Dingen die je je afvraagt deel 5

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Roihi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:20

kan je zelf beseffen dat/of je een burnout hebt?

Of is het meer iets als, een gek weet niet dat die gek is stijl iets of iets anders?
Ik vraag het me af omdat ik twijfel of ik gewoon heel moe ben, last van peri-menopauze dingen heb of wel degelijk burnout klachten heb.

(ps: no offence voor mensen die een burnout hebben of gehad hebben, ik vraag het me oprecht af voor mezelf)

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:29

Roihi schreef:

Of is het meer iets als, een gek weet niet dat die gek is stijl iets of iets anders?
Ik vraag het me af omdat ik twijfel of ik gewoon heel moe ben, last van peri-menopauze dingen heb of wel degelijk burnout klachten heb.

(ps: no offence voor mensen die een burnout hebben of gehad hebben, ik vraag het me oprecht af voor mezelf)

Ja hoor, dat kan zeker
Toevallig is het laatst ook ter sprake gekomen (in dit topic of een ander topic)
Voor sommige mensen is er een moment dat er een knop omslaat en het de spreekwoordelijke 'straw that broke the camels back' is

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-25 16:49

Dat kan zeker, zie mijn eerdere post, bij mij ging er een knop om.
(pagina 35)

_Karlijn

Re: Dingen die je je afvraagt deel 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:39

Je ziet weleens filmpjes van politie in opleiding bijvoorbeeld die mogen ervaren hoe een taser voelt, die dan door 2 personen aan zijn/haar zij gecontroleerd naar de grond geholpen wordt. Maar hoe kan het dat die schok niet geleidt naar de mensen aan diens zijkanten?

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 08:46

Roihi schreef:

Ik vind dat een goede vraag hoor. Ik merk zelf dat het best lastig is om dat onderscheid te maken. Ik heb een burnout gehad, heb de overgang (net) achter de rug en heb een gegeneraliseerde angststoornis. Bij elke uitval is voor mij de vraag wat er speelt. Want sommige klachten (misselijk, koortsig gevoel) kunnen ook bij griep horen.
Dus ik pak eerst paracetamol. Helpt dat niet, dan is het geen griep ... En zo pel ik af.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-25 09:48

_Karlijn schreef:
Je ziet weleens filmpjes van politie in opleiding bijvoorbeeld die mogen ervaren hoe een taser voelt, die dan door 2 personen aan zijn/haar zij gecontroleerd naar de grond geholpen wordt. Maar hoe kan het dat die schok niet geleidt naar de mensen aan diens zijkanten?

Ze hebben geen huid op huid contact, alleen kleding, denk dat de kleding die ze dragen niet geleid.

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 09:52

_Karlijn schreef:

Het is geen schrikdraad.

Taser heeft twee electrodes en de stroom geleid van de ene electrode naar de ander en stroom neemt de weg met de minste weerstand/ 'kortste' weg.

Picopico

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:04

Kun je bij je outlook/microsoft account je hoofd emailadres wijzigen?
Ik heb ooit een hotmail account aangemaakt met een beetje kinderachtige naam. Ik heb later een alias aangemaakt waar nu het merendeel van mijn mails binnen komt. Maar als ik iets verstuur gebruikt hij het hoofdadres. Dat zou ik graag veranderen naar mijn alias. Ik kan alleen echt niet vinden hoe dat moet. Iemand die mij kan helpen?

fleurtjeuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-25 21:13

Picopico schreef:
Kun je bij je outlook/microsoft account je hoofd emailadres wijzigen?
Ik heb ooit een hotmail account aangemaakt met een beetje kinderachtige naam. Ik heb later een alias aangemaakt waar nu het merendeel van mijn mails binnen komt. Maar als ik iets verstuur gebruikt hij het hoofdadres. Dat zou ik graag veranderen naar mijn alias. Ik kan alleen echt niet vinden hoe dat moet. Iemand die mij kan helpen?

Volgens mij kan je dat doen door simpelweg in te loggen onder je 'alias' email.
Ik had jaren geleden hetzelfde, volgens mij heb ik dat toen zo gedaan

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:50

In het kader van in een klein dorp wonen met weinig thuis bezorgd opties..
Zou ik een bevroren kipfilet over een mandoline kunnen halen om zelf kebab te maken? Gaat dat mes van zo'n mandoline dat trekken?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 17:55

kebab maak ik dan nooit.
Maar wel kipshoarma.
En ook dat snijd iets bevroren het beste.
Zou je zo ook niet de reepjes kunnen snijden, maar dan met een scherp mes?

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:21

Snijden met een mes doe ik nu, maar ik krijg dat nooit zo dun gesneden als dat ze in een kebab zaak doen. Vandaar dat ik dacht, een mandoline kun je instellen op dikte dus dat is ideaal. Vraag me alleen af of die bevroren kip dan niet te hard gaat zijn.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:28

Ik ben bang dat het niet gaat lukken, maar ook nooit geprobeerd, geef ik toe.

Als ik zo recepten zie, zie ik ook nergens de dunne plakjes die de shoarmatent heeft.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 18:28

Froukje schreef:
Snijden met een mes doe ik nu, maar ik krijg dat nooit zo dun gesneden als dat ze in een kebab zaak doen. Vandaar dat ik dacht, een mandoline kun je instellen op dikte dus dat is ideaal. Vraag me alleen af of die bevroren kip dan niet te hard gaat zijn.

Daar kun je slechts op 1 manier snel achterkomen :=

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-25 22:46

DuoPenotti schreef:
kebab maak ik dan nooit.
Maar wel kipshoarma.

Inderdaad iets bevroren, niet helemaal stijf en hard.

Dus @wie het vroeg: laat die kip deels ontdooien, slijp ondertussen een goed mes, pak een bak, vul die met kokend water, en daar dip je je mes in, en dan snijden, dippen, snijden, enz.

Dit is de kokstruc :)

axel_1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 08:57

Met een heet scherp mes door net aan bevroren kip zou inderdaad kunnen werken. Maar een echt ECHT scherp mes is het belangrijkste. En dan hoeft de kip ook eigenlijk niet meer bevroren te zijn.

Als je bevroren werkt moet het mes ook goed heet zijn want bevroren voedsel is funest voor je mes. Dus slijp inderdaad zelf je mes. Dat is niet moeilijk om te leren. En dat is ook nog eens veel veiliger in de keuken. Want een bot keukenmes is per definitie gevaarlijk. Een scherp keukenmes is alleen gevaarlijk als je er ondoordachte dingen mee doet.

En let vooral goed op bij de eerste keer snijden. Want dan heb je een scherp mes in handen terwijl je een bot mes gewend bent. En dat is waar de ondoordachte acties op de loer liggen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-25 09:32

DuoPenotti schreef:
kebab maak ik dan nooit.
Maar wel kipshoarma.

Ik heb een heel scherp fileer mes, daar kan je echt heel dun mee snijden, de filet hou ik dan vast met een vork er in geprikt, dan lukt het mij wat preciezer en verlies ik geen vingertoppen :')

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 11:29

Ik heb het aanzetstaal van mijn vader uit de slagerij en dat is wel fijn met de messen maar het liefst snij ik kip als het nog halfbevroren is :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 15:35

Lieser schreef:
Roihi schreef:

Ik vind dat een goede vraag hoor. Ik merk zelf dat het best lastig is om dat onderscheid te maken. Ik heb een burnout gehad, heb de overgang (net) achter de rug en heb een gegeneraliseerde angststoornis. Bij elke uitval is voor mij de vraag wat er speelt. Want sommige klachten (misselijk, koortsig gevoel) kunnen ook bij griep horen.
Dus ik pak eerst paracetamol. Helpt dat niet, dan is het geen griep ... En zo pel ik af.

Zeker, ik vind het onderscheid ook lastig! Soms weet je niet of iets door een burnout komt of dat het ergens anders vandaan komt, of misschien zelfs wel gewoon normaal is en bij het werkende/volwassen leven hoort.
Bij mij ging er voor het eerst een belletje rinkelen toen een collega naar me toe kwam met dat het echt niet meer goed ging met haar (ik was sectievoorzitter). Ze noemde haar klachten op en ik dacht: huh? Dit is toch gewoon normaal? :))

Is soms erg lastig voor mij om zien wat normaal is/waar iedereen last van heeft in meer of mindere mate en dingen die echt bij mij horen. En ja, dat is inclusief dingen als bijna niet meer kunnen slapen, paniekaanvallen, afvallen, bijna alleen nog maar huilbuien, geen sociaal contact meer etc :)

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 20:59

Iemand mss een goeie tip hoe je handgeschreven lijst met getallen kan omzetten naar digitaal (en vervolgens naar een excel bestand)? Ik heb al eea geprobeerd maar die lezen het niet goed in. Krijg er een punthoofd van.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 22:30

paars schreef:
Iemand mss een goeie tip hoe je handgeschreven lijst met getallen kan omzetten naar digitaal (en vervolgens naar een excel bestand)? Ik heb al eea geprobeerd maar die lezen het niet goed in. Krijg er een punthoofd van.

Chat GPT al geprobeerd?
Foto/afbeelding van de getallen in Chat zetten en vragen om er een tabel van te maken.
Handgeschreven nooit geprobeerd.
Maar screenshot of een pdf gaat goed.
Het resultaat selecteren, kopiëren en in Excel plakken.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-25 23:37

Dank! Zal dat eens proberen.

JudithGigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:00

Mode leek heeft hulp nodig :(

Past onderstaande jurkje onder de dresscode 'cocktail' voor een bruiloft of is die too much?

Afbeelding

Lieser

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 17:51

JudithGigi schreef:
Mode leek heeft hulp nodig :(

Past onderstaande jurkje onder de dresscode 'cocktail' voor een bruiloft of is die too much?

[ Afbeelding ]

Leuk! Past zeker.

paars

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-25 22:13

Ja leuk en feestelijk jurkje hoor! Kan idd zeker voor dresscode cocktail.