Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KleinBoefje

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:11

Onze hypotheekadviseur kostte €2700.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 14:40

Maar wat heeft die dan gedaan voor jullie?

Wij hebben €600 afsluitkosten betaald en de hypotheek plus documentatie verder zelf geregeld. Dus ben wel benieuwd waar je dan voor betaald hebt :+ of zijn jullie allemaal zzp’er/lastige constructies oid?

Tink89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 15:37

Doubtless schreef:
Maar wat heeft die dan gedaan voor jullie?

Wij hebben €600 afsluitkosten betaald en de hypotheek plus documentatie verder zelf geregeld. Dus ben wel benieuwd waar je dan voor betaald hebt :+ of zijn jullie allemaal zzp’er/lastige constructies oid?

Wij hebben geen moeilijke constructie, maar wel overwaarde die we willen inzetten en hebben dus een overbrugging nodig en hebben allebei een stukje onbetaald ouderschapsverlof.

Toen wij ons huis kochten 7 jaar geleden was een adviseur nog de enige optie als je overwaarde en overbrugging hebt. Nu willen we bij NN blijven en zouden we voor een eventuele nieuwe hypotheek ook daar weer advieskosten betalen.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 15:56

Ik zou dat terug moeten zoeken hoeveel wij betaald hebben. Maar bij ons heeft ie weinig gedaan, behalve samen gekeken welke hypotheek het beste bij ons paste (2e gesprek,na het 1e gratis gesprek) en alles rondom de hypotheek in orde maken.Wij hebbe daar de ballen verstand van en ons 1e huis, dus wilden we iemand hebben die er meer verstand van had en waar wij een goed gevoel bij hadden.

Wij hebben met 3 verschillende hypotheekverstrekkers een gratis gesprek gehad en deze man van De Hypotheker vonden wij het fijnst. Je betaald wel meer bij dit bedrijf, maar we hadden een flink bedrag gespaard voor de Kosten Koper waar we ook de Hypotheker in hadden gefinancieerd en hielden uiteindelijk nog geld over van dat spaarpotje.

Maar ik zou not amused zijn als het niet optijd rond was gekomen, of als er andere rare fratsen werden uitgehaald. 1x stond mijn naam verkeerd in de akte en 1x geboorte datum van mijn man. Maar dit was heel snel opgelost.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 16:02

Ik heb gewoon een hypotheekadviseur van mijn eigen bank (Rabobank) genomen in 2022.
1350 euro en 400 euro afsluitkosten.
Ik vond dat heel handig.
Ik wist direct wat ik kon lenen, gunstige rente, aflossingsvrij en binnen 2 weken was de hele papierhandel geregeld en getekend.

Ik zie trouwens dat die prijzen tegenwoordig enorm gestegen zijn :=

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 16:08

Wij hebben het in het verleden twee keer zelf afgesloten met alleen afsluitkosten. Maar onze hypotheekverstrekker is daarmee gestopt en je bent nu verplicht via een onafhankelijke adviseur een hypotheek af te sluiten. Dan zit je automatisch aan hogere kosten helaas. Wij willen vanwege de lage hypotheekrente die we mee kunnen verhuizen namelijk wel bij onze huidige hypotheekverstrekker blijven.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:10

Een onafhankelijke hypotheekadviseur is echt wel aan te raden ipv zelf naar een specifieke bank te gaan. Het kost meer, maar zij weten exact de rentes bij alle banken en wat voor jou de voordeligste/beste optie is. Dat zelf allemaal vergelijken is niet te doen als het je werk niet is.

Bij ons heeft de hypotheekadviseur alles geregeld. Natuurlijk moesten we zelf onze stukken aanleveren en een taxateur regelen, maar hij regelde de desktop taxatie, overbrugging, hypotheek, bankgarantie ed. Bankgarantie was via een bepaalde partij giga veel goedkoper dan via de bank, dus dat hebben we ook zo geregeld. Daarnaast ook de verzekeringen via hem geregeld.

Het heeft zeker wat gekost, maar zichzelf ook zo terugverdiend. En de hypotheek was binnen no time rond.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:23

Als je een normale baan hebt en bereid bent om je er in te verdiepen, kan je het juist prima zelf uitzoeken imo. Wij hebben dat twee keer gedaan. Beide keren wilde mijn man wel een oriënterend gesprek met een onafhankelijk adviseur. Prima, dat kan altijd.

Mijn keuze (ergens in 2020 of 21?) was om over te sluiten en een boete te pakken van 18k, wat best veel geld voor ons was. Geen van de adviseurs was hier enthousiast over. Ze maakten ons bang voor de boete (wat gewoon vooruit betalen van eerder vastgestelde rente is, iets wat je uiteindelijk sowieso had moeten betalen, maar ja het woord boete klinkt wat spannender). Uiteindelijk zelf “doorgedrukt” en nu hebben we voor 30 jaar vast 1,7% rente.

Haha ik denk nog wel een met een glimlach terug aan deze “onafhankelijke” adviezen.
Ik verdenk ze er allemaal van dat er sprake was van commissie bij afsluiten bij bepaalde hypotheekverstrekkers.
Wij hadden nu bijna aan het einde van onze 10 jaars hypotheek gezeten en mooi kunnen oversluiten voor de huidige rente. Blij dat we niet geluisterd hebben.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 17:49

Volgens mij mogen ze nu geen commissie ontvangen maar was dat +/- 15 jaar geleden wel het geval.
Voor verzekeringen ontvangen "ze" nog wel commissies.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 19:38

Wij hebben in 2023 rond de 3000,- betaald

Bielsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-26 20:05

Jeetje JustMe8484, wat een geld en dan zoiets niet regelen... :=.

Wij hebben 3900 euro betaald, maar wij hadden werkelijk waar álles wat een hypotheekaanvraag moeilijk maakt _O-
En we hadden bloedspoed doordat de vorige ons had laten hangen natuurlijk. Was er hier niemand ondernemer geweest, dan lag dat bedrag een stuk lager.

Ik moet wel zeggen dat ik een indicatie kreeg van 3900 tot een veel hoger bedrag maar omdat ik alles standaard binnen 5 minuten kon aanleveren, heeft hij ons op het minimum gezet *\o/*

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 00:22

Wij hadden in eerste instantie een huis met een ingewikkelde constructie. De adviseur zat bij de makelaar in en de lijntjes zouden kort zijn. Ivm de constructie leek ons dat het wel waard. Daarnaast leek het ons handig zodat we zelf niet overal over na hoeven denken en zoeken. We kwamen er toen ook achter dat bv een b&b niet echt gewenst is bij de meeste hypotheek verstrekkers en dat willen we op termijn wel. Dus hebben we ze ook laten zoeken naar een verstrekker die dat wel toe staat. Scheelt wel een hoop werk. Maar ook een stukje onzekerheid van onze kant. Ik weet niet zeker of ik het het weer zou betalen maar dat hangt van de situatie af denk ik.
Nou ging onze adviseur gedurende het proces voor zichzelf beginnen. We konden kiezen om bij hem te blijven of bij het eerdere bedrijf. We kozen voor dat eerste maar ik vermoed, ook nadat ik onze makelaar sprak, dat daarmee e.e.a. niet helemaal soepel verliep...

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 11:15

Suzanne F. schreef:
Wat een geld zeg. Degene die mijn hypotheek heeft geregeld kostte toen 1250 euro dacht ik.

Ik vind het inderdaad ook erg veel geld.
Ik heb 2000 betaald

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 12:19

Ik moet eerlijk zeggen dat wij ook geen prijzen vergeleken hebben. Ik had via internet meerdere makelaars gezocht. Degene die we nu hebben gingen de 1e bezichtiging kosteloos mee om op die manier te laten zien wat zij doen. We hadden direct een klik en de makelaar gaf zo ontzettend veel waardevolle info dat we niet verder hebben gekeken (qua prijs waren zij niet de goedkoopste wel vergelijkbaar met de anderen die ik vond). Omdat zij dus ook een hypotheek afdeling hadden niet verder gekeken, leek ons handig dat alles onder 1 dak zat. Wel 1e kosteloos gesprek gehad ook en ook dat voelde goed...

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-26 21:38

Ik heb 2 x 2500,- betaald (laatste keer in 2022). Ik had best wel wat specifieke dingen en ik ben echt blij dat hij me zo goed heeft geadviseerd én al het werk uit handen nam. Bv. ook gelijk rentes vastzetten. Volgende keer ga ik weer naar hem. Heeft ook een super goede klant waardering, iets van 9,6.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 08:53

Ik heb 4000,- betaald dus ook veel geld, gelukkig bespaart het me op lange termijn ook veel geld. Ben wel gewoon in loondienst, maar dat was ook het enige dat simpel was aan mijn situatie :) Overigens heeft hij ook de taxateur & taxatie geregeld, daar hoefde ik verder niks voor te doen.

JustMe8484

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 09:35

Dat is bij ons idd ook beide keren geregeld. Het is bij de onze ook zo dat je pas als je een huis daadwerkelijk koopt je betaald. Het andere huis waar wij mee bezig zijn geweest zijn en uiteindelijk de financiering niet rond kregen heeft echt wel veel tijd in gezeten. (Meer als in het huis wat we nu gekocht hebben) Maar we betalen niet extra oid. Dus al zou dat 10x zo gaan betaal je hetzelfde bedrag (overigens zou dat niet best zijn natuurlijk, dan zou hij toch wat aan zijn advies moeten gaan doen, haha)

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-26 12:22

Hier iets van €3000
Maar ik ben zzper, man werkt in loondienst. Het was een heel gedoe, maar ze hebben ons super geholpen.

Amado7

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 09:59

Hier ook erg blij dat we een hypotheek adviseur hadden. 3000 euro voor betaald maar was het meer dan waard. De problemen die er uit kwamen rollen hadden we zelf niet kunnen voorzien en oplossen. Dankzij onze fantastische adviseur op de allerlaatste dag nog geregeld. Hij is er dag en nacht mee bezig geweest om alles op tijd rond te krijgen, maar hij kreeg het wel voor elkaar!

_Roxanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 13:48

Wij betalen meen ik 2400 voor de hypotheekadviseur.

Wij hebben de hypotheekofferte ondertekend dus we kunnen door naar de notaris op de 26e! *\o/*

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:27

Wij hebben een week uitstel gekregen dit ivm nieuwe nhg grens per 1 Jan die wij moeten gebruiken. Overdracht blijft 16 feb.

Ons huis staat op Funda en de 1e bezichtigingen zijn ingepland voor volgende week.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 17:34

Flat is verkocht onder voorbehoud van financiering.

JenniferU

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:07

Marcella schreef:

Dat is snel gegaan! Gefeliciteerd

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:11

Marcella schreef:

Wat fijn!

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-26 18:12

JenniferU schreef:
Wij hebben een week uitstel gekregen dit ivm nieuwe nhg grens per 1 Jan die wij moeten gebruiken. Overdracht blijft 16 feb.

Ons huis staat op Funda en de 1e bezichtigingen zijn ingepland voor volgende week.

Even nieuwsgierig wat is dan uitstel als de overdracht op dezelfde datum blijft? Normaal schuift dat dan juist toch?

Goed nieuws dat er al bezichtigingen zijn gepland!