenkort het rookverbod Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij! Go jij!

Een veilige werkomgeving moet in alle beroepen, tis een vraag waarom het hier zo lang heeft geduurd

Omdat wij hier iets best wel kostbaars genaamd 'vrijheid' hebben. Als ik een tent start mag ik kiezen of daar gerookt wordt of niet. Dat is mijn persoonlijke vrijheid als eigenaar. Omdat de overheid nu voor iedereen deze beslissing neemt duurde het zo lang..druist namelijk tegen alle principes van vrijheid in

Er is ook zo iets kostbaars als bescherming van de werknemer. Dus wat betreft dit slaag je de bal volop mis Lachen
In alle andere beroepen hameren ze erop, en horeca niet. Klopte dus al lang niet meer Lachen

Ik kan ook de vrijheid nemen om hard te rijden met mijn auto, maar de wet zegt anders.
En dat staat boven jou vrijheid Knipoog

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:53

Van mij mogen ze het OVERAL afschaffen. Ach ja kan natuurlijk niet mensen verbieden om niet te roken in hun eigen huis haha. Maar ik bedoel als je op een terrasje zit en de mensen naast je zijn aan het roken. Dat mag toch gewoon, ik bedoel dat is BUITEN. Maar als ik het tafeltje er naast zou zitten, nou bah verschrikkelijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:54

bij mij op kantoor roken we allemaal gewoon op de werkplek Haha! Haha! maargoed ik heb alleen maar rokers op kantoor Lachen Lachen

Mag niet, en als ik ooit controle krijg, dan heb ik echt een probleem Haha!

Waventy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 18:58

Wuis schreef:
Needje schreef:
Dat is om het geld wat ze mislopen door de stopers te compenseren.
En als er ooit een tijd komt dat roken helemaal verboden wordt, wordt je ook niet blij. Want de overheid moet toch ergens geld vandaan halen. Dus dan gaan alle niet mensen gewoon meer belasting betalen. Clown

Enig idee wat al die behandelingen van kanker veroorzaakt door roken kosten?

Als er minder mensen roken, hoeven er ook minder mensen behandeld te worden.

Als ik jou was zou ik dat eens gaan opzoeken, wijsneus. Rokers brengen jaarlijks een paar miljard op! Vele malen meer dan dat alle behandelingen zouden kunnen kosten. Er is berekend dat als heel Nederland morgen zou stoppen met roken half Nederland op zijn gat ligt. Waarom denk je dat die 'kankervrije' electrische sigaret van de markt is gehaald? Kost de overheid veel te veel geld.

Bot gezien: Rokers brengen veel meer geld op dan dat niet rokers doen en gaan gemiddeld een paar jaar eerder dood dan dat jullie doen. Al met al zijn we veel goedkoper en met elke hijs die wij nemen betalen we een deel mee aan jou AOW.[/quote]

Afgod

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:06

katiavl schreef:
Er is ook zo iets kostbaars als bescherming van de werknemer. Dus wat betreft dit slaag je de bal volop mis Lachen
In alle andere beroepen hameren ze erop, en horeca niet. Klopte dus al lang niet meer Lachen

Ik kan ook de vrijheid nemen om hard te rijden met mijn auto, maar de wet zegt anders.
En dat staat boven jou vrijheid Knipoog

Wie slaat hier de plank mis? De wet stelt inderdaad dat jij niet te hard mag rijden. Net zoals de wet stelt dat mocht ik een tent openen, ik op een bepaalde tijd moet sluiten. Maar de wet zegt ook dat ik mijn tent mag inrichten hoe ik dat wil (inclusief mijn regels). Beschermen van werknemers? Heb je ooit een klacht gehoord van mensen werkzaam in de horeca? De hele horeca is juist aan het klagen omdat ze het er totaal niet mee eens zijn, tot rechtzaken aan toe. Als je echt tegen roken bent dan is (het grote deel van) de horeca gewoon geen plek voor jou.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:08

gepost door mij op 3 mei ivm kosten die hier aangehaald worden

slimmerik schreef:
Wat de rokers op jaarbasis aan gezondheidszorg kost:

Afbeelding

aan accijnzen brengen ze dus 1,6 miljoen op ....kosten 1,3 miljoen aan gezondheidszorg.

de kosten van de gezondheidszorg van meerokers is niet meegeteld dus we draaien in B.V. Nederland een beetje quitte Knipoog

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:16

*Komt zich hier ook eens moeien Clown *

Hier in België is men erover aan het nadenken om de kosten van aandoeningen door te roken (bv. longkanker) niet terug te betalen. Als iemand iets krijgt door zijn eigen acties (actief roken), dan vind ik niet dat de gewone mens daar uiteindelijk voor opdraait.

Ik ben voor het rookverbod dat hier in België al geldt. Dat de horeca geen plek voor je is als je tegen roken bent, vind ik eigenlijk echt onzin. Straks ga je solliciteren en het eerste wat ze vragen is of je tegen roken kan. En als je dat niet kan, moet je maar iets anders zoeken of wat Verward

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:17

Ik kan zosnel geen uitgebreide onderzoeken vinden, geen zin om te zoeken ook maar dit verslagje vat het wel ongeveer samen:

De overheid is met je gezondheid begaan!

Dat is toch wat je zou gaan geloven wanneer je ziet welke maatregelen de overheid neemt om je het roken te ontmoedigen. Niets is echter minder waar en dat is precies de reden waarom ik persoonlijk dit beleid ook bekritiseer. ( zie ook Recht

van Antwoord(VTM) en Hof Van Joosten(VARA).

De Belgische overheid verdient jaarlijks meer dan 2 MILJARD euro aan

inkomsten op taksen en aczijnsen. (In Nederland zal dit getal een 15%

hoger zijn.) Indien er dus morgen 20% van de Belgen zouden stoppen met

roken zou dit betekenen dat de overheid jaarlijks meer dan 400 MILJOEN

euro tekort heeft in zijn begroting.

"Ja maar", hoor ik je zeggen " een roker kost veel geld aan de ziektezorg."

Welnu, dit is het grootste "Broodje-Aap" verhaal dat er bestaat. De jammerlijke bittere waarheid is dat een roker een zeer goedkope dode is. Indien een roker met longkanker gediagnotiseerd wordt, dan heeft deze nog 1 à max. 2 jaar te leven. Dat kost niet veel geld aan de ziektezorg. Indien een roker met keelkanker gediagnotiseerd wordt, dan heeft deze nog 5 à 7 maanden...Dat kost niet veel geld aan de ziektezorg.

Indien je als roker echter stopt met roken en dus, in plaats van tussen je 51ste en je 63ste gemiddeld sterft ten gevolgen van het roken, je nu bv. 87 jaar wordt en al 8 jaar in behandeling bent voor Parkinson of gelijk welke andere ouderdomsziekte, dat kost pas geld aan de ziektezorg!! Een roker is werkelijk een zeer goedkope dode.

De Nederlandse universiteit Erasmus heeft in een studie eens berekend wat er met de ziektezorg in Nederland zou gebeuren indien ALLE Nederlanders zouden roken...Enig idee? Welnu, de ziektezorg in Nederland zou DALEN met maar liefst 40%!

Er is een studie geweest van de Duitse regering waarin stond vermeld dat Duitsland vanaf 2030 in een financiële catastrofe zou terechtkomen indien...vandaag 20% van de Duitsers zou stoppen met roken.

Er is geen enkele westerse overheid bij gebaat dat morgen 10% van zijn

bevolking stopt met roken. Wat is het grootste probleem waarmee iedere

westerse overheid mee te kampen heeft? Inderdaad, de vergrijzing. En

wie is nu toevallig een stiekeme bondgenoot geworden om deze

vergrijzing tegen te gaan en te beperken? Inderdaad, de sigaret.

Immers, het is vandaag de dag aangetoond dat ongeveer 50% van alle

rokers sterft, rechtstreeks tengevolge van het roken.

Deze feiten en cijfertjes krijg je echter niet te horen van de overheid.

"Maar waarom nemen ze dan al deze maatregelen tegen het roken?" Dat

komt onder druk van de anti-rokers lobby die wereldwijd groter en

groter wordt. De maatregelen die de overheid neemt ( rookverbod op het

werk, in de horeca, ...) nemen zij over van Californië; waar reeds

gedurende 30 jaar een SCHRIKBEWIND tegen rokers gevoerd wordt...Het

resultaat in Californië;; in Californië rookt nog ongeveer 20%

van de bevolking, in de andere staten van de VS rookt nog ongeveer 25%

van de bevolking. Een scrhikbewind van 30 jaar en...het effect is nauwelijks 5%!

De overheid weet zeer goed waarom ze deze maatregelen neemt. Het heeft

nauwelijks effect. Hypocriet beleid in plaats van met Gezond Verstand

rokers op een positieve manier te stimuleren om te stoppen met roken

Vvincent

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-08 19:20

Tieneke schreef:
*Komt zich hier ook eens moeien Clown *

Hier in België is men erover aan het nadenken om de kosten van aandoeningen door te roken (bv. longkanker) niet terug te betalen. Als iemand iets krijgt door zijn eigen acties (actief roken), dan vind ik niet dat de gewone mens daar uiteindelijk voor opdraait.

Ik ben voor het rookverbod dat hier in België al geldt. Dat de horeca geen plek voor je is als je tegen roken bent, vind ik eigenlijk echt onzin. Straks ga je solliciteren en het eerste wat ze vragen is of je tegen roken kan. En als je dat niet kan, moet je maar iets anders zoeken of wat Verward

Wat ik daarmee bedoelde te zeggen is dat de horeca al jarenjaren lang een plek is waar gerookt wordt. Dit is in ieder geval in Nederland al lang het geval. Het rookverbod gaat dit jaar pas in. Als jij dus vorig jaar gesoliciteerd hebt terwijl je wist dat er in de horeca gerookt mag worden ben je volgens mij niet helemaal goed bezig als je na een weekje gaat zitten klagen dat je zo'n last hebt van de rook