Inflatie en alle gestegen kosten

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:27

Het hebben van paarden vind ik zelf echt een erg grote luxe. Idem dito voor het hebben van een koophuis. :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:28

MarlindeRooz schreef:
Het hebben van paarden vind ik zelf echt een erg grote luxe. Idem dito voor het hebben van een koophuis. :o

Eens
Ik heb mazzel dat 1 van mijn beste vriendinnen, dierenarts is en ik die.kosten met de honden kan drukken

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:32

MarlindeRooz schreef:

Koophuis luxe?

Ja, je betaalt hypotheek, maar aan het einde van de rit is het huis wel van jou. Huur ben je elke maand kwijt en zie je nooit meer terug.

Eigenlijk zou iedereen die een huis zou willen kopen, dat moeten kunnen. De huizenmarkt is op dit moment echt absurd!

Appartement in Den Haag zuid kostte in 2015 €68.500 in 2023 exact datzelfde Appartement €190.000 in 8 jaar tijd...

Ik ben dan ook héél blij met hoe ik nu woon.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 06-04-25 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:33

Mee eens. (Met MarlindeRooz)
Ik vind het ook belachelijk dat sommige mensen wel 800 euro of meer per maand aan huur moeten betalen, maar niet voor datzelfde bedrag een hypotheek kunnen krijgen.

Mvdende: Het kunnen krijgen van een hypotheek is een luxe.
Laatst bijgewerkt door Polar op 06-04-25 10:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:33

Een koophuis vind ik geen luxe.
De eerste jaren hebben we krom gelegen ervoor (extra afgelost, waar andere mensen op vakantie gingen voor dat geld, of spullen kochten), nu wonen we voor minder geld dan Marcella in haar huurflat.

Een paard vind ik ook luxe, maar een hond in principe ook, gezien de gestegen kosten van voer en dierenarts.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:34

Ja een koophuis is enorme luxe. Zeker met de huidige stijgende prijzen is het voor veel mensen makkelijk verdienen. Mensen die jaren terug gekocht hebben maken nu goede winst. Als je in aanmerking komt voor een koophuis heb je een prima inkomen.

Hier voor dieren een uitsterf beleid. Huisdieren kan ik niet meer betalen. Afgelopen weken 2 van de 5 ratten verloren. Dus dat schiet op. -O-

Of ik moet op wonderbaarlijke wijze opeens werk vinden wat ik wel kan doen en wat genoeg betaalt. Maar ik heb weinig hoop op dit moment. :o
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 06-04-25 10:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Toch ben je bevoorrecht als je een hypotheek kunt krijgen.
Genoeg mensen die soms wel 1000 of 1200 euro in de maand aan huur betalen, maar geen hypotheek van 900 euro per maand krijgen...

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Polar schreef:
Mee eens. (Met MarlindeRooz)
Ik vind het ook belachelijk dat sommige mensen wel 800 euro of meer per maand aan huur moeten betalen, maar niet voor datzelfde bedrag een hypotheek kunnen krijgen.

Dat heb ik dus ook. Betaal €700 aan huur elke maand dus volgens mijn kan ik best een hypotheek betalen maar ik krijg geen hypotheek, ben alleen dus ik zou een veel te kleine hypotheek krijgen, kan ik nooit wat van kopen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:37

Ja en als je nu een hypotheek wil voor een gemiddeld huis (3 ton ofzo). Moet je al flink verdienen hoor. Of veel eigen geld hebben.

Of natuurlijk een stel zijn. Want singles kunnen bijna niet alleen lopen. Ook huren is voor singles veel duurder.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 06-04-25 10:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:37

Ik snap het ook niet, want ze hebben je huis als onderpand en de huizenmarkt groeit nog steeds, dus de banken lopen eigenlijk geen risico.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:38

Makkelijk verdienen? Waar ga je dan wonen?
Vergeet niet dat als je nu iets terug moet kopen dat dat ook stervensduur is.
Van bakstenen kan ik helaas niet eten.

En ja, hier ook uitsterfbeleid, nu nog 4 (oude) honden, voor alles wat er wegvalt komt niks nieuws.
Dan hoop je nog dat je niet al te veel aan dierenartskosten hebt, begin dit jaar mijn oudste van 13 jaar nog met spoed (weer) aan een melkkliertumor laten opereren ;(
Bespaar ik wel op andere dingen, als ze daarmee nog een tijdje langer van haar pensioen kan genieten.

Bellatrix
Lid Nieuwsredactie
The Scarlet Witch 

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:38

Ik denk dat ik 2 ton kan krijgen maar daar koop je dus niks meer voor.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:39

Wat ik enorm krom vind is dat sommige mensen maar huizen kunnen opkopen en daar dan maandelijks enorme huurbedragen voor kunnen vragen en zodoende zowel de huizenprijzen als huurprijzen opdrijven. Terwijl anderen ondanks een goed inkomen geen hypotheek meer kunnen krijgen.

Huizen zouden er moeten zijn om in te wonen, niet om te beleggen.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:40

Sansevieria schreef:
Makkelijk verdienen? Waar ga je dan wonen?
Vergeet niet dat als je nu iets terug moet kopen dat dat ook stervensduur is.
Van bakstenen kan ik helaas niet eten.

En ja, hier ook uitsterfbeleid, nu nog 4 (oude) honden, voor alles wat er wegvalt komt niks nieuws.
Dan hoop je nog dat je niet al te veel aan dierenartskosten hebt, begin dit jaar mijn oudste van 13 jaar nog met spoed (weer) aan een melkkliertumor laten opereren ;(
Bespaar ik wel op andere dingen, als ze daarmee nog een tijdje langer van haar pensioen kan genieten.

Als jij je huis zou verkopen heb je een leuk bedrag over.

Als ik m’n huur op zou zeggen hou ik niks over.

Terwijl we allebei elke maand ervoor betalen.

Dat is makkelijk verdienen.
Laatst bijgewerkt door MarlindeRooz op 06-04-25 10:40, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:40

Polar schreef:
Toch ben je bevoorrecht als je een hypotheek kunt krijgen.
Genoeg mensen die soms wel 1000 of 1200 euro in de maand aan huur betalen, maar geen hypotheek van 900 euro per maand krijgen...

Een hypotheek van 900 is sowieso al niet de standaard. Die gaat ook al snel naar de 12/1300 euro per maand afhankelijk van je eigen inbreng en rente/hypotheekrenteaftrek.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:41

Gerookte zalm heb ik ook regelmatig, koop het ook vaak in de aanbieding en doe het dan in de diepvries. Wil je goed eten moet je 2 keer in de week vette vis eten voor de omega-3-vetzuren DHA en EPA.
Dus moet er eigenlijk 2 keer in de week zalm, makreel, haring, sardientjes of ansjovis op het menu staan.
Zelf ben ik een visliefhebber maar mijn man helaas niet. -O-
Verder heb ik nog wel het geluk dat ik uit een visfamilie kom, mijn opa had vroeger een grote haring inleggerij en een bakfiets later winkel. Mijn oom heeft nu nog steeds een viswagen, waar ik goedkoop vis kan halen. In de haringtijd is dat voornamelijk haring en kibbeling/gebakken vis, de rest kan ik toch goedkoper elders halen. :=

Discussie koophuis, ja, het is een luxe en niet voor iedereen weggelegd, en zo is het al meer dan 50 jaar.
Zelf heb ik ook pas sinds 2014 een koopwoning, voor mijn 40ste kon ik het ook niet.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:42

Loretta schreef:
Wat ik enorm krom vind is dat sommige mensen maar huizen kunnen opkopen en daar dan maandelijks enorme huurbedragen voor kunnen vragen en zodoende zowel de huizenprijzen als huurprijzen opdrijven. Terwijl anderen ondanks een goed inkomen geen hypotheek meer kunnen krijgen.

Huizen zouden er moeten zijn om in te wonen, niet om te beleggen.

Jup… door zo’n rijke familie betaalt mijn ex nu 1100 (of meer misschien nu). Voor een afgeleefd huis dat slecht onderhouden wordt. En slecht geïsoleerd.

Maar ja, dakloos is ook niet leuk hè.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:42

Bellatrix schreef:
Ik denk dat ik 2 ton kan krijgen maar daar koop je dus niks meer voor.

Klopt, wij hebben nog net op het nippertje in de goede tijd gekocht, begin 2018.
Moesten wij nu ons huis moeten kopen, dan ging dat ook niet meer lukken.
Wat dat betreft prijs ik me gelukkig hoor!

En eens met Loretta, een huis zou er moeten zijn om in te wonen, niet als beleggingsobject.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:45

Loretta: Mee eens. En anders gewoon eerlijke prijzen vragen.

Hypotheek van 900 euro is inderdaad laag, maar ik bedoel eigenlijk meer te zeggen dat sommige mensen nu meer aan huur betalen dan dat ze aan hypotheek zouden betalen als ze die konden krijgen.
Dat is wat mij betreft krom.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:46

Polar schreef:
Loretta: Mee eens. En anders gewoon eerlijke prijzen vragen.

Hypotheek van 900 euro is inderdaad laag, maar ik bedoel eigenlijk meer te zeggen dat sommige mensen nu meer aan huur betalen dan dat ze aan hypotheek zouden betalen als ze die konden krijgen.
Dat is wat mij betreft krom.

Volgens mij is dat dus niet per se meer zo.

Polar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:46

Ooh oke, dan is dat veranderd, dat zou wel heel fijn zijn!
Ik geloof wel dat er een tijd geleden een 'proef' was waarbij ze mensen inderdaad een hypotheek gaven die dat eerder niet zouden krijgen.
Maar ik weet niet wat daar verder uitgekomen is.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:49

Polar schreef:
Ik geloof wel dat er een tijd geleden een 'proef' was waarbij ze mensen inderdaad een hypotheek gaven die dat eerder niet zouden krijgen.

Nou eigenlijk niet. Want het betekent dat prijzen enorm gestegen zijn.

Wat er uit die proef kwam weet ik niet.

Polar

Re: Inflatie en alle gestegen kosten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:51

Ooh, zo bedoel je dat...
Ik neem aan dat de huizenmarkt dan in de afgelopen paar jaar nog flink omhoog is geschoten.

Gitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:54

Ik hoor hypothekers wel regelmatig zeggen dat het niet meewerkt bij het verkrijgen van een hypotheek, als je in een huurhuis met een huur van 600 pm zit. Maar aan de andere kant wordt die "proef" met hoge huur = hogere/makkelijker hypotheek niet meer gebruikt.. wel erg jammer vind ik. Ik zit zelf in mn uppie in een huurhuis waar ik 1230 kale huur betaal. Het huis is een zeef dus energiekosten zijn er ook wel. Echter kan ik enkel zo'n hoge hypotheek krijgen (max 1300 bruto) als ik een huis koopt met een energielabel A+++.. dus wel scheef inderdaad. Het zit hem er vooral in dat banken dat risico niet willen nemen.

Edit; bij die proef moest je ook echt wel minimaal 3 jaar lang in een super hoge huur zitten. Dus heel rendabel is dat idee ook niet (om via een duur huurhuis makkelijker een hypotheek te krijgen). Aldus een hypotheekadviseur

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-25 10:56

Polar schreef:

Om een hypotheek te kunnen krijgen zul waarschijnlijk (best een vaste) redelijk verdienende job moeten hebben, geen verdere schulden (en ja telefoon met abbo valt daar al onder), je leeftijd mee hebben (vanaf 10 jaar voor je pensioen is het al moeilijker), banken kijken ook naar pensioenopbouw e.d., gezondheid.
Heel veel factoren. Waarbij er op dit moment meer banen dan ooit zijn.
Minder flexcontracten, in deze tijden van schaarste zijn werkgevers ook eerder geneigd sneller een vast contract te geven om mensen te kunnen vasthouden.

Maarja, de mensen die nu nog moeten starten met hun (eerste) koophuis, die hebben het in de huidige tijd gewoon heel erg moeilijk.
Huizenprijzen zijn echt waanzinnig :')