Ergernissen aan de kassa

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:13

verootjoo schreef:
miss_lizje schreef:
Laatste keer ook een kassadame die moeilijk deed met 50 euro. Ze was zelfs zo brutaal dat ze durfde te zeggen dat ze nog een los briefje van 20 in mijn portomonee zag. Maar die was voor mijn lesgeefster die avond (lesgeefster betaal ik contant) en die kreeg ze niet. Stoom kwam nog net niet uit haar oren. Wisselgeld was trouwens ook bedoeld voor rondje stad. Savonds in de stad wil je echt niet opzoek naar een pinautomaat, kan je in de rij gaan staan in de hoop dat er nog geld uit komt.

De pinautomaten hier in omgeving zijn echt mega slecht. Vaak storing of leeg en soms komen er alleen nog briefjes van 50 euro uit. Bij de supermarkt bijpinnen zijn ze ook niet happig op. Ik snap het probleem echt wel, maar ik kan er ook weinig aan veranderen. Als ik niet kan pinnen of het wisselgeld nodig heb ook voor andere dingen houd het op.

Je kan toch ook gewoon met pin betalen :? Ik snap niet waarom mensen daar zo moeilijk over doen. Je snapt toch zelf ook dat 2,35 betalen met 50€ niet relaxed is voor de kassadame?

Het was geen 2,35 dus snap niet waar je dat vandaan haalt. Het bedrag was rond de 15 euro als je dat zo nodig moet weten. En als je helemaal precies wil, zal ik de bon er zelfs nog voor je bij pakken.
Geld = Geld en ik had ook contanten nodig voor andere dingen. Of ik had kunnen pinnen, had gekund ja, maar ik wist niet hoeveel ik nog op mijn lopende rekening had staan en als ik liever niet pin, maar met cash betaal is dat toch aan mij? Vaak zat dat ik met de huishoudportomonee naar de winkel werd gestuurt en dan kon ik ook niet pinnen.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:19

Kayleigh__ schreef:
Daarbij snap ik de ophef over overvallen nooit zo. Dan moet je imo niet in een winkel gaan werken. :o

Totdat je een keer gewapend overvallen bent, dan piep je wel anders. Dan is zelfs de deurbel je vijand.

Om deze reactie gun ik het je bijna een keer toe. ;)

Wat is trouwens het verschil om €20,- met een briefje van €100,- te betalen of €7,50 met een briefje van €50,- ??

Voor mij mogen ze alles boven de €50,- direct afschaffen.

Hoe ik aan dat neerbuigende kom of machtsgevoel, jullie hebben duidelijk nog niet de juiste aan de kassa gehad die stront en stront vervelend doet over zijn €50,- als de winkel net één minuut open is of bummer 10 is met groot geld en wisselen niet meer mogelijk is.

Overigens kun je je wel verontschuldigen voor die €50,- voor die €2,50 te betalen, maar in gedachten denk 9 van de 10 kassameisjes 'dikke l*l drie Bier' terwijl ze heel aardig zegt 'oh lukt wel hoor' of 'geeft niks'. Dat behoort namelijk tot het takenpakket. :+

Courses

Re: Ergernissen aan de kassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:48

Ik zou zelf serieus m'n ogen uit m'n kop schamen als ik voor 2.50€ een briefje van 50 uit m'n portmonee zou trekken. Alsof kassa's een oneindige bron van geld zijn, dacht 't niet. Als je s'ochtends om 9 uur start en klant A, B en C betalen een flauw ommenabij €10 bedragje me 50 euro zit je de hele dag verlegen om geld alleen maar omdat mensen niet normaal kunnen betalen. En vervolgens heb je boze mensen in de rij staan omdat 'jij niet kan wisselen' en bijbellen 'kan/mag' niet want ze hebben alles in de kassa's al verdeeld aan het begin van de dag.

Nee, mensen die dat soort dingen doen snap ik echt niet. Kassa is geen bank.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-15 23:52

Ik snap het 'ik betaal met groter geld, want heb zelf kleiner contant geld nodig voor *iets*, dus moet bij de winkel maar worden gewisseld' ook niet zo, het houdt een keer op bij de winkel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:24

Kayleigh__ schreef:
Daarbij snap ik de ophef over overvallen nooit zo. Dan moet je imo niet in een winkel gaan werken. :o

Pardon? Omdat ik in een winkel werk roep ik het maar over mezelf af dat ik overvallen word? :=

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:33

Ik begrijp niet hoe jullie met kleingeld te kort kunnen zitten.
Dan doe jij als cassiere iets niet goed en moet je dat vooral op de klant gaan afschuiven.
Die klant die zorgt dat jij daar zit.

In de jaren dat ik in de winkelbrance heb gewerkt zat ik zelden om klein en briefgeld verlegen terwijl ik mij gewoon aan de max in kas te hebben geld hield.
€50,- ging sowieso al regelrecht de stortkoker in en €20,- en €10,- verdwenen daar ook zeer regelmatig in.

Ik vind jou kim ook niet heel simpatiek overkomen en mag hopen dat jou baas achter jou " niet kleiner betalen geen boodschapjes" houding staat.
Bij ons had je met die houding je contractverlenging wel kunnen vergeten.

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:37

Weet niet wanneer jij in de winkelbranche hebt gewerkt, maar de regels zijn de laatste jaren wel aangescherpt. Verder lees ik niet dat het probleem op de klant af wordt geschoven (uitzonderingen daar gelaten), maar juist het probleem van de supermarkten die niet te veel kunnen of willen bestellen, en de veiligheid in de winkel met betrekking tot het risico op overvallen. Om dan meteen te zeggen 'dan doe je als cassiere iets niet goed', vind ik nogal kort door de bocht. Er zullen vast cassieres bij zitten die niet op tijd bijvragen of onhandig geld terug geven, maar ik mag toch hopen dat de meesten gewoon intelligent genoeg zijn om dit op tijd goed in te kunnen schatten.
Als cassiere ben je van heel veel anderen afhankelijk, je collega's van voor jouw dienst (hoe hebben die de kassa achtergelaten voor jouw dienst?), je collega's van de servicebalie (hebben zij de tijd om extra geld te brengen?) en de klant (hoe veel betalen er redelijk groot?) en dan heb je ook nog een probleem dat je niet zelf van je stoel af mag. Dat is af en toe gewoon een gepuzzel dat het moeilijk maakt, en dan kan het frustrerend werken als al deze factoren tegenwerken. Toch vind ik het redelijk meevallen, hoe vaak het voorkomt dat een cassiere er echt niet uit komt. Gelukkig maar.

Loveskary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:40

Dat geklets terwijl de volgende klant ik dus wel geholpen wil worden kletsen doe je maar ergens anders.
Vandaag van die stinkende polen achter me ik moest me neus echt op houden. :j _-:( Vroeg me 1 ding af hebben die weleens een douche gezien ik stond echt met me neus dicht bij de kassa.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 00:44

Ik denk dat er een groot nuanceverschil in deze discussie zit die niet naar voren komt op deze manier.

Zelf ben ik een aantal jaar caissiere geweest, en ik heb van alles en nog wat meegemaakt. Zo ben ik wel degelijk een keer gewapend overvallen, en ik ga met Kim mee in het feit dat dat echt enorm heftig is. Ik vind het ontzettende banketstaaf dat je dat over jezelf afroept als je in een winkel gaat werken, iemand moet er toch zijn om jouw boodschappen af te rekenen? Beetje naar om dat dan te zeggen over je medemens.

Zoals ik al eerder in het topic heb aangehaald heb ik een hele tijd in een kleine supermarktketen gewerkt die alleen in Noord-Holland en Flevoland (en ondertussen in Utrecht) zit, waar we simpelweg heel weinig kleingeld binnen kregen. Zelfs als caissiere met een leidinggevende positie kon ik daar niks aan doen. Ik weet niet eens of de filiaalmanager daar iets aan kan doen. Dat wordt allemaal van hogerop besloten. Je kan dat wel af gaan reageren op een caissiere die daar neer is gezet en waarschijnlijk geen verstand heeft van dit soort zaken, maar daar los je zelf helemaal niks mee op, behalve dan dat je iemand een rotgevoel hebt gegeven.

Ik heb nog nooit geweigerd om iemand z'n boodschappen te geven of af te laten rekenen omdat mijn kassa te leeg was of omdat diegene niet gepast wou betalen. Ook al krijg je twee euro in muntjes van 10 cent terug, ik zal altijd mijn best doen om het terug te geven. Jammer genoeg zijn er klanten die boos worden als je dat soort dingen doet. Wat die mensen (imo) niet helemaal begrijpen, is dat een caissiere daar gewoon niet zo heel erg veel aan kan doen. Het is een hele tijd mijn taak geweest om het kleingeld te verdelen, en dat kan nog wel heel lastig zijn als je simpelweg niet zo veel kleingeld binnen krijgt. Dan kan je nog zo lief bijvragen, maar voor die ene die een keertje twee euro in muntjes van 50 cent bij je komt dumpen krijg je er ook drie die echt niks anders hebben dan dat briefje van 20 voor dat bedrag van 1.10. Dat komt echt een stuk vaker voor dan je denkt. Het is banketstaaf voor de klant, maar een supermarkt is geen wisselmachine. Als ik geld in mijn la heb zitten wissel ik het met liefde, ik heb ook regelmatig muntjes van 2 euro gegeven in plaats van een briefje van 10 omdat een klant dat graag wou. Maar als ik het niet in mijn kassa heb zitten, mijn collega's hebben het niet en er ligt niks meer achter, dan kán ik het toch simpelweg niet teruggeven?

Dat is de rede dat op het moment dat ik zie dat mijn kassa leeg begint te raken, ik bij ga vragen of vraag of mensen eventueel kunnen pinnen.

Dat er op Bokt nou zo veel zuurpruimen zitten die gelijk over de zeik raken als je vraagt of ze misschien heel toevallig kunnen pinnen of wat kleiner kunnen betalen betekent niet dat het geen uiterst normale vraag is.

AmyII

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 01:09

Oh maar ik vind het geen probleem om klein bij te geven, sterker nog; soms betaal ik mijn boodschappen van tussen de €20 en €30 vrijwel helemaal klein (briefje van €10, briefje van €5 en de rest munten). Daar kan ik de medewerkers bij 'mijn' supermarkt echt blij mee maken. Deze betalingen doe ik meestal 's morgens meteen om 08.00, dan heeft in elk geval een iemand een gevulde kassa.
Mijn punt is dat als ik daar voor etenstijd kom met €50 omdat ik de boodschapjes voor een ouder iemand doe ik niet kan pinnen wanneer dat gevraagd wordt. Als ik dat namelijk elke keer zou gaan doen dan ben ikzelf binnen no time failliet. KENNELIJK is dat voor veel caissieres in dit topic een heel groot probleem terwijl 'mijn' super er geen probleem van maakt omdat ze de reden hierachter kennen.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:30

verootjoo schreef:
waarmee haal je dan geld bij de pinautomaat :?

Ik haal geen geld.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:41

moyra schreef:
Ik begrijp niet hoe jullie met kleingeld te kort kunnen zitten.
Dan doe jij als cassiere iets niet goed en moet je dat vooral op de klant gaan afschuiven.
Die klant die zorgt dat jij daar zit.

In de jaren dat ik in de winkelbrance heb gewerkt zat ik zelden om klein en briefgeld verlegen terwijl ik mij gewoon aan de max in kas te hebben geld hield.
€50,- ging sowieso al regelrecht de stortkoker in en €20,- en €10,- verdwenen daar ook zeer regelmatig in.

Ik vind jou kim ook niet heel simpatiek overkomen en mag hopen dat jou baas achter jou " niet kleiner betalen geen boodschapjes" houding staat.
Bij ons had je met die houding je contractverlenging wel kunnen vergeten.

Gelukkig heb ik al jaren een vast contract en steunt onze baas dit wel degelijk. Ik werk dan ook niet in een reguliere supermarkt, dus voor ons is het net wat lastiger en ook net wat lastiger allemaal.

Je kunt vinden van me wat je wilt ik vind het asocialer en onsympathieker om met groot geld te smijten voor een klein bedrag.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:42

AmyII schreef:
Oh maar ik vind het geen probleem om klein bij te geven, sterker nog; soms betaal ik mijn boodschappen van tussen de €20 en €30 vrijwel helemaal klein (briefje van €10, briefje van €5 en de rest munten). Daar kan ik de medewerkers bij 'mijn' supermarkt echt blij mee maken. Deze betalingen doe ik meestal 's morgens meteen om 08.00, dan heeft in elk geval een iemand een gevulde kassa.
Mijn punt is dat als ik daar voor etenstijd kom met €50 omdat ik de boodschapjes voor een ouder iemand doe ik niet kan pinnen wanneer dat gevraagd wordt. Als ik dat namelijk elke keer zou gaan doen dan ben ikzelf binnen no time failliet. KENNELIJK is dat voor veel caissieres in dit topic een heel groot probleem terwijl 'mijn' super er geen probleem van maakt omdat ze de reden hierachter kennen.

Dit dus, deze gasten of klanten moet je op je blote knieën aanbidden!! Van dit soort klanten heb ik het liefst, zijn ook meestal degene die zeggen 'ach doe maar rustig, alle tijd'. _O_

Edit: ik kon geen reacties bij elkaar plakken, lukte niet op de telefoon. :')

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:44

Ik heb wel altijd veel muntgeld bij me.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 07:49

kohtje schreef:
Ik heb wel altijd veel muntgeld bij me.

Dan kun je kleine bedragen (tot €20,- heb ik het dan over), ook makkelijk betalen.

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:15

Het is inderdaad lastig als je het gewoon niet hebt, kan het ook niet naar de kassa toe toveren..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:21

KimD schreef:
Kayleigh__ schreef:

Totdat je een keer gewapend overvallen bent, dan piep je wel anders. Dan is zelfs de deurbel je vijand.

Wat is trouwens het verschil om €20,- met een briefje van €100,- te betalen of €7,50 met een briefje van €50,- ??

Hoe ik aan dat neerbuigende kom of machtsgevoel, jullie hebben duidelijk nog niet de juiste aan de kassa gehad die stront en stront vervelend doet over zijn €50,- als de winkel net één minuut open is of bummer 10 is met groot geld en wisselen niet meer mogelijk is.

Overigens kun je je wel verontschuldigen voor die €50,- voor die €2,50 te betalen, maar in gedachten denk 9 van de 10 kassameisjes 'dikke l*l drie Bier' terwijl ze heel aardig zegt 'oh lukt wel hoor' of 'geeft niks'. Dat behoort namelijk tot het takenpakket. :+

Aan jouw antwoord te lezen, heb jij mijn antwoord niet goed gelezen + blijf ik erbij dat je erg vol met aannames/vooroordelen zit. En dat laatste zit je duidelijk in de weg, ook al ben je je er zelf waarschijnlijk nog niet bewust van.

Ooit wel eens gedacht aan mensen die maar een x-bedrag per maand kunnen opnemen c.q. misschien wel geld krijgen van een instantie? Als dat begin van de week een groter briefje is, dan zullen die mensen wel moeten. Als ze dan ook nog eens een chagerijnige kassa-miep treffen die moeilijk gaat doen, dan snap ik dat zulke mensen er ook wel eens klaar mee zijn en niet meer aardig terug reageren. Moeten dat soort mensen zich dan overal maar verantwoorden dat ze - ik noem maar wat - in de schuldsanering zitten? Of dat hun bankrekening leeg is en dit het enige briefje nog is dat ze eens opzij hadden gelegd voor noodgevallen?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:24

En nog even ter aanvulling: dat soort mensen gaat wellicht expres zo vroeg mogelijk in de ochtend omdat ze zich schamen en dan met zo min mogelijk winkelend publiek te maken hebben. Ik heb geleerd dat je je gewoon niet druk moet maken. Een paar klanten verder en het probleem lost zich vanzelf wel op. Zo niet, dan moet je onderling met de kassa's gaan wisselen. Ik heb overigens al vaker gehad dat ik de spaarpot van mijn zoon had geleegd en dat supermarkten dat niet wilden aannemen, omdat ze over voldoende kleingeld beschikten. De bakker daarentegen was er juist weer heel blij mee.

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:36

Kayleigh__ schreef:

:')

Want overvallen hoort eenmaal erbij en al caissière moet je daar niet bang zijn?
Uhh nee, denk dat niemand daar op zit te wachten en een trauma aan overhouden als het bij je gebeurt is. Vind niet dat als je ja zegt tegen een kassabaantje, je ook accepteert en het 'oke' vind als je wordt beroofd...

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 08:39

Shenavallie schreef:
KimD schreef:

Aan jouw antwoord te lezen, heb jij mijn antwoord niet goed gelezen + blijf ik erbij dat je erg vol met aannames/vooroordelen zit. En dat laatste zit je duidelijk in de weg, ook al ben je je er zelf waarschijnlijk nog niet bewust van.

Ooit wel eens gedacht aan mensen die maar een x-bedrag per maand kunnen opnemen c.q. misschien wel geld krijgen van een instantie? Als dat begin van de week een groter briefje is, dan zullen die mensen wel moeten. Als ze dan ook nog eens een chagerijnige kassa-miep treffen die moeilijk gaat doen, dan snap ik dat zulke mensen er ook wel eens klaar mee zijn en niet meer aardig terug reageren. Moeten dat soort mensen zich dan overal maar verantwoorden dat ze - ik noem maar wat - in de schuldsanering zitten? Of dat hun bankrekening leeg is en dit het enige briefje nog is dat ze eens opzij hadden gelegd voor noodgevallen?

Die mensen zie ik niet verschijnen aan onze kassa, die hebben bij ons vrij weinig te zoeken die geld van een instantie krijgen.

Overigens verwacht ik sowieso met respect behandeld worden, ik help principieel mensen met een telefoon aan hUn oor ook maar zonder een woord te wisselen.

Het zit mij overigens niet dwars, mensen die zich niet weten te gedragen aan de kassa kunnen sowieso vertrekken. Gelukkig is dat in 7 jaar maar twee keer voor gekomen. En het komt ook maar echt een enkele keer voor dat mensen echt niet anders kunnen betalen en zonder moeten vertrekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:42

Wow mensen echt laten vertrekken zonder producten omdat ze met €50 willen betalen? Het is gewoon een wettig betaalmiddel en dat jij geen wisselgeld genoeg hebt is niet hun probleem.. Echt wauw.. Dat zou voor mij echt de laatste keer geweest zijn dat ik in die winkel kwam dan. Natuurljk is het vervelend als er meerdere klanten zijn die een klein bedrag met €50 willen betalen maar zij kunnen niet weten dat er meer mensen zijn die dat doen en dat maakt imo ook niet uit, het is vervelend maar je weet dat het kan gebeuren dus daar hoor je op in te spelen..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 09:52

@kimD. En dat kan je op hun voorhoofd lezen? Er lopen meer mensen bij instanties dan je je kan voorstellen. En bij welke winkel werk je dan dat ze daar niet komen? De juwelier?

Jennifuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:17

dees_daan schreef:
Wow mensen echt laten vertrekken zonder producten omdat ze met €50 willen betalen? Het is gewoon een wettig betaalmiddel en dat jij geen wisselgeld genoeg hebt is niet hun probleem.. Echt wauw.. Dat zou voor mij echt de laatste keer geweest zijn dat ik in die winkel kwam dan. Natuurljk is het vervelend als er meerdere klanten zijn die een klein bedrag met €50 willen betalen maar zij kunnen niet weten dat er meer mensen zijn die dat doen en dat maakt imo ook niet uit, het is vervelend maar je weet dat het kan gebeuren dus daar hoor je op in te spelen..

Ik heb t ook nog nooit zien gebeuren en vind het niet kunnen, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Wat wil je anders doen als caissière als jij en de winkel niks terug hebben, en/of de klant niet kan/wilt pinnen? Je kan het moeilijk zelf gaan meegeven, de transactie houdt gewoon even op denk ik..

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:35

purny schreef:
@kimD. En dat kan je op hun voorhoofd lezen? Er lopen meer mensen bij instanties dan je je kan voorstellen. En bij welke winkel werk je dan dat ze daar niet komen? De juwelier?

Ja ik weet inderdaad vrij zeker dat ik die mensen niet zie.

Als ik een aantal van die grote heb gehad kan ik het gewoon echt niet wisselen, dus dan houdt het op. Zeker als dit 'S morgens vroeg gebeurt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-15 10:51

Jennifuur schreef:
dees_daan schreef:

Ik heb t ook nog nooit zien gebeuren en vind het niet kunnen, maar kan me er wel iets bij voorstellen. Wat wil je anders doen als caissière als jij en de winkel niks terug hebben, en/of de klant niet kan/wilt pinnen? Je kan het moeilijk zelf gaan meegeven, de transactie houdt gewoon even op denk ik..

Zorgen dat je dat voorkomt als winkel en gewoon genoeg wisselgeld op voorraad hebben. Zo simpel is het. De klant kan er niets aan doen dat de winkel het niet voor elkaar heeft wat wisselgeld betreft. En de houding erbij maakt het er voor mij niet beter op, wisselgeld is geen service.. €50 is gewoon een wettig betaalmiddel dus daar hoor je gewoon mee te kunnen betalen in een winkel.