Algemeen coronatopic #6

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:20

Shadow0 schreef:
Vayo schreef:
Vind ik ook. Mensen mogen best ziek worden, als ze er maar niet serieus mee in het ziekenhuis belanden of aan overlijden.

En het risico op langdurige of mogelijk blijvende klachten, of onvoorziene gevolgen in de toekomst?

Eerste prioriteit lijkt mij dat mensen niet meer in deze grote getallen in het ziekenhuis komen of overlijden. Daarna zou het meegenomen zijn als niemand meer ziek wordt.
En ik denk dat ze eerst eens goed in kaart moeten brengen hoeveel mensen daadwerkelijk/restklachten hebben en hoe lang deze aanhouden dan wel blijvend zijn.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:26

...
Laatst bijgewerkt door Ann op 03-02-25 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Needje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:36

Schemerdier schreef:
En daarnaast zijn er helaas ook nog genoeg andere ziektes die men kan oplopen en er blijvende restklachten aan overhouden.
Het is een illusie dat men de gevolgen van corona volledig kan of wil uitroeien, dat kan men met andere ziektes ook niet. Het beheersbaar houden zou al een mooie stap zijn.

Sowieso!

BigOne

Re: Algemeen coronatopic #6

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:45

Er zijn al onderzoeken geweest of nog lopende :

https://frieschdagblad.nl/2021/1/11/ach ... -covid-19P

Hier vinden ze een opmerkelijk iets namelijk dat vrouwen, vooral met een eventuele achtergrond van depressie , meer kans hadden op lange covid en mannen juist op ernstige covid . Er lopen nog meer onderzoeken , ook het longfonds is bezig. Maar allemaal nog op redelijk kleine schaal.

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:49

De link werkt bij mij niet, bigone?

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:52

En weetje, lang ziek zijn van een goede griep / infectie / longontsteking is “normaal”. Dus dat zal ook wel goed komen voor de meeste mensen. :)

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:58

Corona kan best wel wat restschade toebrengen aan je lichaam. Ik weet niet of het 1 op 1 vergelijkbaar is met een goede griep /infectie / of longontsteking. Hopelijk komt er snel goed onderzoek naar.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 19:59

MarlindeRooz schreef:
En weetje, lang ziek zijn van een goede griep / infectie / longontsteking is “normaal”. Dus dat zal ook wel goed komen voor de meeste mensen. :)

Daarom is onderzoek dus zo belangrijk er zijn totaal geen cijfers over hoe lang iemand uit de running is door Corona en wat de klachten dan zijn. En ik snap dat, dat tijd kost.
Ook ik ben inderdaad niet zo bang voor een beetje restklachten. Inderdaad omdat dit bij veel infecties wel zo is.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:00

Ann schreef:
De link werkt bij mij niet, bigone?

Ik zie het, zelf even googelen op onderzoek langdurige covid, misschien komt hij dan nog tevoorschijn.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:06

bigone schreef:
Er zijn al onderzoeken geweest of nog lopende :

https://frieschdagblad.nl/2021/1/11/ach ... -covid-19P

Hier vinden ze een opmerkelijk iets namelijk dat vrouwen, vooral met een eventuele achtergrond van depressie , meer kans hadden op lange covid en mannen juist op ernstige covid . Er lopen nog meer onderzoeken , ook het longfonds is bezig. Maar allemaal nog op redelijk kleine schaal.

Je link werkt niet.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:08

Van een ,,gewone,, longontsteking heeft je lichaam 6 tot 12 maanden nodig te herstellen. Dat ligt er dan helemaal hoe je conditie is/was...je leeftijd etc

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:15

elnienjo schreef:
Brainless schreef:
Ik heb nu toevallig een eigen auto.. maar wij hadden maandenlang maar 1 auto gehad, die van mijn man.
Vriend van ons heeft ook alleen zijn werkauto als enige auto en iedereen die private lease heeft, hebben juist die auto om mee te rijden.

Je bent toch gek om een 2de auto te moeten aanschaffen terwijl je gratis die van het werk kan/mag gebruiken zodat je dan ergens kan gaan wandelen of kan gaan paardrijden?

Je wil toch uberhaupt je eigen onafhankelijkheid en niet alleen maar ergens naartoe kunnen als je man thuis is én de auto niet zelf nodig heeft?

Newsflash; je kan ook op de fiets, lopend, met de bus of trein ergens naar toe :')

Wij hebben ook ‘maar’ 1 auto hoor, vind twee gewoon slecht voor het milieu en onze conditie.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:17

Ann schreef:
Corona kan best wel wat restschade toebrengen aan je lichaam. Ik weet niet of het 1 op 1 vergelijkbaar is met een goede griep /infectie / of longontsteking. Hopelijk komt er snel goed onderzoek naar.

Daar is al best veel onderzoek naar :j

En ja Corona kan veel schade toebrengen, zeker pulmonaire schade. Er zijn longfoto’s van covid patiënten waar de longartsen zich dood van schrokken.

Verder zijn er al best wat cijfers over langdurige vermoeidheid, cognitieve gevolgen; zoals geheugenverlies, verminderd executief functioneren, prikkelverwerking, depressie, angst, conditieverlies, spierkrachtverlies...

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:27

Verootjoo, weet jij misschien ook of de schade blijvend is of verminderd na verloop van tijd? Of is het nog te vroeg om daar conclusies over te trekken?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:30

MarlindeRooz schreef:

Wat me opvalt MR is dat je met meerdere post aan "wishful thinking doet", niet onderbouwd met feiten.

Er loopt nu al een substantiële groep ex covid klanten bij de fysiotherapeut. Triest maar waar en dan praten we over de "lichte " gevallen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 20:32

Maar Pien zolang je geen cijfers hebt kan je dat dus beide kanten op beredeneren hé? En nee dan praat ik deze groep niet goed, helemaal niet juist maar het is toch wel belangrijk hoe die verhouding ligt met betrekking tot iedereen die besmet is geweest.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:33

Dat is de vraag Lenaatje. Ik heb het heel specifiek tegen MR die keer op keer posten post waarbij ik het idee heb dat ze bij een aantal zaken twijfel heeft. Dan denk ik "zeg dat dan". Maar dat wordt in mijn ogen indirect geventileerd zoals bovenstaand voorbeeld.

Ik loop al een tijdje mee. En ja ik ken zwakke mensen die zijn overleden aan de griep (heb in de zorg gewerkt). Maar wat we nu meemaken is ongekend en heb IK in al die jaren nog nooit meegemaakt. Alleen al de vergelijking met griep, infectie en longontsteking vind ik dus niet kloppen. Ik heb zelf longontsteking gehad en met mij veel andere mensen, heb ook griep gehad→ net als vele andere mensen→ maar zo grootschalig dat mensen met "zwakke " covid klachten na maanden nog steeds ziek zijn en problemen hebben→ dat heb ik eerder nog niet gezien en ik vind dat ik dat mag en zelfs moet zeggen. Ook al heb ik geen statistieken.
Ik kom uit de zorg, heb er jaren gewerkt en dit is echt iets nieuws.
Het enige dat een beetje lijkt is de HIV (aids) besmetting in de jaren 80 dat zich toen vooral bij gay mensen manifesteerde.
Ik ken inderdaad ook mensen die daar aan zijn overleden cq aan leden of lijden. MAAR dat was toch echt anders als de covid.

Kijk Lenaatje, cijfers zijn belangrijk, maar nog nooit heb IK zoveel mensen gekend die geleden hebben aan een ziekte zoals aan covid waarvan 1 bijna dood en een iemand die het waarschijnlijk niet gaat halen. Ik ken nog meer mensen die ziek waren of zijn aan covid (totaal 15) maar die zijn beter weg gekomen of lijkt nu niet zo ernstig.
Dus ik protesteer tegen deze in mijn ogen wat gemakkelijke en zelfs populistische vergelijking. Want het klopt gewoon niet.

En begrijp me goed, het thuis zitten is ruk of tuk of poedersuiker , mag je allemaal zeggen en vinden want vind ik ook en ook ik heb er last van. Maar covid is ook niet alles en het is erg zorgelijk dat mensen steeds meer versoepelen omdat de rek eruit is. Zowel hier in frankrijk als in Nl want mensen zijn het zat. Maar het is nog maar 3, 4 maanden meer en dan hebben we het gehad.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:37

Popstra schreef:
Van een ,,gewone,, longontsteking heeft je lichaam 6 tot 12 maanden nodig te herstellen. Dat ligt er dan helemaal hoe je conditie is/was...je leeftijd etc

Maar ik heb geen longproblemen gehad met mijn corona en ben nog steeds heel vermoeid en mijn hoofd voelt af en toe aan alsof ik flink gezopen heb.
Op een slechtere dag kan ik niet eens fietsen laat staan autorijden.
Ook is mijn reuk/smaak nog niet volledig terug en ruik ik dingen die er niet zijn.
Heb vaak een zure benzine lucht in mijn neus en eten kan ineens ook heel zuur/wrang smaken.
Zachte smaken proef ik nog nog steeds niet (knoflook/ui wel) en laatst was ik weer alles kwijt.
En proef nog steeds geen/heel weinig scherp/pittig (zoals hete pepers/kerrie).

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:42

En ik vind het vervelend dat, dat jou persoonlijke situatie is Pien maar ook hierbij kan je andersom stellen dat er mensen zijn die dat dus niet hebben. Dat geldt niet alleen voor MarlindeRooz dat geldt voor veel meer mensen.
Er zijn nog steeds mensen in Nederland die niemand kennen die Corona heeft gehad. Is dat een geluk? Ik weet het niet.
Daarom kan ik dus niet zo veel met berichten van anderen en houdt ik dus wel vast aan cijfers.
Ik ben niet volledig gezond en na 3 longontstekingen zeker niet meer. De kans dat je een longontsteking oploopt is daarin tegen wel een stuk kleiner dan Corona.
Tja daarin heb ik dus pech gehad, gevoelig voor bacteriën ? Geen idee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:52

Ik ken inmiddels best al wat mensen die Corona hebben gehad maar eigenlijk allemaal alleen beetje verkouden en wat moe en met enkele dagen weer op de been. Een paar merkten helemaal niks. En dat waren jongeren, mensen van middelbare leeftijd en ook een wat oudere man.
Dit stelt me wel wat meer gerust eigenlijk om dat zo te zien.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:54

Nog steeds komt 98% van de mensen er zonder zkh-opname vanaf dus als jou omgeving anders zou zijn zou dat niet goed zijn Suzanne :D

Hier nu (buiten werk) 1 persoon met zkhopname. Van de mensen die ik ken wel meerderen met restklachten, zijn besmettingen uit November.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:57

Ik heb nauwelijks mensen in mijn kring die corona hebben gehad, mijn moeder daarentegen is een 70-jarige collega verloren aan corona. Heel erg triest.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 21:58

Wordt er eigenlijk al onderzoek gedaan in hoeverre de restklachten blijvend zijn? Of dat ze bijvoorbeeld na een aantal maanden toch verdwijnen?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:00

996981 schreef:
Wordt er eigenlijk al onderzoek gedaan in hoeverre de restklachten blijvend zijn? Of dat ze bijvoorbeeld na een aantal maanden toch verdwijnen?

Mijn gezonde jonge buurvrouw die in de 1e golf corona kreeg is nu nog ernstig ziek en met moeite een paar uur aan het werk.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-21 22:00

Hier alleen via werk mensen en kinderen die Corona hebben gehad. Alle leerlingen zijn daar goed vanaf gekomen en konden allen zelfs online les volgen. Dat is bijzonder want ons verzuim is best wel hoog.
Meeste collega’s ook maar wel een aantal die toch een aantal dagen op bed heeft gelegen. Geen restklachten gelukkig.
Privé ken ik niemand die Corona heeft gehad en hoop dat, dat zo blijft maar dat zal wel niet.