Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 11:49

We exporteerden bijvoorbeeld ook geen goederen voordat het 1 Europa was. Toen was er geen handel, helemaal niet. Daar zijn we ook niet groot mee geworden natuurlijk. Daar staat Nederland pas bekend om toen het Netto betaler werd van Europa. We zijn pas een sterk land geworden sinds de euro, in de gulden tijd waren we een landje van niets. Onze gulden was ook flut.
En laten we het verre verleden van over de wereld reizen en daarmee al handelen af doen als fabel.

/sarcasme uit.

Maar ik stap uit het topic.
Ik ben nu eenmaal geen Europa fan, ga ik nooit worden en nu met deze nieuwe crisis begrijp ik waarom ik dat nog steeds niet ben.
Nederland deed het voor de Euro beter. En kijk ik om me heen, de mensen in mijn vrienden en familiekring ook.
En dan hoef ik alleen maar naar de voedselbanken te kijken, de ouderenzorg. Laat die 200 per persoon maar lekker hier. Die 2000 die het zogenaamd oplevert hadden we eerder ook gewoon.

:evaw:

BigOne

Re: Hoe beinvloedt het corona virus de economie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:14

Volgens mij is Nederland al jaren een van de grootste netto betalers aan de eu . Natuurlijk krijgen we er wat voor terug maar puur financieel gezien is de bijdrage nog altijd hoger dan de inkomsten, alleen in 2005 of 2009 ging dat niet op aangezien we toen geld terugkregen. Het geld dat terugkomt is vooral voor landbouw en innovatie .

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:21

Karl66 schreef:
De EU kost ons als Nederland ca. 200 euro per Nederlander per jaar. De EU levert ons ca. 2000 euro per Nederlander per jaar op. Klagen dat je die 200 euro niet uit wilt geven, omdat het veel beter aan Nederlanders besteed kan worden is het schoolvoorbeeld van penny wise, pond foolish.

Je praat tegen een betonnen muur.
Mensen realiseren zich niet wat een voordelen de EU ons heeft opgeleverd. Met name voor bedrijfsleven, dus indirect ook voor de burgers.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:24

Eu levert zeker veel voordelen op maar daarmee kun je niet ontkennen dat we al jaren een van de grootste nettobetalers zijn en dat niet nog hoger hoeft te worden doordat andere landen hun zaakjes niet voor elkaar hebben. Geld voor medische hulpkosten in deze tijd , prima maar niet om de economie te betalen in deze landen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:30

bigone schreef:
Eu levert zeker veel voordelen op maar daarmee kun je niet ontkennen dat we al jaren een van de grootste nettobetalers zijn en dat niet nog hoger hoeft te worden doordat andere landen hun zaakjes niet voor elkaar hebben. Geld voor medische hulpkosten in deze tijd , prima maar niet om de economie te betalen in deze landen.

Wat maakt het uit of we netto meer betalen dan een ander?
Zolang wij er voordelen aan hebben?

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:32

bigone schreef:

Ik denk dat alleen naar geld kijken niet kloppend is. Wij geven meer geld uit aan de EU, maar we krijgen wel een open grenzen en een groot afzetgebied er voor terug. En dat is wat nederland nodig heeft, omdat we zelf klein zijn en weinig inwoners hebben.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:33

bigone schreef:

Een van de grootste nettobetalers misschien, maar de EU levert ons ook heel erg veel (in)direct voordeel op :).

De enige fout was dat we toentertijd de gulden te goedkoop van de hand hebben gedaan, verder is Nederland een heel sterk land en halen we veel voordeel uit de EU.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:54

_San87_ schreef:
bigone schreef:

Een van de grootste nettobetalers misschien, maar de EU levert ons ook heel erg veel (in)direct voordeel op :).

De enige fout was dat we toentertijd de gulden te goedkoop van de hand hebben gedaan, verder is Nederland een heel sterk land en halen we veel voordeel uit de EU.

Met name omdat we een doorvoerland zijn....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:58

Mijn opmerking was gericht tegen de bewering dat we 200 betalen en 2000 terugkrijgen, klopt misschien maar die 2000 zijn niet voor iedereen. Ja, de economie draait goed maar onder aan de streep zijn er ook in ons land zeer veel mensen die elk dubbeltje tien keer om moeten draaien. Dus ja, er zijn veel voordelen maar niet voor iedereen. Doordat we (gelukkig maar blijkt nu) de broekriem heel strak moesten aanhalen om aan de begrotingsregels van de eu te voldoen en daarbij meestal het braafste jongetje van de klas zijn geweest zijn er financieel heel veel mensen bijgekomen die het water aan de lippen staat. Daarmee zeg ik niet dat de eu verkeerd is, zeker niet maar soms heb ik wel het idee gehad dat de schatkist voller is geraakt over de ruggen van de meest kwetsbare mensen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 12:59

Er is altijd ongelijkheid en de één zal altijd meer of minder profiteren van bepaalde regelingen.
Of je nu wel of geen lid bent van de EU.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:01

Dan nog is Nederland voorloper wat betreft uitkeringen enz..
Toeslagen en noem maar op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:12

Electra63 schreef:
Karl66 schreef:
De EU kost ons als Nederland ca. 200 euro per Nederlander per jaar. De EU levert ons ca. 2000 euro per Nederlander per jaar op. Klagen dat je die 200 euro niet uit wilt geven, omdat het veel beter aan Nederlanders besteed kan worden is het schoolvoorbeeld van penny wise, pond foolish.

Je praat tegen een betonnen muur.
Mensen realiseren zich niet wat een voordelen de EU ons heeft opgeleverd. Met name voor bedrijfsleven, dus indirect ook voor de burgers.

Ik ben pro europa, dus dat besef ik me terdege. Alleen vindik dat landen zelf hun economie op orde moeten krijgen en dat lukt sommige landen maar niet, zoals Italie en Spanje. Italie had voor het corona virus al giga staatschulden, is daar vaak op gewezen en heeft daar te weinig aan gedaan. Ik ben voor hulp aan die landen om uit de corona kosten te komen, niet om hun economie te redden. Daar moeten ze ook maar eens leren zelf hun broek op te houden en dat doen ze al jaren niet.

http://www.trouw.nl/nieuws/brussel-vreest-spilzucht-van-de-italianen-hervormen-eurozone-wordt-lastig~bdc31047/
Italie geeft europa al jaren de dikke middelvinger en heeft schijt aan de regels, zeker voor hervormingen en bezuinigingen.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 10-04-20 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:16

Karl66 schreef:
Wel eens van de watersnoodramp van '53 gehoord? En van de hulp die we toen kregen? Wel eens van de gratis gegeven marshall hulp gehoord en de economische en politieke macht die de VS daardoor kreeg? Wel eens gekeken hoe het calamiteitenfonds van de EU, dat nu gebruikt wordt gevuld is? En hoeveel van dat geld uit Italië afkomstig is en hoeveel uit Nederland?

Het grote probleem met egoïsme is dat je geen hulp hoeft te verwachten als je het zelf niet wilt geven. En ik ben blij dat ik niet zo'n kille ikke ikke ikke opvoeding heb gehad.

Ik ben het vaak met je posten eens, vind ze vaak goed doordacht en beargumenteerd. Maar jouw waarheid is niet de waarheid voor iedereen en dat maakt ze zeker niet automatisch egoisten.
Dat zijn aannames van jouw kant, jammer dat je dat doet.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:23

Ik vond een opmerking van Lubach wel mooi... Als je huis in de brand staat, helpen we je graag blussen. Maar dat betekent niet dat we je hypotheek overnemen. Zoiets iig.

En dat vind ik eigenlijk wel een mooie samenvatting. Hulp moeten de landen krijgen, zodat ze voor hun inwoners kunnen zorgen en de zorgkosten kunnen opvangen, maar de schulden die ze voor de coronacrisis hadden, moeten ze zelf oplossen.

Maar volgens mij zijn de meeste users het daar ook wel over eens, als ik zo de reacties eens terug lees.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:26

Misschien mis ik een hele discussie, maar Italie krijgt toch geld?

Overigens vraag ik me af, als iemand eerst een hoop geld heeft, en een arme sloeber helpt, vervolgens gaat die arme sloeber zn best doen en verdient wat, en daarna meer, en die arme sloeber ziet dat die rijke gast aan de drank gaat, gaat gokken, geld verliest en hij spreekt m daar regelmatig op aan "hey, doe nou niet" en die rijke die failliet aan het gaan is zegt "ja zeg ik veeg mn schoen met jou af! bemoei je niet met mij!!" en daarna raakt ie straat arm en dan zegt "ja nu ben ik arm, ik ben ziek, en nu wil ik geld van jou"..

Kan die nu nieuwe rijke sloeber zeggen "ja dat is prima, je krijgt geld om jezelf te genezen, en daar houdt het mee op. Laat daarna eerst de drank staan, en stop met gokken, en dan kijken we verder"..
Dat is toch een beetje wat aan de hand is nu?

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:28

Italië krijgt inderdaad geld, de andere zuidelijke landen ook, want er is een akkoord gesloten.

xmarritw

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:46

bigone schreef:
Mijn opmerking was gericht tegen de bewering dat we 200 betalen en 2000 terugkrijgen, klopt misschien maar die 2000 zijn niet voor iedereen. Ja, de economie draait goed maar onder aan de streep zijn er ook in ons land zeer veel mensen die elk dubbeltje tien keer om moeten draaien. Dus ja, er zijn veel voordelen maar niet voor iedereen. Doordat we (gelukkig maar blijkt nu) de broekriem heel strak moesten aanhalen om aan de begrotingsregels van de eu te voldoen en daarbij meestal het braafste jongetje van de klas zijn geweest zijn er financieel heel veel mensen bijgekomen die het water aan de lippen staat. Daarmee zeg ik niet dat de eu verkeerd is, zeker niet maar soms heb ik wel het idee gehad dat de schatkist voller is geraakt over de ruggen van de meest kwetsbare mensen.

Ik denk dat de EU juist voor die mensen die elk dubbeltje om moeten draaien enorm goed is. Ik denk dat de EU de reden is dat onze economie zo enorm goed draait en door de goede economie kunnen we uitkeringen veroorloven voor de mensen die niet kunnen werken.
Die laatste opmerking heb je gelijk in, de schatkist raakt voller over de rug van kwetsbare mensen. Maar dat staat compleet los van de EU. De arme mensen moeten keihard werken zodat de rijken op hun luie kont kunnen zitten, dit is echter altijd al zo geweest al ver voor de tijd van de EU.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 13:52

Electra63 schreef:
Wat maakt het uit of we netto meer betalen dan een ander?
Zolang wij er voordelen aan hebben?

Nee, zie het ultimatum spel.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:02

bigone schreef:

Stel we zeggen dat we er klaar mee zijn en dat ze het in het zuiden mogen uitzoeken en dat we die 200 euro per Nederlander zelf houden. Dan kost ons dat uiteindelijk 1800 euro per Nederlander en ik heb niet het gevoel dat de mensen die het zich het beste kunnen veroorloven dat gaan betalen.

Ik zou ook graag een andere verdeling van de lasten zien. Zelf zie ik ook meer in het Rijnlands model dan in het neoliberalisme. Alleen zijn de ikke ikke ikke mensen over het algemeen nou net meer gecharmeerd van het laatste...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:06

Ik denk dat de optie van terug naar de vroegere situatie een utopie is, de EEG bedoel ik. Wel vind ik absoluut dat de rem er op moet bij het opnemen van nog meer “zwakkere broeders” in de eu . En vooral dat de landen die wel mogen aansluiten een democratische open samenleving zijn. Dus geen Turkije en helaas zit Hongarije er al in.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:07

Mooi akkoord ligt er.
Hulp zolang de corona er is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:10

Net zo als de baas van een afdeling, of de CEO van een bedrijf, heeft de EU belang bij groei. Nieuwe landen toevoegen komt neer op meer macht, meer baantjes om uit te delen en een hoger loon. Of het in het belang van de huidige EU burgers is, is een ander verhaal.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-20 14:17

Meer EU geeft ook meer stabiliteit. Maar het begint ondertussen behoorlijk oftopic te raken. Laten we het maar weer over de economische gevolgen van het Coronavirus hebben. Mocht iemand de behoefte hebben om het uitgebreid over de EU te hebben, dan kan daar misschien beter een nieuw topic over worden geopend.

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 09:41

Ik zie wel reacties als, minder patienten , opa en oma thuis.

Maar wat denken jullie wat het kost, al het verplegende en verzorgende en begeleidende personeel, daar worden er straks veel van arbeidsongeschikt, voor kortere of langere tijd.
En reken maar dat er schadeclaims gaan komen, ook van familie, zeker als er veel doden onder het zorgpersoneel gaan vallen.

En dan het gebrek aan opgeleid zorgpersoneel.
Dat betekent niet alleen maar opa en oma thuis en minder patienten maar ook, langere wachttijden, minder ziekenhuizen etc.

Gelukkig is daarna vast wel het huizenprobleem opgelost....das dan weer een voordeel ...
Alleen hebben dan weer een hoop werkloze bouwvakkers extra... :(

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-20 18:31

Rakkie123 schreef:
Ik zie wel reacties als, minder patienten , opa en oma thuis.

Maar wat denken jullie wat het kost, al het verplegende en verzorgende en begeleidende personeel, daar worden er straks veel van arbeidsongeschikt, voor kortere of langere tijd.
En reken maar dat er schadeclaims gaan komen, ook van familie, zeker als er veel doden onder het zorgpersoneel gaan vallen.

En dan het gebrek aan opgeleid zorgpersoneel.
Dat betekent niet alleen maar opa en oma thuis en minder patienten maar ook, langere wachttijden, minder ziekenhuizen etc.

Gelukkig is daarna vast wel het huizenprobleem opgelost....das dan weer een voordeel ...
Alleen hebben dan weer een hoop werkloze bouwvakkers extra... :(

Niemand heeft hier om gevraagd hoor, niemand. Schadeclaims, waarom dan. Altijd dat gevingerwijs, alsof iemand hier ook maar lol aan beleefd en alsof men de maatregelen maar met gemak uitdeeld. Het is voor iedereen kl*ten.