Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:28

Blue_Eyes schreef:
Ik vraag me toch af hoeveel Bokkers ik over me heen zou krijgen, als ik zou zeggen dat niet geloven in mijn ogen een ernstige ontkenning van de Waarheid is...

haha, ik denk dat je wel weet wat je terug kunt verwachten :P
Wel geloven is in mijn ogen naief en achterhaald :+

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:29

Wat ik hier in de omgeving zo erg vind om te zien, zijn die jonge vrouwtjes met elk jaar een baby. :(:)
Kinderen zijn namelijk een geschenk van God en ze mogen geen voorbehoedsmiddelen gebruiken.
Dat komt hier nog steeds voor.
Gisteren was ik nog in een zaak hier in het dorp.
Daar was ook zo'n jonge, afgeleefde vrouw van eind 20, begin 30 met 5 kinderen bij zich.
De jongste in de wandelwagen en de oudste ongeveer 6 jaar.

En ze had alweer een flinke buik dus kind nummer 6 is al op komst.
Als het nu vrolijke, flinke vrouwen zijn.
Nee, zij was ook al zo'n vroeg oude vrouw waaraan je kunt zien dat ze elke zondag in de kerk hoort over hel en verdoemenis.
Ze loopt net als haar 'mede slachtoffers' in een lange vormeloze rok en een ouderwetse wrong of vlecht in het haar.
Een gezicht waar elke jongheid en vrolijkheid allang vanaf is.

Dat is voor mij geen geloof, maar het is een soort sekte-achtig extremistisch iets, wat hier nog heerst in bepaalde dorpen.
Het ellendige is, dat zij juist denken dat zij De Waarheid naleven en de rest van de mensheid sowieso in de hel belandt.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 31-08-13 23:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:32

Die mensen zijn blij en gelukkig met die kinderen, wie ben jij om hen dan te veroordelen? Het is hun leven, jij hebt daar persoonlijk geen last van. Laat ze dan lekker.. Jij leeft het jouwe, zij het hunne.

bijna elk kerk gemeenschap denkt dat hun manier va van geloven de enige juiste is. Misschien dat er ook tig hemels zijn, maar vrees van niet. "Dus daarboven in hemrl zien wij elkander weer".
Laatst bijgewerkt door Sammie op 31-08-13 23:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:34

En Mika, is dat dan de doorsnee-gelovige, is dat dan Het Geloof? Of is dat een onderdeel van een enorme, veelkleurige gemeenschap waarvan miljoenen mensen lid zijn op allerlei manieren?
Vervelend voor die vrouwen, maar niet tekenend voor het christendom in het algemeen. En none of your business. Zij kiezen daarvoor, hoef jij niet te doen.

@Magicc: zoiets hoor ik inderdaad veel te vaak. En dan zeggen ze er ook nog bij 'met alle respect, maar...' Nja. Met alle respect, maar ik vind het de grootst mogelijke kolder.

Tigra_

Citaat:
Maar wat wil je in de hemel gaan doen dan? Dat vraag ik me dan altijd af. Als je niet gelooft in God, wat moet je dan in de hemel gaan doen?

Nu was het dan wel niet aan mij gericht maar het gaat er om dat het geloof zich niet geloofwaardiger maakt als je mensen niet gelijk behandeld. Ik hoef niets in de hemel te doen misschien zit ik dan liever in de hel als het daar op die manier werkt. Ik snap met de beste wil van de wereld niet hoe je dit als gelovige kunt rijmen dat moordenaars en verkrachters volgens sommige wel op de goede plek kunnen komen maar de normale mens die niet gelooft is gedoemd tot de hel. Ik kan dat echt niet begrijpen waarom je daar in kan geloven. Ik vind dat namelijk helemaal niet kloppen met wat er verder verteld wordt. Iedereen heeft het hier over zonde maar onder tussen kunnen moordenaars wel het eeuwige leven krijgen al hebben ze 10 tallen mensenlevens verwoest.

Het gaat er niet om dat je daar als ongelovige terecht zou willen komen maar waarom kun je als gelovige daar nu achter staan dat omdat iemand in god gelooft hem alles vergeven kan worden en iemand die dus niet gelooft niet welkom zou zijn in de hemel en dus naar de hel zou gaan terwijl die verder gewoon een normaal leven heeft gehad zonder al te gekken uitspattingen.

mika11

Het is de verplichting dat ze geen keuze hebben.
Dat is iets heel anders.

Edit:
Zij zijn inderdaad een klein deeltje van alle soorten vormen van geloof.
Maar ik heb er zoveel mee te maken gehad ( op school, werk) dat ik er een hele antipathie tegen heb gekregen. :o
Als ik ze zie gaan op zondag richting kerk, (die bepaalde kerkgemeenschappen dan), ik kan het nooit begrijpen.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 31-08-13 23:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:39

Tigra_ schreef:
Citaat:
Maar wat wil je in de hemel gaan doen dan? Dat vraag ik me dan altijd af. Als je niet gelooft in God, wat moet je dan in de hemel gaan doen?

Nu was het dan wel niet aan mij gericht maar het gaat er om dat het geloof zich niet geloofwaardiger maakt als je mensen niet gelijk behandeld. Ik hoef niets in de hemel te doen misschien zit ik dan liever in de hel als het daar op die manier werkt. Ik snap met de beste wil van de wereld niet hoe je dit als gelovige kunt rijmen dat moordenaars en verkrachters volgens sommige wel op de goede plek kunnen komen maar de normale mens die niet gelooft is gedoemd tot de hel. Ik kan dat echt niet begrijpen waarom je daar in kan geloven. Ik vind dat namelijk helemaal niet kloppen met wat er verder verteld wordt. Iedereen heeft het hier over zonde maar onder tussen kunnen moordenaars wel het eeuwige leven krijgen al hebben ze 10 tallen mensenlevens verwoest.

Het gaat er niet om dat je daar als ongelovige terecht zou willen komen maar waarom kun je als gelovige daar nu achter staan dat omdat iemand in god gelooft hem alles vergeven kan worden en iemand die dus niet gelooft niet welkom zou zijn in de hemel en dus naar de hel zou gaan terwijl die verder gewoon een normaal leven heeft gehad zonder al te gekken uitspattingen.

Er is een heel belangrijk ding dat iedereen over het hoofd lijkt te zien en dat is echt SPIJT. Oprechte SPIJT. Je weet wel, dat gevoel dat je van binnen opvreet, iedere keer als je eraan denkt wat je gedaan hebt, dat je jezelf wel voor de kop kunt slaan of wenste dat je nooit geboren was.
Ook mensen die anderen vermoord hebben, kunnen tot inkeer komen en zo toch in de hemel komen, als ze maar oprecht spijt hebben van wat er gebeurd is, en als ze in Jezus geloven zodat die de brug kan zijn tussen hen en God over de afgrond die zonde heet.
Als je niet wilt proberen dat in te zien, ja, dan zijn we gauw uitgepraat. Er is geen andere manier.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:40

Citaat:

Als ik mag kiezen tussen vrolijk rondhuppelen in de hemel of voor eeuwig branden in de hel, dan kies ik de hemel hoor :D ben wel atheist, maar niet achterlijk, haha! Gaat mij er niet om dat ik bij God in de buurt ben maar meer dat ik het graag naar mijn zin heb zeg maar. Is er ook nog iets te kiezen tussen die twee in? Wie zal het zeggen, ik hoop in ieder geval dat er meer is na de dood. Anders is het leven inderdaad voor niets geweest.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:43

^^Oh ja hoor. Ook binnen die gemeenschappen is er een vorm van geboorte'beperking' als ze dat zouden willen. :)

@magic, er bestaat bij de RK nog zoiets als t vagevuur. Wordt je ook niet vrolijk van :P

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:51

Blue_Eyes schreef:
Er is een heel belangrijk ding dat iedereen over het hoofd lijkt te zien en dat is echt SPIJT. Oprechte SPIJT. Je weet wel, dat gevoel dat je van binnen opvreet, iedere keer als je eraan denkt wat je gedaan hebt, dat je jezelf wel voor de kop kunt slaan of wenste dat je nooit geboren was.
Ook mensen die anderen vermoord hebben, kunnen tot inkeer komen en zo toch in de hemel komen, als ze maar oprecht spijt hebben van wat er gebeurd is, en als ze in Jezus geloven zodat die de brug kan zijn tussen hen en God over de afgrond die zonde heet.
Als je niet wilt proberen dat in te zien, ja, dan zijn we gauw uitgepraat. Er is geen andere manier.

Nee ik kan dat niet inzien waarom zo iemand wel een eeuwig leven zou krijgen en iemand die nooit zulke dingen gedaan heeft en alleen maar niet gelooft dus niet. Ik vind dat behoorlijk hypocriet dat je mensen die dus een "goed" leven gehad hebben respect voor de medemens end maar deze zal eindigen in de hel die dan weer een plek zou moeten voorstellen waar je liever niet terecht komt. Dat is behoorlijk respectloos dat je dat mensen geeft die eigenlijk nooit andere pijn gedaan heeft en een ander wel ondanks dat die misschien spijt heeft. Aan spijt hebben heeft het slachtoffer zeer weinig en de familie ook.

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:53

Sammie schreef:
@magic, er bestaat bij de RK nog zoiets als t vagevuur. Wordt je ook niet vrolijk van :P

Nee dankje ik blijf wel dood dan *D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:54

Sammie, die manier zal moeten zijn 'voor het zingen de kerk uit'. :+

Vroeger op de lagere school was ik één van de weinige meisje die een broek droeg. :')
Sowieso de enige van mijn klas, en dan had ik ook nog kort haar, helemaal een zonde voor een meisje/vrouw.
En dan zijn 'ze' opeens niet meer zo aardig en vroom maar verschrikkelijk gemeen.
Dus daar komt die antipathie vandaan.
Maar goed, dat is natuurlijk een persoonlijke ervaring en heeft niks met het geloof in het algemeen te maken.
Het is wel de reden dat ik beter niet in zulke topics kan gaan lezen. -O-
Laatst bijgewerkt door mika11 op 01-09-13 00:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-13 23:58

Tigra_ schreef:
Nee ik kan dat niet inzien waarom zo iemand wel een eeuwig leven zou krijgen en iemand die nooit zulke dingen gedaan heeft en alleen maar niet gelooft dus niet. Ik vind dat behoorlijk hypocriet dat je mensen die dus een "goed" leven gehad hebben respect voor de medemens end maar deze zal eindigen in de hel die dan weer een plek zou moeten voorstellen waar je liever niet terecht komt. Dat is behoorlijk respectloos dat je dat mensen geeft die eigenlijk nooit andere pijn gedaan heeft en een ander wel ondanks dat die misschien spijt heeft. Aan spijt hebben heeft het slachtoffer zeer weinig en de familie ook.

Mensen die nooit een ander pijn hebben gedaan, bestaan niet.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:04

Blue_Eyes schreef:
Tigra_ schreef:

Mensen die nooit een ander pijn hebben gedaan, bestaan niet.

Er is een groot verschil tussen een moord of verkrachting en andere zaken maar goed voor god is er natuurlijk altijd wel een excuus of uitmaak waarom dat zo is. Iemand bedriegen of oplichten is heel wat anders dan een moord plegen. Maar dat is bij God dus anders die meet liever met 2 maten iedereen die gelooft is goed en ongelovige zijn allemaal slecht.

Blue_Eyes

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:07

Dat klopt, dat is ook heel wat anders. Maar ook met iemand bedriegen of oplichten kun je iemand vreselijk veel pijn doen. Daar hoef ik hopelijk geen voorbeelden van te geven?
En waar zegt hier iemand dat ongelovigen allemaal slecht zijn - of gelovigen allemaal goed? Volgens mij probeert iedere gelovige in dit topic dat vooroordeel nou al bijna 40 pagina's te ontkrachten. God meet juist niet met twee maten. Zonde is zonde, of je nou iemand vermoordt, verkracht, besteelt of bedriegt. En voor alle zonden geldt: de straf is de dood. Jezus heeft die straf gedragen, als je dat wilt aannemen. Wil je dat niet? Dan niet. Maar je blijft welkom tot de laatste seconde van je leven.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:10

Blue_Eyes schreef:
Dat klopt, dat is ook heel wat anders. Maar ook met iemand bedriegen of oplichten kun je iemand vreselijk veel pijn doen. Daar hoef ik hopelijk geen voorbeelden van te geven?
En waar zegt hier iemand dat ongelovigen allemaal slecht zijn - of gelovigen allemaal goed? Volgens mij probeert iedere gelovige in dit topic dat vooroordeel nou al bijna 40 pagina's te ontkrachten. God meet juist niet met twee maten. Zonde is zonde, of je nou iemand vermoordt, verkracht, besteelt of bedriegt. En voor alle zonden geldt: de straf is de dood. Jezus heeft die straf gedragen, als je dat wilt aannemen. Wil je dat niet? Dan niet. Maar je blijft welkom tot de laatste seconde van je leven.

Nou ja als je als ongelovige sowieso naar de hel gaat dan lijkt het me voor zich spreken dat ze blijkbaar niet goed genoeg zijn(iets anders kun je daar toch niet van maken). Verder is de discussie nu wel klaar denk ik en nee ik ga liever gewoon dood en klaar ermee.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:11

Ja hoor, daar kun je wel degelijk iets anders van maken. Iedereen is even goed - of slecht, zo je wilt. Iedereen is uitgenodigd. Het enige verschil is of je de uitnodiging aanneemt...
Jij gaat liever gewoon dood, fine with me! Maar waarom dan dat gehannes over twee maten? Je WILT toch niet naar binnen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:14

Mija, ik heb ook op zo.n dorp gewoond en werd ook voor jongen uitgemaakt omdat ik een broek droeg. We waren 5 jaar... Kan nog wel meer hypocriete verhalen vertellen. Ik gebruik expres het woord hypocriet omdat er binnen die gemeenschappen vaak iets (niet) gedaan wordt uit angst voor gezichtsverlies... Want wat moeten de buren wel niet denken.. Maar dat neemt niet weg dat die mensen niet gelukkig zijn met hun grote gezinnen. Het is hun leven en dus hun keuze hoe ze die invullen.

naast t zingen zijn er wel wat meer hoor. Niet heel verl, maar ze zijn er wel :j

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:19

Blue_Eyes schreef:
Ja hoor, daar kun je wel degelijk iets anders van maken. Iedereen is even goed - of slecht, zo je wilt. Iedereen is uitgenodigd. Het enige verschil is of je de uitnodiging aanneemt...
Jij gaat liever gewoon dood, fine with me! Maar waarom dan dat gehannes over twee maten? Je WILT toch niet naar binnen?

Als je wat beter leest dan hebben we het er al over gehad waar het over gaat en niet over waar ik heen wil maar waarom ik niet geloof en dat is dus heel simpel omdat er mijn inziens helemaal niets van klopt en het best scheef is met vele dingen. En dat is echt het laatste voor ik dingen ga zeggen die ik niet wil zeggen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 00:20

Bleu- Eyes, maar ondanks dat, moet je jezelf er wel voor open kunnen stellen.
Ondans mijn verhalen hierboven vind ik het geloof altijd intrigerend.
Maar meestal kan ik er met mijn verstand niet bij.
Maar die wrok (laat ik het zo maar even zeggen) naar een hele gemeenschap weegt zwaarder.
Je kunt niet zeggen, ik neem de uitnodiging aan, als je ondertussen nog vol negatieve gevoelens bent.
Juist tegen degene van wie je de uitnodiging moet aannemen.
Zo makkelijk gaat dat niet.
Sluit de computer nu maar af, word helemaal onrustig van dit topic -O-

Aprils_joke

Re: Waarom bestaat God wel/niet voor jou?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 09:21

mag je me toch wel vertellen wat 7 kinderen en 2 ouders hebben misdaan die altijd streng gelovig zijn geweest en 2 keer per week in de kerk zater . 1 keer school en een keer n dienst.

die zijn namelijk toen te jongste 6 was hun moeder verloren en kregen daar een gruwelijke stiefmoeder voor terug
bijv, vader dwingen tot geweld bij de kinderen en zelf veel geweld gebruiken,
als je dit soort verhalen hoort , snap ik gewoon echt niet hoe iemand nog in zo,n zweverig geval wil geloven.
dat hij een volwassense straft okeej , maar jonge onschuldige kinderen hun leven tot een ware hell maken ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 11:08

Omdat God Heilig is kan iemand die een zonde heeft begaan (hoe klein die zonde ook is) niet bij hem komen.
God maakt geen onderscheid in zonden omdat elke zonde voor hem niet goed is.
Voor God zijn alle mensen zondaars dus allen zijn gelijk.

God wil graag dat we eerlijk zijn en niet liegen (valse getuigenis, roddelen) omdat je er schade mee brengt aan andere mensen.
God wil graag dat we in een huwelijk monogaam zijn en niet vreemdgaan (als letterlijk of alleen bij gedachte) omdat je wederom een ander schade toe brengt.
God wil graag dat je respect hebt voor een andermans leven en verafschuwt moorden omdat je daarmee een leven afneemt en je achterblijvers enorm veel pijn doet.
God wil graag dat we eerbied hebben voor onze ouders, zij zijn het die ons grootbrengen naar wat ze zelf hebben geleerd. Als we ons ouders niet met respect behandelen doen we hen pijn.
God wil graag dat we tevreden zijn met wat we hebben (jaloezie) en niet ons zinnen zetten op dat wat van een ander is, zoals huis, hond, vrouw of auto. Ook met het najagen wat van een ander is doe je een ander pijn.
God wil graag dat je respect hebt voor spullen van een ander, hij wil niet dat je steelt omdat je daar een ander ook weer pijn mee doet.
God wil graag dat je 1 dag rust neemt zodat je kan uitrusten, 6 dagen mag je werken en de 7e dag is Heilig.
Met overtreding van deze regel doe je misschien niet een ander pijn maar je loopt wel zelf het risico om overwerkt te raken, het is voor je eigen best wil.
God wil graag dat je voor hem alleen kiest en geen andere afgoden eert want daarmee doe je hem pijn.
God houdt er niet van dat je zijn naam oneerbiedig gebruikt omdat je hem daar ook weer pijn doet..
God wil graag dat je hem eert en hem dankt.

sallandval

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 12:21

Een eeuwigheid door moeten lijkt me hoe dan ook de hel. Van mij mag het 'hierna' gewoon afgelopen zijn, zit echt niet te wachten op een eeuwig leven, waar dan ook.

En als ik even doordenk vind ik het ook nogal een arrogante overtuiging (die volgens mij alleen van de mens af kan komen) dat je alleen via een bepaald persoon een eeuwige (brrr) beloning krijgt. Wat als je toevallig in een land geboren bent waar je geen toegang had tot die persoon? Of als je toevallig bent misbruikt door iemand in de naam van die persoon en je dus een (begrijpelijke) weerstand hebt. Dan heb je dus eigenlijk gewoon vette pech?

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:03

Blue_Eyes schreef:
Ik vraag me toch af hoeveel Bokkers ik over me heen zou krijgen, als ik zou zeggen dat niet geloven in mijn ogen een ernstige ontkenning van de Waarheid is...

Ik denk niet dat ik de waarheid ontken, want wat is de waarheid? Ik geloof niet zomaar klakkeloos iets dat ik niet met eigen ogen heb gezien. Ik ben met regelmaat wel eens in de kerk geweest en er zijn best dingen waarvan ik denk dat dat misschien best wel eens gebeurt zou kunnen zijn. Maar ik neem die dingen echt niet zomaar aan als feiten. In jouw ogen mag het best de waarheid zijn, maar zolang het niet wetenschappelijk bewezen is geloof ik er niet in. Net zoals ik niet zal zeggen dat het allemaal 100% zeker niet waar is.
Maar ik denk ook dat het niet enkel zwart of wit is, maar dat er een héél groot grijs gebied is. Ik zie mezelf niet als een atheïst en ook niet als een gelovige. Ik geloof wel dat er meer is na de dood, maar wat? ... geen idee. Dat zie ik dan wel, dat houd mij eigenlijk helemaal niet zo bezig, en tot die tijd geniet ik van mijn leven probeer ik zo goed mogelijk te leven naar mijn eigen normen en waarden.

Citaat:

Maar waarom is de hemel iets dat bij een specifiek geloof hoort? Ik geloof niet dat je na de dood helemaal weg bent. Ik geloof wel dat er nog iets is en dat vind ik een mooie gedachte. Of ik dat nu 'hemel' noem of 'het plekje', dat is puur een naam die je daar aan koppelt. En waarom zou ik er geen recht op hebben om daarheen te mogen? Alleen omdat ik niet leef naar de regels die mij opgelegd zouden worden door een bepaald geloof of kerk?
Doet mij denken aan een dorp hier niet zo ver vandaan. Dat staat bekend om de jongeren die op zondag braaf met hun ouders in de kerk zitten en doordeweeks alles molesteren in het dorp. Als er al zo'n plek is geloof ik echt niet dat die enkel is voorbestemd aan gelovigen. Ik denk dat het belangrijker is hoe je je leven leeft ongeacht wat je geloofd. Ik probeer mijn leven te leven als een goed mens, naar mijn eigen normen en waarden. Ik vind dat ik dan best recht heb op een plaatsje in de hemel of hoe je 'die plek' ook noemt ;) .

doerakjeg2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-13 18:46

Nu ben ik wel benieuwd hoe de gelovigen aankijken tegen geloven die volkeren uit de oudheid aanhingen. Dan heb ik het dus bijvoorbeeld over de Romeinen en Egyptenaren. Zij geloofden dat er meerdere goden bestonden, die elk een eigen taak volbrachten. Zij hadden geen enkele twijfels over het bestaan van deze goden, net als christenen die op hun beurt een rotsvast vertrouwen hebben in het bestaan van een god. Wat overtuigt jullie ervan dat zij fout zaten en dat jullie gelijk hebben? Misschien is het christelijke geloof over 1000 jaar ook wel weer overgewaaid, lachen mensen erom en hebben zij weer een hele nieuwe religie uitgevonden?

Mijn eigen kijk op het bestaan van God is vrij simpel. Ik ben ervan overtuigd dat er geen god bestaat. Vroeger werden goden gecreëerd om de wonderen der natuur te verklaren. Tegenwoordig hebben we daar in de meeste gevallen geen god meer voor nodig, maar waar we god nu voor gebruiken is om waarde te geven aan het leven. De gedachte dat het leven totaal nutteloos is, dat wij hier toevallig rondlopen zonder reden, en dat de dood niets is, dat is gewoon te pijnlijk. Er moet wel een of andere gedachte zitten achter ons bestaan, tenminste, dat maken we onszelf graag wijs. En dat na het leven alles zomaar zou kunnen stopen, dat je verandert in 'niets', dat je niet meer bestaat, dat is voor ons, als levende mensen, gewoon niet te bevatten. Ik moet eerlijk toegeven, geloven in een of andere hemel waarin je ook je geliefden weer terug vindt is een aanlokkelijk idee. Zo aanlokkelijk dat veel mensen zich eraan vastklampen, omdat de dood zo minder pijnlijk wordt. Ik vind het begrijpelijk dat mensen geloven, en soms zou ik willen dat ik zelf ook geloofde omdat dat het leven misschien makkelijker zou maken, maar jammer genoeg is het voor mij niets meer dan een sprookje.

Ik heb hier trouwens al een paar keer gelezen dat álle ongelovigen niet worden toegelaten tot de hemel. Nou, dan vind ik die god van jullie een enorme hypocriet. Of je gelooft of niet hangt namelijk in 90% van de gevallen af van het milieu waarin je opgroeit. Word je als kind elke zondag meegenomen naar de kerk, en krijg je dagelijks te horen dat God echt bestaat, dan is de kans dat je gaat geloven zoveel groter. Ik moet toegeven dat als ik in een gelovig gezin was geboren, ik misschien ook wel christen was geweest, terwijl ik nu 100% atheïst ben. Als god nou eens wat duidelijker was over zijn bestaan, zou hij heel wat meer mensen in die hemel van hem kunnen toelaten.