Sociale uitsluiting collateral damage?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:04

bigone schreef:
ingedebruijn schreef:
Ik sprak vandaag iemand die zei dat ze zich nooit ging vaccineren of testen want het testen tast het magnetisch veld in je neus aan.....

Je denkt toch niet dat dit soort mensen zich laten dwingen door nog strengere maatregelen. -O-

Hadden ze maar een magnetisch veld in de neus, heb soms zin om ze met de koppen tegen elkaar te slaan, zou dan niet meer nodig zijn, alleen uitzoeken wie de plus en de min heeft.

_O-

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:27

Eretria schreef:
Popstra schreef:
zijn er maar een paar honderd op de 17 miljoen die echt geen vaccinatie kunnen verdragen.

Dus omdat het minder mensen zijn mogen die wel buiten gesloten worden? De overheid gaat niet met een oplossing komen voor deze mensen.

Zij worden gegijzeld door de betweters die zich niet laten vaccineren of zich niet aan de andere regels houden vanwege allerlei onzinredenen. Als iedereen die dat kon zich zou laten vaccineren en zich aan de regels zou houden, dan zou dat kleine groepje waar het echt een probleem voor is door de rest van de bevolking beschermd worden. Maar de antivaxxers zorgen voor zulke grote gaten in de bescherming, dat deze mensen niet meer beschermd worden.

Als je iemand daarop wil aanspreken, spreek dan wel de juiste groep aan.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 22:50

Eretria schreef:
Popstra schreef:
zijn er maar een paar honderd op de 17 miljoen die echt geen vaccinatie kunnen verdragen.

Dus omdat het minder mensen zijn mogen die wel buiten gesloten worden? De overheid gaat niet met een oplossing komen voor deze mensen.

Zij worden gegijzeld door de betweters die zich niet laten vaccineren of zich niet aan de andere regels houden vanwege allerlei onzinredenen. Als iedereen die dat kon zich zou laten vaccineren en zich aan de regels zou houden, dan zou dat kleine groepje waar het echt een probleem voor is door de rest van de bevolking beschermd worden. Maar de antivaxxers zorgen voor zulke grote gaten in de bescherming, dat deze mensen niet meer beschermd worden.

Als je iemand daarop wil aanspreken, spreek dan wel de juiste groep aan.[/quote]

Ondertussen kunnen ze ook besmet worden door ongeteste gevaccineerden danwel genezen mensen. Waarom niet gewoon iedereen testen, is het allerveiligste.

Vayo

Re: Sociale uitsluiting collateral damage?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:08

Iedereen testen vind ik prima, maar dan zullen ze wel moeten zorgen dat je op heel veel meer plaatsen kunt testen dan dat nu mogelijk is. En ik vind ook dat mensen ook een keuze moeten kunnen maken voor een niet invasieve test zoals een speekseltest.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-21 23:19

Karl66 schreef:
Eretria schreef:

Als je iemand daarop wil aanspreken, spreek dan wel de juiste groep aan.

Amen _/-\o_

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 07:42

Nou ik doe mee Nikass _/-\o_
Want zo is het wel @Karl66

IHN

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 07:49

Vayo schreef:
Iedereen testen vind ik prima, maar dan zullen ze wel moeten zorgen dat je op heel veel meer plaatsen kunt testen dan dat nu mogelijk is. En ik vind ook dat mensen ook een keuze moeten kunnen maken voor een niet invasieve test zoals een speekseltest.

nee hoor, waarom? Want die paar mensen die echt niet geent kunnen worden moeten het er maar mee doen en ff minder kunnen kennelijk..
Waarom zou de massa dan niet gewoon het ongemak van de test kunnen hebben...

helemaal niks kunnen lijkt me erger dan er wat moeite voor moeten doen.

Maar goed.. ik zit het topic met stijgende verbazing te lezen... vind het gewoon eng worden hoe antivaxxers de schuld krijgen.

het virus is de schuldige, niemand anders. En zolang er ook geente mensen ziek rondlopen kun je niet zeggen dat antivaxxers de oorzaak zijn.

jeetje, rijd iemand met drank op een mens dood is de verontwaardiging minder groot dan geen vaccin te nemen lijkt het.

boyca

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:22

Nou idd zeg. Vol verbazing hier dat een groep mensen zomaar buitengesloten kan worden en dat maar goed vinden. Het vaccin was/is niet verplicht, en de druk om wel te laten vaccineren wordt heel hoog.
Maar waarom zijn we zo bang voor dat kleine groepje als je zelf wel gevaccineerd ben.
En waarom een qr code als een vaccinatie bewijs ook zou kunnen volstaan?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:31

Anna79 schreef:
Ondertussen kunnen ze ook besmet worden door ongeteste gevaccineerden danwel genezen mensen. Waarom niet gewoon iedereen testen, is het allerveiligste.

Dat kan en daar zou ik ook geen enkel probleem mee hebben. Maar je moet je wel blijven realiseren dat de kans dat die gevaccineerde besmet is en de kans dat die gevaccineerde iemand anders besmet veel kleiner is dan bij een ongevaccineerde. Dus ook al is er een kans bij die gevaccineerde, uiteindelijk brengt die ook zonder testen het R-getal voldoende omlaag en die ongevaccineerde niet.

Waarom wil een groep mensen dat verschil gewoon niet zien?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:36

boyca schreef:
Maar waarom zijn we zo bang voor dat kleine groepje als je zelf wel gevaccineerd ben.

Ga jij bij de ziekenhuizen vertellen dat ze zich daar niet aan moeten stellen?

Ik ben niet bank voor ongevaccineerde mensen... maar er schijnt een ander probleempje te zijn, waardoor we nu weer met maatregelen zitten....

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:42

Dat kleine groepje is voor gevaccineerden niet gevaarlijk, maar met name voor zichzelf. Helemaal als je kijkt naar de leeftijdsgroep 50-80 jaar. Er liggen veel te veel ongevaccineerden op de IC die daar hoogstwaarschijnlijk niet hadden geleden als zij gevaccineerd waren. Dát is het probleem.

Ze leggen grote onnodige druk op de zorg en dit heeft als gevolg dat de gehele maatschappij zich aan maatregelen moet houden. We zijn dus niet bang voor dat kleine groepje, dat stiekem toch best een grote groep is, maar we vinden het op dit punt in de pandemie onwenselijk dat zij zich niet laten vaccineren maar zich wel onder de mensen begeven met het risico op besmetting.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 08:48

Citaat:
vind het gewoon eng worden hoe antivaxxers de schuld krijgen.

Ik vind andere dingen nog veel enger...

En ik denk ook dat mensen een beetje aan cherrypicking doen voor wie waarvan de schuld lijkt te krijgen. Het schijnt om de ziekenhuisopnames te gaan.... en als men dan kijkt wie daar liggen...

Als straks blijkt dat er alleen nog maar gevaccineerden in het ziekenhuis liggen, dan zal dat weer anders worden...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:05

boyca schreef:
Nou idd zeg. Vol verbazing hier dat een groep mensen zomaar buitengesloten kan worden en dat maar goed vinden. Het vaccin was/is niet verplicht, en de druk om wel te laten vaccineren wordt heel hoog.

Ga je nou weer zielig lopen doen? Bedenk eens even heel EERLIJK WIE hier buiten gesloten wordt: dat is degene die moet wachten op een hartoperatie omdat de zorg aan niet gevaccineerden met covid moet worden besteed. Dat dit soort onzin vertellende antivaxxers zichzelf nog in de spiegel durven aankijken! Je zou je kapot moeten schamen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:16

boyca schreef:
En waarom een qr code als een vaccinatie bewijs ook zou kunnen volstaan?

Vol verbazing vraag ik me echt af of je nu zo dom doet of dat je zo dom bent?
Heb je misschien ergens gehoord dat de ziekenhuizen overbelast zijn? Dat reguliere zorg afgeschaald wordt?
Dat als jij of jouw partner of ouders een infarct krijgen en geopereerd moeten worden daar misschien geen plek voor is?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 09:22

IHN schreef:
Vayo schreef:

nee hoor, waarom? Want die paar mensen die echt niet geent kunnen worden moeten het er maar mee doen en ff minder kunnen kennelijk..
Waarom zou de massa dan niet gewoon het ongemak van de test kunnen hebben...

helemaal niks kunnen lijkt me erger dan er wat moeite voor moeten doen.

Maar goed.. ik zit het topic met stijgende verbazing te lezen... vind het gewoon eng worden hoe antivaxxers de schuld krijgen.

het virus is de schuldige, niemand anders. En zolang er ook geente mensen ziek rondlopen kun je niet zeggen dat antivaxxers de oorzaak zijn.

jeetje, rijd iemand met drank op een mens dood is de verontwaardiging minder groot dan geen vaccin te nemen lijkt het.

Waarom zij het ongemak niet kunnen hebben … Omdat als je iemand niet kunt verplichten zich te laten vaccineren ivm lichamelijke integriteit, je iemand ook niet kunt verplichten een test tot diep achter in de neus toe te moeten staan, inclusief kinderen vanaf 13 jaar.

En vaccineren en zometeen indien nodig boosteren is zo belangrijk. Als je daarna alsnog overal moet testen, zal dit de vaccinatie bereidheid doen afnemen.

En draai het eens om. Waarom zou iedereen overal preventief moeten testen om ongevaccineerden te beschermen? Want dit is wel het probleem hè. De groep ongevaccineerden is te groot en er belanden teveel ongevaccineerden op de ic. Als zij gevaccineerd waren, had dit hoogstwaarschijnlijk voorkomen kunnen worden.

Mede door deze groep zitten we nu met zijn allen weer met opgelegde maatregelen. De groep die echt niet gevaccineerd mag worden is klein. Er zijn ook veel mensen die zelf vinden dat ze om medische redenen niet gevaccineerd kunnen worden. Ik vind dat wanneer een arts verklaard dat iemand niet gevaccineerd mag worden en de mensen die al gevaccineerd zijn maar vanwege technische problemen geen qr-code kunnen krijgen vrijstelling moeten krijgen (een aparte qr code). Alleen is het natuurlijk wel de vraag of het voor een kwetsbaar iemand die niet gevaccineerd mag worden wenselijk is om zich tussen veel mensen te begeven.

En natuurlijk zijn er gevaccineerden die Corona oplopen, maar zij moeten gewoon thuis in isolatie. Degene die ik ken die Corona hebben opgelopen ondanks vaccinatie zijn allemaal netjes in isolatie gegaan. Punt is vooral dat zij beschermd zijn tegen ernstig ziek worden en ziekenhuisopname. Vaccinatie verkleind die kans namelijk enorm.
Mensen moeten gewoon zichzelf beschermen door zich te laten vaccineren en het risico te minimaliseren dat zij door corona druk op de zorg moeten leggen. Ook bescherm je door je te laten vaccineren de kleine groep mensen die niet gevaccineerd mag worden.

Het is gewoon bewezen dat de kans dat je Corona krijgt met vaccinatie een stuk lager is. De kans dat je iemand besmet ligt lager en de kans dat je ernstig ziek wordt ligt ook fors veel lager. Tel uit je winst zou ik zeggen …

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:33

IHN schreef:

Vrijheid bestaat niet zonder verantwoordelijkheid.
Ik zeg het maar even.
En we zitten in een pandemie.
Meaning dat overal ter wereld mensen die dit killer virus niet serieus nemen, of waar hun overheid het verd*mt, bij bosjes dood gaan.

In de zorg zijn we niet gewend om te denken in termen van 'eigen schuld, dikke bult'.
Willem Holleder is een man 'zonder hart', maar hij kreeg nieuwe hartkleppen.
Volgelingen van Willem Engel komen op de IC.
... maar als het 'dringen' wordt op de IC :
we kunnen geen patiënten naar Duitsland brengen. Pandemie, he. Het heerst daar ook.

En spaar mij de flauwe smoesjes van "'zolang er nog zieke gevaccineerden rondlopen'
(mensen die hun verantwoordelijkheid hebben genomen)
zolang kun je mensen die het niet serieus nemen niet de schuld geven."

Dat heet 'wel de splinter in het oog van een ander zien, maar niet de balk in je eigen oog'.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:47

Helemaal niemand zit op dat virus te wachten. Alleen daar heeft dat virus geen boodschap aan. Er is gewoon een hoge vaccinatiegraad nodig. Dus ofwel draag je daar aan bij. En hoe sneller men dat doet, hoe sneller we weer normaal kunnen doen. Ofwel draag je daar niet aan bij. En dan heeft dat wel consequenties wat je wel/niet mag doen. Lijkt mij vrij redelijk. Of je neemt je verantwoording (prik of testen) of men neemt die verantwoording voor je (je mag ergens niet heen).

Ik verbaas me echt over sommige mensen. Het bewijst vooral wat een verwend volk we zijn. Er gaan mensen dood he.. we doen dit allemaal niet omdat we het zo grappig vinden.

Muze

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 11:49

Ik merk dat ik echt moe van Facebook word ook momenteel. Wat een geklaag, gejank en gezanik daar…

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:05

idinn schreef:
Helemaal niemand zit op dat virus te wachten. Alleen daar heeft dat virus geen boodschap aan. Er is gewoon een hoge vaccinatiegraad nodig. Dus ofwel draag je daar aan bij. En hoe sneller men dat doet, hoe sneller we weer normaal kunnen doen. Ofwel draag je daar niet aan bij. En dan heeft dat wel consequenties wat je wel/niet mag doen. Lijkt mij vrij redelijk. Of je neemt je verantwoording (prik of testen) of men neemt die verantwoording voor je (je mag ergens niet heen).

Ik verbaas me echt over sommige mensen. Het bewijst vooral wat een verwend volk we zijn. Er gaan mensen dood he.. we doen dit allemaal niet omdat we het zo grappig vinden.

Helemaal mee eens, en Janneke +1! dus wat mij betreft kom maar op met het nieuwe beleid van Oostenrijk: een lockdown voor ongevaccineerden, en strenge handhaving daarop.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:34

ingedebruijn schreef:
Ik sprak vandaag iemand die zei dat ze zich nooit ging vaccineren of testen want het testen tast het magnetisch veld in je neus aan.....

Je denkt toch niet dat dit soort mensen zich laten dwingen door nog strengere maatregelen. -O-

-O-
Mag je wel je neus snuiten?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 12:37

Nikass schreef:
boyca schreef:

Ga je nou weer zielig lopen doen? Bedenk eens even heel EERLIJK WIE hier buiten gesloten wordt: dat is degene die moet wachten op een hartoperatie omdat de zorg aan niet gevaccineerden met covid moet worden besteed. Dat dit soort onzin vertellende antivaxxers zichzelf nog in de spiegel durven aankijken! Je zou je kapot moeten schamen!

Of degene met kanker, die door het uitstellen nu uitzaaiingen heeft en niet meer te genezen is. Ik sluit me echt helemaal aan bij Nikass, stop met dat zielige gejank en die ontkenning.

Muze schreef:
Ik merk dat ik echt moe van Facebook word ook momenteel. Wat een geklaag, gejank en gezanik daar…

LinkedIn ook. Heel gemiep van iemand dat haar gehandicapte broer niet mocht zwemmen. Ja, omdat zij veel te laat achter zijn qr-code aanging, maar ze blijft maar zeiken over 'form over substance'.

Maar waar ik op Facebook me soms niet kan inhouden, kan ik dat op LinkedIn echt niet maken :+

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 13:10

Linkedin is ook echt verschrikkelijk aan het worden inderdaad. Je neemt sommige mensen gewoon echt niet meer serieus.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:16

Sommige mensen snappen linkedin niet..

Diep triest dit:
Citaat:
Cees van Doodeweerd (67) lag afgelopen woensdag al op de stretcher van de ambulance die hem naar het ziekenhuis zou brengen. Eindelijk van die dagelijkse pijn af, dacht hij opgelucht. ,,Al twee maanden kan ik niet meer lopen, staan of zitten.”

Toen kwam het telefoontje. Geen plek meer voor de operatie die nodig is vanwege een ernstige hernia. Geen mensen om hem nadien te verzorgen. Alle aandacht is nodig voor de naar adem happende coronapatiënten. ,,Het was alsof de grond onder mijn voeten wegzakte. Mijn vrouw en ik hebben het huilend moeten verwerken.

En dan durven mensen te miepen over uitsluiting. Verplaats je eens in iemand die door andermans gedrag echt getroffen wordt..

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:37

:n
Dat soort schrijnende voorbeelden mogen van mij in mega chocoladeletters op een billboard langs de snelweg

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-21 14:42

idinn schreef:
Sommige mensen snappen linkedin niet..

Diep triest dit:
Citaat:
Cees van Doodeweerd (67) lag afgelopen woensdag al op de stretcher van de ambulance die hem naar het ziekenhuis zou brengen. Eindelijk van die dagelijkse pijn af, dacht hij opgelucht. ,,Al twee maanden kan ik niet meer lopen, staan of zitten.”

Toen kwam het telefoontje. Geen plek meer voor de operatie die nodig is vanwege een ernstige hernia. Geen mensen om hem nadien te verzorgen. Alle aandacht is nodig voor de naar adem happende coronapatiënten. ,,Het was alsof de grond onder mijn voeten wegzakte. Mijn vrouw en ik hebben het huilend moeten verwerken.

En dan durven mensen te miepen over uitsluiting. Verplaats je eens in iemand die door andermans gedrag echt getroffen wordt..

Dit...... er is meer dan je eigen belangen......