Het is AUto, niet OOto!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 20:50

Famke160301 schreef:
Edit: Precies wat Yanouuu zegt. Alleen ik behoud mijn brabantse "klank" (inclusief zachte g..)

Jaa daar heb ik ook last van! Ben ik ergens in het noorden ofzo, praat ik KEI netjes! (Kei, is alweer Brabants) en dan komen er mensen voorbij: "Mm die komen zeker uit Brabant". Dan den ik: Hallo dat kun je aan de buitenkant toch niet zien :P

Spirit

Re: Het is AUto, niet OOto!

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:11

linneketeut schreef:
En wat dacht je van Peugot?
Is het Péúgot, of Pèùgot

Kan je de eu op meerdere manieren uitspreken? :+

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-11 23:37

Misschien puigeot :P

linneketeut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 07:08

de U en de EEUUUUUUUU

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-11 09:02

Ik spreek auto gewoon uit zoals het er staat, dus met AU! Ooto vind ik zo bekakt klinken...
Zeg ook friet en geen patat (want dat klinkt weer boers :') ), kan best goed ABN (of AN, wat 't ook is) praten maar wel met een zachte G en een accent.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 21:13

patatkraam schreef:
Ik kende alles al, maar die krieg n bochel blijf ik altijd hilarisch vinden _O-

_O-[/quote]

Zo had ik een keer een deel van de Ilias metrisch vertaald... er was 1 zin waarin Achilles het niet eens was met Agamemnon, en het paste maar niet goed op het metrum. Dus ik heb er maar van gemaakt:

Ga nu vlug, want dat lijkt mij het beste, naar huis terug, met uw
Welvende schepen en ik denk ook zeker niet, hier onbelangrijk,
Rijkdom en weelde voor u te vergaren, nee krieg toch 'n bochel .

Docent kon het wel waarderen :')
Vond de docent wel grappig.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-11 23:56

Irmy schreef:
Kenyada schreef:
haha net zo erg als zeuven (zeven)

Dat zeggen mensen expres. :)
Mijn moeder heeft bij de bank gewerkt en moest toen wel zeuven i.p.v. zeven zeggen, omdat zeven te veel op negen (ik dacht dat het negen was...) lijkt. :+

Welke bank was dat? Ik heb namelijk ook bij een bank gewerkt. :+

I-Amanda_ I: Dat is een ervaring... Daardoor heb ik een hekel aan Fransen gekregen.. ;) Mijn ouders werden behandeld als Duitsers, pas toen hun woordenboek Frans-Nederlands op tafel kwam, gingen de Fransen zich fatsoenlijk gedragen. Ik zeg overigens ook niet, dat ik níet racistisch ben toch? Eén van mijn beste Vrienden komt uit Gambia en ik heb ook vrienden die van Marokkaanse afkomst zijn. Als mensen bewijzen dat ze mijn moeite niet waard zijn, zullen ze mijn moeite nooit meer krijgen. Zo werkt het bij mij nu éénmaal. Deze ervaring komt overigens uit Normandië.

Ik was hier laatst bij de Jumbo in NL en ik kon me zo in het buitenland wanen. Geen enkele klant sprak er NL. Allemaal Pools... _O- Maakt me ook allemaal niets uit.

Optiwolk: Is die regering in België nou nog nie gelukt? haha. Nog even en ze willen weer terug in het Nederlandse bestel.. :') Worden de K3'tjes alledrie NL! _/-\o_

Fjordjes: Ik vind de meeste Limbo's ook nog erg lang van stof hoor... Ik kom van origine uit Geldrop, maar als ik marktplaats zie dat ik moet zakendoen met een Limbo, haak ik serieus af.

Danique: Belgen vinden ons Ollanders ook erg eerlijk hè? Vroeger stond er altijd op de bordjes op het station bij de trein naar Eindhoven...: "Stopt niet te Best..." Dat kun de van tevoren maar beter weten...
Hahaha, 24/6 geweldig!

linneketeut schreef:
En wat dacht je van Peugot?
Is het Péúgot, of Pèùgot

Of Làbrador of Lábrador

Of naast af, of langs af, of langs heen ?

Oohja en waar ik me matenloos aan erger:
"Wij hebben 5 kippen en 1 haan"

Wij hebben gewoon 6 kippen, waaronder 5 hennen en 1 haan.

Da's mekkelijk... De eerste is Peugeot... of 'n Auto..
De 2e is 'n hond
De 3e is via...
En de laatste tja, dat jij het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk nie ziet is volgens mij meer een persoonlijk probleem... _O-

Het ergste wat ik heb meegemaakt is om in Espana te horen dat ik uit Brabant kom, ja van een Spanjaard... Hij was getrouwd met een Utrechtse. Hij vond vooral van het Utrechts het woord 'jochie' nogal opvallend. Dan valt mijn dialect blijkbaar heel erg op! :') Maar ja, ik ben er gewoon trots op. En echt hoor, ik kan heel netjes Nederlands praten... Echt! Maar ja, mijn familie in de kop van Noord-Holland vonden het geweldig om mij het woord brug uit te horen spreken. Die 'g' vinden ze daar prachtig.

Arwen: Respect dat je het kan vertalen! Wouw!

WildChild

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:07

Citaat:
Da's mekkelijk... De eerste is Peugeot... of 'n Auto..
De 2e is 'n hond
De 3e is via...
En de laatste tja, dat jij het verschil tussen mannelijk en vrouwelijk nie ziet is volgens mij meer een persoonlijk probleem...

_/-\o_
Ontopic: Ik kan me er niet mateloos aan ergeren maar foutjes vallen wel op en ik vind het ook best een sport om de Nederlandse taal zo goed mogelijk te beheersen. Dat betekent niet dat ik foutloos spreek of schrijf, hier is de zachte g ook duidelijk aanwezig!

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 00:15

Absoluut, ik kan enorm balen van mijn schrijffouten. Ik probeer ook netjes Nederlands te schrijven. Als het naar iemand toe moet laat ik het zelfs nalezen. Mijn lief praat behoorlijk Brabants, maar hij schrijft letterlijk foutloos Nederlands. Best knap hè? Hier kan ik wel verbasteren naar de Brabantse praottaol, da's gewoon leuk...

Ik vond overigens die film met die mannen uit Maaskantje echt geweldig leuk. Vooral door hun praten.

Laten we verder eerlijk zijn: Volgens mij is er geen mens in Nederland, die ABN kan praten. Iedereen heeft wel een dialect. Zelfs mensen uit Leiden waar het ABN van origine vandaan komt. Ja toch?

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 01:24

Ik wil zo goed mogelijk Nederlands schrijven. Maar spreken? Wat maakt het uit. Ik ben geboren in Amsterdam en heb er maar 6 jaar gewoond en toch krijg ik bepaalde klanken mijn strot bijna niet uit. Mijn 's' klinkt meestal als een 'z' en gevorderd kan ik alleen maar uitspreken als ik het lees of als iemand het voor zegt en dan klinkt het nog raar. Zelf kijk ik meer op van schrijf/spelfouten als 'zoiezo' en 'nieuwschierig'.

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 01:29

Het leukste was een Nederlander in Antwerpen, die in plat Antwerps ging uitleggen hoe een Belg moest gaan om bij het station te geraken... _O- Geweldig gewoon! Hij deed dat in plat antwerps, omdat hij zeker wist, dat de Belg hem anders niet zou geloven. :')

Carlijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:05

phormicola schreef:
Het enige woord waar ik me echt aan kan storen is 'euri' _O- Zeg toch gewoon Euro's, mens :')

Of georven, ipv geërfd :+

Schuldig. :') Aan het euri dan. :))

AngeliqueB schreef:
In Limburg is het auto, geen ooto.. Wat wel ergerlijk is, als 'Hollanders' de klemtoon verkeerd leggen bij de uitspraak van Kerkrade, het is KERKrade, niet KerkRAde!

Seriously? :') Daar ga ik eens op letten. _O-

Lach me rot om dit topic, lekker mierenneuken met z'n allen, ga hem helemaal doorlezen. :D

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:17

Je hoort hier Gooisch, Limburgs en Brabants.
Maar wat vinden jullie van Delfts?
Bij ons zeggen we vaak automatisch Delluft, Helluft, Elluf, Volluk, Dolluk, Zelluf en dat soort dingen :+

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 09:56

In Friesland hoor ik vaak Uuro ipv Euro.... :D

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:25

idefix4 schreef:
[
Optiwolk: Is die regering in België nou nog nie gelukt? haha. Nog even en ze willen weer terug in het Nederlandse bestel.. :') Worden de K3'tjes alledrie NL! _/-\o_

Niet dat ik weet nee :)
Maakt mij niet uit, zolang ik maar niet opnieuw moet gaan stemmen.
Zo'n rood potlood, dat gooit niet gemakkelijk :')

En no offence, maar als België er dan toch aanmoet sluit ik liever niet aan bij Nederland.
Op jullie wegen! "Pas op, nieuw wegdek, langere remweg"

Juist, ik ga nu helderziend worden, weten dat er een accident gaat gebeuren en alvast remmen, dan sta ik zeker op tijd stil :j

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:32

Wat had er dan moeten staan? je moet het meenemen in het anticiperen, er rekening mee houden dat je minder snel stilstaat dan normaal, en daar dus je afstand en snelheid op aanpassen.

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:34

Ja maar, als je onverwachts moet remmen, dan kan je toch niet op voorhand anticiperen?
Ik snap de bedoeling, ik vind het gewoon een beetje dom, want ik kan niet voorspellen of er iets gaat gebeuren of niet. Ongeacht m'n aangepaste afstand/ snelheid.

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:43

Tsja maar als je er niks neerzet is het ook niet goed en te verhelpen is het niet als het net nieuw asfalt is.

Sowieso is altijd een leuk woord ja :')

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 10:57

Optiwolk schreef:
Ja maar, als je onverwachts moet remmen, dan kan je toch niet op voorhand anticiperen?
Ik snap de bedoeling, ik vind het gewoon een beetje dom, want ik kan niet voorspellen of er iets gaat gebeuren of niet. Ongeacht m'n aangepaste afstand/ snelheid.

Er staat "PAS OP (oftewel, even uw aandacht) nieuw wegdek, langere remweg"
Zou er geen nieuw wegdek staan, zou je denken; waarom langere remweg, wat is dat voor onzin? Langere remweg dus meer afstand houden en op tijd gaan remmen (als er normaal gesproken ergens ver voor me geremt word laat ik mn gas los, maar ga ik niet remmen totdat ik dichtbij ben en wellicht alsnog moet remmen, nu is de remweg langer vanwege het nieuwe wegdek en ben ik iets alerter dat ik misschien eerder moet beginnen met remmen) Niks geks aan, mijn inziens....

Over klemtoon gesproken (iets eerder op deze pagina), mijn moeder heeft er een handje van nagenoeg alles uit te spreken met de verkeerde klemtoon. Oeh, en ze zegt Vollendam ipv Volendam, net als mn tantes, en ik ze maar corrigeren!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:00

Haha en tevergeefs zeker..

Mij viel laatst ook nog op dat je "in elkaar, met elkaar, bij elkaar" op verschillende manieren kan uitspreken.
Ik zeg altijd "in élkaar" maar in Grunn hoorde ik "ín elkaar", met de beklemtoning veel meer op "in".
Wist nooit beter dan hoe ik het uitsprak. :')

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:14

Ik wist nooit beter dan dat het ín elkaar was.
En als het niet ín elkaar was, dan zei ik in elkáar :')

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:34

Mss zeg ik ook wel in elkáar.
Ik kan het nu niet goed bedenken, ga nu geforceerd praten. _O-

Bolivia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 11:58

EskeGirl schreef:
Je hoort hier Gooisch, Limburgs en Brabants.
Maar wat vinden jullie van Delfts?
Bij ons zeggen we vaak automatisch Delluft, Helluft, Elluf, Volluk, Dolluk, Zelluf en dat soort dingen :+

Goed om te weten, ik in september in Delft wonen. Als Gooisch meisje :')

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 12:58

xManon_ schreef:
Mss zeg ik ook wel in elkáar.
Ik kan het nu niet goed bedenken, ga nu geforceerd praten. _O-

Haha, ik raak er ook door in de war. Wel komisch dat het gros nu hardop 100 keer dezelfde woordjes aan het uitspreken is.. schept toch een band

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-11 13:26

Haha ja idd :D

Ik verhuis volgende maand naar Brabant, zal ook wat worden :')