Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:01

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:07

De Televaag vind ik niet zo'n betrouwbare bron.

pmarena

Re: Wie houdt zijn kind(eren) nu al thuis i.v.m Corona?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 17:15

Ik zie het ook liever via een andere bron. Maarja hier staat het op en ik vind het toch wel het vermelden waard :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:27

Er staat letterlijk dat enkel geteste niet positief waren. Klinkt mij als sensatie zoeken.

Kawasaki komt ook gewoon in europa voor. Betreft jonge kinderen en een handje per jaar sterft eraan.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-20 18:45

Ik ben benieuwd hoe het er buiten de hekken van school uit gaat zien als de scholen weer open gaan.
Staan de ouders bij elkaar of gaan ze de anderhalve meter respecteren...

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 07:53

SusanH schreef:
De Televaag vind ik niet zo'n betrouwbare bron.

Staat ondertussen op bijna alle bronnen.
En ik vind het wel opmerkelijk en maak me daar wel ongerust over. Kawasaki is en blijft redelijk zeldzaam. Dit waren gewoon gezonde kinderen waarbij het heel snel mis mee is gegaan. De hartspier heeft dezelfde ace receptoren als in de longen waar nu de volwassenen/ ouderen de problemen mee krijgen. Dus er is wel een link en ik vind dat het eerst onderzocht zou moeten worden voordat de kinderen maandag weer naar school zouden moeten gaan.

Ook toeval dat het in alle zwaar getroffen coronalanden nu voorkomt.
Ik heb alleen niks gelezen over de Aziatische landen en dat is vreemd want onder Aziatische mensen komt het veel vaker voor dan de westerse landen

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:07

Dat ze er kritisch naar kijken juig ik toe.
Maar ik vind het wel vreemd dat bij in Geneve van de 3 betroffen kinderen, 2 negatief getest waren voor Covid.

Jillz1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-20 08:20

Sizzle schreef:
Dat ze er kritisch naar kijken juig ik toe.
Maar ik vind het wel vreemd dat bij in Geneve van de 3 betroffen kinderen, 2 negatief getest waren voor Covid.

Dat is ook vreemd maar dat er wellicht nog iets speelt onder de kinderen is wel aannemelijk. Het is echt opvallend dat bij zowel corona als ontstekingen aan de hartspier beide de ACE receptoren mee lijken te doen.
Komt wel vaak voor onder kinderen onder de vijf dus wellicht gaan die toch niet naar school. Meestal rond de twee jaar

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:29

Mij lijkt een verband hoogst onwaarschijnlijk. Bovendien is het maar een hele, hele kleine groep. Ik maak me er niet druk om.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:33

Er is een internationaal alert uitgegeven zag ik net zodat er snel genoeg gereageerd wordt door huisartsen bijv. Als je er namelijk op tijd bij bent schijnt het goed behandelbaar te zijn.

PSvanLot

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:38

Boras schreef:
Ik ben benieuwd hoe het er buiten de hekken van school uit gaat zien als de scholen weer open gaan.

Hier is geopperd kinderen zoveel mogelijk alleen te laten lopen, als ouder in auto te blijven als je ze op komt halen en waar mogelijk 1 ouder met meerdere kinderen naar huis laten lopen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 08:43

PSvanLot schreef:
Boras schreef:

Hier is geopperd kinderen zoveel mogelijk alleen te laten lopen, als ouder in auto te blijven als je ze op komt halen en waar mogelijk 1 ouder met meerdere kinderen naar huis laten lopen.

Wij mogen niet meer mee, kinderen van groep 5 en hoger moeten zelfstandig naar school. Dochter denkt daar nog anders over (groep 6) die vindt dat spannend. Hoewel ze het prima kan, want ze heeft het al eerder gedaan.

Ouders van groep 1 tot en met 4 moeten in speciaal daarvoor aangewezen vakken wachten. Er mogen geen ouders de school in.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 10:22

Hier gaat mijn zoon, groep 7, de ene week 2 dagen en andere week 3 dagen naar school van 0830 tot 14. Is een hele kleine school. Kinderen spelen nu ook al met elkaar en vanavond start voetbal weer. Veel ouders werkzaam in zorg, maar nog geen zieke kinderen en dorpsgenoten gelukkig de afgelopen weken.
Ik schrok ook wel van dat bericht over die kinderen met Kawasaki. Ik heb toch zoveel vertrouwen in overheid dat ze de scholen 11 mei niet openen als er echt risico is voor kinderen. Ga er ook vanuit dat hier extra op gelet wordt.
Mijn zoon gaat dus naar school en voetbal, tenzij anders wordt geadviseerd. Gelukkig hebben wij geen risico mensen thuis en in omgeving

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:08

Heeft iemand inmiddels een betrouwbare bron gezien met feiten i.p.v. aannames over het Kawasaki syndroom in deze context? Zover ik zie is het niet besmettelijk, dus zou het in die zin niet moeten uitmaken of de scholen open gaan toch?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 12:55

Men denkt dat het een bijeffect is (al dan niet met genetische achtergrond) die in een hele kleine groep kan optreden. Maar het is niet uitgesloten dat er nog iets anders rondgaat, of dat het een versterking is van ‚iets anders‘.
Ik zie ook geen direct effect op de scholen behalve dat je he kind thuis houdt als het ziek is en je de symptomen goed in de gaten houdt.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 14:52

Ik ben inderdaad wel benieuwd naar de etnische achtergrond van de kinderen die het kregen en waardoor nu een mogelijk link met COVID-19 wordt onderzocht.

Het klinkt als een mogelijk nare aandoening. Hopelijk "valt het allemaal mee".
Meer doen dan het nieuws in de gaten houden, kunnen we nu niet doen.

De site van Thuisarts doet er trouwens best luchtig over.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:43

Onze dochter, groep 4, moet dus voorlopig thuis blijven van school om medische redenen van 1 van de ouders. Wij hebben inmiddels bericht gehad van school over wat school voor haar gaat betekenen m.i.v. 11 mei.

We gaan hier natuurlijk over in gesprek met juf, maar we zijn voor nu n.a.v. de schriftelijke info toch wel teleurgesteld en we gaan proberen school op andere gedachten te brengen. Ik denk dat we daar hele goede argumenten voor hebben. Maar ja, ze verwijzen op voorhand al naar protocollen van de een of andere onderwijsclub en de school maakt deel uit van een groot netwerk van basisscholen met een gezamenlijk bestuur. Ik hoop dat ze desondanks willen bewegen.

Onze school gaat het zo doen:

de juf maakt een individuele werkplanning voor onze dochter. Onze dochter gaat aan het werk zoals zij en haar klasgenoten tijdens de schoolsluiting hebben gewerkt. Behalve dan dat Microsoft Teams, de digitale omgeving waarmee persoonlijk contact mogelijk was met juf en klasgenoten, niet langer wordt gebruikt.

Tijdens de schoolsluiting werkten de kinderen thuis allemaal dezelfde weekplanning af. Er werden pakketten met de leer- en werkboeken en wat stencils uitgedeeld. En daarnaast werd er gewerkt op enkele onderwijssites. De ouders zorgden voor uitleg van de leerstof en correctie van het gemaakte schoolwerk. De juf was een half uur per dag online via Teams voor eventuele vragen. Enkele dagen in de week was er een rechtstreeks digitaal dictee via Teams wat een kwartier duurde. Dit alles gebeurde via beeldbellen.

Er werd, vergeleken met andere scholen wat ik in dit topic en elders lees, dus niet heel veel geboden. Maar we waren er tevreden mee en dankbaar voor gedurende die korte periode en alle leerlingen zaten in hetzelfde schuitje.

Onze dochter gaat dus op dezelfde voet door, behalve dan dat het digitale stukje verdwijnt. En juist dat laatste zien we als een grote gemiste kans. De andere kinderen komen (gelukkig!) uit hun corona-isolement. Mijn dochter zakt er als het ware verder in weg. Geen klassikaal contact met de juf en de andere kinderen meer. Terwijl er juist door de al aanwezige en gebruikte techniek zoveel mogelijk is.

Wellicht kan ze via een laptop meekijken en -luisteren als de juf uitleg geeft over nieuwe stof, als er een kringgesprek is, als er gezongen wordt of weet ik veel wat, kan ze zoveel mogelijk hetzelfde programma als de andere kinderen volgen zodat ze bij blijft. Kan ze 's morgens en 's middags de anderen begroeten of dag zeggen. Kan ze hetzelfde gaan knutselen als de anderen knutselen, we wonen heel dichtbij en kunnen een tasje met materialen bij het hek ophalen, kost 3 minuten tijd. En laten zien aan de klas aan het eind van de dag.

Niet de hele schooldag hoeft ze erbij te zijn, maar wel bepaalde onderdelen. Is het gek dat wij als ouders daarop aandringen? We gaan er niet met onze neus bovenop zitten, ze krijgt haar eigen plekje met privacy.

Het gaat ons om het niveau van onderwijs, uitleg door de juf en de mogelijkheid om vragen te stellen. Plus wij vinden dat de juf de correctie van het schoolwerk weer van ons moet overnemen. Ze moet net zo betrokken zijn bij het onderwijs aan onze dochter als bij dat van de andere kinderen.

En het gaat zeker ook om het sociale-emotionele stukje. Onze dochter moet ook weer een beetje betrokkenheid zijn, deel uitmaken van de groep, structuur krijgen, uit het isolement worden gehaald.

We vragen ons daarbij af waar ze minimaal recht op heeft en hoe ver de inspanningsverplichting van school gaat.

We gaan zien of we er iets aan kunnen veranderen. Positief blijven :)

Edit: bericht uitgebreid (noga :D ).
Laatst bijgewerkt door Boras op 30-04-20 16:27, in het totaal 8 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:52

Is er geen mogelijkheid dat ze tijdens een aantal lessen gewoon mee kan kijken in de klas via teams o.i.d. dat zou toch niet zo'n probleem moeten zijn.

Paardenfan25

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 15:54

Gaan de kinderen dan elke dag naar school? Hier om en om een dag. Rest is wel digitaal thuis.

En inderdaad even vragen of je af en toe aan kan sluiten digitaal. Lijkt mij niet onredelijk, gezien medische reden.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:12

zonnebloem18 schreef:
Is er geen mogelijkheid dat ze tijdens een aantal lessen gewoon mee kan kijken in de klas via teams o.i.d. dat zou toch niet zo'n probleem moeten zijn.

Ja precies, dat denken wij ook.

Met een beetje goede wil, een beetje creatief denken en met behulp van de al aanwezige techniek en een minimum aan moeite kan ze een beetje slimmer, maar vooral heel blij gemaakt worden. Ze zal ervan opleven. Het geeft haar iets om naar uit te kijken. Perspectief.

Het zal niet meevallen om straks andere kinderen op weg naar school langs te zien komen. Of op weg naar huis samen met vriendjes met wie ze gaan spelen. Terwijl zij thuis moet blijven bij pa en ma.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 16:35

Dat is wel super sneu inderdaad in haar geval :(:)

Je zou toch hopen dat de school / juf dan graag wat wil doen om haar er wat meer bij te betrekken.

Ik denk dat je de meeste kans maakt door het de juf zo makkelijk mogelijk te maken en haar extra werk uit handen te nemen. Zou het bvb. niet mogelijk zijn om een vriendje / vriendinnetje een laptopje of iets mee te geven en dat diegene die dan aanzet op haar tafeltje, gericht op de juf ofzo, zodat ze mee kan kijken en luisteren?

En dat werkjes zelf nakijken niet moeilijk over doen als juf wat extra's wil doen om haar erbij te betrekken :)

miramii

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:02

pmarena schreef:
Ik denk dat je de meeste kans maakt door het de juf zo makkelijk mogelijk te maken en haar extra werk uit handen te nemen. Zou het bvb. niet mogelijk zijn om een vriendje / vriendinnetje een laptopje of iets mee te geven en dat diegene die dan aanzet op haar tafeltje, gericht op de juf ofzo, zodat ze mee kan kijken en luisteren?

Dit lijkt mij een hele goede optie. Als de juf nog apart aan de gang moet, zal ze dat zien als extra/dubbel werk, dus wellicht minder geneigd zijn om mee te denken. Dit is natuurlijk voor beide een hele fijne en makkelijke optie. De meeste kinderen zijn heel handig met laptop/tablet tegenwoordig!

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:25

1 van jullie is dus een risicodoelgroep begrijp ik boras?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:48

Kimbers schreef:
1 van jullie is dus een risicodoelgroep begrijp ik boras?

Ja, 1 van ons en meer dan 1 risicogroep.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-20 17:53

miramii schreef:
pmarena schreef:

Dit lijkt mij een hele goede optie. Als de juf nog apart aan de gang moet, zal ze dat zien als extra/dubbel werk, dus wellicht minder geneigd zijn om mee te denken. Dit is natuurlijk voor beide een hele fijne en makkelijke optie. De meeste kinderen zijn heel handig met laptop/tablet tegenwoordig!

We hebben maar 1 laptop en die heeft onze dochter dan natuurlijk zelf nodig.

De juf heeft zelf een laptop. En er zijn laptops op school bedoelt voor onderwijs.
En even een laptop opstarten mag voor de juf geen moeite zijn hoor. Dat stelt niets voor. Alles staat al klaar voor gebruik. Maar ze kan dat taakje natuurlijk altijd uitbesteden aan een kind :)