Dingen die je je afvraagt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 18:46

wortelsussie schreef:
Fiej schreef:
Waarom niet iedereen gewoon dezelfde taal spreekt?

Dat zou zoveel makkelijker geweest zijn! Gewoon iedereen spreekt nederlands, heerlijk!

Nou, liever een mooie taal _O-
Engels is prima.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:07

riekie1984 schreef:
Waarom ik altijd sokken kwijt raak in de was?! Dus altijd 1 sok over heb.... of 1 te kort kom, net hoe je het ziet :D

Die blijven geloof ik in de rand zitten ofzoiets

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:10

wortelsussie schreef:
Fiej schreef:

Dat zou zoveel makkelijker geweest zijn! Gewoon iedereen spreekt nederlands, heerlijk!

Nou ja, daar zijn twee bezwaren tegen. Ten eerste: hoe ga je in de huidige wereld bepalen wiens taal we dan gaan spreken? Volgens mij kan je daarmee WOIII triggeren := Daar worden we het toch nooit over eens.
Verder: zoals al te zien is in de grote variatie aan talen die we nu hebben, ontwikkelt taal zich overal op een andere manier. Dit hangt af van veel zaken: aan welke woorden behoefte is, wat het karakter van het volk is, zelfs het stemgeluid van mensen uit een regio kunnen van invloed zijn (denk aan Chinezen die geen verschil horen/kennen tussen de l en de r). Zelfs al besluit je nu dat we allemaal Engels gaan spreken (meest gesproken taal ter wereld) gaan zich toch wel dialecten voordoen, waardoor je elkaar uiteindelijk alsnog moeilijk verstaat. Kijk alleen al naar Vlaams en Nederlands: zelfde "basistaal", maar iemand met een sterk Gronings, Amsterdams of Twents accent zal echt moeite hebben om te communiceren met een West-Vlaming bijvoorbeeld.

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:15

geerte schreef:
Ghostattack schreef:
Wat ik mij echt heel erg afvraag: Hoe klinkt Nederlands voor buitenlanders?

Ik heb nog niet hele hele topic doorgelezen dus ik weet niet of deze al is beantwoord maar er staat een leuk filmpje hierover op youtube.

[ Video ]

Wauw we worden zelfs met Hitler vergleken :')

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:15

Esperanto.. Al denk ik zelf dat het een mislukt experiment is. Toch interessant.. Reeds 2 miljoen sprekers..

Magrathea

Re: Dingen die je je afvraagt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:34

Ja dat ken ik :) maar toch denk ik niet dat je de hele wereldbevolking zo ver krijgt om het altijd te gaan spreken.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:39

Er zijn in landen vaak wel al, in landen met veel verschillende talen, een zogenaamde lingua franca. Die wordt bij staatszaken enzo gebruikt, is vaak Engels :)

LisannePruts

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:42

Ik denk dat een eigen taal ook wel een beetje de trots van een land is ofzo?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:43

Taal zegt inderdaad ook iets over cultuur... denk dat een gemeenschappelijke wereldtaal krijgen heel moeilijk of zelfs onmogelijk is.

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:45

Ja zelfs dan komen er langzaam weer zoveel verschillende accenten of dialecten dat het weer bijna andere talen worden haha

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:53

Ja dat zie je al in België en 'hun' nederlands.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:55

wortelsussie schreef:
Fiej schreef:

Maakt een inburgeringscursus weer een stuk makkelijker! :+

Ohana_91

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:47

Ze zeggen dat het slecht is om je tanden te poetsen net nadat je frisdrank hebt gedronken, omdat je dan je glazuur wegpoetst. Je moet 30 minuten wachten totdat je gaat poetsen. Maar stel dat je zo moe bent dat je gelijk wilt gaan slapen. Is het dan beter om gewoon helemaal niet te gaan poetsen? Of kun je beter wel je tanden poetsen? Wat is schadelijker voor je gebit?

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:53

Nicolien schreef:
Ze zeggen dat het slecht is om je tanden te poetsen net nadat je frisdrank hebt gedronken, omdat je dan je glazuur wegpoetst. Je moet 30 minuten wachten totdat je gaat poetsen. Maar stel dat je zo moe bent dat je gelijk wilt gaan slapen. Is het dan beter om gewoon helemaal niet te gaan poetsen? Of kun je beter wel je tanden poetsen? Wat is schadelijker voor je gebit?

Ik zou zeggen, überhaupt beter geen frisdrank drinken vlak voor je gaat slapen :=
Het is ook niet dat het na 29 minuten wel schadelijk is en na 31 minuten niet meer. Het precieze zou je aan je tandarts moeten vragen maar ik denk dat als je zacht poetst (dwz de tandenborstel niet heel hard op je tanden duwen) je beter wel kunt poetsen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 20:57

Zo iets.. Even gejat want makkelijker dan helemaal uit typen.

http://www.tandartsplein.nl/dossiers/aa ... rosie.html
Het speeksel zorgt voor een natuurlijke bescherming tegen erosie. De buffercapaciteit zorgt ervoor dat zuren worden geneutraliseerd. Ook vormen de speekseleiwitten een neerslag op de tanden die een beschermende werking heeft. Deze zgn. pellicle wordt echter gedeeltelijk verwijderd bij het tandenpoetsen. Het proces van erosie zal dus met name plaatsvinden op schone tandoppervlakken, dus juist bij een goede mondhygiëne. Het zuur kan direct op het “schone” oppervlak inwerken. Maar ook als we direct na het nuttigen van zuur de tanden poetsen, slijt het door zuur geruwde oppervlak sneller weg!

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:07

Magrathea schreef:
Kuggur schreef:

Er vallen nogal wat tonnen materiaal jaarlijks op de aarde. En dat komt uiteraard uit de ruimte, daar zweeft nogal wat aan stof en stenen rond. Zwaartekracht van de aarde vangt het in.
http://www.universetoday.com/443/consta ... t-adds-up/

Tegelijkertijd vervliegt er ook materiaal vanuit de atmosfeer de ruimte in. Tegenwoordig sturen we ook satellieten weg maar dat is op zich verwaarloosbaar.
Verder weegt de aarde 5,97nogwat x 10^21 ton, dus die paar ton die je krijgt van asteroïden helpt ook niet zoveel :D
Over het algemeen blijft de aarde gewoon hetzelfde gewicht.

Je vergeet één ding, dat stof valt al miljarden jaren op de aarde, Je hebt duidelijk de link niet gelezen, het gaat niet om "een paar ton".
Wat er vervliegt, en al helemaal de satelieten (die zijn trouwens niet voor altijd van de aarde verdwenen, iedere sateliet is gedoemd weer terug te vallen) vallen bij die massa totaal in het niet.

Mirashiba

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:51

Wiens stem (qua klank) is het die je hoort als je hardop in je hoofd denkt of iets tegen jezelf 'zegt'?

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:56

Ik hoor geen stem ofzo, ik zie beelden :')
Ik weet wat ik denk, maar ik hoor niet letterlijk een stem.
Kan wel stemmen horen als ik bijvoorbeeld een liedje in m'n hoofd heb.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:58

EskeGirl schreef:
Ik hoor geen stem ofzo, ik zie beelden :')
Ik weet wat ik denk, maar ik hoor niet letterlijk een stem.
Kan wel stemmen horen als ik bijvoorbeeld een liedje in m'n hoofd heb.

och, ik heb hele gesprekken met mezelf, best wel remy haha :')

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:59

Maar mensen horen dus letterlijk stemmen als ze denken?
Als ik denk: ik moet nog dat pilletje slikken, zie ik voor me dat ik dat pilletje slik.

Sastaic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:08

ik hoor het mezelf echt zeggen, soms denk ik wel in plaatjes maar meestal hoor ik stemmen. soms ook allebei.

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:08

Ik blijf dan hetzelfde denken waar ik aan dacht (de was doen) en hoor mijn stem 'ik moet dat pilletje nog slikken' zeggen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:10

Ik weet wel dat ik de woorden denk, denk ook niet altijd in beelden, maar ik hoor niet echt een stem. Denk ik :')

Als ik een liedje hoor waarvan ik de clip vaak heb gezien, zie ik de clip voor me.

VenoSnorlax

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:12

Ik volg dit topic heb t heel vaak,
Bijv. Eigenlijk doe ik elke keer hetzelfde met paardrijden stap op stap draf galop stap af waarom vind ik t nog leuk
Of zouden wij bewust beslissingen zelf maken of worden ze door andere " mensen" eigenlijk al vast gelegt

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:15

Anke98 schreef:
Ik volg dit topic heb t heel vaak,
Bijv. Eigenlijk doe ik elke keer hetzelfde met paardrijden stap op stap draf galop stap af waarom vind ik t nog leuk
Of zouden wij bewust beslissingen zelf maken of worden ze door andere " mensen" eigenlijk al vast gelegt

Dan moet je niet iedere hetzelfde doen met paardrijden :P