wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 07:53

suffie schreef:
Plus dat er tussendoor nog even een nieuwe regel in het leven is geroepen die 15 december 2016 heet. Veel exportstallen mogen helemaal geen vee ontvangen, omdat zij buiten de nieuwe GVE regeling vallen. Ook heeft het ministerie een exportverbod afgegeven voor vee langer dan 5,5 maanden, die voor de stoppersregeling van toepassing is.

Whut????!!!!! Dat had ik nog helemaal niet gehoord (en ook niet aan gedacht eerlijk gezegd).
Daar gaan de KI organisaties dus ook blij mee zijn, goede stierkalveren die anders aan buitenlandse KI organisaties verkocht worden moeten ook eerst in quarantaine en dan meestal ook nog via een exportstal.

Kinke

Re: wat is het doel van de anti-boeren-beweging?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 07:57

Overigens, over dat uitbreiden van bedrijven en meer produceren, denken jullie dat de boeren dat zelf allemaal bedacht hebben? Goh, laten we eens een grotere stal neerzetten…gewoon omdat het kan? Daar zitten een hele rits aan adviseurs achter. De verwachting is dus blijkbaar geweest dat er genoeg afzet was.
Vind het trouwens ook vreemd, Nederland is gewoon een handelsland, en daardoor zitten we niet aan de bedelstaf. Gek genoeg moet de veehouderij dan weer terug naar minstens 2 generaties geleden, dat is gewoon onmogelijk.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:06

WillBokkers

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:19

Marije,
Jij plaatste ook niet dat bericht over stoppen. Dat deed degene erboven.
En ik kan met vrijwel alles wat jij zegt instemmen en ik ken zelf ook mensen die hopen dat ze ingeloot worden en mogen stoppen.
Maar de naïviteit van sommige slaat mij gewoon tegen het hoofd.
Ik weet dat er vaak wordt gezegd/gepredikt om uit te breiden, maar ik vind het beter als je minder melkt tegen een eerlijke prijs en iedereen het goed heeft, dan dat je elkaar om zeep helpt door de concurrentie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 08:22

Om maar even te zeggen, wij melken 100 koeien en wouden graag iets groter, 130. Rabo wou dat plan niet financieren, alleen als we naar de 200 gingen. En dat willen wij niet!!

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:24

Kuggur schreef:
Ik vermoed dat je mijn punt mist PlantsTho. Ik reageerde op een uitspraak van jou over het door laten leven van koeien die geen melk meer kunnen geven.

Ik denk dat jij mijn punt mist. Ik denk dat we die dieren sowieso niet zouden moeten gebruiken.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:30

Askja schreef:
Wat ik een beetje lastig vind aan de discussie zoals die nu gevoerd wordt, is dat de kritiek op boeren en hun omgang met vee en milieu soms niet zozeer gemotiveerd lijkt te zijn door de behoefte aan een meer diervriendelijk en minder milieubelastend boerenbedrijf, maar door het redelijk vergaande idee dat per definitie verkeerd is om dieren op te eten. Vanuit dat standpunt kunnen boeren het natuurlijk nooit goed doen.
Persoonlijk heb ik geen probleem met het opeten van dieren, mits ze een redelijk leven hebben gehad. Ik eet om die reden bijvoorbeeld alleen af en toe biologisch varkensvlees of natuurvlees waarvan ik de afkomst ken. Daarmee staat natuurlijk niet 100% vast dat mijn stukje vlees helemaal diervriendelijk en milieubewust tot stand is gekomen, maar ik kan het zo voor mezelf verantwoorden.
Vraag me altijd wel af bij dat hele verhaal van dieren niet willen opeten en ook uit principe geen paard willen rijden wat diegenen zich erbij voorstellen wat er gebeurt met al die dieren als iedereen hun visie zou delen en daarnaar zou handelen. Zo bezien vind ik het ergens een wat elitair en gratuit standpunt.

Je eerste alinea klopt in mijn geval. Al ben ik het er niet mee eens dat dat een vergaand idee is (alleen omdat het toevallig zo ingesleten is in deze samenleving dat het normaal is om dieren te eten).

Wat betreft je tweede alinea: Waarom een elitair en gratuit standpunt?
Ik denk dat je best met paarden kan leven zonder dat je er op rijdt.
Ik denk dat, stel, wanneer iedereen mijn visie volgt, de veestapel steeds kleiner wordt en idealiter uiteindelijk zo goed als verdwijnt. Als een soort natuurlijk verloop. Zie niet in wat daar elitair aan is eigenlijk.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:33

Maar je vriendin mag dus ook niet meer paardrijden?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:33

@plantsTho
Dat wist ik. Een dergelijk standpunt betekent overigens dat alle gedomesticeerde dieren zouden moeten verdwijnen. Tenminste als je consequent bent.
Maar nogmaals, dat was niet het punt waar ik op reageerde. Dat was nl het onrealistische idee van je dat boeren uitgerangeerde melkkoeien zouden moeten pensioneren.

tijger22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 10:40

Paulina schreef:
sinds dit topic zie ik boeren als zeer koppig. Sinds dit topic denk ik dat veel boeren hun kop in het zand steken. Sinds dit topic heb ik weinig respect over voor de boeren. Sinds dit topic heb ik alleen nog maar een slechter beeld gekregen van de boeren.

Vast niet de bedoeling maar "jullie boeren" komen hier nou niet echt goed uit de verf.

Sinds dit topic? Dus alleen na het lezen van dit topic zonder een bezoekje te brengen aan een bedrijf en daar in gesprek te gaan met een boer? Knap! :') :')

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:13

Kuggur schreef:
@plantsTho
Dat wist ik. Een dergelijk standpunt betekent overigens dat alle gedomesticeerde dieren zouden moeten verdwijnen. Tenminste als je consequent bent.
Maar nogmaals, dat was niet het punt waar ik op reageerde. Dat was nl het onrealistische idee van je dat boeren uitgerangeerde melkkoeien zouden moeten pensioneren.

Klopt, daar zou ik ook zeker voor zijn.

Ik heb nergens gezegd dat we uitgerangeerde melkkoeien moeten pensioneren? Alleen dat ik het niet kan matchen met dierenliefde dat je een koe die geen melk meer geeft naar de slacht brengt. Als ik het idee zou hebben dat we melkkoeien zouden moeten pensioneren, zou dat betekenen dat ik ok ben met melkkoeien. En dat ben ik niet :)

tijger22 schreef:
Sinds dit topic? Dus alleen na het lezen van dit topic zonder een bezoekje te brengen aan een bedrijf en daar in gesprek te gaan met een boer? Knap! :') :')

Altijd de aanname dat iemand die tegen veeteelt is ook per definitie nooit op een boerderij is geweest. Waar komt dat toch vandaan?
Daarnaast, volgens mij hoef je helemaal niet op een boerderij zijn geweest om te besluiten of je ok bent met veeteelt. Ik ben ook tegen moord, moet ik dan eerst een moord hebben meegemaakt om daarover te kunnen oordelen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:17

Plantstho, ben je dan ook tegen paarden naar de slacht brengen? En dan bedoel ik paarden die bijvoorbeeld pijn lijden en niet meer bereden kunnen worden. Of iemand die z'n paard financieel niet meer kan onderhouden.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:18

Maar je punt is duidelijk. En als je tegen het houden van dieren bent dan kan een boer het nooit goed doen dus dan is het een nutteloze discussie. Maar je zei eerder dat je niet op paarden wilde rijden maar paarden houden was wel okee en nu zeg je dat alle gedomesticeerde dieren wel mogen verdwijnen?

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:31

PlantsTho schreef:
Altijd de aanname dat iemand die tegen veeteelt is ook per definitie nooit op een boerderij is geweest. Waar komt dat toch vandaan?
Daarnaast, volgens mij hoef je helemaal niet op een boerderij zijn geweest om te besluiten of je ok bent met veeteelt. Ik ben ook tegen moord, moet ik dan eerst een moord hebben meegemaakt om daarover te kunnen oordelen?

Ooit misschien eraan gedacht dat moord en veeteelt maatschappelijk in twee zeer uiteenlopende daglichten staan? Níemand, met een gezond stel hersens, is voor moord. Veeteelt, daar zijn de meningen over verdeeld. Plus dat er een onrealistisch beeld en onwaarheden van/over de veeteelt de wereld in worden geslingerd door partijen als WD en PvdD.

Ik kan net zo goed roepen dat ik een kind die in een flatje in Amsterdam opgroeit zielig vind, terwijl ik helemaal niemand uit Amsterdam ken. Beetje extreme uitspraak op basis van niets.

Dus ja, mochten mensen anti-veeteelt zijn maar nog nooit een een koe van dichtbij gezien hebben raad ik het die mensen van harte aan om dat eens te doen. En nee idd, niet naar één bedrijf maar naar meerdere :Y)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:46

Jildau schreef:
Maar je punt is duidelijk. En als je tegen het houden van dieren bent dan kan een boer het nooit goed doen dus dan is het een nutteloze discussie. Maar je zei eerder dat je niet op paarden wilde rijden maar paarden houden was wel okee en nu zeg je dat alle gedomesticeerde dieren wel mogen verdwijnen?

Ja, in een ideale situatie verdwijnen alle gedomesticeerde dieren. De dieren die we nu nog hebben, daar moet goed voor gezorgd worden natuurlijk :).

amoj schreef:
Plantstho, ben je dan ook tegen paarden naar de slacht brengen? En dan bedoel ik paarden die bijvoorbeeld pijn lijden en niet meer bereden kunnen worden. Of iemand die z'n paard financieel niet meer kan onderhouden.

Is voor jou een paard dat niet meer bereden kon worden genoeg reden om hem/haar naar de slacht te brengen? :\

Als er sprake is van ondragelijk lijden, kan ik achter het doden van een dier zijn, net zoals ik voor euthanasie bij mensen ben (onder strenge voorwaarden dus). Geen financiële middelen lijkt mij geen goede reden om je paard te laten slachten. Je kan deze altijd nog bij iemand anders onderbrengen die er wel voor kan zorgen.

Citaat:
Ooit misschien eraan gedacht dat moord en veeteelt maatschappelijk in twee zeer uiteenlopende daglichten staan? Níemand, met een gezond stel hersens, is voor moord. Veeteelt, daar zijn de meningen over verdeeld. Plus dat er een onrealistisch beeld en onwaarheden van/over de veeteelt de wereld in worden geslingerd door partijen als WD en PvdD.

Moord was misschien een extreem voorbeeld ja. Maar dan nog denk ik dat je prima een mening kan vormen zonder dat je ergens geweest bent. Boeren zeiken op alles wat uit Den Haag komt, maar zitten ze ook in de politiek? Mogen ze dan wel oordelen?

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 11:48

Ik vind het zieliger om een paard met (gebreken de handel in te gooien dan om hem in te laten slapen of te slachten. En dan kun je wel zeggen dat je een goed huis moet zoeken maar zodra hij verkocht is heb je er zelf geen zeggenschap meer over.

En nee dan bedoel ik niet een simpel gebrek maar iets waar hij veel pijn aan kan hebben zonder de juiste zorg.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:01

Jildau schreef:
Ik vind het zieliger om een paard met (gebreken de handel in te gooien dan om hem in te laten slapen of te slachten. En dan kun je wel zeggen dat je een goed huis moet zoeken maar zodra hij verkocht is heb je er zelf geen zeggenschap meer over.

En nee dan bedoel ik niet een simpel gebrek maar iets waar hij veel pijn aan kan hebben zonder de juiste zorg.

Inderdaad. En nee, ik laat een paard niet slachten omdat ik er niet meer op kan rijden, ik heb niet voor niets al 11 jaar een pony lopen die niks kan...
Het was gewoon een vraag. Maar ik snap jou denkwijze, en zoals er al gezegd wordt, dan kun je eeuwig blijven discussiëren.

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:05

PlantsTho schreef:
Moord was misschien een extreem voorbeeld ja. Maar dan nog denk ik dat je prima een mening kan vormen zonder dat je ergens geweest bent. Boeren zeiken op alles wat uit Den Haag komt, maar zitten ze ook in de politiek? Mogen ze dan wel oordelen?

Een bedrijf runnen waar je 24/7 voor klaar moet staan combineren met een baan in de politiek lijkt me niet haalbaar. Daarbij, een boer wordt boer omdat hij/zij ondernemer is en een passie voor dieren heeft, niet omdat hij/zij politieke ambities heeft. Het enige wat een boer vraagt van Den Haag, is duidelijkheid, duidelijkheid en nog eens duidelijkheid over de koers die de komende 30/40/50 jaar gevaren gaat worden. Dat die duidelijkheid er niet komt, dáár zeiken ze inderdaad over en terecht. Hoe wil je een bedrijf runnen als je met ontelbaar veel regeltjes en wetten te maken hebt die om de haverklap veranderen?

Oh en er zijn wel degelijk organisaties die de belangen van veehouders proberen te behartigen in Den Haag maar ook op lokaal niveau, denk LTO ;)
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 15-03-17 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:05

PlantsTho schreef:
Jildau schreef:

Is voor jou een paard dat niet meer bereden kon worden genoeg reden om hem/haar naar de slacht te brengen? :\

Als er sprake is van ondragelijk lijden, kan ik achter het doden van een dier zijn, net zoals ik voor euthanasie bij mensen ben (onder strenge voorwaarden dus). Geen financiële middelen lijkt mij geen goede reden om je paard te laten slachten. Je kan deze altijd nog bij iemand anders onderbrengen die er wel voor kan zorgen.

Goh, daarmee laat je je wel kennen zeg... zeker voor een paard met gebreken is het niet makkelijk om iemand te vinden die daar goed voor zorgt.
De kans dat men er toch op wil rijden, of dat het dier doorverkocht wordt zonder het verhaal er bij te vertellen is levensgroot. Lees de verhalen maar. Er zijn er helaas echt heel veel van.
In dat soort gevallen is het echt diervriendelijker om het dier naar de slacht te brengen, zodat mogelijk verder lijden in de toekomst kan worden voorkomen -O-
Ik zou nooit iemand die zijn dier niet meer kan betalen aanraden om er dan maar een ander baasje voor te zoeken, echt nooit.
Natuurlijk zijn er zeker wel mensen die zo'n dier liefdevol opvangen (waaronder ikzelf) maar die zijn echt heel erg zeldzaam en je kunt de mensen echt niet op hun woord geloven als het op dat soort zaken aan komt.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:09

Wendy schreef:
Goh, daarmee laat je je wel kennen zeg... zeker voor een paard met gebreken is het niet makkelijk om iemand te vinden die daar goed voor zorgt.
De kans dat men er toch op wil rijden, of dat het dier doorverkocht wordt zonder het verhaal er bij te vertellen is levensgroot. Lees de verhalen maar. Er zijn er helaas echt heel veel van.
In dat soort gevallen is het echt diervriendelijker om het dier naar de slacht te brengen, zodat mogelijk verder lijden in de toekomst kan worden voorkomen -O-
Ik zou nooit iemand die zijn dier niet meer kan betalen aanraden om er dan maar een ander baasje voor te zoeken, echt nooit.
Natuurlijk zijn er zeker wel mensen die zo'n dier liefdevol opvangen (waaronder ikzelf) maar die zijn echt heel erg zeldzaam en je kunt de mensen echt niet op hun woord geloven als het op dat soort zaken aan komt.

Waarom zou ik mij daarmee laten kennen? Dat andere mensen zich anders gedragen is door mijn mening niet mijn verantwoordelijkheid toch?

Tiepfoudt schreef:
Een bedrijf runnen waar je 24/7 voor klaar moet staan combineren met een baan in de politiek lijkt me niet haalbaar. Daarbij, een boer wordt boer omdat hij/zij ondernemer is en een passie voor dieren heeft, niet omdat hij/zij politieke ambities heeft. Het enige wat een boer vraagt van Den Haag, is duidelijkheid, duidelijkheid en nog eens duidelijkheid over de koers die de komende 30/40/50 jaar gevaren gaat worden. Dat die duidelijkheid er niet komt, dáár zeiken ze inderdaad over en terecht. Hoe wil je een bedrijf runnen als je met ontelbaar veel regeltjes en wetten te maken hebt die om de haverklap veranderen?

Oh en er zijn wel degelijk organisaties die de belangen van veehouders proberen te behartigen in Den Haag maar ook op lokaal niveau, denk LTO ;)

Tja, die excuses kan je andersom ook gebruiken natuurlijk. Maar dat bevestigd in ieder geval mijn punt daarover. :)
Laatst bijgewerkt door PlantsTho op 15-03-17 12:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:11

PlantsTho schreef:
Waarom zou ik mij daarmee laten kennen? Dat andere mensen zich anders gedragen is door mijn mening niet mijn verantwoordelijkheid toch?

Whuuuuut? Dus je stuurt met een gerust hart je gebrekkige paard naar een ander, want dan is het niet meer van mij en dus niet meer mijn verantwoordelijkheid? -O-

De trieste waarheid is dat mensen nu eenmaal geen paard met gebreken willen (uitzonderingen daargelaten). Het probleem is dat je een dergelijk paard voor een appel en een ei zou moeten verkopen, waardoor de kans groot is dat het in verkeerde handen terechtkomt. Anders kocht de persoon in kwestie wel een gezond jong paard à 5000 euro's, maar dat is voor deze groep mensen niet haalbaar, dus kopen ze er een die tien keer zo goedkoop is en proberen ze er toch hun "plezier" nog uit te halen.
Laatst bijgewerkt door Tiepfoudt op 15-03-17 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:13

Tiepfoudt schreef:
PlantsTho schreef:

Whuuuuut? Dus je stuurt met een gerust hart je gebrekkige paard naar een ander, want dan is het niet meer van mij en dus niet meer mijn verantwoordelijkheid? -O-

Dan lees je het (bewust) verkeerd en leg je me woorden in de mond die ik niet zeg. :evaw:

Tiepfoudt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:15

PlantsTho schreef:
Dan lees je het (bewust) verkeerd en leg je me woorden in de mond die ik niet zeg. :evaw:

Dan zou ik graag horen wat je wél bedoelde :D

Oh, ik zie dat je je post aangepast hebt. Netjes netjes :')

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:22

Laat het maar gewoon Tiepfoudt.. Er valt niet te discussiëren tussen mensen met zo'n groot meningsverschil en zulke andere ideeën. Mensen die houden van het boerenleven tegenover een veganist die tegen dieren houden is, daar komt geen einde aan.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-17 12:37

Tiepfoudt schreef:
PlantsTho schreef:

Dan zou ik graag horen wat je wél bedoelde :D

Oh, ik zie dat je je post aangepast hebt. Netjes netjes :')

De emotie nam even de overhand ;-).

De vraag was of ik het ok vond om een paard te laten slachten, onder andere als iemand geen financiële middelen meer heeft om het paard te onderhouden. De vraag was sowieso niet of het dan ook nog eens om een paard met gebreken gaat, maar dat doet er wat mij betreft niet toe.

Mijn antwoord is (op deze hypotetische situatie) dat ik in zo'n geval het paard niet zou laten slachten, maar dat ik op zoek zou gaan naar iemand die er wel voor kan zorgen. Dat er dan (weer hypotetisch) waarschijnlijk niet veel mensen zijn die een dergelijk paard zouden willen kopen doet niet af aan mijn mening er over. Het zegt eerder iets over de mensen die die beren op de weg zien en daarom er voor kiezen mider goed voor hun paard te zorgen.