Schrijven met een ter dood veroordeelde

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:28

Gulpje schreef:
Sowieso, er zijn nu twee mensen met daadwerkelijk de ervaringen van het schrijven met een veroordeelde, het lijkt wel alsof daar overheen gelezen wordt....
Heb je mij meegeteld? Vraag ik me gewoon af hoor!

Amethyst_

Re: Schrijven met een ter dood veroordeelde

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:30

Volgens mij kan je dan nog beter een nieuw topic openen, waarin bij de openingspost meteen duidelijk neer gezet word de websites via waar je contact kan zoeken, verklaringen van 'crimes' en bokkers die al met iemand contact hebben en zo ja met wie ;)

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:31

Ik vind het wel lastig om iemand te kiezen om mee te gaan schrijven.

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:33

Ik had op een gegeven moment bij David echt een heel sterk gevoel van; ja daar wil ik mee schrijven. Denk dat je er wel een gevoel bij moet hebben...

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:52

Ik heb nu een keuze gemaakt. Joseph Vernetti. Hij is al bijna een jaar op die site en heeft nog nooit post gekregen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 14:53

Dat is nobel van je!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:08

Het valt me op dat er wordt geselecteerd op waarvoor iemand vast zit. Zouden jullie minder moeite hebben als het er niet bij stond?
Sta je daar eens bij stil?
Wat is in de eerste plaats de motivatie om te schrijven en denk je dat bepaalde mensen dat niet verdienen?

Ik schreef om iemands eenzaamheid te verlichten en het kon mij echt niet schelen wat hij had gedaan, als hij al wat had gedaan, want indianen zijn typische voorbeelden van mensen die vast komen te zitten omdat ze toevallig in de buurt van een misdrijf waren en veel indianen verdwijnen ook nog eens mysterieus in gevangenissen, er wordt niet zo heel leuk mee omgegaan. Hij schreef bv dat een gevangene een ander 16 messteken had bezorgd (binnen de gevangenis, het ging om een eigen gemaakt scherp voorwerp) OM EEN POSTZEGEL. Die man zit daar misschien voor een heel ander soort misdrijf dat jullie niet zo erg vinden, maar vervolgens blijkt hij toch byzonder agressief en onbetrouwbaar.
Een ander kan vastzitten omdat hij in een vlaag van woede iemand te hard geslagen heeft, zeg maar en heeft ontzettend berouw en doet verder nooit meer een vlieg kwaad, en daarbij denken mensen dan weer bij "het is een moordenaar".
Hoe iemand in elkaar zit en wat hem/haar gedreven heeft tot de misdaad is niet in een regeltje op een site te herkennen. En het heeft verder ook niet zoveel met de correnspondentie te maken. Mensen die als schrijven kunnen vertellen dat brieven zeer diepzinnig kunnen zijn, of gewoon luchtig over niks. Het gaat om contact. Met name als ze met mensen in het buitenland schrijven, vinden ze het heel byzonder om te horen over gewoontes en de keuken van het land bv, je hoeft helemaal niet persoonlijk te worden.

Amerikaanse gevangenissen zijn overigens keihard. Geen "hotel" waar je toevallig niet uitmag.

Overigens is het misschien wel een idee om films als infamous en american history X te bekijken om inzicht te krijgen hoe iemand tot moord kan komen, maar ook hoe iemand kan veranderen en hoe de omgeving er mee om gaat.

In Amerika is het hele ghetto en gang gebeuren ook nog een probleem waar we geen idee van hebben. Maar als je opgroeit in een geweld en drugs en prostitutie wereld, dan weet je niet wat "normaal"is en ga je er vanzelf in mee. Sterker nog, over het algemeen is het zo "als je niet bij ons hoort, ben je tegen ons en dan maken we je dood".

Een heleboel agressie ontstaat door onwetendheid. En ouders die je gewoon opruien in dat patroon. Het ontstaat niet plots uit het niets.

Nogmaals het is niet zo zwart wit van jij bent goed en jij bent slecht. Goede mensen kunnen ineens slechte dingen doen, slechte mensen kunnen ook ergens wel goed zijn of het worden als ze de schade gaan overzien.

Het ligt heel moeilijk als je gaat kijken naar wat ze gedaan hebben. Of je schrijft met iemand die iets gedaan heeft waarvoor ze gestraft moeten worden, of je doet het niet, lijkt mij. Dat selecteren snap ik niet zelf zo goed.
Het is nl nooit het onderwerp van de correnspondentie.

Maar op zich moet ieder dat natuurlijk voor zichzelf weten. Als je moeite hebt met het een of ander moet je het niet doen (of juist wel om jezelf te overwinnen). Iedereen is vrij om te kiezen, maar ik snap zelf selectie op misdaad niet. Ik koos trouwens toendertijd bewust op een "advertentie" zonder foto en waaruit bleek dat er overeenkomsten waren "paarden, natuur, tekenen" bv. De anderen waren mensen die zo sexy mogelijk of spierballen tonend op de foto stonden, daar raak ik niet echt van onder de indruk. Ik was niet op zoek naar een date!

Maar goed, nogmaals het is allemaal persoonlijk, wat iemand motiveert.
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 13-01-09 15:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:10

Flew schreef:
Ik vind het wel lastig om iemand te kiezen om mee te gaan schrijven.

Gewoon "iene miene mutten" doen of met je ogen dicht prikken. Het maakt niks uit. Je begint gewoon met een willekeurig iemand en als je het niet leuk vindt, stop je en ga je voor een ander. Je weet nl nooit wat voor een persoon er achter zit en hoe hij/zij schrijft.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:12

Mooi en goed geschreven Lusitana, ik ga compleet met je mee.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:12

Lusitana schreef:
Het ligt heel moeilijk als je gaat kijken naar wat ze gedaan hebben. Of je schrijft met iemand die iets gedaan heeft waarvoor ze gestraft moeten worden, of je doet het niet, lijkt mij. Dat selecteren snap ik niet zelf zo goed.
Gelukkig kan iedereen voor zichzelf uitmaken of hij of zij er moeite mee heeft en dus ook zelf kijken of je al dan niet wil selecteren op wat diegene gedaan heeft.

Flew

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:13

Ik schrijf omdat er in mijn optiek niemand volledig slecht is en omdat ik inderdaad iemand wil helpen om zich wat minder eenzaam te voelen.

@ Lusitana; ik ben nu bezig met een eerste brief, heb dus inmiddels iemand gekozen. Goed geschreven overigens!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:16

ManonR_ schreef:
Lusitana schreef:
Gelukkig kan iedereen voor zichzelf uitmaken of hij of zij er moeite mee heeft en dus ook zelf kijken of je al dan niet wil selecteren op wat diegene gedaan heeft.

Dat staat er ook bij.
Citaat:
Maar op zich moet ieder dat natuurlijk voor zichzelf weten.

Citaat:
Maar goed, nogmaals het is allemaal persoonlijk, wat iemand motiveert.

Alleen vraag ik me af of het wat uit zou maken als er niet bij stond wat ze gedaan hadden. Kunnen jullie daar antwoord op geven?

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:17

Dan zou ik niet met zo iemand willen schrijven. Ik wil wel weten met wie ik te maken heb.

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:21

Een jaar of 12-15 geleden heb ik ook met een man geschreven, hij zat in de dodencel te wachten... Ik heb leuk contact met hem gehad, maar nooit heb ik geweten wat hij gedaan heeft, het maakte me ook niet uit, ik deed het om hem af en toe even alles te laten vergeten. Hij schreef mooie gedichten.
Inmiddels leeft hij niet meer, al een hele tijd niet. Tot op het laatst hebben we geschreven, internet was er toen nog niet.
Laatst bijgewerkt door Storm op 13-01-09 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:21

Jij selecteerd elke dag op wat met wie en hoe je praat. Waarom is een natuurlijk process inneens nietmeer normaal als het om contactadvertentis gaat.

En het is goed om wat extern te atribueren maar nu gaan jullie toch wel erg ver dat iedereen slachtoffer is van. Dat is vooral niet het geval. Sommige zaken ja, andere niet. Je hebt in dit geval geen info om te beoordelen dus is het een info loze (ambigue) situatie. Waar het echt beter is om geen oordeel te treffen. Laat dat aan de gerechtspsychiaters/psychologen na onderzoek. En zelfs die bakken er weinig van tegenwoordig.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:28

Er zijn zat vandalen en mensen met perverse ideeën die gewoon naast je zitten op werk en op school en die best populair zijn. Heel vaak zijn de donkere kanten absoluut verborgen voor de buitenwerled. Het komt bijna altijd als een schok om er achter te komen dat die-en-die dat-en-dat heeft gedaan.

Daarbij, nogmaals, het is in 1 zinnetje over een misdrijf niet samen te vatten hoe iemand in elkaar zit, en het misdrijf is nooit het gespreksonderwerp.

Als gezegd, ik selecteerde op hobbies, dat meer zegt over de mens en wat wél als gespreksonderwerp naar voren komt. Dit is voor míj logisher selectie zoals je dat ook in het normale leven doet. Je voelt je het best bij mensen die interesses delen, toch?

Amethyst_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:31

Lusitana; een goed verhaal om te lezen voor je hier aan begint :)

In het algemeen; ik stel toch voor een nieuw topic te maken. Dan kunnen we alles heel overzichtelijk houden. Alle ervaringen die nu met ons gedeeld worden, kunnen we dan meteen in 1 post zetten. Nu staat er overal iets... Maargoed, als jullie die mening niet delen, prima :) Maar het lijkt me gewoon handiger :)

JodieR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:33

Hallo,

Ik kom hier ook binnenvallen, het lijkt me opzich wel gaaf om met zo'n persoon te praten, gewoon dat hun ook iemand hebben om mee te praten, Moet ik het topic gewoon doorlezen om ervaringen tegen te komen, of?

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:34

Lusitana:
Ik ben dus 1 van degenen die een inmate heeft gekozen zonder naar zijn daad te kijken.
Pas ná het schrijven van mijn brief,heb ik zijn misdaad bekeken,en ja,dat blijkt moord te zijn.
Ik kan daar niet wakker van liggen,want,wat jij in je lange post al aangeeft... moordenaars...nee,óók moordenaars,kan je niet over 1 kam scheren :n

Ik heb geselecteerd op gevoel...het gevoel wat ik bij het verhaaltje kreeg.
'Mijn' inmate schrijft dat hij meedoet aan een programma waarbij jeugdige crimineeltjes les krijgen in de gevangenis,van echte gevangen.'Om te voorkomen dat ze dezelfde fout gaan maken als ik heb gemaakt'...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:36

Lusitana schreef:
Alleen vraag ik me af of het wat uit zou maken als er niet bij stond wat ze gedaan hadden. Kunnen jullie daar antwoord op geven?

Nee, dat had me niet uit gemaakt, aangezien je het daar toch niet over mag hebben.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:38

Ja, voor mij zou het wel wat uitmaken.
Ik wil dus niet met sex-delinquenten te maken hebben of iets met kinderen.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:44

Lusitana schreef:
en het misdrijf is nooit het gespreksonderwerp
Hoe kom je hierbij? Dit was bij mijn penpal namelijk wel het geval!

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:47

Okee, foutje, vervang "nooit" met "over het algemeen".... Laat ik het zo zeggen, men schrijft gewoonlijk niet van "goh wat gaaf dat je dit of dat gedaan hebt, vertel eens, hoe kan ik ook zover komen?".

Natuurlijk kan het wel ter sprake komen, zeker als het de gevangene erg dwars zit.

Kiwipitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:50

Dat was hierbij ook het geval. Hij vond dat het onterecht was dus hij moest er echt zijn ei over kwijt. Nou was dit drugsbezit dus dat vind ik dan niet erg. Maar ik zou er niet aan moeten denken dat iemand begint te vertellen over weet ik niet wat. Nou zal dit misschien zelden voor komen, maar je weet maar nooit wat voor zieke geesten er daar tussen zitten.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-09 15:53

Ja, dat kan, er zitten zeker zieke geesten vast (ik bedoel kijk naar 16 messteken om een postzegel), maar dat zie je niet aan de "advertentie". Daarom heb ik zo iets van: prik iemand, kijk eens aan hoe hij schrijft en wat hij schrijft. Als het je niet bevalt kun je stoppen...