Stel je vragen over het OV!!!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

JorineV

Re: Stel je vragen over het OV!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 06:45

Dat was vroeger wel, dacht ik. Toen was Uitgeest eindpunt van een aantal trajecten en hét overstappunt in de regio. Die overstapfunctie is nu verplaatst naar Castricum.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-20 21:13

JorineV schreef:
Dat was vroeger wel, dacht ik. Toen was Uitgeest eindpunt van een aantal trajecten en hét overstappunt in de regio. Die overstapfunctie is nu verplaatst naar Castricum.

Idd, voorheen stopte er wel een intercity op Uitgeest. Toen moesten treinen regelmatig opelkaar wachten en leverde dat vaak vertraging op. De trein komt bij Uitgeest uit twee uit richtingen. Echt een knooppunt. Bij Castricum rijden de treinen over hetzelfde stuk.Ook had je voorheen stop en sneltreinen. De sneltrein bestaat niet meer. De trein stopt nu op Castricum en Zaandam, dat zijn nu de overstapstations. Ook had je voorheen een sneltrein Haarlem-Alkmaar maar omdat er te weinig mensen meegingen is dat nu alleen een sprinter en slechts een paar keer per dag in de spits een intercity.

poetser

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:29

Sorry als mijn vraag al gesteld is geweest Y;(

Ik zou volgende week zaterdag heen en terug moeten met een Arriva bus. Doordat ik uit België kom, heb ik natuurlijk geen ov kaart. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik ben namelijk al 16 jaar weg uit Nederland en heb geen idee hoe het ov normaal werkt tegenwoordig, laat staan nu met de Corona.

Justme_Lisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 16:59

Niet specifiek het OV, maar meer de stations centraal. Is het daar nu echt verplicht om binnen de treinstations een mondkapje te dragen of wordt het sterk aangeraden door de NS? Want ik krijg steeds mixed signals hierover. En klopt het als je een NS flex abonnement afsluit, je deze, ongeacht het soort abonnement binnen flex, maandelijks kan opzeggen? Ik kan hier niet 100% antwoord op vinden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 17:16

In de trein is het verplicht.

Op het station en in de winkeltjes wordt het ten zeerste aangeraden.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:36

poetser schreef:

Ik zou volgende week zaterdag heen en terug moeten met een Arriva bus. Doordat ik uit België kom, heb ik natuurlijk geen ov kaart. Hoe kan ik dit het beste doen? Ik ben namelijk al 16 jaar weg uit Nederland en heb geen idee hoe het ov normaal werkt tegenwoordig, laat staan nu met de Corona.

Staat er niets op de website van Arriva? Bij Connexxion kan er bijvoorbeeld blijkbaar iets via een app, maar ik heb niet alle details gevolgd.

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:42

Justme_Lisaa schreef:
Niet specifiek het OV, maar meer de stations centraal. Is het daar nu echt verplicht om binnen de treinstations een mondkapje te dragen of wordt het sterk aangeraden door de NS? Want ik krijg steeds mixed signals hierover. En klopt het als je een NS flex abonnement afsluit, je deze, ongeacht het soort abonnement binnen flex, maandelijks kan opzeggen? Ik kan hier niet 100% antwoord op vinden :)

Ik weet niet zeker of dit bij elke busmaatschappij is, maar je kan tegenwoordig ook door middel van een Qr code die in de bus hangt je kaartje kopen en betalen. Als je dan bijvoorbeeld overstapt kan je het kaartje via de telefoon aan de buschauffeur laten zien.

Manou

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 20:43

Dat zal misschien zijn wat ik hoorde.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 21:10

poetser schreef:

https://www.arriva.nl/consumenten/abonn ... artjes.htm

Samy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-20 22:47

QR code gaat helaas niet (altijd) met buitenlandse rekeningen.

Steeph

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 06:09

Samy schreef:
QR code gaat helaas niet (altijd) met buitenlandse rekeningen.

Waarom niet? Ik heb net even gecheckt maar een eticket kun je zelfs betalen met Bancontact.

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-20 08:50

Omdat niet alle qr codes naar een eticket gaan. Onze (streek Utrecht) kaartjes linken door naar een ideal of creditcard pagina. Dat kan niet betaald worden met een buitenlandse rekening als het geen creditcard is.

Edit; als antwoord op de vraag. Je kan waarschijnlijk online een ticket kopen. Per vervoerder verschilt het iets of die in de bus of van te voren gekocht moeten worden maar dat zal vast op de dite van Ariva staan. Check wel even of je zeker weet dat Ariva daadwerkelijk die lijn rijd of dat deze in onderaanneming is.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:45

Weet iemand stations waarvan uit je het bos oid in loopt zonder de bus te moeten pakken?
Een tijdje gelden was ik naar T' Harde geweest, snelweg onderdoor lopen en je kon lekker wandelen.

Over een tijdje wil ik namelijk weer meer gaan wandelen buiten mijn huidige woonplaats om dus vandaar mijn vraag^^

Het is een OV vraag maar weet niet of hij gepast is in dit toppic, maar aangezien er veel kenners van station en dergelijke hier op zitten waag ik het er toch op!

kosseh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:50

Cilli96 schreef:
Weet iemand stations waarvan uit je het bos oid in loopt zonder de bus te moeten pakken?
Een tijdje gelden was ik naar T' Harde geweest, snelweg onderdoor lopen en je kon lekker wandelen.

Over een tijdje wil ik namelijk weer meer gaan wandelen buiten mijn huidige woonplaats om dus vandaar mijn vraag^^

Het is een OV vraag maar weet niet of hij gepast is in dit toppic, maar aangezien er veel kenners van station en dergelijke hier op zitten waag ik het er toch op!

Vanaf station Overveen of Zandvoort aan Zee is het een klein stukje lopen naar de Zuid-Kennemerduinen, Amsterdamse waterleidingduinen of naar het strand.
Geen bos maar wel natuur.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:53

Stations langs de veluwezoom: Dieren en Rheden bvb, is niet ver lopen naar de veluwezoom.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 13:57

Cilli96 schreef:

Wezep, Dalfsen, Ommen en nunspeet geloof ik ook.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 14:00

Je kunt bij de NS de wandelroutes bekijken - dan heb je mooie wandelingen en krijg je een indruk van de startplaatsen. Hier in de buurt in elk geval Hollandse Rading, Den Dolder en Baarn. En bij 't Harde heb je ook Nunspeet en Wezep zo te zijn (zelfde omgeving als 't Harde.)
Maar https://www.ns.nl/dagje-uit/wandelen#/ en dan Google Maps ernaast geeft een hele goede indruk.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 15:12

Station Wolfheze is ook nog een goede optie.

Cilli96

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 16:10

Wow, wat veel reacties! Dank voor alle ideeën! Genoeg mogelijkheden om te wandelen zie ik al^^
De site van NS had ik ook ontdekt, alleen viel het mij daar op dat sommige dan nog wel een flink stuk wandelen zijn, icm google maps moet er wel wat moois van te maken zijn.
Nogmaals dank allen!

topsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:08

Shadow0 schreef:
Je kunt bij de NS de wandelroutes bekijken - dan heb je mooie wandelingen en krijg je een indruk van de startplaatsen. Hier in de buurt in elk geval Hollandse Rading, Den Dolder en Baarn. En bij 't Harde heb je ook Nunspeet en Wezep zo te zijn (zelfde omgeving als 't Harde.)
Maar https://www.ns.nl/dagje-uit/wandelen#/ en dan Google Maps ernaast geeft een hele goede indruk.

Deze!! Ik heb de route van Baarn naar HR al een paar keer gelopen en het is daar zó mooi en rustig en stil en je komt behalve de grote weg in het begin helemaal niets tegen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 17:48

Station Maarn of Veenendaal West zou ook nog kunnen. Ben je ook zo in het bos.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-20 19:30

Ik weet niet hoelang je wilt reizen, maar anders kan ik station Castricum aanraden.

Station Bloemendaal kan je beter overslaan. Sommige mensen denken dat dit vlakbij zee is, maar dat is niet zo.

Verder idd even googelen op NSwandeltocht, dan zie je veel mooie wandelingen van station tot station.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 11:55

Afbeelding
Niet echt een vraag denk ik maar meer een bedenking... In mijn ov app zie ik de volgende bijgevoegde mededeling. Leg me even uit... als we weer in een gedeeltelijke lockdown zitten hoe dit een slim idee gevonden wordt? Ik snap m niet hoor...

Muiz
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:00

Dat is juist om de drukte bij de achterdeur van de bussen weg te halen. Mensen staan nu continu te dringen daar en als er weer voor ingestapt kan worden scheelt dat heel veel.
Daarbij mag dit alleen als de chauffeurs een kuchscherm hebben dus kom je niet echt bij hen in de buurt.

Waarom denk je dat het geen goed plan is?

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-20 12:02

Ik zag het hier ook bij de omroepborden staan, maar hier mocht het vanaf afgelopen maandag al.
Nu kunnen de mensen denk ik ook rustig achter uitstappen, in plaats van helemaal moeten dringen.