OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:28

_Tara_ schreef:
Dan moet je op die link klikken die erbij staat. Daar staat dat je daar moet klikken als het normale zoekdingetje het niet doet.

Ik had hetzelfde probleem. Dat je via google dan nog oplaad/ophaalpunten kan vinden. Het leuke is alleen dat in mijn stad geen ophaalpunten zijn maar alleen oplaad punten zijn. Of zal je toch via dat oplaadpunt je "reisproduct" kunnen ophalen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:28

Ja heb het net bekeken.
Maar zie dat hier in de hele hoeksewaard niets is. Moet echt naar Rotterdam om hem op te laden, wat ik vanmorgen ook dacht gedaan te hebben.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:29

tara, omdat ik vaak snel moet overstappen.. als zon paaltje niet werkt zit ik en mis ik een trein, als ik vanuit trein heel snel bus moet halen kan ik me voorstellen dat ik vergeet uit te checken, en heb ik een boete..

x_Rebecca

Re: OV chip? Of nieuwe OV jaar?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:30

Je hoeft in de trein niet in/uit te checken als je vrij mag reizen hé?

In de bus wel :j

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:31

huh.. maar dat staat toch op de site??

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:32

@ vibabu: Alleen via ophaalpunten kun je je product ophalen.

@ Nassie: Dan had je moeten zoeken naar een gele paal. Via http://www.studentenov-chipkaart.nl kun je een demo zien van hoe je je product moet ophalen. Kun je meteen zien naar wat voor gele paal je moet zoeken. Waarschijnlijk is 'ie te herkennen aan een rij studenten die erbij staat te wachten :P

@ Pinuts: Voor de trein hoef je niet in en uit te checken. Als je dat op de site hebt gelezen heb je verkeerd gelezen.

@ x_Rebecca: Je hoeft bij de trein nooit in en uit te checken. Ook niet in je kortingsperiode.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:32

Ik begin ook steeds meer een hekel aan dat hele ovchipkaart gebeuren te krijgen!

Idd, met snel overstappen als je een minuutje de tijd heb, loop je grote kans dat je door die haast een paaltje misloopt. Als je op station "even snel" naar metro ofzo wilt dan moet er maar geen rij staan om door een poortje te kunnen.

Ik zie alleen maar nadelen!

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:33

_Tara_ schreef:
@ vibabu: Alleen via ophaalpunten kun je je product ophalen.

@ Nassie: Dan had je moeten zoeken naar een gele paal. Via http://www.studentenov-chipkaart.nl kun je een demo zien van hoe je je product moet ophalen. Kun je meteen zien naar wat voor gele paal je moet zoeken. Waarschijnlijk is 'ie te herkennen aan een rij studenten die erbij staat te wachten :P

@ Pinuts: Voor de trein hoef je niet in en uit te checken. Als je dat op de site hebt gelezen heb je verkeerd gelezen.

@ x_Rebecca: Je hoeft bij de trein nooit in en uit te checken. Ook niet in je kortingsperiode.

Klopt, zo las ik dat ook op die site, maar dat zou betekenen dat ik eerst naar Amsterdam moet om daar mijn "product" te kunnen ophalen... Dat is toch raar?

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:34

_Tara_ schreef:

Hahah!
Waar ik ben geweest stonden alleen twee van die roze aparaten.
Heb geen rij studenten gezien, ik zie het morgen wel hoe ik op mijn stage kom.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:35

@ Vibabu: Ik denk dat 't allemaal wel reuze meevalt. Hoe lang duurt dat in/uitchecken nou? 1 seconde ofzo?
Tja ik weet niet waar je woont. Maar als die site aangeeft dat 't dichtsbijzijnde ophaalpunt Amsterdam is, dan zul je daar naartoe moeten. Dat ophalen van je product hoef je wel maar 1 keer te doen.

@ Nassie: Met je tijdelijke reisproduct die nu al op je kaart staat. Die gele paal staat op Utrecht Centraal in de AH to go. Dus ik weet niet of je daar ook gekeken hebt?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:36

@ Nessa: Ja, alleen dat heb ik niet eerder gehoord en kan het ook nergens vinden ..
@ _tara_ : Bedankt, waar heb je dat gevonden?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:37

Door in dit topic te lezen.

vibabu

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:38

_Tara_ schreef:
@ Vibabu: Ik denk dat 't allemaal wel reuze meevalt. Hoe lang duurt dat in/uitchecken nou? 1 seconde ofzo?
Tja ik weet niet waar je woont. Maar als die site aangeeft dat 't dichtsbijzijnde ophaalpunt Amsterdam is, dan zul je daar naartoe moeten. Dat ophalen van je product hoef je wel maar 1 keer te doen.

@ Nassie: Met je tijdelijke reisproduct die nu al op je kaart staat. Die gele paal staat op Utrecht Centraal in de AH to go. Dus ik weet niet of je daar ook gekeken hebt?

Het in en uitchecken is niet het probleem, de rij die er voor staat met mensen die niet weten hoe en wat is eerder een probleem ;) Ik woon in Den Helder, en als ik via google kijk zie ik dat er alleen een oplaadpunt is. Moet gelukkig toch naar Amsterdam vrijdag dus zie dan wel hoe het werkt :) Ik denk dat de "knippers" wel snappen dat nog niet iedereen het snapt.

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:38

dus ik hoef niet voor de trein in of uit te checken? Waarom niet?( waarom voor bus wel?)

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:39

_Tara_ schreef:
Door in dit topic te lezen.

_O-

"nee meneer de busschauffeur, op bokt staat..."
Ik heb ook in dit topic gelezen, vergeef mij dat ik om een bronvermelding vraag..

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:39

pinuts schreef:
dus ik hoef niet voor de trein in of uit te checken? Waarom niet?( waarom voor bus wel?)

Omdat het allemaal zo fantastisch georganiseerd is en de NS er nog niet klaar voor is..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:41

@ Vibabu: Veel hoe en wat is er niet aan. Kaartje voor dat wit/roze ding, bliep, en door die poortjes lopen. Mensen met kaartjes die niet bliepen dat is dan weer wel irritant.
In Den Helder zal toch ook wel een ophaalpunt zijn lijkt me? Misschien iemand anders in dit topic die dat weet?
De conducteurs/buschauffeurs hebben denk ik wel begrip dat de studenten nog niet goed begrijpen hoe en wat.

@ Pinuts: Geen idee waarom. Ik weet alleen dat 't zo is. Trein inderdaad niet in en uit, bus enz wel. Trein dus wel een kaartje kopen in je kortingsperiode, bus gewoon je chipkaart bliepen.

@ Marjo_x: Een paar pagina's geleden heeft iemand die bij de NS werkt dat gekopieerd van de site van de NS. Ik begrijp wel dat je om een bronvermelding vraagt. Maar als je zelf de laatste 3/4 misschien 5 pagina's had gelezen had je 't ook kunnen weten.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:43

Marjo_x schreef:
@ Nessa: Ja, alleen dat heb ik niet eerder gehoord en kan het ook nergens vinden ..

Ik had het ook niet gehoord, maar dit komt blijkbaar van een NS medewerker :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:45

maaike5581 schreef:
|o Dames lees toch eens het topic door...

Eerder heb ik alle info gegeven mbt de SOVC die bij de NS bekend is...

Zal t nog eens neer zetten:

maaike5581 schreef:
Wellicht hebben jullie wat aan deze informatie:

Vanaf 1 januari 2010 is in het gehele openbaar vervoer de papieren OV studentenkaart niet meer geldig als vervoerbewijs.
De papieren ov studentenkaart word vervangen door een Studenten OV-chipkaart (SOVC)
In januari 2010 halen de studenten gefaseerd hun officiële studentenreisproduct voor 2010 en verder op.
Tot die tijd reizen zij met een tijdelijk studentenreisproduct, dat al vooraf op hun SOVC is geplaatst.

Veel studenten beschikken inmiddels over hun SOVC.
Studenten die deze kaart erg laat hebben aangevraagd, zullen zoveel mogelijk voorzien van een tijdelijke SOVC, als voorloper op de officiële SOVC.

Een beperkte groep studenten zal desondanks nog zonder (tijdelijke) SOVC zitten, in dit geval zal de student zijn papieren OV van 2009 moeten kunnen tonen, kan de student dit niet dan moet de vervoerder de procedure van het niet in bezit zijn van een geldig vervoerbewijs volgen.
Vanaf 1 februari 2010 moeten alle studenten beschikken over een SOVC.
Via http://www.studentenov-chipkaart.nl kunnen studenten een SOVC aanvragen.

Wellicht is jou kaart al gewoon bruikbaar, laat dit bijvoorbeeld nalezen door een HC op de trein.

Verder voor studenten met een week je hoeft niet doordeweeks in en uit te chekken aangezien je vrij mag reizen.
In het weekend moet je zorgen voor salde en moet je wel in en uit chekken.
Voor studenten met weekend, doordeweeks in en uit chekken en in het weekend niet.

maaike5581 schreef:
Hier hopelijk weer wat nuttige info voor jullie:

-Wel je SOVC maar nog niet kunnen "activeren"
*Op de meeste SOVC staat nu een tijdelijk reisproduct (je kan dit door bij een HC je SOVC te laten controleren)
-Wat voor tijdelijk product heb ik?
* had je vorig jaar een week? dan nu ook tijdelijk week reisproduct, andersom voor de mensen meet weekend.
-Vanaf 01-01-2010 zal gefaseerd de reisproducten voor de SOVC op te halen zijn.
*kijk op http://www.studenten-ovchipkaart.nl wanneer jij je reisproduct kan ophalen.
-Bij de NS hoef je niet in en uit te checken
*onbekend per wanneer dit wel moet
-Nog geen SOVC ontvangen?
*tot 01-02-2010 kun je met je oude papieren OV de trein in.
-Recht op reizen met korting?
*kaartje met 40% korting kopen
-Saldo zetten op SOVC?
*Nog niet mogelijk totdat op je SOVC al je reisproducten zijn op gehaald.

SOVC= Studenten OV Chipkaart
HC= Hoofd Conducteur

Heel simpel:

1. Neem je SOVC mee
2. Ga naar een HC
3. Vraag HC kaart te scannen wat voor tijdelijk product je hebt
4. Tijdens je vrij reizen niet in en uit checken
5. Tijdens je recht op korting, papieren kaartje met 40% korting kopen
6. Wacht op de datum dat je de rest van je reisproducten kan ophalen en niet eerder dit ook vanwege eventuele fouten

Vragen mogen ook via PB

Dan quote ik deze nog maar een keer. Waren die grote letters blijkbaar nog niet groot genoeg...

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:46

Maar ook iemand heeft gezegd:

maaike5581 schreef:
Wellicht hebben jullie wat aan deze informatie:
Vanaf 1 januari 2010 is in het gehele openbaar vervoer de papieren OV studentenkaart niet meer geldig als vervoerbewijs.

En even later:
maaike5581 schreef:
-Nog geen SOVC ontvangen?
*tot 01-02-2010 kun je met je oude papieren OV de trein in.

Als dat de medewerker van de NS is had ik dat al gelezen, alleen 2 tegenstrijdige dingen die worden gezegd door 1 persoon helpen niet mee ;)
+ er staat alleen met je oude papieren OV in de trein, dus niet de bus?
En als het NS is dan geldt dat dus weer niet voor arriva?

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-10 18:47

@ _tara_ : Die heb ik al gezien dus, Alleen dat helpt dus niet hea.. als er 2 verschillende dingen in staan..

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:48

Dit gaat inderdaad alleen over de trein. Hoe 't dan zit met de bus weet ik ook niet. Ik zou iig je papieren OV gewoon meenemen en zeggen dat je nog geen chipkaart hebt.
Moet nu 't toetje voor vanavond maken dus ben ff weg :P

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:49

en voor de zekerheid wat geld als ze het niet accepteren :P

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:49

Zoals ik het lees, heb 't nog even goed gelezen. Het papieren OV is in principe niet meer geldig. Behalve voor studenten die dus nog steeds geen chipkaart in hun bezit hebben, die kunnen wel in alle ov nog hun papieren ov laten zien. Zo begrijp ik het.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-10 18:53

Alleen werd mij door connexxion-buschauffeurs vanaf 30 december verteld de papieren ov nog sowieso een maand te bewaren.

Gewoon allebei mee, én wat geld dan zit je altijd goed.