Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:09

Elke keer na een maand een nieuwe aannemen doet je bedrijf ook geen goed én kost je handenvol tijd en geld, advertenties, inwerken, sollicitaties.

CoronaLime

Re: Frustraties tijdens het uiteten gaan.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:16

Slecht personeel kost ook geld, tijd en gasten, plus dat je daar al die tijd al ingestoken hebt, voor niks..

Elke maand nieuw personeel is heel extreem, aangezien je bij sollicitatie ook wel kan selecteren wie wel of niet wat is, van onze 4 nieuwe personeelsleden is er nu 1 bij die achteraf niks blijkt te zijn, dus die maakt haar proeftijd af en dan houdt ze het voor gezien, zo heb je toch 3 personeelsleden in de plus :)

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:18

Wij werken met 3 man in de bediening, en dan de 'baas' er zelf bij ( zo'n hekel aan dat woord. )
Hij loopt zelf veel mee in de bediening, 1 collega van mij staat bar, ik loop ook ontzettend veel uit en de ander is 'nieuw' dus die loopt overal en nergens mee.
Daarmee gaan wij de zomer doorkomen :)

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:21

En met zijn 4en draaien jullie de hele dag?

Moet er niet aan denken zeg, met zijn 4en op een drukke terrasdag is al een must bij ons (1tje bar, 1tje opnemen & afrekenen met kastje, 2 runners, 1 voor borden uit de keuken en een voor drinken) en dan ook nog 's avonds diner draaien.. Qua uren kan dat gewoon niet :=

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:29

CoronaLime schreef:
Gisteravond hadden we een bruiloft, heb echt flink op mn handen moeten zitten, wát een zak van een ceremoniemeester zeg :=

Groep van 91 man, arriveerden om half 9, drankafkoop tot 12.00, dan lekkere zak patatjes met mayo en lekker om half 1 allemaal de deur uit. Om 8 uur kwam de ceremoniemeester stennis schoppen over de ruimte, de band had namelijk zoveel boxen en apparatuur mee dat de zaal ongeveer 50/50 verdeeld was over 5 man band en 91 gasten := Band nog wat in elkaar geschoven en toen kon het er net mee door.

Feestje begon, heel gezellig, erg leuke band met een leuk stel jongens dus als bediening nog wat leuks om naar te kijken ook :D Tot het 12 uur werd, om 10 over begonnen we met friet te lopen, al 10 minuten te laat. Ceremoniemeester komt op hoge poten aangelopen, dat kón niet want de friet moest pas na het dankwoord. (wat volgens de planning die ze zélf aan ons doorgegeven hebben al om kwart voor 12 zou moeten zijn.) Uitgelegd over uitlopen enzo, en dat er mensen al friet hadden en je ze moeilijk kunt vragen of ze het weer in willen leveren :+

Iedereen nog even een drankje om de friet mee weg te spoelen, en er bij gezegd dat dit het laatste rondje zou zijn, aangezien de drankafkoop maar tot 12 uur was. Ceremoniemeester hélemaal over de zeik, toen ik begon uit te leggen dat de drankafkoop maar tot 12 uur was begon hij tegen me te schreeuwen dat we dat niet konden maken en dat hij bij deze besloot dat we nog minstens een half uur door gingen. Liep toen maar de keuken in om dat tegen de baas te zeggen, wat we daar nou mee moeten, kwam hij erachteraan. Toen ontstond er een hele discussie die eindigde met mijn baas die de ceremoniemeester vroeg ''En daarvan mogen we de rekening naar u opsturen?''

Uiteindelijk tot kwart voor doorgegaan zonder extra kosten, om kwart voor iedereen mooi een laatste glaasje drinken. Als ze die nou even op zouden drinken zouden wij ook kunnen gaan beginnen met opruimen. Helaas. Uiteindelijk maar om half 2 tussen de mensen door begonnen met stofzuigen, band was ook al bezig met alle spullen in te laden. Uiteindelijk mochten we om 2.50 stoppen en toen ik om 3 uur naar huis ging gingen de laatste mensen pas weg... :z

Pfft, wat een asociale CM zeg :+ Aan de ene kant snap ik wel dat de friet pas uit mag als het dankwoord is gedaan (mits dat door is gegeven), dus dan was ik om 11:50 wel even gaan informeren of ze dat nog van plan waren te doen ipv gewoon de friet erdoor te doen.
Dat geschreeuw mag ik hopen dat hij dat niet deed waar zijn gasten bij waren, of erger, het bruidspaar :=

Sommige mensen zijn wel echt inderdaad heel hardnekkig qua blijven hangen. Ik ken het _O-

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:32

CoronaLime schreef:
En met zijn 4en draaien jullie de hele dag?

Moet er niet aan denken zeg, met zijn 4en op een drukke terrasdag is al een must bij ons (1tje bar, 1tje opnemen & afrekenen met kastje, 2 runners, 1 voor borden uit de keuken en een voor drinken) en dan ook nog 's avonds diner draaien.. Qua uren kan dat gewoon niet :=

M'n 'baas' draait 't meeste uren, maar die is feitelijk altijd in de zaak.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 15:33

Die van ons is er 2x per week, max :z hij vertrouwt ons nogal :D
Nee er is altijd wel iemand aanwezig die al heeel lang werkt en ook sleutels van het pand heeft enzo. Ook de koks werken meestal alleen in de middag (ze komen binnen om 2 uur, om 18:00 gaan we meestal open)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 17:04

Mijn baas hield altijd mensen aan die het goed deden, was ook niet bang om oudere mensen aan te nemen. Inwerken: mja, niet helemaal, als je ergens hulp mee nodig had dan merkte ze dat vanzelf.

Maar die was er wel heel goed in om 30 minuten voordat je volgens je rooster moest beginnen te smsen: 'je hoeft vandaag niet te komen'. Dat hield voor mij in dat ik al gedouchd had, m'n haar al gedaan had, m'n apepakkie al aan had en bezig was m'n schoenen aan te trekken. Of juist om 3 uur voordat je op het rooster stond te smsen: ik wil je over een half uur hier hebben!
Dat verantwoordde ze door een zinnetje onderaan het rooster (welke je in februari al kreeg tot in november): 'begintijden en dagen kunnen gewijzigd worden'. Als wij een keertje vrij wilden moesten we hemel en aarde bewegen om vrij te krijgen omdat je altijd met iemand moest ruilen in je eigen 'groep' (terras, groepen, dranken etc.) en dat er in mijn geval dus maar 3 waren.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 17:29

Mijn baas wisselt mijn tijden ook erg vaak, maar gelukkig werkt dat wel twee kanten op. Hij is ook erg flexibel naar mij toe.

Ga vanavond hier uiteten. Is op een camping met goedkope prijzen, dus verwacht er niet al te veel van. Ach, zo lang ze maar niet asociaal zijn.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:34

Nicolletje schreef:
Courses schreef:
Als er iets niet gaar is ( fout van de keuken ) dan laat je toch de gast niet met die fout zitten? Als er een bepaalde allergie is, zet je de gast toch ook iets niet voor waar dat wel in zit. Etc etc. Daar kan ik met m'n gezonde verstand echt niet bij en ik snap ook niet dat menig persoon, als ik het hier mag geloven, dit wel in de horeca doet.

Dat is zeker waar. Maar wat betreft allergie kan het best moeilijk zijn, als bijvoorbeeld in de voorbereiding dingen al van te voren gemengd worden en het is dan vervolgens volle bak, en iemand komt zonder van te voren te melden aanzetten met dat hij of zij dat wel wil, maar dan zónder....
Je moet het dan vervolgens maar net allemaal op voorraad hebben als restaurant én de tijd en personeel hebben om het apart klaar te maken.

Het is toch niet moeilijk?
Ik was ooit eens in m'n studentenstad op date in een bekend pastarestaurant. Ik had best wel zin in tagliatelli met witte saus met hesp, maar goed, daar zaten ook champignons in.
Om verschillende redenen moeten die er uit, dus ik vraag dat. Bediening vraagt het na in de keuken, en komt terug zeggen dat de champignons al op voorhand in de saus zitten, apart klaarmaken ging niet.
Sja, iets anders bestellen? Of ze uit de saus wissen.
Vanwege de slechtheid van de date weet ik niet meer wat ik gedaan hebt, maar dat studentje dat opdiende dacht dus wèl flink mee.
Je kan ze niet allemaal over 1 kam scheren!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:46

Ik moet ook eerlijk zeggen dat als mensen mij benaderden met een houding als 'grietje' en 'studentje' dat ik er ook snel klaar mee was. Net zo erg als agenten die 'mevrouwtje' zeggen...

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:52

Optiwolk schreef:
Je kan ze niet allemaal over 1 kam scheren!

Tja, ik was degene die het meestal uit de keuken moest brengen naar de tafel dat de champignons al voorgesneden in de saus o.i.d. zaten, dus ik begrijp niet zo goed wie ik over 1 kam moet scheren :o?

Ik had ze er met alle liefde zelf uit staan vissen als ik daar de tijd voor had gehad.
Maar niet in een vol restaurant op zaterdagavond om 19u.
Als zoiets van te voren gemeld wordt dan kan je 's middags al iets apart leggen zonder champignons.
Laatst bijgewerkt door Nic op 22-06-12 18:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:57

Dat courses schreef dat je gasten niet iets kan presenteren waar ze niet om vragen, en ik wou met een voorbeeld aantonen dat het ook anders kan.

Ik ben trouwens ook 'maar' de student op m'n vakantiejob, maar ik leg de klanten uit waarom ik het moeilijk heb en dan begrijpen ze het wel.
De meeste klanten zijn zo kwaad niet.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 18:59

Tja, en ik leg uit waarom het soms als restaurant niet makkelijk is om onverwacht aan speciale wensen tegemoet te komen, de bediening zit er heus wel mee als ze 'nee' moeten verkopen....

Susanne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-12 22:00

Bij ons is de valkuil de keuken, die kan soms minder aan dan wij bediening. Soms laat ik wel meer tafels toe dan verantwoord, maar dan zeg ik er vooraf wél bij dat het wat langer kan duren. Zo hebben de mensen zelf iig de keuze.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-06-12 22:22

Vanavond heerlijk gegeten. Mevrouw had weinig aandacht voor de tafel naast ons, maar wij zijn geen grote drinkers dus wij hebben daar geen last van gehad. Bovendien was mevrouw erg vriendelijk. En voor een totaalprijs van €22.- PP hoef je niet te kritisch te zijn natuurlijk.
De bediening was overigens wel goed op de hoogte van de etiquette. De oudste vrouw eerst, dan de rest en dan de oudste man etc.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 00:05

CoronaLime schreef:
Uiteindelijk tot kwart voor doorgegaan zonder extra kosten, om kwart voor iedereen mooi een laatste glaasje drinken. Als ze die nou even op zouden drinken zouden wij ook kunnen gaan beginnen met opruimen. Helaas. Uiteindelijk maar om half 2 tussen de mensen door begonnen met stofzuigen, band was ook al bezig met alle spullen in te laden. Uiteindelijk mochten we om 2.50 stoppen en toen ik om 3 uur naar huis ging gingen de laatste mensen pas weg... :z

Vind dit eerlijk gezegd ook niet kunnen. Begin maken met opruimen dat snap ik, maar tussen de mensen door stofzuigen? Moet zeggen dat ik dat zelf niet zou kunnen waarderen als gast zijnde.
Ze na een tijdje netjes verzoeken om toch het feestje ergens anders te gaan voortzetten zou een betere oplossing zijn :)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 06:42

hadden ze voor die bruiloft geen vaste prijs afgesproken? Dan zou ik zoveel langer ook niet kunnen waarderen.. maar denk dat ik eerder een factuur zou nasturen...

CoronaLime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:16

Ze hadden wel een vaste prijs afgesproken en drinken tot 12 uur, om half 1 zouden ze allemaal de deur uit moeten zijn. In hun eigen programma hadden ze de friet ook al eerder besteld, in overleg kan het natuurlijk allemaal wel langer doorgaan of bepaalde dingen uitgesteld maar dit was gewoon vreselijk asociaal..

Shayenne waarom zou dat niet kunnen? Stuk of 3 gasten binnen, stuk of 20 op t terras, band was ook al afgebouwd, is toch niet raar om dan te gaan schoonmaken? Ze konden ook nergens heen aangezien ze in het hotel bleven slapen, om ze zomaar weg te sturen naar hun kamer omdat ze teveel zijn uitgelopen vind ik veel asocialer dan tussen de 3 overgebleven gasten (die overigens ook zelf de cadeautjestafel aan het opruimen waren) even te stofzuigen.. :)

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:23

Okay excuses, ik dacht dat er echt nog mensen binnen aan het praten/feesten waren. En jullie er dood leuk tussen gingen stofzuigen maar in dit geval ligt het wat anders inderdaad.
Overigens vind ik het niet asociaal om mensen uiteindelijk te verzoeken om ergens anders heen te gaan, maar goed dat is iets anders :)

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 13:29

Mja ik neem aan dat dat ook wel al gedaan was, of in de vorm van het dankwoord. Ook als er word gemeld dat dit het laatste rondje is verwacht men meestal niet dat je nog een uur mag blijven zitten (althans ik niet :P )

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:16

Top 10 ergernissen:
http://www.telegraaf.nl/vrouw/eten_drin ... g..__.html

Dat van die kinderen vind ik een lastige.
Tegenwoordig zijn kinderen allemaal helemaal geweldig en als je er wat van zegt heb je bijna ruzie.
Zelfs al verpakte ik het zo, dat het gevaarlijk was als ze gingen rondrennen terwijl wij met hete soep rondliepen, dan keken de ouders me nog zo aan van ja én, dan kijk je toch uit??
Het gevolg was dus een keer een slingerend kind in de deuropening (ja echt...) en ik een kom soep over mijn hele hand, een verbrande hand dus :(

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 14:34

Oh van mij mogen ze kinderen echt uit restaurants weren hoor, zeker onder een bepaalde leeftijd, die neem je maar mee naar mcdonalds of yankee doodle ofzo :roll: Ja, ik heb een lichte afkeer van kinderen :')

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:15

Ik heb geen hekel aan kinderen en er zíjn kinderen die netjes op hun stoel kunnen blijven zitten. 'Vroegah', gingen we ongeveer één keer in de maand uit eten met mijn ouders. Meestal bij vd Valk.
Wanneer het zusje en ik klaar waren met eten gingen we naar het immense aquarium, visjes kijken en naar het zwembad. We maakten altijd tijdsafspraken met mijn ouders.

Ik vind dat kinderen niet veel te zoeken hebben in een restaurant anders als de Mac, pannenkoekenhuis oid. Je kunt als ouder niet rustig eten (uitzonderingen daargelaten) en ik vond als kind uit eten tot op zekere hoogte leuk, maar na 20 minuten/half uur ging ik me stierlijk vervelen. Ook al kreeg ik dan een kleurplaat :=

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-12 17:18

Met kinderen in een restaurant vind ik niks mis. Mits (en dat is een zware mits) ze opgevoed zijn en zich weten te gedragen. Als ik érgens een hekel aan heb dan is het gillende, rondrennende, aandacht opeisende, verwende en niet luisterende kinderen. Bah! En als je dan ziet dat de ouders er nog wat aan proberen te doen, maar vaak wordt het allemaal onder de mantel der liefde bedekt en vergoeielijkt. Zoiets kan mijn avond echt verpesten. Ben al niet zo van de kinderen, maar als ze dan ook nog dusdanig wangedrag vertonen...