Echte liefde, bestaat dat nog?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:37

superpony schreef:
En toch zou ik ook prima de andere week alleen kunnen zijn.

Hoezo ´en toch´???
Niemand schrijft van niet.
Alleen dat je het wel of niet accepteert en de ander respecteert.

Verder, ´moeten´ mensen tevreden zijn met wat ze hebben?
Dat hoeven ze helemaal niet.
Mbt tot het onderwerp hoef je niet te blijven bij wie dan ook als je dat niet wil en ook niet in een bepaald model , situatie etc. Ook is van mening veranderen heel normaal en prima; voortschrijdend inzicht?!

De moeder van mijn zoon had een prima en stabiele 12 jaar duurzame relatie die voortkabbelde. Huisje, boompje , katten, beiden heelHEEL goede banen en ... zij verwachtte meer passie in haar leven en heeft de relatie verbroken. Een paar jaar later mij tegengekomen, in het diep naar Spanje gesprongen en 20 jaar later nog ´samen´.

Mungbean

Re: Echte liefde, bestaat dat nog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-20 23:59

Grappig dat laatste stukje, dat hadden wij omgekeerd :D
Man kwam uit een >10 jaar relatie incl. koophuis (geen kinderen) en verbrak de relatie om met mij in het buitenland te landen.
Het leven last zich inderdaad niet voorspellen. Mensen veranderen en soms is een relatie daar niet bestendig tegen. Dat is ook geen schande.
Zo stimuleer ik ook graag mensen die gevoeld ‚vast‘ zitten in een baan en hun pensioen af zitten te tellen om toch verder te kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:23

Mijn man zit op zee, dus ben best veel alleen thuis met zoonlief.
Toch heb ik nooit de behoefte gevoeld voor een extra lief.

Dat is aan je besteed of niet denk ik, aan mij is het niet besteed. Ik ben heel chaotisch in mijn hoofd en loop nu meestal al achter de feiten aan, nog iemand die aandacht vraagt zou ik gillend gek van worden :D

Maar iedereen moet het voor zichzelf zelf invullen en wat het best bij je past en waar je je fijn bij voelt.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 00:44

Huertecilla schreef:
superpony schreef:
En toch zou ik ook prima de andere week alleen kunnen zijn.

Hoezo ´en toch´???
Niemand schrijft van niet.
Alleen dat je het wel of niet accepteert en de ander respecteert.

Verder, ´moeten´ mensen tevreden zijn met wat ze hebben?
Dat hoeven ze helemaal niet.
Mbt tot het onderwerp hoef je niet te blijven bij wie dan ook als je dat niet wil en ook niet in een bepaald model , situatie etc. Ook is van mening veranderen heel normaal en prima; voortschrijdend inzicht?!

De moeder van mijn zoon had een prima en stabiele 12 jaar duurzame relatie die voortkabbelde. Huisje, boompje , katten, beiden heelHEEL goede banen en ... zij verwachtte meer passie in haar leven en heeft de relatie verbroken. Een paar jaar later mij tegengekomen, in het diep naar Spanje gesprongen en 20 jaar later nog ´samen´.

Gewoon, en toch..........Ik hoef in principe nooit alleen te zijn, maar het is door omstandigheden weleens gebeurt. Ik heb veel in het zkh gelegen en dan slaapt mijn man echt niet goed.

Mensen zouden wel wat meer tevreden moeten zijn. Niet omdat ze niet iets anders mogen wensen, maar puur omdat ze gewoon nooit tevreden zijn.

Je geeft weer uitersten als voorbeeld. Als je een relatie laat voortkabbelen, ligt dat aan de relatie en niet aan bij dezelfde man of vrouw willen blijven.

Onze relatie is niet saai en ook nog nooit saai geweest. Ik zou best een tijd willen dat we saai waren, maar ik ben impulsief en bedenk af en toe dingen waardoor we ons weer van alles op de hals halen.

Maar wij hebben al een jaar een bouwput, werken echt vrijwel elke dag hard aan de verbouwing en uitten nog steeds onze liefde naar elkaar op diverse manieren.

Wij zijn ook al 100x van mening veranderd of van inzichten, nieuwe wensen gekregen etc etc. Maar dat gaat ook prima samen. Ik zou nooit in een sleur kunnen leven en als we het ene afgerond hebben, ben ik alweer met iets nieuws, iets anders bezig.
Dat waren andere dingen toen we 19 en 21 waren dan nu. Je wordt ouder en wijzer, maakt helaas veel mee.

Maar in ons geval waarderen we juist daardoor wat we hebben. Zoveel en zo vaak verdriet gehad en dan samen zo sterk. Dat je ondanks een erg verdriet elkaar kan aankijken en toch de liefde voor elkaar voelt. Elkaar nog steeds ook echt leuk vindt en het echt fijn vindt om samen te zijn, elkaar te zien etc.

En dan echt niet op de slijmerige manier, want ik ben niet van de koosnaampjes of geslijm.

Maar misschien ben ik een slechte vrouw en had ik beter een man kunnen zijn. Ik kan echt heel sterk flirten en mn man nog steeds rode oortjes geven. Ik durf echt alles tegen hem te zeggen en geniet van zijn reactie. Waar ik uiteraard heel onschuldig bij kijk :+

Sleur herken ik soms als we bezig zijn en ik toch moet koken, want de gewonde dingen gaan altijd door. Maar als ik zeg dat ik geen zin heb, halen we wat.
Als de gang vol zand ligt en ik heb geen zin om te stofzuigen en ML heeft net gewerkt, gaat hij echt niet zeiken dat ik dat niet heb gedaan. Of hij zuigt zelf of we laten het liggen.

Mensen maken het echt wel elkaar ook heel moeilijk. Dan mag ik niet zeggen dat mensen tevreden moeten zijn. Maar mensen willen heel veel, in korte tijd en dat legt enorm veel druk op levens.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 09:45

Dat mensen heel veel willen en dat dit druk legt op levens vind ik ook. Maar de ene heeft dat nodig en wordt er gelukkig van, de andere gaat er onderdoor. Sociale media spelen hierbij ook een rol, we zien zoveel voorbijkomen dat ons een gevoel van gemis, tekortschieten kan bezorgen. Terwijl het vaak niet representatief is, een momentopname, een beeld dat iemand wil geven van zijn/haar leven. Ik ken genoeg mensen waarvan dat beeld niet overeenkomt met de realiteit, ook op gebied van relaties. Tevreden zijn met wat je hebt en daar het beste van maken is even goed als dromen najagen, andere dingen willen. Iedereen is anders.
In verband met die meerliefde van HC, als je zegt dat voortschrijdend inzicht prima is, waarom dan de man neerzetten als een zeur? Waarom zeggen dat hij van tevoren wist hoe de vork in de steel zat? Waarom mag hij niet verlangen naar een 1 op 1 liefde? Ik vind daar niks verkeerd mee. Op welke manier die dan ingevuld wordt is aan hun twee, daar heeft HC niks van te vinden, geen oordeel over te geven. Maar ergens doen we dat toch altijd, dus ik begrijp het wel, het past niet in zijn beeld over relaties. We vullen altijd voor een deel in vanuit ons eigen referentiekader.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:16

Saskia9 schreef:
Even iets anders, iemand bekend met het boek Verslaafd aan liefde van Jan Geurtz?
Ik ben dit boek aan het lezen, maakt veel los!

Ja, ik heb dit boek een paar pagina's terug ook genoemd. De schrijfstijl spreekt mij niet zo aan, maar toch heb ik al veel aan dit boek gehad. Het plaatst een aantal zaken die ik zelf al had bedacht of ervaren in een wat breder perspectief en geeft daarmee veel inzicht. Een tweede liefde helpt daar trouwens ook erg bij en is meteen een heel geschikte manier om te oefenen met valkuilen die in het boek beschreven worden. Je hebt dan namelijk automatisch meer te maken met de afwisseling tussen verbinding en afstand en daarnaast staat er iets minder op het spel, waardoor er meer ruimte ontstaat om te leren. Het is heel interessant en mooi, en soms moeilijk, maar wel leerzaam om daar wat mee te stoeien.

Zo blijk ik zelf een paniekknop te hebben waarvan ik niet eens wist dat ik die had. Het ene moment (99,9% van de tijd) geniet ik van het spel en is er niks aan de hand, maar dan ineens kan onder invloed van ja, wat eigenlijk? De stand van de sterren, het humeur van die dag, hormonen, het spel dat iets ruiger wordt gespeeld dan normaal, een (iets te) scherpe waarheid? Dan sla ik dus even door in onzekerheid en treden er verrassende effecten op. :+ Op dat moment is het natuurlijk helemaal niet leuk en zelfs ronduit ingewikkeld, pijnlijk en vermoeiend voor beide, maar je wordt er wel weer een stuk wijzer van. Gelukkig kunnen we er goed over praten en daar helpt dat boek mij dan ook weer bij. Nu zei hij bijvoorbeeld op een gegeven moment dat hij het prima vindt dat ik hem 'gebruik' om hiermee te oefenen, maar dat hij niet wil dat ik zo heftig reageer, omdat dat hem een gevoel van ongemak geeft richting mij en onze beide partners. Waarop ik tegen hem gezegd heb dat hij zich niet (mede)verantwoordelijk moet maken voor mijn reacties en mijn relatie met mijn man. En iets meer tussen de regels door (omdat ik weet dat daar zijn paniekknop zit en we even genoeg drama hadden gehad) dat hij mij niet medeverantwoordelijk moet maken voor eventuele gevoelens van ongemak die hij richting zijn vrouw heeft. Verder drong hij er eigenlijk op aan dat ik zou beloven om niet meer zo heftig te reageren, maar mede door dat boek begrijp ik dat zo'n belofte juist een voedingsbodem vormt voor toekomstige problemen en heb ik dat dus niet gedaan. Oftewel 'ik begrijp dat je dit graag wilt horen, maar ik doe je geen beloftes waarvan ik niet zeker weet of ik ze kan waarmaken en ik aanvaard eventuele consequenties die jij daaraan verbindt'. Zo ontstaat er kracht vanuit kwetsbaarheid en dat vind ik erg mooi en waardevol.

En wat heb je aan zoveel drama en ingewikkelde toestanden? Ik hoor het jullie denken. Dat je leert hoe je, ook en juist in relatie tot anderen, trouw blijft aan jezelf. Uiteindelijk is dat namelijk de enige persoon waarvan je zeker weet dat die tot de laatste snik bij je zal zijn. Ik ben ervan overtuigd dat hoe beter je trouw blijft aan jezelf en hoe vrijer je je dus in relaties kunt bewegen, hoe gelukkiger je daarvan zult worden en hoe meer liefde je daarbij kunt voelen. Liefde is dan namelijk geen ruilmiddel maar een geschenk.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 11:48

Callisto04 schreef:
In verband met die meerliefde van HC, als je zegt dat voortschrijdend inzicht prima is, waarom dan de man neerzetten als een zeur? Waarom zeggen dat hij van tevoren wist hoe de vork in de steel zat? Waarom mag hij niet verlangen naar een 1 op 1 liefde?

Pardon?
Hij weet het vooraf.
Gaat ermee akkoord
Ervaart het toch als lastig.
Zij zegt nee.

Natúúrlijk is hij volledig vrij om het te bliven verlangen:
Óf hij stapt er weer uit óf hij accepteert het en leert er gelukkig mee te zijn.
Doorgaan en erop blijven terugkomen is ongepast druk op de partner zetten; zeuren. Dát recht heeft hij niet.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:01

Callisto04 schreef:
In verband met die meerliefde van HC, als je zegt dat voortschrijdend inzicht prima is, waarom dan de man neerzetten als een zeur? Waarom zeggen dat hij van tevoren wist hoe de vork in de steel zat? Waarom mag hij niet verlangen naar een 1 op 1 liefde? Ik vind daar niks verkeerd mee. Op welke manier die dan ingevuld wordt is aan hun twee, daar heeft HC niks van te vinden, geen oordeel over te geven. Maar ergens doen we dat toch altijd, dus ik begrijp het wel, het past niet in zijn beeld over relaties. We vullen altijd voor een deel in vanuit ons eigen referentiekader.

Ik denk dat je dit ook breder kan zien dan alleen in relatie tot meerliefdes (wat bij sommigen erg in de allergiezone lijkt te zitten)
Als je een relatie begint met iemand die op de vrachtwagen zit en buitenlandritten doet en je weet dat van tevoren en je gaat akkoord.. diegene is blij met zn werk en de partner weet het vanaf het begin. Er is over gesproken "lief, ik rij buitenlandritten en ben regelmatig langer van huis" en de partner is daarmee akkoord gegaan, dan zou ik het ook richting zeuren gaan bestempelen als de partner na enige tijd toch aan gaat geven 'oh, moet je nu alweer weg?'.. 'ik vind het niet leuk dat je vaak weg bent'..'kan je niet wat anders gaan doen, op kantoor zitten ofzo, zodat je iedere avond met eten thuis bent?'..

Ik zie dat wel vaker gebeuren.. dat iemand ergens mee akkoord gegaan is en er later over gaat 'zeuren'.. Wat uiteraard wel kan is er een gesprek over voeren 'ik vind het jammer dat je er vaak niet ben, ik merk dat ik dat toch lastig vind'.. en dan kom je eventueel met een oplossing.. of dat inderdaad ander werk is, of uit elkaar gaan, is aan die mensen zelf..

Dus de man mag best verlangen naar 1 op 1 liefde, ik lees ook nergens dat dat niet zou mógen. Maar hij moet dan ook accepteren dat de weegschaal niet naar zijn kant doorslaat..
Overigens vind ik het bijzonder dat er op dit voorbeeld doorgegaan wordt :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:05

present schreef:
En wat heb je aan zoveel drama en ingewikkelde toestanden? Ik hoor het jullie denken. Dat je leert hoe je, ook en juist in relatie tot anderen, trouw blijft aan jezelf. Uiteindelijk is dat namelijk de enige persoon waarvan je zeker weet dat die tot de laatste snik bij je zal zijn. Ik ben ervan overtuigd dat hoe beter je trouw blijft aan jezelf en hoe vrijer je je dus in relaties kunt bewegen, hoe gelukkiger je daarvan zult worden en hoe meer liefde je daarbij kunt voelen. Liefde is dan namelijk geen ruilmiddel maar een geschenk.

Je voelt dat je lééft.
Maar, dat geldt voor láng niet iedereen!
De meerderheid van mensen kabbelt liever comfortabel in het veilige voort.
Verandering = onzekerheid = risico.
Dit geldt zelfs voor slechte relaties; het ´battered wife syndrom´. Meer angst voor het onbekende dan zelfs voor het bekende slechte.

Hoe ´je´ daarmee omgaat ss wederom het individuele DNA + ervaring. Risiconemers en risicomijders kan jet het vereenvoudigd noemen; ontdekkingsreizigers en thuisblijvers, etc.
Het bij een groep willen horen, niet af willen steken is een deel ervan. Ook het gezamelijk inhakken op degene die opvalt. Die trekt namelijk aandacht ende groep wil dat niet, voelt zich oncomfortabel en dat is dan de schuld van die afwijker. Net als een groep vose-merries die een witte niet wil accepteren; precíes hetzelfde als een groep sexclusief monogamen die inhakt op een poly. Is een angstagressie-reflex.
Toch is het een groot goed: De varieteit daarin bij de mens maakt ons zo´n succesvolle soort welke zich zonder enig probleem aanpast bij verschillende, ook extreme/marginale, omstandiigheden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:08

Cer schreef:
Callisto04 schreef:

Ik denk dat je dit ook breder kan zien dan alleen in relatie tot meerliefdes (wat bij sommigen erg in de allergiezone lijkt te zitten)
Als je een relatie begint met iemand die op de vrachtwagen zit en buitenlandritten doet en je weet dat van tevoren en je gaat akkoord.. diegene is blij met zn werk en de partner weet het vanaf het begin. Er is over gesproken "lief, ik rij buitenlandritten en ben regelmatig langer van huis" en de partner is daarmee akkoord gegaan, dan zou ik het ook richting zeuren gaan bestempelen als de partner na enige tijd toch aan gaat geven 'oh, moet je nu alweer weg?'.. 'ik vind het niet leuk dat je vaak weg bent'..'kan je niet wat anders gaan doen, op kantoor zitten ofzo, zodat je iedere avond met eten thuis bent?'..

Ik zie dat wel vaker gebeuren.. dat iemand ergens mee akkoord gegaan is en er later over gaat 'zeuren'.. Wat uiteraard wel kan is er een gesprek over voeren 'ik vind het jammer dat je er vaak niet ben, ik merk dat ik dat toch lastig vind'.. en dan kom je eventueel met een oplossing.. of dat inderdaad ander werk is, of uit elkaar gaan, is aan die mensen zelf..

Dus de man mag best verlangen naar 1 op 1 liefde, ik lees ook nergens dat dat niet zou mógen. Maar hij moet dan ook accepteren dat de weegschaal niet naar zijn kant doorslaat..
Overigens vind ik het bijzonder dat er op dit voorbeeld doorgegaan wordt :)

Bedankt Cer.
Goed voorbeeld buiten de gevoelige zone.

Ik heb net uigelegd waarom het zo heikel is; waarom er gelezen wordt wat er helemaal NIET staat.

present

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:28

Huertecilla schreef:
present schreef:

Je voelt dat je lééft.
Maar, dat geldt voor láng niet iedereen!
De meerderheid van mensen kabbelt liever comfortabel in het veilige voort.
Verandering = onzekerheid = risico.
Dit geldt zelfs voor slechte relaties; het ´battered wife syndrom´. Meer angst voor het onbekende dan zelfs voor het bekende slechte.

Dat inderdaad. :D Waaraan ik nog wil toevoegen dat het comfort van het vertrouwde ook maar een illusie is die partners elkaar nogal eens willen voorspiegelen. Natuurlijk voelt het veilig om elkaar telkens te bevestigen in het idee dat alles bij het oude blijft, maar als één ding zeker is dan is het wel dat op termijn niets bij het oude blijft. De wereld, mensen, relaties, ze veranderen altijd, ook als jij niet degene bent die de verandering in gang zet.

Callisto04

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 12:31

Ik begrijp wel wat er staat hoor. Alleen is het nogal zwart-wit. Hij de zeur, zij degene die aangeeft wat de voorwaarden zijn. Eigenlijk hebben ze niet compatibele verlangens, waarbij de ene sterker in haar schoenen staat om die aan te geven en de consequenties ervan te dragen.
Bepaalde mensen zouden zeggen dat hij meer echte liefde toont, het probeert (ondanks gezeur) om ondanks dat hij er niet blij van wordt te laten werken en er niet zomaar uitstapt. Punt is dat als ze geen weg vinden waar ze beide blij van worden het een moeilijke situatie zal blijven. Nu kunnen beide niet aan de andere bieden waar die blij van wordt, maar dat is niet de fout van één van hen, dat is niet compatibel zijn, waarbij de ene misschien zich meer vastklampt aan de ander, maar in wezen doen ze beide hetzelfde, iets verwachten dat de ander niet kan geven.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 13:11

Om niet te veel door te gaan op 1 voorbeeld van mensen die we helemaal niet kennen, zou ik toch willen toevoegen is dat de verwachtingen wellicht van tevoren wél helder waren...
dat ze wellicht van tevoren wisten dat ze niet compatibel waren, en dat is dan, vind ik, niet helemaal eerlijk van de een naar de ander.

Ik kan het vergelijken met mezelf.
Ik heb geen kinderwens, ik gaf dat altijd vrij vroeg in een relatie aan, en héél duidelijk "ik wil dat niet, ik ga dat niet willen en verwacht niet dat het verandert dus dit is wat het is'.
Als mijn partner daarmee akkoord is maar dan na een aantal jaren zou zeggen 'ik heb altijd wel kinderen gewild, ik wil dat wij samen kinderen gaan krijgen en ik hoopte dat je zou veranderen' dan wordt dat op zn zachtst gezegd wel een ding. Dat betekent dat we vanaf het begin niet compatibel waren, maar ik dat niet wist en hij wel.

Hetzelfde als mijn huidige partner. Hij is wat vrijer en ik wist dat van tevoren.. dus ik ben daar willens e wetens mee akkoord gegaan. Als ik nú ga zeggen 'ja al die dates van jou, ik vind dat niks, ik wil exlusiviteit dus ik wil dat je daarmee stopt' dan vind ik het logisch dat hij daarop kan zeggen 'dit is wat ik wil, je wist dat, en als je er niet mee kan leven, gaan we uit elkaar'.
Als ik dan zou zeggen "ik wil toch dat je bij mij blijft want ik wil dat dit werkt maar dan moet je stoppen met daten" dan toon ik imo geen liefde, dan beperk ik hem in wie hij is, én wie ik wist dat hij toen ook al was... en dat is voor mij geen liefde :)

Dat komt dan ook weer neer op het helder communiceren en aangeven wat wensen en behoeftes zijn (voor zover je dat op dat moment weet) ...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:05

Cer schreef:
Om niet te veel door te gaan op 1 voorbeeld van mensen die we helemaal niet kennen, zou ik toch willen toevoegen is dat de verwachtingen wellicht van tevoren wél helder waren...
dat ze wellicht van tevoren wisten dat ze niet compatibel waren, en dat is dan, vind ik, niet helemaal eerlijk van de een naar de ander.

Ik kan het vergelijken met mezelf.
Ik heb geen kinderwens, ik gaf dat altijd vrij vroeg in een relatie aan, en héél duidelijk "ik wil dat niet, ik ga dat niet willen en verwacht niet dat het verandert dus dit is wat het is'.
Als mijn partner daarmee akkoord is maar dan na een aantal jaren zou zeggen 'ik heb altijd wel kinderen gewild, ik wil dat wij samen kinderen gaan krijgen en ik hoopte dat je zou veranderen' dan wordt dat op zn zachtst gezegd wel een ding. Dat betekent dat we vanaf het begin niet compatibel waren, maar ik dat niet wist en hij wel.

Wederom een perfect minder heikel voorbeeld +:)+

Mijn zus was getrouwd. Haar man wilde kinderen, zij niet, daarom gescheiden.
Zij hertrouwd met een man die persé geen kinderen wilde.
10 jaar verder wil zij kinderen, hij niet. Zij raakt ´per ongeluk´ (was volledig bewust op ´hij draait wel bij dan´ advies van onze moeder) zwanger...
Na jarenlang moeizame relatie uiteindelijk gescheiden.

Dit soort verschillen; varen, internationaal transport, kinderen, etc. zijn in onze maatschappij iets geaccepteerds. Liefde etc. niet; dat is een vreemd taboe.

Wellicht door het onbewust bewust zijn van de ´illusie´ zoals Present dit noemt.
Dat zou ook de grote behoefte aan een officieel document erover verklaren terwijl dat eígenlijk tegen het vrijwillige, het geschenk van liefde in gaat.
Niet zelden worden huwen en zekerheid in verband gebracht terwijl dat wat de líefde btreft een nog grotere illusie is en de door de set rechten&plichten opgeworpen hindernis de kans op bedrog alleen maar groter wordt.

Onder de streep is écht communiceren, luisteren met respect voor de partner(s) de sleutel. In geval van líefde in de relatie ben je vóór de ander; wil je dat die gelukkig is. In mijn ogen is échte liefde dat je het geluk van je partner(s) minstens zo zwaar laat wegen als dat van jezelf.
Vind ík een mooie definitie.
Irrelevant van tot welke keuzes/invulling dat leidt; uit elkaar gaan, compromis, open relatie, meerliefde, watdanook. Indien van beide/alle kanten vóór de ander(en) kan er heel veel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:17

Huertecilla schreef:
Dit soort verschillen; varen, internationaal transport, kinderen, etc. zijn in onze maatschappij iets geaccepteerds. Liefde etc. niet; dat is een vreemd taboe.

dat is nu wel aan het veranderen denk ik hoor..

Citaat:
Dat zou ook de grote behoefte aan een officieel document erover verklaren terwijl dat eígenlijk tegen het vrijwillige, het geschenk van liefde in gaat.

Het is iets genuanceerder dan dat.. ik snap wat je bedoelt maar 'eigenlijk' is niet het juiste woord hier.
Er zijn nog steeds mensen die een huwelijk gewoon een mooie bezegeling zien, en ik snap dat wel :j

Citaat:
Niet zelden worden huwen en zekerheid in verband gebracht terwijl dat wat de líefde btreft een nog grotere illusie is en de door de set rechten&plichten opgeworpen hindernis de kans op bedrog alleen maar groter wordt.

Kan, maar hoeft niet perse.
Wat een aantal mensen hier ook al zeggen is dat je het soms heel zwart/wit verwoord, en dat is ook niet juist..

Citaat:
Onder de streep is écht communiceren, luisteren met respect voor de partner(s) de sleutel. In geval van líefde in de relatie ben je vóór de ander; wil je dat die gelukkig is. In mijn ogenis échte liefde dat je het geluk van je partner(s) minstens zo zwaar laat wegen als dat van jezelf.
Vind ík een mooie definitie.
Irrelevant van tot welke keuzes/invulling dat leidt; uit elkaar gaan, compromis, open relatie, meerliefde, watdanook. Indien van beide/alle kanten vóór de ander(en) kan er heel veel.

Dat 'van beide/alle kanten' is inderdaad cruciaal en ik hoop dat anderen deze zin ook lezen, en niet alleen het bericht wat erboven staat ;-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:48

Cer schreef:
Dat 'van beide/alle kanten' is inderdaad cruciaal en ik hoop dat anderen deze zin ook lezen, en niet alleen het bericht wat erboven staat ;-)

en de definitie ;)

Wat btreft het zwart/wit of heldere; het is volstrekt onmogelijk om alle nuances politiek correct te schijven. Er is altijd wel iemand die aanleiding meent te kunnen zien om een woord op te tillen en op de tenen te laten vallen.
Waar geen wíl is om iets te begrijpen is geen weg.

Dat zie je bij het niet willen lezen dat wat mìj betreft elke keuze even goed is. Ja, ook dát is te zwart/wit want er zijn randvoorwaardes zoals gelijkwaardig, vrijwillig, blabalabla... tot en met familie en cultuur.

Ik heb verder totáál geen moeite met het feestelijk en openlijk beleiden van een liefdesband. Zou dat heel graag met verschillende meerliefdes gevierd hebben.
Het ´probleem´ wat ik identificeer, erváren! heb, is de wet. De wettelijke rechten&verplichtingen.
Ben het helemaal met Goethe eens.

Onder de streep heel fijn als flexibele invulling van liefde in de westerse samenleving inderdaad minder taboe wordt.

Gothico

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-20 14:53

Ik lees vanaf mijn laatste berichten nog steeds mee.

Het er voor elkaar zijn en juist de ander alles kunnen gunnen is inderdaad wel heel belangrijk.
Als de ander het zichzelf niet gunt gaat het ook niet goed helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:19

Mooi divers topic is het geworden:

Van Marco Borsato die haar partner bedrogen heeft, open relaties v een aantal bokkers en het lange monogame huwelijk van superpony.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:21

Welkom terug TS :+
Je kan het gewoon niet laten hè, om het MB weer even goed onder de neus te wrijven. Was je ban niet lang genoeg om het van je af te kunnen zetten?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:26

Dag Tallietjuh :') Dit is wel een beetje zielig hoor... Misschien hou je je beter wat meer bezig met je baby en laat je bokt nog wat aan de kant liggen tot het je wat minder raakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 19:33

Nee hoor zitten fijne verhalen tussen. Vond het erg leuk om mee te lezen. Ik heb het topic niet voor niets geopend he ;)

Je wordt wijzer van de verhalen v anderen, leuk om de verschillen hierin te zien.
Ps ik ben nooit geband v dit account. ;)

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:02

Ik ga ook nog even wat extra accounts aanmaken om te rellen. Echt fijn dat het gewoon toegestaan is op bokt. Oh nee wacht, ik heb wel wat beters te doen in mijn leven dan mensen lastig vallen door meerdere accounts te maken. Ga anders nog een kind baren of ga haken of breien. Beter dat dan lekker bokkers lastigvallen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:03

Welkom terug meid!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 20:39

Evamarie schreef:
Ik heb het topic niet voor niets geopend he ;)

Maar wel onder een andere naam.
Erg jammer dat je vetes wil oplossen of beginnen op deze manier. Ik heb hierom daarom ook getemd. Hoop oprecht dat wat je irritaties in je leven ook zijn je die weer onder controle krijgt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-20 21:16

Ja openlijk toegeven dat je een dubbelaccount maakt om iemand te pesten. En dan gewoon op bokt mogen blijven posten. Logisch. -:)