Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 01:50

elenaMM77 schreef:
Hoezo Janneke..

wij als vleeseters zijn op deze pagina's uitgemaakt voor mensen die voor plezier moorden..
en dat ook nog eens proberen te vergelijken met het vermoorden van een zwaar gehandicapte mens.. ook al is het doden van die mens dan theoretisch.. er wordt wel gesteld dat het een gelijke situatie zou zijn, het consumptie dier of een zwaar gehandicapte medemens.

lijkt mij nog een treetje ernstiger wat daarmee gezegd wordt,
als wat ik zeg.. dat ik het niet begrijp, waarom jullie vlees eten slechter vinden dan leer gebruiken.

dat krijgen wij niet overtroffen.. de meest harde en kromste beschuldiging komen momenteel toch nog echt van enkele vegetariërs.

anders mag je mij wel laten weten, wat een ergere beschuldiging of opmerking is?

Kijk, hier erger ik mij dus ook al enkele dagen aan. Sommige vegans geven hier echt wel erg ongezouten hun mening en boer of vleeseter moet dat allemaal maar slikken. Zodra er echter tegenwind komt, komen de verwijten als "vleeseters willen niet verstaan waarom we het niet eten, ze willen ons hun vleesetende mening opdringen, ze verwachten van ons dat we perfect zijn, etc". Dan stel ik me toch wel de vraag waarom je dan zelf geen respect hebt voor mensen die wel vlees eten?
Ik heb ooit door een maagontsteking een tijd geen vlees gegeten, kon het toen gewoon niet verdragen. Alleen heeft mijn lichaam me toen wel heel duidelijk laten merken dat het niet vleesloos kan. Na 1 week was de wc mijn beste vriend en de groenten kwamen eruit zoals ze erin gegaan waren. Het is dan ook larie en apenkool om te zeggen dat alle mensen zonder vlees kunnen.

Mizora

Re: Wat is de realiteit op een boerderij met slachtdieren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:02

Ik vind eigenlijk dat beide partijen behoorlijk gelijk op gaan met de lompe bewoordingen, uitmaken voor diermishandelaar/moordenaars, beschuldigen van hypocrisie en andere manieren van vrijwel op de man spelen.

En ik ben een vleeseter die geen problemen heeft met vegetariërs maar behoorlijk dol is op vlees. Ik vind de sfeer de afgelopen pagina's ook weer uitermate onaangenaam worden en weinig te maken hebben met de manier van het houden van dieren, waar het topic eigenlijk over ging.

Ik ben in dit topic voor van alles aangezien, van diehard vleeseter tot diehard vegetariër (en alles ertussenin), dus beide kampen ken ik.

Het vlees in landen waar de schoenen gemaakt worden, wordt absoluut opgegeten. Er wordt daar inderdaad bijna geen vlees gegeten maar dat heeft alleen te maken met het feit dat vlees duur is en daarmee eigenlijk niet te betalen voor het overgrote gedeelte van de bevolking. Het vlees weggooien is dus absoluut niet aan de orde.

Wat je in dit soort landen veel ziet is dat de levenskwaliteit van de mensen eerst moet verbeteren voordat het welzijn van de dieren ook maar enige aandacht krijgt. Je zou zelfs kunnen stellen dat het dierwelzijn zo slecht is omdat er niet aan de minimumeisen van mensenwelzijn voldaan wordt. In China zie je nu ook in de rijkere gebieden interesse in het verbeteren van de dierenwelzijn. Juist in de gebieden waar ze nu zelf een voldoende levenstandaard hebben.

evelienn28

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:25

Over de overige producten waar iets van dier in kan zitten ben ik me wel bewust van en mijt dit meestal ook wel.
Als je dr op gaat letten zie je pas in hoe veel producten dier zit.
Er zijn genoeg vegetariërs die gewoon snoep eten of pudding waar dierlijk galantine in zit, want die vinden dat dat weer te extreem is om te doen.
Is net hoe denkt en leeft sommige vinden het gewoon niet prettig om een dier op hun bord te hebben.
Ik ben zelf steeds meer geïnteresseerd geworden in het veganistische dieet, gewoon omdat ik niet zoveel dierlijke producten wil consumeren.
Maar zo'n leefwijze nee, daar denk ik echt te anders voor, ik vind dat hier ook wel veel word gepraat over vermoorden... is voor mij gevoel beetje extreem.

Zonder vlees kun je prima je hebt het niet nodig, maar tuurlijk zijn er uitzonderingen, en kan iemand dat beetje wel goed gebruiken, iedereen moet het zelf weten.

Ik denk dat we rustig kunnen zeggen dat nederlandse boeren het prima doen haal gewoon eerlijk vlees en niet van dat goedkope plofkip enz.
Wees jezelf gewoon wat meer bewust van wat je eet en waar het vandaan komt, neem een kijkje bij je lokale boer hoe dieren leven dan krijg je een goed beeld over hoe je vlees leeft.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 10:58

Ts: ik weet niet of je dit nog leest. Maar om even terug on-topic te gaan. Ik heb het er gisteren eens met mn vader over gehad. Hij is destijds gestopt met de stierenkalveren omdat hij de manier waarop hij "gedwongen" werd het te doen niet meer wilde doen. Oa het gebruik van hormonen, wat weliswaar verboden is maar nog wel illegaal wordt gebruikt, als het indd "blank" houden van het vlees door te letten op de voeding (shotjes had hij nog nooit van gehoord). Hij wilde hier niet aan bijdrage maar mijn vader had tevens de ruimte om te stoppen (had ook een baan in het onderwijs). Niet iedere boer heeft dan... En heeft vaak een gezin met kinderen te onderhouden. En soms (of vaak) gaat dit dan ten kosten van het dierenwelzijn omdat financieel er geen andere opties zijn.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 11:42

elenaMM77 schreef:
onzin, een koe die voor mij geslacht wordt, eet ik op.. is dus voeding.

dat mag jij moord vinden..
dat ik eet door moord..

maar een medemens wordt niet gegeten, ook niet misschien en zou om geen andere reden gedood worden als de reden die je aangaf..

een koe die wordt geslacht voor voedsel..

zelfs als jij dat niet nodig vind..

je kunt ook zonder bloemkool overleven.
dus bloemkool haal je dan ook voor puur plezier uit de grond?

Je mag kiezen wat je eet, mijn lichaam verteerd het en haalt er voedingsstoffen..

vind het dus eigenlijk not done om pure moord te vergelijken met voeding
dat in jouw ogen dus moord is, maar gewoon slacht voor consumptie betreft..

zodra je van plan bent de gehandicapte ook op te eten.. ga vooral je gang zou ik zeggen ;)

ik ben niet van plan ooit over te schakelen op mensen vlees, dus voor mij hoeven er geen mensen gefokt te worden zonder besef van tijd met als doel ze op te eten..

want alleen zo zou je het kunnen vergelijken.

voor de rest denk ik dat ik net je vraag al beantwoord hebt, zij het nu met toelichting..
---

om heel eerlijk te zijn, vind ik je statement dat het vergelijkbaar is,
dus dat een vleeseter een voor plezier moordende moordenaar zou zijn..

in dezelfde categorie vallen als

iemand die vlees eet houdt niet van dieren.

Natuurlijk maak je er voeding van, maar dat neemt nog steeds niet weg dat je zonder vlees prima kan leven. Die voedingsstoffen kan je ook uit plantaardig voedsel halen, met uitzondering van B12, maar daar heb je (vegan) supplementen voor. Dat maakt het zo dat de enige reden waarom wij dieren vermoorden dus voor ons plezier (want smaak) is. Je argument van de bloemkool gaat niet op, want dat is geen levend wezen (geen centraal zenuwstelsel, dus geen gevoel).

Je mag inderdaad kiezen wat je eet. Maar zodra de keuze is om een ander dier te eten is je keuze geen persoonlijke keuze meer.

Het voorbeeld van de zwaar gehandicapte komt eigenlijk van je eigen statement dat dieren geen besef van het leven hebben. Je moet me nu niet in de mond gaan leggen dat ik degene ben die dat 'feit' onderdeel vind van waarom het ok zou zijn om dieren te vermoorden.

Met je laatste opmerking ben ik het helemaal eens :). Of, laat ik het iets nuanceren: je bent wel een hele selectieve dierenliefhebber als het niet ok is om je hond op te eten, maar dat het prima is om een varken op te eten, terwijl die toch minstens even intelligent zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 12:11

elenaMM77 schreef:
Hoezo Janneke..

wij als vleeseters zijn op deze pagina's uitgemaakt voor mensen die voor plezier moorden..
en dat ook nog eens proberen te vergelijken met het vermoorden van een zwaar gehandicapte mens.. ook al is het doden van die mens dan theoretisch.. er wordt wel gesteld dat het een gelijke situatie zou zijn, het consumptie dier of een zwaar gehandicapte medemens.

lijkt mij nog een treetje ernstiger wat daarmee gezegd wordt,
als wat ik zeg.. dat ik het niet begrijp, waarom jullie vlees eten slechter vinden dan leer gebruiken.

dat krijgen wij niet overtroffen.. de meest harde en kromste beschuldiging komen momenteel toch nog echt van enkele vegetariërs.

anders mag je mij wel laten weten, wat een ergere beschuldiging of opmerking is?

De discussie totaal over de kop helpen.....

"Wij als vleeseters worden uitgemaakt voor...." - dat moge waar zijn, het zijn niet mijn woorden en daar reageerde ik niet op. Ik houd er ook niet van.

Wat ik WEL zei, zou je als steun voor de vleeseters onder ons kunnen lezen: ik vind het niet prettig als iemand anders mij de wet voorschijft (Geen vlees? Nou, dan mag je geen leer! - Of: 'wel vlees, nou dan etc'.)

En discussies als wiens leed is erger
(in casu vleeseter die dingen naar het hoofd krijgt die niet fraai zijn en die ik niet gezegd heb versus vega die de wet krijgt voorgeschreven)
ga ik "principeel" :j niet op in. Het is allebei erg. Punt.

(Mijn pijn is erger dan jouw pijn - daar komt echt alleen maar ruzie van.)

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:05

ah ok Janneke,
dan heb ik je verkeerd begrepen..

hopelijk heb je mij ook verkeerd begrepen..

want ik zeg nergens dat iemand dan ook geen leer zou dragen..

dat zou redelijk hypocriet zijn.. want ik draag zelf net zo goed leer..

ik zeg alleen dat ik de keuze niet begrijp als de keuze om geen vlees te eten op basis van dierenwelzijn wordt gemaakt.

Er is tot op heden een die daar heel eerlijk in geantwoord heeft en dat is damned:
zij/hij geeft aan dat vlees laten staan makkelijker is dan andere zaken uit te zoeken. Waardoor hij dus feitelijk de keuze maakt om geen vlees te eten maar wel gewoon leer te dragen..

In mijn ogen is dat een selectieve vorm van geven om dierenwelzijn, omdat het leven daar voor de dieren veel slechter is dan hier.. en je de producten van daar wel gebruikt of met mate en die van hier juist niet..

maar ik respecteer de keuze wel.. want ik maak er zelf nog een selectievere keuze in..
ik accepteer net zo goed het slechte dierenwelzijn daar door totaal niet te malen over waar mijn schoenen vandaan komen en waar ze van gemaakt zijn (totaal geen idee of het nep leer, kunststof of leer).. ik maak daarnaast ook de keuze om gewoon mijn stukje vlees te pakken als het enigszins mogelijk is van goede komaf..

ik leg dus net als vegariers ergens mijn grens voor wat betreft dierenwelzijn.. alleen voor mij is het inclusief eten van vlees.. voor een ander is het exclusief eten van vlees.

ik kies er verder voor om niet meer op 269 te reageren.. simpelweg vanwege de vergelijken die hij/zij maakt en de wijze waarop hij/zij stempeltjes plakt op mensen waarvan hij geen flauw benul heeft in hoeverre ze wel of niet met dierenwelzijn bezig zijn.. ik kies ervoor om daar niet meer op te reageren vanwege het hoge 'ik roep maar wat' gehalten.. Let op, dit geld dus niet voor alle vegetariers, of alle veganisten.. ik heb er gewoon genoeg van hoe bepaalde mensen op dit topic onrespectvolle benamingen of veroordelingen en vooroordelen over een ander hebben op basis van wat iemand eet.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:41

elenaMM77 schreef:
ik kies er verder voor om niet meer op 269 te reageren.. simpelweg vanwege de vergelijken die hij/zij maakt en de wijze waarop hij/zij stempeltjes plakt op mensen waarvan hij geen flauw benul heeft in hoeverre ze wel of niet met dierenwelzijn bezig zijn.. ik kies ervoor om daar niet meer op te reageren vanwege het hoge 'ik roep maar wat' gehalten.. Let op, dit geld dus niet voor alle vegetariers, of alle veganisten.. ik heb er gewoon genoeg van hoe bepaalde mensen op dit topic onrespectvolle benamingen of veroordelingen en vooroordelen over een ander hebben op basis van wat iemand eet.

Mijn hemel, heb je geen echte argumenten? Ik denk dat mijn mening behoorlijk goed onderbouwd is. Ik hoor graag een weerwoord van je, want ik ben oprecht benieuwd hoe jij die selectieve compassie kan uitleggen.

Ik veroordeel je niet als mens, alleen op een bepaald punt. Zeggen dat je om dieren geeft en ze toch opeten is een beetje tegenstrijdig, denk je niet?

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:44

Nu begrijp ik je eindelijk Elena :) (en ik ben een zij :+ ) Mooie post.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:48

Voor alle anti-vlees-eters een paar artikelen die de moeite waard zijn om te lezen over planten en gevoel. Uit meerdere onderzoeken blijken planten wel degelijk gevoel te hebben!

http://www.tuinadvies.nl/artikels/varia_gevoelens.htm

http://rinekevoogt.nl/2014/07/18/plante ... ok-gevoel/

Dus ik stel voor dat we allemaal maar fruitariër gaan worden. :Y) Dan hoeven we geen ander leven te "vermoorden" voor ons "genot" Want ook gij vega moord voor je genot! O:)

(ik eet vlees omdat ik gezond en in leven wil blijven, eet ik het niet ga ik doodziek worden en uiteindelijk het loodje leggen op jonge leeftijd)
Ik kom zelf uit de veehouderij en vind het altijd weer verbazend hoeveel mensen er maar als schaapjes achter de anti vlees propaganda aan hobbelen zonder de ins en outs te kennen van hoe een boeren vee bedrijf werkt. Zoveel boeren hier in NL die met hun rug tegen de muur staan door allerhande regels van uit de Roverheid en banken die de hand op de knip houden. Niet heel verbazend dat steeds meer boeren naar het buitenland trekken.
Wilde ooit graag na de middelbare landbouwschool een geitenmelkerij op starten, die wens verdween als sneeuw voor de zon toen ik alle regelgeving en eisen op een rijtje gezet had. Was totaal niet haalbaar om van 0 op te starten :n Zo jammer, de veehouderij gaat hoe langer hoe mer de afgrond in en het goedkope vee onvriendelijk vlees word steeds meer geïmporteerd.

Waarom zou het tegenstrijdig zijn om te zeggen dat je om dieren geeft en dieren eet? Ik heb mijn eigen, met fles groot gebrachten paardje, naar de slager gebracht en er een deel van gegeten. Het dier had een pracht leven gehad, maar door een onherstelbare knieblessure geen paard waardig bestaan meer mogelijk was had ik besloten hem te laten slachten. Ik heb zelfs zijn huid laten looien en deze ligt op mijn slaapkamer.
Is het zelfde als tegen kinderarbeid zijn, maar wel goedkope kleding kopen uit landen waar je op je vingers na kunt tellen dat het door kinderen gemaakt is.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 13:53

Het maakt niet uit hoe een boerenbedrijf werkt, het maakt uit dat er dieren worden gedood voor ons plezier. Heel vervelend voor de boeren dat het allemaal zo moeilijk is, en ik weet zeker dat het hardwerkende eerlijke mensen zijn met hart voor de zaak, wat ik in zekere zin respecteer. Ik ben alleen tegen die zaak :)...

Het is tegenstrijdig om te zeggen dat je van dieren houdt, als je hun leven eindigt alleen omdat je een deel van hun lichaam wil opeten, terwijl dat niet nodig is. Doden heeft niets met liefde te maken, behalve als je een dier extreem lijden bespaart (als een koe/paard een wond heeft waaraan ze zeker langzaam en pijnlijk zou sterven is het diervriendelijker om het beestje te doden, zo ben ik ook wel weer ;-) ).

Planten hebben (zoals ik in een eerdere post al zei) geen gevoel, want ze hebben geen centraal zenuwstelsel.
Afbeelding

daniweerd

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:40

Sorry 269-life maar ik begrijp hier dus uit dat jij dus helemaal niets van dieren gebruikt? Want ik geef wel om dieren en eet ze dus ook en gebruik ook leer en dergelijke waardoor jij mij dus veroordeelt als iemand die niets om dieren geeft.....Logische conclusie van mij is dus dat jij alles plantaardig gebruikt en geen leer en etenswaren waar dierlijke stoffen in zitten

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 14:46

Wat ik mij dan wel afvraag 269_life is als je tegen het slachten bent of je bijvoorbeeld wel medicijnen, zeep, verf etc. gebruikt?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:14

269_life er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan naar dat planten gevoel hebben! Dat jij vind dat ze geen zenuwstelsel hebben, en dus niks voelen, wil nog niet zeggen dat ze niks voelen. Niet alles wat leeft zit op de zelfde manier in elkaar als mensen en grote dieren.

Tot nog niet zolang geleden vonden mensen hier ook dat dieren geen gevoel hadden. Wat er zijn zelfs nog steeds vissers die bij hoog en laag beweren dat vissen niks voelen. In China denken de meeste mensen dat nog steeds.

Je klinkt mij hoe langer hoe meer als iemand die anderen graag voorschrijft om te zien hoe jij het ziet en je ogen sluit voor wat er allemaal nog te zien valt. Zelfs als daar serieuze studie's over zijn van over de hele wereld.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:17

Als gezegd: ik ben geboren als vegetariër.

Behalve de discussie over het gevoel van planten, ik geloof grif dat ze gevoel hebben - zouden mijn argumenten liggen bij de ongelijkheid in de wereld.

Misschien zijn er idd mensen die niet goed gedijen zonder vlees, dat zou kunnen. (Uiteraard baseert geen zinnig mens deze conclusie op het feit dat je moeilijk groente verteert als je ziek bent. Dan drink je hetzij vleesbouillon hetzij groentebouillon.)

Maar laat het dan zo zijn, dat iedereen op deze wereld "recht heeft" op een portie vlees per week of iets van dien aard. Dat voorkomt het kappen van het regenwoud, draagt bij aan de ontwikkeling van de derde wereld (veel minder mensen hoeven honger te lijden) en dan kan de bio industrie erook wel mee stoppen.
Maar het idee de andere kant op (....de kant die de pessimisten realiteit noemen....) steeds meer mensen, dadelijk zo'n 5 miljard willen elke dag een groot stuk vlees op hun bord. En wie nu leeft van minder dan 2 euro per dag wil uiteraard ook graag goed eten - we zijn nu al met 7 miljard.

Dat gaat niet. Mohanas Ghandi (aka Grote Ziel, mahatma) "Moeder Aarde kan genoeg produceren voor ieders behoefte, maar niet genoeg voor ieders begeerte."

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 15:36

dat zijn hele mooie woorden Janneke..

gesproken ergens rond 1900?

de wereldbevolking was toen 1.6 miljard mensen..
hoeveel zal begeren zijn.. in plaats van normaal eten je volstouwen?
hoeveel zou je dan op kunnen? 3x zoveel als een normaal portie?
of zelfs 4x? als iedereen dat zou doen, zouden er dus meer dan 6 miljard monden te voeden..

We zitten nu al met meer dan 6 miljard mensen op de aarde..
ruim 3.75 maal zoveel als toen hij die woorden uitsprak.

zijn woorden, hoe mooi ook houden maar stand tot een bepaalde wereldpopulatie natuurlijk.
ergens is de rek op een gegeven moment op. niet voor niets wordt er gekeken naar laboratorium vlees bijvoorbeeld. een groententeelt in kleine ruimte.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:03

hengstveulen schreef:
Sorry 269-life maar ik begrijp hier dus uit dat jij dus helemaal niets van dieren gebruikt? Want ik geef wel om dieren en eet ze dus ook en gebruik ook leer en dergelijke waardoor jij mij dus veroordeelt als iemand die niets om dieren geeft.....Logische conclusie van mij is dus dat jij alles plantaardig gebruikt en geen leer en etenswaren waar dierlijke stoffen in zitten

Klopt inderdaad. Veganist :j

aikon schreef:
269_life er zijn wel degelijk onderzoeken gedaan naar dat planten gevoel hebben! Dat jij vind dat ze geen zenuwstelsel hebben, en dus niks voelen, wil nog niet zeggen dat ze niks voelen. Niet alles wat leeft zit op de zelfde manier in elkaar als mensen en grote dieren.

Tot nog niet zolang geleden vonden mensen hier ook dat dieren geen gevoel hadden. Wat er zijn zelfs nog steeds vissers die bij hoog en laag beweren dat vissen niks voelen. In China denken de meeste mensen dat nog steeds.

Je klinkt mij hoe langer hoe meer als iemand die anderen graag voorschrijft om te zien hoe jij het ziet en je ogen sluit voor wat er allemaal nog te zien valt. Zelfs als daar serieuze studie's over zijn van over de hele wereld.

Het onderzoek waaraan jij refereert (van Cleve Backster) wijst er op dat planten reageren op hun omgeving. Om pijn te voelen moet je een centraal zenuwstelsel hebben, wat verbonden is aan een brein. Dat is basis-wetenschap. Er is nooit bewezen dat je op een andere manier pijn kan voelen.
Maar, laten we voor the sake of argument aannemen dat planten wel pijn voelen: Voor de veehouderij worden er een stuk meer gewassen verbouwt om het vee te voeren dan dat er verbouwd wordt om mensen te voeren. De oplossing die voor het minste lijden zorgt is dan dus om geen vlees meer te eten.

Ik sluit zeker mijn ogen niet, ik heb gewoon nog geen goede tegenargumenten gehoord. Zeker niet op het moorden voor plezier-feit... :)

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:06

anne_joy schreef:
Wat ik mij dan wel afvraag 269_life is als je tegen het slachten bent of je bijvoorbeeld wel medicijnen, zeep, verf etc. gebruikt?

Zeep en verf alleen als het veganistisch geproduceerd is. Medicijnen zijn een wat ander verhaal. Ik ben sowieso niet zo'n fan van medicijnen, maar als ik ze zou moeten nemen om mijn leven te redden dan zou ik dat doen. Maar dat zou dus een kwestie van leven of dood zijn en niet omdat mijn smaakpapillen belangrijker voor mij zijn dan een levend wezen :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:08

elenaMM77 schreef:

Nee, het moge duidelijk zijn, het is 2016 en dat weet jij ook heel erg goed.

Ik weet verder niet waar jij heen wilt, maar ik geloof niet dat jij mijn visie serieus neemt en dat vind ik vervelend van je. Maar los van "visie", feit is we met 7 miljard mensen zijn, en als iedereen elke dag een biefstuk wil, dat dat niet werkt.
Dat is een van de vele reëele problemen waarmee we te dealen hebben, anno 2016 en de komende decennia.

Een visie is iets totaal anders dan de strategie 'en dit is nu de eerste stap erheen'. Mensen die die twee dingen door elkaar halen, daar valt in mijn ervaring niet goed mee te praten.

Citaat:
niet voor niets wordt er gekeken naar laboratorium vlees bijvoorbeeld. een groententeelt in kleine ruimte.

Ja, dat gebeurt en het lijkt mij onzinnig, laboratoriumvlees. Doe mij maar Jaap Korteweg, dan. (Mogelijk dat er over x jaren echt iets mogelijk is via het lab, maar 7 miljard mensen voeden met een biefstuk van 100.000 per portie - nee.

Ik zie dan meer in "zeebouw" - het eten van allerlei planten op zee geteeld. (De landbouwgrond verzilt sowieso, dus hebben we groente nodig die bestand is tegen zout.) Dat is toch prettiger dan een plant behandelen als een dier in de bio industrie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:15

269_life schreef:
Het onderzoek waaraan jij refereert (van Cleve Backster) wijst er op dat planten reageren op hun omgeving. Om pijn te voelen moet je een centraal zenuwstelsel hebben, wat verbonden is aan een brein. Dat is basis-wetenschap. Er is nooit bewezen dat je op een andere manier pijn kan voelen.

Eh, even off topic: dit is nu precies wat wetenschap NIET zou horen te zijn.....

Ja - mensen hebben een centraal zenuwstelsel waarmee we pijn voelen, ben ik roerend met iedereen eens.
Zoogdieren hebben vrijwel precies dezelfde make up - voelen grosso modo dezelfde pijn.
Insecten, dat wordt lastiger.

Planten zijn zulke andere wezens dan wij, dat ik met iedereenmeega, die zegt dat ze niet voelen zoals wij.

Maar een beetje wetenschapper heeft benul van wat hij of zij niet weet.
Misschien voelt die plant wel degelijk pijn - maar op een totaal andere manier dan wij, want alles gaat via plantaardige hormonen.

"Dat er nooit bewezen is, dat 'je' op een andere manier pijn kunt voelen" - tja... Ik wil het heus geloven maar het is geen enkel argument.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:23

Janneke2 schreef:
Maar een beetje wetenschapper heeft benul van wat hij of zij niet weet.
Misschien voelt die plant wel degelijk pijn - maar op een totaal andere manier dan wij, want alles gaat via plantaardige hormonen.

"Dat er nooit bewezen is, dat 'je' op een andere manier pijn kunt voelen" - tja... Ik wil het heus geloven maar het is geen enkel argument.

In dat geval is het net zozeer geen argument om te zeggen dat een plant 'misschien wel degelijk pijn voelt, maar op een totaal andere manier dan wij, want alles gaat via plantaardige hormonen'.

Laat ik mij wat genuanceerder uitdrukken dan: Met de kennis over pijn voelen van nu kunnen we met enige zekerheid zeggen dat planten niet in staat zijn om pijn te voelen.

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:28

269_life schreef:
anne_joy schreef:

Zeep en verf alleen als het veganistisch geproduceerd is. Medicijnen zijn een wat ander verhaal. Ik ben sowieso niet zo'n fan van medicijnen, maar als ik ze zou moeten nemen om mijn leven te redden dan zou ik dat doen. Maar dat zou dus een kwestie van leven of dood zijn en niet omdat mijn smaakpapillen belangrijker voor mij zijn dan een levend wezen :)

Oke bedankt voor je uitleg :) Ik was benieuwd waar de grens ligt met zulke producten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:38

Janneke2 schreef:
elenaMM77 schreef:

Nee, het moge duidelijk zijn, het is 2016 en dat weet jij ook heel erg goed.

Ik weet verder niet waar jij heen wilt, maar ik geloof niet dat jij mijn visie serieus neemt en dat vind ik vervelend van je. Maar los van "visie", feit is we met 7 miljard mensen zijn, en als iedereen elke dag een biefstuk wil, dat dat niet werkt.
Dat is een van de vele reëele problemen waarmee we te dealen hebben, anno 2016 en de komende decennia.

Een visie is iets totaal anders dan de strategie 'en dit is nu de eerste stap erheen'. Mensen die die twee dingen door elkaar halen, daar valt in mijn ervaring niet goed mee te praten.

Citaat:
niet voor niets wordt er gekeken naar laboratorium vlees bijvoorbeeld. een groententeelt in kleine ruimte.

Ja, dat gebeurt en het lijkt mij onzinnig, laboratoriumvlees. Doe mij maar Jaap Korteweg, dan. (Mogelijk dat er over x jaren echt iets mogelijk is via het lab, maar 7 miljard mensen voeden met een biefstuk van 100.000 per portie - nee.

Ik zie dan meer in "zeebouw" - het eten van allerlei planten op zee geteeld. (De landbouwgrond verzilt sowieso, dus hebben we groente nodig die bestand is tegen zout.) Dat is toch prettiger dan een plant behandelen als een dier in de bio industrie.

ik neem je visie wel degelijk serieus.
daarom heb ik ook opgezocht wie hij was..

ik geef ook aan dat het hele mooie woorden zijn.. en daar is niets cynisch of sarcastisch aan bedoeld.
Alleen ze zijn niet in 2016 gesproken, maar aan het begin van de vorige eeuw.

De aarde nadert met rasse schreden een verzadigingspunt waar het de mensheid betreft.
niet alleen wat betreft voedsel..

toen kon de behoefte van de mens nog prima gedragen worden door de aarde..
In de huidige tijd met de huidige populatie moeten we al enorme kunstgrepen maken om het mogelijk te maken.

want na een bepaalde populatie, kan moeder aarde zeer zeker de behoefte niet meer voeden,
niet meer zonder kunstmatig ingrijpen door de mens.

ik vind vlees lekker, dus als lab vlees een zelfde structuur heeft en kunstmatig gemaakt zou wordenn, waarom dan niet, als structuur en smaak gelijkwaardig zijn.. prima.. Dan heb ik iets op mijn bord dat smaakt zonder dat er dieren voor sneuvelen.. En dat x jaren echt mogelijk.. dat is al een heel stuk dichterbij dan je denkt.. Dat het niet a la minuut een oplossing is voor de wereldbevolking.. Dat is vegetarisch eten immers ook niet.. dat heeft ook geen direct en a la minute effect op de bevolking verderop. dat is een persoonlijke keuze..

Zeebouw is ook prima wat mij betreft..

maar waarom of of?

in beide gevallen heb je het over een verminderde druk op de veeteelt, over een verminderde druk op moeder natuur.. waarom lijk je dan het een af te doen met een vage grap.. en het ander als een oplossing die ineens niet over x jaren pas echt effectief is. Ik zeg toch ook niet, doet mij dan maar een bloemkool die op 500 meter diepte gekweekt is?

je geeft aan dat je denkt dat ik je niet serieus neem, maar ondertussen 'hoon' je een andere goede vervanger van veeteelt weg..

wie zegt dat het dan persee biefstuk moet zijn? zeeteelt hoeft toch ook niet persé nootjes te zijn? als ze biefstuk zouden kunnen kweken.. super, ik houd wel een biefstukje... Ik eet nu toch ook niet alle dagen biefstuk, niemand denk ik?

Sterker nog, ik zal zeker kweekvlees kopen zodra het beschikbaar is voor mijn beurs (en ik ben niet noodlijdend, dus het hoeft echt niet goedkoper te zijn of in de buurt te komen van de prijs van gefokt vlees voor ik het koop) ongeacht wat voor vlees het is.. ok, tenzij ik het niet zou lusten na het geprobeerd te hebben. of het nu een rookworst is, kip, lam, rund.. maakt niet uit.. betekent dus dat er direct minder druk van mij op veeteelt zou liggen..

waarom is kweekvlees dan bijna absurdistisch, terwijl het echt vlees is, maar er komt geen levend wezen meer aan te pas

ik zie in het schap vegetarische kip en vegatarische kipnuggets staan.. dat vind ik veel vreemder.. daar staat eigenlijk dat het gemaakt is van een vegatarische kip? waarom zou je het woord kip/vlees willen hebben in een vegarisch product, of waarom moet het eruit zien als vlees..

die vraag heb ik eerder gesteld.. het antwoord was toen:
omdat ik de smaak van kip wel lekker vind en het mag er zo uit zien, maar er mag geen kip voor dood gaan.

dan is mijn vraag dus eigenlijk wederom, wat zou er dan raar zijn aan kweekvlees.. en waarom dan ineens praten over biefstuk, alsof iedere vleeseter persee alleen maar prime vlees van dieren wil en de rest niet moet.

zeebouw, mooi, dat wisselt zeer zeker mijn groentenpakket af.. maar is niet een directe invloed op mijn vleeseten. tenzij zeebouw heel goedkoop zou worden en vlees heel duur waardoor ik vanwege geld zou gaan switchen van eiwitbron.

PlantsTho

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 16:56

elenaMM77 schreef:
waarom is kweekvlees dan bijna absurdistisch, terwijl het echt vlees is, maar er komt geen levend wezen meer aan te pas

ik zie in het schap vegetarische kip en vegatarische kipnuggets staan.. dat vind ik veel vreemder.. daar staat eigenlijk dat het gemaakt is van een vegatarische kip? waarom zou je het woord kip/vlees willen hebben in een vegarisch product, of waarom moet het eruit zien als vlees..

die vraag heb ik eerder gesteld.. het antwoord was toen:
omdat ik de smaak van kip wel lekker vind en het mag er zo uit zien, maar er mag geen kip voor dood gaan.

dan is mijn vraag dus eigenlijk wederom, wat zou er dan raar zijn aan kweekvlees.. en waarom dan ineens praten over biefstuk, alsof iedere vleeseter persee alleen maar prime vlees van dieren wil en de rest niet moet.

Wel verdorie Elena, zijn we het toch eens. Ik denk dat kweekvlees een prachtige oplossing zou zijn, mits daar natuurlijk geen dieren voor worden misbruikt. Als er bij wijze van spreken 1x wangslijm moet worden afgenomen bij een kip/koe/varken en daarna nooit meer... Dat zou geweldig zijn. Maar ik weet daar het fijne niet van.

Ik denk overigens dat vleesvervangers lijken op 'the real deal' om het niet-vega's gemakkelijker te maken om een keer een plantaardig stukje 'vlees' te proberen.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-16 17:11

sorry 269, zal niet voor jou opgaan ;) (zolang we lief spelen, wil ik best praten ;) )

er zijn namelijk stamcellen voor nodig,
en daarvoor moet je wel een levende koe hebben als donor..

dat je lang kunt voortborduren op die stamcellen, dat is een feit..
maar je moet er nog steeds een dier voor gebruiken..

stamcellen kunnen zich in theorie eindeloos delen.. maar kopie van kopie van kopie gaat natuurlijk ergens een keer fout.. je zult dus toch steeds ergens ook steeds wat nieuwe stamcellen moeten hebben (zullen wel embryonale stamcellen zijn gok ik). Dus zeg maar, zoals je de eieren van een kip gebruikt.. alhoewel, die zijn natuurlijk al gelegd en haal je onder de kip vandaan.. maar je zult toch af en toe wat moeten 'oogsten' bij moeder koe.

je moet het zien dat zich daarmee iemand die vleeseet gelijksteld aan een vegatarier, er wordt geen dier voor gedood of vlees genomen van een levend wezen..

de veganist blijft een ander verhaal.

over de vegaproducten..
nope, vega kipnuggets, gehakt en kip laat ik gewoon liggen.. dan pak ik de real deal..
ik eet wel vega producten her en der, maar de producten die vlees moeten nabootsen, die schuw ik juist.. echte kip, of iets dat niets met kip te maken heeft.. maar een nepkip moet ik niets van weten..

maar in feite is iedere ontwikkeling die millieu ontlast, sowieso een verbetering..
dat het niet voor iedereen een verbetering is in zijn/haar persoonlijke ogen, doet niet af natuurlijk aan dat er winst behaald wordt in het grote plaatje..

ik draag mijn steentje bij, door geen kinderen op de wereld te zetten.. met mij sterft dus mijn vleesetende èn groentenetende èn autorijdende èn etc uit gewoontes uit. ze worden niet voortgezet na mij.. in principe kun je je nageslacht ook rekenen tot je ecologische footprint natuurlijk..mijn footprint stopt, waar mijn leven eindigd en geen kleine voetstapjes die dan verder lopen.

ik eet redelijk locaal, ben niet zo'n rijst eter, matig noedeleter, gematigd in tropische noten en vruchten.. meer van de hollandse pot. Dus namens mij is er niet zoveel voedseltransport nodig van hot naar her..

kleding.. ik ben eerlijk, ik maal er niet zo om waar het vandaan komt, waar het van gemaakt is en door wie.. vind ik teveel moeite (slecht!).. anderzijds draag ik het ook compleet af :') . ik loop nog in bodyglovetruien (waarvan ik tenminste 100% zeker weet dat er bij het drukwerk geen kindervin.. grrr ja toch wel.. mijn eigen.. maar geen kinderarbe... shoot jawel, t was mijn bijbaantje.. ok, geen uitbuit.. hmmm had niet heel hoog loon ... ok.. het kind in kwestie had een goed leven en had voldoende te eten) die proefprints waren.. dingen zijn ruim 22 jaar oud of nog ouder..

mijn halve kledingkast bestaat nog uit truien en zelfs shirtjes van mijn middelbare schooltijd..
voor mij niet ieder jaar nieuw spul om met de mode mee te gaan.. Overigens niet uit het oogpunt dat het ook allemaal gemaakt en vervoert moet worden..uch, nee, vind het gewoon zonde om geld te verspillen aan kleding als ik kleding heb die nog goed is.

ik denk dat iedereen vanuit een bepaalde visie wel een steentje bijdraagt op de een of andere manier..
het punt is meer dat je andermans keuzes zou moeten respecteren..
je hoeft het er niet mee eens te zijn.. maar de ene mens is niet beter dan de andere. waar de ene minder effort doet, doet ie op een ander punt waarschijnlijk weer meer.
Laatst bijgewerkt door elenaMM77 op 07-02-16 17:28, in het totaal 1 keer bewerkt