No-Buy-January

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: No-Buy-January

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:26

Ik moet nu heel erg op mijn vingers zitten. We hadden gisteren net zoals ieder jaar ons nieuwjaarstreffen met de familie in de tuin van mijn oom en tante. Dan sta je dus in de vrieskou heeeeeel lang stil. Iedereen had ijskoude voeten/tenen. Ik zag hier in het koude landen/emigratie topic hele warme snowboots langskomen van Timberland dus ik dacht hey, misschien kan ik die leuk goedkoop op vinted/marktplaats/kleinanzeigen vinden! En dat was ook zo.

Maar dus nu mijn pro/con lijstje.

Pro:
-Ze zien er heel leuk uit
-Ze zijn super warm
-Ik maak dagelijks wandelingen van +- een uur met de hond, en daar zouden warmere voeten ook heel fijn bij zijn
-Ze zijn tweedehands niet duur
-Ik heb geen laarzen/schoenen met een goed genoeg profiel voor deze weersomstandigheden
-We gaan graag naar Oostenrijk, binnenkort ook eens op wintersport, en daar heb ik dus eigenlijk nog geen goede schoenen/laarzen voor
-We willen richting Zweden gaan emigreren, waar dit soort temperaturen in de winter veel normaler zijn dan hier in NL.

Maaaaar...

-Krijg ik niet te warme voeten als ik er actief mee wandel?
-Ik heb eigenlijk geen nieuwe schoenen nodig
-Ik heb op accu verwarmende zooltjes die ik in mijn huidige schoenen kan leggen

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:54

Door je laatste opmerking dat je verwarmde zooltjes hebt zou ik niet nu gaan kopen.

Het niet hebben van schoenen/laarzen met een grof profiel aan de onderkant vind ik wel een gemis zeker als je een hond hebt.

Maar hier kan je deze maand overnadenken en dan begin februari overgaan tot een afgewogen beslissing ipv een impuls.

Daarnaast heb je de timberlands nog niet gepast, wie zegt dat ze lekker zullen zitten qua pasvorm.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 13:36

Ik vind het niet hebben van schoeisel met goed profiel dan inderdaad wel weer een gegronde reden. Daar zou ik echt niet zonder kunnen hier in het zuiden des lands met waar wij altijd lopen zo off-road en met heuveltjes e.d. en zeker nu met sneeuw en gladheid. Dus ik zou ze dan wel kopen :o Ik heb ook een paar Timberlands wandelschoenen (of ja 2 verschillende modellen eigenlijk, gekocht met super goede black friday deal een paar jaar terug) en vind ze echt heel fijn! Al heb ik nu sinds kerst ook nog muckboots, die vind ik ook echt fantastisch. Maar qua wandelschoenen ben ik over het profiel van de Timberland bv echt te spreken ook :j In het ergste geval verkoop je ze weer door mocht het niet zijn zoals je hoopte. Maar zeker als je zegt ook dat je nog naar Oostenrijk gaat/op wintersport... Het is imo een van de belangrijkere spullen wat je dan nodig hebt; goed schoeisel, goed profiel.

Maar ik ben ook niet super streng met de no-buy. Als ik iets tegenkom waarvan ik weet dat ik het goed kan gebruiken en echt een leuke investering is waar ik veel van ga hebben, dan vind ik dat wel een gegronde reden om tot aankoop over te gaan bv.

Ik heb met de boodschappen doen net, mezelf heel goed aan het lijstje gehouden dus ik ben trots. Dat is voor mij echt heeeel moeilijk (en een van de redenen waarom ik zoveel mogelijk online bestel normaal haha) dus we gaan deze week zo te zien heel netjes binnen budget blijven :j

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:43

Ik had opeens een ingeving, ik heb le chameau rubber laarzen die tot 0 graden gaan, met flink profiel, waar ik de accu zooltjes in kan doen :)*

Getest, top!

Afbeelding
Afbeelding

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:51

Zolala schreef:
Ik vond vorig jaar in een ander topic een sprayfles voor olijfolie ook een slim idee (in mijn geval om het muffinblik in te vetten waarin ik soms mini quiches maak).
Iemand schreef toen dat zij daar gewoon een kleine plantenspuit voor gebruikt. Dat leek me fijn goedkoop, dus heb ik een kleine plantenspuit bij de Wibra gekocht. En die voldoet inderdaad prima als sprayfles.

Die is dan denk ik alleen niet voedselveilig?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 14:58

opisop_shop schreef:
Zolala schreef:
Ik vond vorig jaar in een ander topic een sprayfles voor olijfolie ook een slim idee (in mijn geval om het muffinblik in te vetten waarin ik soms mini quiches maak).
Iemand schreef toen dat zij daar gewoon een kleine plantenspuit voor gebruikt. Dat leek me fijn goedkoop, dus heb ik een kleine plantenspuit bij de Wibra gekocht. En die voldoet inderdaad prima als sprayfles.

Nee ik ben ook geen persoon die bang is voor plastic eten etc. Maar langdurig voedingsmiddelen bewaren in goedkoop plastic dat daar niet voor gemaakt is dat zal ik niet doen. Ik zou sowieso voor glas gaan.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:14

Oh, mooie oplossing Nala!

Ik heb een sneeuwschep gesloopt, dus moet een nieuwe kopen... ik moest zout kopen, want dat hadden we niet meer op stal. Nog best duur eigenlijk??? Beetje jammer, want daar gaan mijn voornemens zuinig te doen. Maar ja, als je iets sloopt van iemand anders, en met die gladheid was zout ook echt wel nodig... .al ga ik wel proberen of dat nog door stalgenoten kan aangezien iedereen er baat bij heeft :o

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 17:15

Zand werkt soms beter als zout (en is ook een heel stuk beter voor het milieu/bodemleven, en waarschijnlijk ook voor de hoeven van je paard)

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:49

Hier enorm gefaald, en een impuls aankoop gedaan, 2 jan van haasteren junior puzzels omdat ze 2e halve prijs waren. Het ging gewoon automatisch ^)

Oh Tancreda dat is wel zuur dan he, wij halen de sneeuwscheppen (die ik voor het uitmesten gebruik :P ) meestal bij de action. Dan zijn ze iig niet zo heel duur :))

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 11:54

Hier nog steeds prima.

Scheelt dat ik een tijdje heel weinig te besteden heb gehad. Dan leer je onnodige dingen aankopen wel af.

Morgen kom voor 70 euro aan boodschappen. Maar dat wordt 80 denk ik met koopzegels. Heb wel wat statiegeld dat scheelt.

Kan vast goedkoper maar ik drink niet, eet geen vis en vlees dus ik vind het meevallen. Kan hier denk ik zeker 10 dagen mee. Want veel basics waren ook op (brood, wraps etc).

Ik wil gewoon heel graag bepaalde spaardoelen halen. En dan moet ik echt even strak erop. :)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 12:07

Spaardoelen zijn altijd super om te hebben bij dit soort challenges inderdaad! Anders ga je er toch een beetje “waar doe ik het eigenlijk voor” mee om.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:29

Klopt! Een flinke spaarrekening opbouwen is een heel fijn doel. Maar er zijn een paar dingen waar ik niet op wil besparen. Zoals gezond eten wat ik lekker vind, brandstof zodat ik gewoon lekker naar leuke wandelplekken kan. Of lekker een dagje weg. :)

Ik wilde ook een sportschool abo nemen maar ik ga dat toch even uit stellen. Het is duur en ik weet niet of ik genoeg energie heb om te gaan. Dan doe ik van die 60 euro per maand liever wat anders. Want er is niet veel keuze hier qua sportscholen.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 14:35

Ik wil ook een goede spaarrekening gaan opbouwen, maar ik heb ook mijn zinnen gezet op een nieuwe lens voor mijn fotografie à €1400....

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 14:39

Marjo schreef:
Ik wil ook een goede spaarrekening gaan opbouwen, maar ik heb ook mijn zinnen gezet op een nieuwe lens voor mijn fotografie à €1400....

Verdient die zichzelf ook terug? :D

Ik heb mijn camera inmiddels ruim terugverdiend. Goed ook maar want ik gebruik hem niet meer echt. :=

Eigenlijk zou ik nog wel op vakantie willen in mei of september. Maar ik twijfel of ik op fietsvakantie ga (met tent dat heeft mijn vader allemaal liggen) of dat ik ga kijken of ik op iemand zijn huis kan passen ergens. Ik kan best een vakantiehuisje betalen ergens. Maar ik ben ook heel gek op dieren dus ik vind op iemand zijn huis passen leuk. Als het wel schoon is. :o

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-01-26 15:15

Weet ik niet, maar ik haal te veel plezier uit de fotografie om er niet meer in te investeren. Ik kan mijn oude lens overigens gewoon inruilen dan, dus daar krijg ik nog wel wat op terug gelukkig.

Over de jaren heen zal het evt wel terugverdiend worden, maar dat is niet mijn uitgangspunt eerlijk gezegd :')

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 16:59

opisop_shop schreef:
Zolala schreef:

MarlindeRooz schreef:
Nee ik ben ook geen persoon die bang is voor plastic eten etc. Maar langdurig voedingsmiddelen bewaren in goedkoop plastic dat daar niet voor gemaakt is dat zal ik niet doen. Ik zou sowieso voor glas gaan.

Juist olie kan plastic aantasten en deels oplossen. Oppassen dus!

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:57

Ik weet niet hoe, en ik ben bang dat het een foutje is, maar m'n sport abbo voor komend jaar is 100 euro goedkoper. Meevaller :)

Alja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 15:27

MarlindeRooz schreef:
Marjo schreef:

Verdient die zichzelf ook terug? :D

Ik heb mijn camera inmiddels ruim terugverdiend. Goed ook maar want ik gebruik hem niet meer echt. :=

Eigenlijk zou ik nog wel op vakantie willen in mei of september. Maar ik twijfel of ik op fietsvakantie ga (met tent dat heeft mijn vader allemaal liggen) of dat ik ga kijken of ik op iemand zijn huis kan passen ergens. Ik kan best een vakantiehuisje betalen ergens. Maar ik ben ook heel gek op dieren dus ik vind op iemand zijn huis passen leuk. Als het wel schoon is. :o

Was jij eigenlijk dat Pieterpad ook nog wezen lopen?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:16

Bij de Action op zoek naar van die voorruit bescherming, die hadden ze niet. Wel complete auto covers dus die meegenomen. Wel (een stuk) duurder maar ook veiliger (ook voor de portemonnee :+) omdat je dan gelijk je auto in 1x sneeuwvrij hebt. Om half 6 in de ochtend met de bladblazer aan de slag is ook zo wat :))

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 16:23

Hoera voor de ontdooiknop _/-\o_
Maar bij onze oude auto had ik ook zo’n jurkje ja :j Werkt best goed, behalve als er vocht onder zit en het gaat vriezen ^)

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-26 17:08

Prairy schreef:
Bij de Action op zoek naar van die voorruit bescherming, die hadden ze niet. Wel complete auto covers dus die meegenomen. Wel (een stuk) duurder maar ook veiliger (ook voor de portemonnee :+) omdat je dan gelijk je auto in 1x sneeuwvrij hebt. Om half 6 in de ochtend met de bladblazer aan de slag is ook zo wat :))

Bij de Lidl morgen

Afbeelding

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-26 11:21

Hier worden mijn lenzen voor mijn camera niet terugverdiend en als je met flitsers gaat beginnen die minstens 1200 euro kosten om ze werkend te krijgen, dan weet je zeker dat het een bodemloze put is, maar het is wel een mooie hobby. ;)

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 02:21

Niet kunnen slapen en je telefoon pakken is gevaarlijk. Ik heb een prachtig boek in m'n winkelmandje maar twijfel toch of ik het moet doen... ik wil zo graag. Maar heb al zoveel boeken. Maar hij is zo mooi. En had ook spijt dat ik een andere laatst niet heb gekocht en nergens meer te krijgen is (ja, voor 4 dubbele), maar heb nog zoveel liggen. Maar hij js zo mooi.....

Waidida

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 15:56

ik wist niet dat hier een topic van was, leuk!

Ik wilde ook graag meedoen en dan vooral in de paardenspullen categorie :+
Vol goede moed begonnen, en toen kreeg ik een cadeaubon voor een paardenwinkel, wel een andere dan ik gevraagd had maar kom. Hij was 30 euro, en op de productpagina stond dus dat het vanaf dat bedrag gratis verzenden was. Bleek dat dus pas vanaf 50 te zijn :+ Ik had dus een antiverveelbal voor paard uitgekozen, en nu moest er dan ook maar een dekje bij. Nu moet ik wel zeggen dat ik maar 1 dekje had voor dat zadel en dat het eigenlijk te klein was. Dus op die manier kon ik het nog verantwoorden want ik voelde me er toch niet goed bij als we dat zadel straks meer gaan gebruiken.

Wel mezelf kunnen bedwingen tijdens Jumping Mechelen, ik zag een erg mooi deken en een mooi kettinkje. Maar toch laten liggen omdat ik niet zoo vaak juwelen draag en we eigenlijk nog wel een deken hebben liggen thuis, daarbij is mijn paard ook niet erg in het werk dat ik het vaak nodig heb.

Maar dus al meteen de mist in met mijn niet paardenspullen kopen, maar ze waren wel een soort van nodig. Deze wil ik trouwens doortrekken over het hele jaar. Als het niet nodig is, koop ik het niet.

Verder komen er geen paardenspullen meer in deze maand!

Wat voor mij erg hielp is me uitschrijven voor mailinglijsten die kortingen aanbieden, mensen ontvolgen die echt heel veel samenwerkingen hebben en dus producten willen verkopen, merken en winkels ontvolgen hielp ook erg. Ook gewoon voor een beetje mentale rust.

Ik had voor mezelf op vinted timberlands gevonden en uiteindelijk voor minder dan 15 euro kunnen scoren, dat mocht dus van mezelf omdat: het geen paardenspullen zijn, ik door de sneeuw besefte dat ik geen platte schoenen heb met grip zool, en geen winterschoenen.

En dan had ik er eerst nieuw zonder prijskaartje op het oog, maar achteraf gezien toch voor een goedkoper paar gegaan.

Mag ik nog meedoen? :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-26 16:25

No-buy is korte versie om te zeggen : koop geen onnodige rotzooi die enkel stof vangt ergens achter in de kast. Wel overwogen aankopen die ook inderdaad gebruikt worden, liefst lang(er) mee gaan is ook waar no-buy over gaat. Dus ja hoor je mag zeker meedoen, je bent al aardig goed opweg met het maken van afwegingen en het niet zo blindelings kopen enkel omdat het iemand anders gelukkig maakt.