Corona, Wetenschap & Discussie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Diddykong

Re: Corona, Wetenschap & Discussie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:26

Ik heb eigenlijk geen tijd om zo'n stuk in het Engels te lezen :'). Maar hier in het ziekenhuis wordt gezegd dat als iemand klachtenvrij is, hij het virus ook niet kan verspreiden. Komt dit overeen met wat daar staat?

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:34

Nee, dit gaat over de periode voor iemand symptomen vertoont. De hoeveelheid speekseldruppels die je produceert tijdens het praten, hoe lang die in de lucht blijven hangen en hoeveel virusdeeltjes die druppels bevatten.
Er staat een kort en simpel filmpje over op Facebook, derde item
https://m.facebook.com/ScienceNaturePage/

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:36

mysa schreef:
Nee, dit gaat over de periode voor iemand symptomen vertoont. De hoeveelheid speekseldruppels die je produceert tijdens het praten, hoe lang die in de lucht blijven hangen en hoeveel virusdeeltjes die druppels bevatten.
Er staat een kort en simpel filmpje over op Facebook, derde item
https://m.facebook.com/ScienceNaturePage/

Mysa alleen mensen actief op Facebook kunnen dit fimpje zien.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:40

Ik kan het wel zien en heb geen facebook.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:41

Sizzle schreef:
Ik kan het wel zien en heb geen facebook.

Ik krijg alleen het muziekje en dan is het klaar.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 19:47

Oh raar, de een wel en de andere niet dus. Maar die Hashem Al-Ghaili heeft volgens mij ook een website, misschien even googlen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-20 21:05

Ik kreeg ook alleen het muziekje, maar als je iets naar beneden scrollt zie je bij "series" covid-19 staan en als je die opent is het aflevering 148, de tweede van boven.

Cabelona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:54

Een artikel van het AD. Door veel besmettingen in een bedrijf zijn alle medewerkers getest op corona. 147 gevallen zijn positief getest terwijl ze geen ziekteverschijnselen hadden:

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/s ... ~a80cc20c/

Normaal niet een bron die ik onder wetenschap zou scharen, maar ik wilde deze toch even delen.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 08:55

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 11:55

Cabelona schreef:
Een artikel van het AD. Door veel besmettingen in een bedrijf zijn alle medewerkers getest op corona. 147 gevallen zijn positief getest terwijl ze geen ziekteverschijnselen hadden:

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/s ... ~a80cc20c/

Normaal niet een bron die ik onder wetenschap zou scharen, maar ik wilde deze toch even delen.

De uitspraak "vrij is van gezondheidsklachten" is wel geheel de verantwoordelijkheid van Vion zelf, of interpretatie van pers.

Citaat:
Reactie Vion
Vion-baas Ronald Lotgerink reageert geschrokken op de uitkomsten van het GGD-onderzoek. ,,Wij zijn geschrokken maar ook verrast dat 22 procent van onze medewerkers in Groenlo besmet zijn. De gezondheid en veiligheid van al onze medewerkers zijn prioriteit nummer één. De schrik zit er in, omdat dit de eerste keer is dat er is getest onder een groep mensen die vrij is van gezondheidsklachten. En dan blijken 147 mensen uit deze groep zonder klachten het virus te hebben.

Mocht dit waar zijn mbt aantal besmettingen zonder klachten? , dan staat ons nog heel wat risico ellende te wachten.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:13

Of misschien juist niet Peetstap.
Wellicht blijkt juist dat het aantal mensen dat geen problemen heeft juist groter dan gedacht en er dus toch een redelijke pool resistentie opbouwd.
Een 94 jarige klant van mijn moeder had ook slechts wat minder geur en smaak, verder niets.
Als binnenkort iedereen mag testen zal het wel blijken hoe de echte cijfers zijn.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:35

Sizzle schreef:
Of misschien juist niet Peetstap.
Wellicht blijkt juist dat het aantal mensen dat geen problemen heeft juist groter dan gedacht en er dus toch een redelijke pool resistentie opbouwd.
Een 94 jarige klant van mijn moeder had ook slechts wat minder geur en smaak, verder niets.
Als binnenkort iedereen mag testen zal het wel blijken hoe de echte cijfers zijn.

Daar ben ik ook zo benieuwd naar, de echte besmettingscijfers. Hoop dat veel mensen zich laten testen en hoop dat de tests echt betrouwbaar zijn.

Alleen blijf je natuurlijk met die mutaties zitten, ben je voor het ene virus resistent kun je dus alsnog ziek worden door de ander waarschijnlijk ... net als bij influenza.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:49

Maar mensen zonder klachten worden straks nog steeds niet getest. Ik ken tenminste niemand die 'for the fun of knowing' zo'n wattenstaafje achter in z'n keel en neus laat steken.... Het is niet even wangslijmvlies afnemen waar we het over hebben hè. Dus ik denk dat we straks nog steeds alleen de cijfers van mensen met klachten hebben.

Als je échte cijfers wil hebben, zou je haast in 1-2 dagen iederéén in nederland (verplicht) moeten testen. Dat wordt hem niet, lijkt mij zo :))

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:50

En dan is het testen nog steeds een momentopname. (Pcr test)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 12:53

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 14:31

Sizzle schreef:
Coronavirus: New COVID-19 antibody test is 100% accurate, says Public Health England

https://www.google.ch/amp/s/www.euronew ... th-england

Gaat om een test van Roche.
Ik had al gezien dat er overal voor geadverteerd werd.

Laten ze onze hele bevolking maar gaan testen, geeft duidelijkheid .

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:28

Ik heb vandaag weer 2 testen voor antistoffen gehad. De 1e keer was 4 weken geleden en nu dus weer. Waarschijnlijk krijg ik nog meer oproepen voor vervolg. Ze willen weten hoe het na verloop van tijd gaat met de antistoffen.

Binnenkort worden de eerste resultaten gepubliceerd.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 17:31

raket schreef:
Ik heb vandaag weer 2 testen voor antistoffen gehad. De 1e keer was 4 weken geleden en nu dus weer. Waarschijnlijk krijg ik nog meer oproepen voor vervolg. Ze willen weten hoe het na verloop van tijd gaat met de antistoffen.

Binnenkort worden de eerste resultaten gepubliceerd.

Weet je welk getal jij had bij de eerste testen?

Ik las elders van iemand dat zij en haar man tussen de 14-20 scoorden terwijl patienten die op de IC gelegen hadden of in elk geval erg er aan toe in het ziekenhuis wel 100 konden halen. Dit was wel in Belgie.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:03

bigone schreef:
Sizzle schreef:
Coronavirus: New COVID-19 antibody test is 100% accurate, says Public Health England

https://www.google.ch/amp/s/www.euronew ... th-england

Gaat om een test van Roche.
Ik had al gezien dat er overal voor geadverteerd werd.

Laten ze onze hele bevolking maar gaan testen, geeft duidelijkheid .

Maar het is wel een momentopname. En ik vind dat ergens in de rij gaan staan wachtend op getest worden een risicovolle plek om het juist te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 18:34

Anjali, een serum test is geen moment opname als je domweg wil weten of je het al gehad hebt.
De swap test is inderdaad erg afhankelijk van het moment.

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 19:37

Er wordt elke keer bloed en speeksel afgenomen.
Ze vertellen geen waardes. Ze zijn bang dat mensen dan onvoorzichtig worden en als je wel een waarde hebt weet je ook eigenlijk (nog) niet wat dat betekent.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:18

raket schreef:
Er wordt elke keer bloed en speeksel afgenomen.
Ze vertellen geen waardes. Ze zijn bang dat mensen dan onvoorzichtig worden en als je wel een waarde hebt weet je ook eigenlijk (nog) niet wat dat betekent.

Vind het wel interessant om te lezen. De man (die als onderzoeker in het ziekenhuis werkt en ook even werd opgenomen met ernstige benauwdheid) had 17 en zijn vrouw had 14 en die is thuis een paar weken ziek geweest maar nooit ernstig. Maar het verschilt dus nog wel van de mensen die er echt heel erg aan toe waren. Wat de getallen verder betekenen in het kader van immuniteit zal veel meer onderzoek vereisen natuurlijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-20 20:42

Bij mazelen wordt een referentie van >16.4 kU/L gezien als immuniteitsreferentie waarde.
Bij rode hond > 10.

Wat de onderwaarde bij Covid is kunnen ze nu natuurlijk nog niets over zeggen.
Bij een effectiviteitstest van een vaccin richten ze vaak op 60.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-20 16:50

Volgens mij had Sanquin wat interessante resultaten gepubliceerd? *gaat zoeken*.

Citaat:
Sanquins tweede meting toont dat ongeveer 5,5% (+/- 0,5%) van de Nederlandse bloeddonors antistoffen tegen het coronavirus heeft ontwikkeld, een bescheiden stijging ten opzichte van de gemeten 3% in april.

Ruim 7.000 donaties zijn getest in de periode van 10 tot 20 mei, 12 weken na de eerste bekende COVID-19 besmetting in Nederland. Net als bij de eerste meting gaat het om bloeddonors tussen de 18 en 75 jaar die tenminste twee weken klachtenvrij waren op het moment van doneren.

https://www.sanquin.nl/over-sanquin/per ... ntistoffen

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-20 08:00

Dat zijn in principe interessante waarde, maar zoals ik het zie geven die juist een wat vertekend beeld van hoeveel mensen er in aanraking gekomen zijn met het virus. Immers, dit is dus volledig gebaseerd op de mensen die zich de afgelopen weken goed genoeg hebben gevoeld om bloed te doneren. Dat klinkt mij in de oren als een klassieke selectiebias tegen mensen die het virus hebben gehad.