Dingen die je je af vraagt deel 4!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 15:39

Britta31 schreef:
Net gewandeld in het Reichswald in Duitsland.Als ik daar rond loopt vraag ik me af hoeveel vergeten veldgraven daar nog zijn.Niemand heeft er natuurlijk antwoord op.Maar het idee dat de soldaten daar zo eenzaam liggen.

Veel zijn er wel gevonden en herbegraven na de oorlog. Maar er zijn ook mensen weggespoeld daar door de overstroming. Maar 60.000 mensen gingen er dood, dus een paar zullen er wel liggen. Maar aan de andere kant, ze zijn daar begraven door hun kameraden... Dat is ook wel een mooie gedachten.

_Rebecca

Re: Dingen die je je af vraagt deel 4!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 19:59

Waarom zitten er bij joggingsbroeken (dat heet toch gewoon zo?) soms de touwtjes aan de binnenkant? Zit daar een logica achter?

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:10

Om hem strakker te maken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:21

Rocky_konijn schreef:
Waarom zitten er bij joggingsbroeken (dat heet toch gewoon zo?) soms de touwtjes aan de binnenkant? Zit daar een logica achter?
Ik denk dat dat een stukje veiligheid is, zo kun je immers nergens achter blijven haken als je bijvoorbeeld aan het sporten bent met attributen of apparaten.

_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:31

Marocje schreef:
Om hem strakker te maken?

Ja, dat snap ik. Maar zegmaar het 'uiteinde' van die touwtjes, dus waar je ook nog daadwerkelijk 'm strakker mee kan maken, zit soms aan de binnenkant...

Mkango schreef:
Rocky_konijn schreef:
Ik denk dat dat een stukje veiligheid is, zo kun je immers nergens achter blijven haken als je bijvoorbeeld aan het sporten bent met attributen of apparaten.

Hmm ja, dat is wel logisch ja!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 20:37

Ja, na het antwoord van Mkango besefte ik me dat dit een logischere vraag was, ik had je verkeerd begrepen dus :Y)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:48

Een Labradoodle is toch geen ras?Dat is toch gewoon een bastaard hond.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 21:50

Britta31 schreef:
Een Labradoodle is toch geen ras?Dat is toch gewoon een bastaard hond.

Ja dat dacht ik ook, maar ze hebben wel een rasvereniging. Ik zou er nooit één willen, nog nooit zo'n ongezonde honden gezien als de hulphonden die ik ken :(

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 22:31

In principe is de Australian labradoodle een ras in opbouw. Net als de Tamaskan, waar eigenlijk nooit zo lelijk over gedaan wordt. Hij bestaat ook niet uit enkel labrador en poedel en is in principe multigeneration. De meeste rassen zijn ook ontstaan uit kruisingen, op de streekrassen na, waarvan de geschiedenis soms niet ver genoeg teruggaat om duidelijk de ras(types) te kunnen herleiden vanuit waar gefokt is.

De term labradoodle wordt ook gebruikt om een kruising tussen een labrador en een poedel aan te duiden. In dat geval mag het technisch gezien een bastaard genoemd worden, hoewel die term over het algemeen gebruikt wordt voor onherleidbare herkomst en dat is absoluut niet het geval.

Ik vind een hoop doodle-combinaties leuk, maar de labradoodle vind ik vaak de slechte kanten van de poedel (hypergevoelig en heel actief) en de slechte kanten van de labrador (onbesuist, lomp/plaat voor de kop en close contact) in de nakomelingen naar voren komen. Een hond voor een ervaren eigenaar die veel gaat wandelen én trainen én beseft dat er nogal eens gedragsproblemen voorkomen moeten worden door vroegtijdig ingrijpen, omdat het anders helemaal geen prettige maar ook geen gelukkige honden zullen zijn.

Een goldendoodle vind ik vaak veel fijnere honden, het enige waar bij de ouderdieren echt op moet worden gelet is bezitsagressie, wat bij beide rassen wel eens voor komt. Ook kruisingen met een spaniel vind ik vaak fijne honden. De berner-kruisingen zijn vaak ook heel leuk en veel gezonder dan volle berner sennen (hoewel dat niet lastig is), en de bouviercombinaties die ik ontmoet heb, hebben allemaal onwijs fijne karakters. Dat had ik niet verwacht.

Zelf ben ik aan het kijken of ik een nestaankondiging van een sheltie x poedel kan vinden van geteste ouders. Beide rassen staan me erg aan (ik heb in het verleden poedels gehad) en de nakomelingen schijnen hele aangename honden te zijn, ook qua karakter goed in balans. Voor mij is het niet verharen van een doodle met baard een grote plus, net als het vachtschadeloos kunnen scheren van de hond, anders zou ik waarschijnlijk sowieso voor een volle sheltie gaan. Maar het karakter van een poedel blijft ook lokken, ook al heb ik enorm veel pech gehad met de mijne (de ene had een niet-erfelijke zeer zeldzame hersenaandoening waarom ze uiteindelijk ingeslapen moeest worden en de ander is aan botkanker overleden terwijl dit geen rasspecifieke kankersoort voor poedels is, resp. 6.5 en bijna 6 jaar geworden).

Edit: oeps. Ik zie dat dit in het "Dingen die je je afvraagt" topic is en niet in het labradoodle-topic, maar ik laat het toch maar staan.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-22 23:55

Ik heb ook een vraag naar aanleiding van het labradoodle topic.

Ik kende iemand die een kruising labrador/poedel had. Ik kan me herinneren dat daar drie vacht soorten uit kunnen komen krullen, glad en dus iets ertussen is er iemand die weet hoe die vacht heet. Ik kan alleen maar dingen vinden over Australian labradoodle maar dat is dus iets heel anders

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:20

In principe worden ook bij de gewone labradoodles de vachttypes curly-curly fleece-fleece aangehouden. Het valt in de praktijk echter nogal eens tegen hoe het uitpakt bij de F1's, doordat het genetisch gezien korte vachten zijn. Het lijkt er echter op dat langhaar niet volledig recessief is.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:25

Haar hond had een soort ruw haar. Je zou op uiterlijk ook nooit zeggen dat er poedel in zat

Ik kan op internet er ook haast niks over vinden. Alles wordt overstemd door honden met krullen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 00:39

Dat klopt op zich keurig bij de kruising, al heeft ze wel wat pech gehad omdat het vaak voor mensen gunstiger uitvalt.

Een poedel is een langhaar, homozygoot ruwhaar, homozygoot krulvacht.
Een labrador is een homozygoot korthaar, homozygoot korte snuit, homozygoot gladhaar.

Een F1 labradoodle is dus een heterzygoot korthaar, een heterozygoot ruwhaar, heterozygoot curly (incompleet dominant gen).

Dat geeft een Foxterriër draadhaar qua vachttype eigenlijk:
Afbeelding

Dit schema komt van de engelse wikipedia af.
Afbeelding

https://en.wikipedia.org/wiki/Dog_coat_ ... nd_texture

En als afsluiter een pootalian. Een kruising poedel x italiaanse windhond. In tegenstelling tot een labrador heeft een italiaanse windhond een enkele vacht. Dan krijg je een soort straathonden-uiterlijk.

Afbeelding

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 01:11

Dankjewel voor je uitleg! Jammer dat ik hier dan zo weinig over kan vinden. Wekt wel de illusie dat ze alleen in extreme krul vorm bestaan

Ze vond het overigens helemaal niet erg hoor de vacht. Paste ook goed bij de hond een beetje een zwervers uiterlijk

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:53

Ik kom uit een gebied waar verzorgpaarden gratis zijn. Nu ben ik een jaar geleden verhuisd en zie ik overal 'bijrijder-gezocht-advertenties'. Met bijvoorbeeld de voorwaarden:
- ruiter met ervaring;
- 3 keer per week komen;
- lessen op eigen kosten;
- op jou dagen de box uitmesten of wei schoonscheppen;
- wij vragen een maandelijkse bijdrage.

Mijn hoofd: je verbeterd iemands paard door er mee te rijden en lessen te nemen. Lessen op eigen kosten (geld!), je doet klusjes (neemt werk uit handen) en betaald een maandelijkse bijdrage (geld!).

Waarom betaal je iemand om zijn/haar paard te verbeteren? Je zou bijna geld toe moeten krijgen :=

Nu snap ik het als je zelf minder ervaren bent en met een bijrijdpaard de kans krijgt om mooi rond te hobbelen. Een paard is niet gratis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:57

Dat is een eeuwige discussie waar mensen toch nooit uit gaan komen, Kookaburra. :D Stelt iemand inderdaad z’n schoolmaster tot iemands beschikking omdat ze het iemand gunnen, dan vind ik een bijdrage ook geen probleem, maar wat jij schetst, daar zou ik echt nog geen cent aan uitgeven en ook geen cent voor vragen. Mijn paard, mijn kosten, zeker als iemand me uit de brand helpt omdat ik te weinig tijd heb.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 09:59

Jij verbeterd misschien.
Maar de meeste bijrijders niet. Dan mag je al van geluk spreken dat ze hem in beweging houden en niet afstompen.

De meeste ruiters die echt verbeteren hebben zelf een paard is mijn ervaring.
Tenminste hier in de omgeving. Kan me voorstellen dat het in de randstad met de absurde prijzen anders is.
Maar hier is vrij goedkoop. Dus de fanatieke ruiters hebben er zelf 1.

Ik heb overigens ook nooit geld gevraagt en geen klusjes.
Wel zelf les betalen, wat ze dan ook vaak steeds weer afzegde.
De fanatieke hebben zelf een paard, dus ik heb dan ook te vaak bijrijders gehad die om het hondsgezeik afzegde, te nat te donker te koud te warm, noem maar op. (maar 2 echt fijne)
Dus mocht ik nog een bijrijder willen wil ik voortaan ook een bijdrage.
Want ik heb wel goed tuig, een goede bak, altijd vliegenspray, manenspray enz die ook extra snel op gaat.
Dus dan komen alle kosten bij mij.... die tijd is geweest.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 10:04

Wij hebben die overweging ook gemaakt, moet je haar juist betalen of betaald zij een bijdrage?

Ik vind het simpel. Als je iemand hebt die je paard op niveau rijdt (ja wat is niveau, ik zeg lekker door zijn lijf en op het niveau waar hij geklasseerd is) of zelfs verbetert , dan doet ze eigenlijk een dienst voor je. Dan zou je eerder haar moeten betalen Tegelijkertijd kan zij hem bijna als eigen paard beschouwen, mag ze er alles mee en zelfs op wedstrijd.

Wij hebben dus gratis gedaan. Zij gebruikt het om verder te leren en wij hebben een fijne die ons paard op niveau houdt.

Als je iemand hebt die nog moet leren en verder geen voordelen voor je paard behalve beweging, dan zou ik eerder een bijdrage vragen. Maar goed, ik denk dan: hup, beide hebben voordelen dus gewoon gratis.

Al krijg je met bijdrage vaak wel serieuzere kandidaten.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:03

Het ligt idd nogal aan ruiter en paard. Omdat je bijrijder les neemt, betekent zeker nog niet dat je paard verbetert. Iemand die een jaartje 1x per week op een manege heeft gereden, zal doorgaans ook een paard op L niveau niet gaan verbeteren. Dan mag je al blij zijn als hij ij echte nageeflijkheid ipv neppe krul wordt gereden. In dat geval heb je als eigenaar weinig voordeel behalve dat hij meer aandacht en beweging krijgt. Dan is een bijdrage niet zo vreemd.

Als je ruiter een gelijkwaardig niveau heeft als jijzelf, lijkt het mij ook fair als er van beide kanten geen bijdrage is, maar bijvoorbeeld wel hulp in de verzorging (uitmesten ed) en lessen op kosten van degene die rijdt.

En wanneer je bijrijder beter is, dan is het niet gek dat die betaald wordt voor het verbeteren van een paard.

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:17

Mijn moeder zegt altijd dat als je je temperatuur meet, je er +0.2 bij op moet tellen. Klopt dat wel?
Echt een redenatie heeft ze niet als ik haar vraag waarom.

Kookaburra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:18

En dat vind ik dus wel een hele interessante! Ook omdat ik soms het idee krijg dat men een betalende bijrijder vraagt om de eigen kosten te drukken. Logisch, maar je weet op voorhand al dat een paard je een boel geld kan kosten :D Blijft een interessante kwestie!

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:20

deksel schreef:
Mijn moeder zegt altijd dat als je je temperatuur meet, je er +0.2 bij op moet tellen. Klopt dat wel?

Ligt eraan waar je meet. In ons boekje van de thermometer staat
Oksel +0,nogwat
Oor +0,nogwat
Etc.

Flying_Angel

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:22

Ik vind het in alle gevallen raar om een bijrijder geld te vragen. De bijrijder verleent een dienst ongeacht het niveau van de ruiter. Het ontlast jou van werk. Je gaat een huishoudster toch ook geen geld vragen :=

leintje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:26

deksel schreef:

Hangt van de plaats af waar de temperatuur wordt gemeten. Sommige plaatsen waar gemeten wordt (oksel, mond) zijn onderhevig aan invloeden van buitenaf, waardoor je de gemeten temperatuur moet corrigeren. Of dat standaard +0,2 is durf ik niet te zeggen, dat zal van de plaats waar je meer afhangen.
Rectaal of in het oor zijn de betrouwbaarste plaatsen om lichaamstemperatuur te meten.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-22 12:57

Flying_Angel schreef:
Ik vind het in alle gevallen raar om een bijrijder geld te vragen. De bijrijder verleent een dienst ongeacht het niveau van de ruiter. Het ontlast jou van werk. Je gaat een huishoudster toch ook geen geld vragen :=

Ja welk werk ontneemt die dan?
Kijk bij stallen en weide mesten wel, maar als een paard vol pension staat? of zoals hier dat ik zelf de stallen doe?
Ik heb alleen maar extra kosten aan een bijrijder als meer gebruikte spullen, lampen in de bak die aan gaan. Meer slijtage van tuig.
Dus vertel eens waarom moet ik als eigenaar de hobby van de bijrijder betalen?