Welke "unpopular opinions" heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:46

HopeMyDay schreef:
Urbanus schreef:
Hoe zie je dat dan voor je? Zoals in China vroeger?

Ik stem voor :j

Ik stem voor omdat ik nu ook na de afschaffing zie dat veel mensen van mijn leeftijd daar ook maar 1 kind krijgen. Het zet zich als het ware voort maar dan zonder de restrictie wat betreft meerlingen.

Ja en tijdens die restrictie ging het allemaal supergoed daar.

Sheran

Re: Welke "unpopular opinions" heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:56

Ontmoedigen van slechte gewoontes en kinderen kan toch prima. Nu wordt het gewoon gesubsidieerd. Vliegen duurder maken, kinderbijslag eraf vanaf kind 2, dingen niet goedkoper maken als je met een kind bent, vlees duurder maken...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 13:59

Ik denk dat die paar tientjes elk kwartaal niet veel invloed hebben op het aantal geboortes.

Prima als het stopt want ik vind het niet van deze tijd, maar verwacht geen afname in geboortes.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:04

Urbanus schreef:
Hoe zie je dat dan voor je? Zoals in China vroeger?

Ik vind zelf dat we niet zo extreem over klimaat moeten zeiken en dat een vliegreisje en een kind en een stukje vlees gewoon moeten kunnen. :D

Maar als je het allerbeste voor de aarde en het klimaat wil dan is het niet zo'n ramp voor je als de mensheid uiteindelijk uit sterft lijkt me.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:07

Ik vind dat de overheden en het bedrijfsleven meer over het klimaat moeten zeiken zodat wij er minder over hoeven te zeiken :))

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:22

Zoals China zou het hier toch niet gaan worden.
Een vrouw werkt hier ook gewoon, brengt ook geld binnen.
Dat is waarom het, zeker zoveel jaar terug, mislukte in China.
Dat argument aanhalen voor Nederland is niet te vergelijken.

Maar ook dan, als dat wereldwijd niet gebeurt kan dat bij wijze van hier wel ingevoerd worden, maar heeft dat ook geen zin.
Net zo min als dat wij nu geen plastic rietjes mogen gebruiken maar ze massaal wel laten over vliegen van ali... dus nog vervuilender...

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:45

DuoPenotti schreef:

Maar ook dan, als dat wereldwijd niet gebeurt kan dat bij wijze van hier wel ingevoerd worden, maar heeft dat ook geen zin.
Net zo min als dat wij nu geen plastic rietjes mogen gebruiken maar ze massaal wel laten over vliegen van ali... dus nog vervuilender...

Dat is niet waar, ook vrouwen werkten toen in China, zeker onder Mao.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 14:45

DuoPenotti schreef:

Lekker ook, dingen in je mond stoppen waar wss allerlei schadelijke chemicaliën in zitten. :')

@ MWM: dat was ik die zei dat ik een wijzend vingertje niet serieus neem van mensen die zelf ook flink vervuilen, maar wel anderen de maat willen nemen. Ik ben de eerste die toegeeft dat ik vliegen niet uit mijn leven ga bannen, maar ik probeer er wel bewust mee om te gaan (dus met de trein naar bestemmingen waar dat enigszins kan, ook al is dat duurder) en doe ook andere dingen om mijn voetafdruk te verkleinen. Tegelijkertijd ga ik mezelf ook niet alles ontzeggen waar ik plezier of voldoening uit haal.

Ik vind dat we met z’n allen moeten kijken naar onze consumptiepatronen, maar ook eens moeten stoppen met de “alles of niets” houding. Mijn opmerking plaatste ik met een paar mensen in gedachten die ik ken die zogenaamd heel erg van het klimaat zijn, alle boeken lezen, op social media iedereen er even aan helpen herinneren dat vlees eten het kwaad is en dat zij als klimaatactivisten er mentaal aan onderdoor gaan dat ze zo betrokken zijn bij het klimaat, maar zelf wel rustig de hele wereld over vliegen en allerlei troep kopen op AliExpress. In dat geval heb je imo geen recht van spreken om anderen zo de maat te willen nemen; als je er zo’n extreme houding op nahoudt, moet je zelf ook wel héél erg “schoon” leven wil ik je serieus nemen. :))

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:25

Urbanus schreef:
DuoPenotti schreef:

Dat is niet waar, ook vrouwen werkten toen in China, zeker onder Mao.

Klopt, wel was een vrouw minder waard en duur, want bruidsschat.

Urbanus schreef:
Ik denk dat die paar tientjes elk kwartaal niet veel invloed hebben op het aantal geboortes.

Prima als het stopt want ik vind het niet van deze tijd, maar verwacht geen afname in geboortes.

Misschien niet op geboortes, maar toch zeker wel op de uitgaven. Die foksubsidie kan de overheid wel beter inzetten, imo.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:31

Niet alleen de foksubsidie
Maar de subsidie van gratis zorgverzekering tot 18?
En die kinderen mankeren tegenwoordig allemaal wat lijkt wel.
Die hebben tegenwoordig tot de 18 vaker de dokter gezien dan ik met mijn ongeval.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:33

DuoPenotti schreef:
Niet alleen de foksubsidie
Maar de subsidie van gratis zorgverzekering tot 18?
En die kinderen mankeren tegenwoordig allemaal wat lijkt wel.
Die hebben tegenwoordig tot de 18 vaker de dokter gezien dan ik met mijn ongeval.

Nee, laat kinderen maar gratis verzekerd zijn. Die moeten niet de dupe worden omdat hun ouders weinig te besteden hebben.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:39

Waarom zouden ze daar de dupe van worden?
Dat kan toch net als vroegah gewoon weer automatisch afgetrokken worden van loon. Geef maar op hoeveel je er hebt.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:39

Mkango schreef:
DuoPenotti schreef:

Lekker ook, dingen in je mond stoppen waar wss allerlei schadelijke chemicaliën in zitten. :')

@ MWM: dat was ik die zei dat ik een wijzend vingertje niet serieus neem van mensen die zelf ook flink vervuilen, maar wel anderen de maat willen nemen. Ik ben de eerste die toegeeft dat ik vliegen niet uit mijn leven ga bannen, maar ik probeer er wel bewust mee om te gaan (dus met de trein naar bestemmingen waar dat enigszins kan, ook al is dat duurder) en doe ook andere dingen om mijn voetafdruk te verkleinen. Tegelijkertijd ga ik mezelf ook niet alles ontzeggen waar ik plezier of voldoening uit haal.

Ik vind dat we met z’n allen moeten kijken naar onze consumptiepatronen, maar ook eens moeten stoppen met de “alles of niets” houding. Mijn opmerking plaatste ik met een paar mensen in gedachten die ik ken die zogenaamd heel erg van het klimaat zijn, alle boeken lezen, op social media iedereen er even aan helpen herinneren dat vlees eten het kwaad is en dat zij als klimaatactivisten er mentaal aan onderdoor gaan dat ze zo betrokken zijn bij het klimaat, maar zelf wel rustig de hele wereld over vliegen en allerlei troep kopen op AliExpress. In dat geval heb je imo geen recht van spreken om anderen zo de maat te willen nemen; als je er zo’n extreme houding op nahoudt, moet je zelf ook wel héél erg “schoon” leven wil ik je serieus nemen. :))

Nee, ik viel over de reactie van een andere bokker die van mening was dat bokkers die vlees of vis eten maar gewoon hun mond moeten houden :+

Ik houd sowieso niet van het wijzen, hoor. Dus ik ben het met jou eens, ik probeer eraan te denken waar ik kan maar ga idd niet alles schrappen waar ik plezier uit haal. Ik kan heel stoer zeggen dat ik nooit vlieg, maar dat heeft niks met het milieu te maken en alles met budget. Net als dat ik soms slechtere keuzes maak omdat de betere niet te betalen is voor mij.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:45

DuoPenotti schreef:
Waarom zouden ze daar de dupe van worden?
Dat kan toch net als vroegah gewoon weer automatisch afgetrokken worden van loon. Geef maar op hoeveel je er hebt.

Dan moet eerst het hele zorgstelsel omgegooid worden, en zo lang dat nog niet gebeurd is, laat kinderen maar mooi gratis meeverzekerd zijn :).

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:56

In het kader van sociale gelijkheid vind ik dat ook wel belangrijk.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:56

Uiteraard moet dat dan omgegooid worden, en dat is net zoveel werkelijkheid als dat ze de kinderbijslag stoppen denk ik dan...
Of dat kinderbijslag in soort van digitale bonnen ingeleverd kan worden op kinderkleding of andere kinder dingen.
Niet aan drank of sigaretten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:57

Oh, maar gaat dat dan ook op voor uitkeringen? Krijgen ze een ban op huisdieren en rookwaren?

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 15:59

Sinds wanneer is er hondenbijslag?
Of sigaretten bijslag?

Dat mensen met een uitkering daar iets van kopen wat niet deugd, ja.... dan kan het elders niet denk ik dan maar.

Edit zou wel mogen als er rekening achterstanden zijn.
Ik meen overigens in Engeland dat je huur eerst van de uitkering af gaat.
Dat vind ik ook een goede :j

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:01

Nee hoor maar moet de regering jouw sigaretten sponsoren?

Persoonlijk boeit dat me niet hoor, dat hoort gewoon bij een zorgstaat.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:05

Maar dat kun je dan van alles zeggen, moet de regering sponsoren dat iemand een zak chips koopt?
Of dat stukje vlees, of na lang sparen schoenen die wat duurder zijn dan van de scapino?

Maar kinderbijslag dat een winkel alleen de coupon mag scannen als het kind aangelegen is, ja van mij mag het.
Dat het ook echt naar de kinderen gaat.

Bij de eerste corona golf mocht de boerenbond ook geen bloemetje verkopen bijvoorbeeld, alleen maar dieren eten.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:07

Maar er zijn ook ouders die het voor de studie apart houden, of een rijbewijs.

Er zijn ook studenten die hun stufi sparen en beleggen.

Ja, dikke prima. Ik vreet er geen boterham minder om.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:10

Ja op je rekening laten staan zal nooit bezwaarlijk zijn.

Ik vreet er ook niet minder om, maar de kosten de pan uit laten reizen omdat mensen maar fokken zonder nadenken... daar vind ik wat van ja.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:10

Hmm nee, ik snap dat dit je stokpaardje is, maar ik heb er geen last van.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:13

Wel deze met hinnik graag :j

Afbeelding

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 16:20

Dat fokken zonder nadenken valt toch wel mee :?
Zoveel kinderen krijgen we niet in NL. Niet eens genoeg om de bevolking te laten groeien. Die groeit vanwege vluchtelingen voor allerlei oorzaken en binnenkort ook nog voor het klimaat.
https://www.cbs.nl/nl-nl/visualisaties/ ... n-kinderen