Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:45

Hij staat niet de hele dag in de volle zon, maar ik denk vanochtend wel. Toch had ik dit echt niet verwacht, want dan had ik ze er veel eerder uit gelaten natuurlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 12:47

Een gesloten hok loopt dan inderdaad best snel op. Vijgen na pasen, maar met deze temperaturen en de leeftijd van de kuikens is een warmteplaat al weken overbodig. Sowieso is verluchting, ongeacht de temperatuur, noodzakelijk. Dus eventueel kijken of je iets op een kier kunt zetten :)

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:24

Marcella, ziet er strak uit zo!
Suc6 vandaag!

Juval, geen idee helaas maar gelukkig zie ik veel reacties verder erover voorbij komen. Fingers crossed voor de eitjes. Het scheelt dat het erg warm is al buiten.

HMD, klinkt erg gaaf! Moest wel eventjes google wat het was O:)

Cantury, wat een heftig nieuws!! :oo ;( :(:) Sterkte! Ik ben hier ook soms bang met de kuikens buiten, maar zie ze nog geen een keer hijgen terwijl de volwassen kippen de halve dag al met de bekjes open rond lopen. Hoe oud waren ze?

Hier zat ik ook al wat tw twijfelen met de kuikens. Ze zijn nu 5 weken en zat te twijfelen om ze de nachten al buiten te laten (zonder warmteplaat), maar durf het nog niet aan. Laat ze nog 1 a 2 weken binnen zitten in de nachten. Volgende twijfel meteen is of ik de lamp langzaam al weg kan halen voor hun. Het is daar binnen niet echt warm (17 graden nu), maar op 1 kuiken na zitten ze bijna 100% in de veren al (dat ene kuiken is ook bijna 2 weken jonger).
Als die groep naar buiten kan dan kunnen de jonkies de grote bak in want die zitten nu in de nachten in een kleine doos, en dat vind ik eigenlijk wel te klein worden maar de grote zijn zo lomp en lopen dwars over de kleintjes heen.

So far doen mijn courgettes het nog goed gelukkig, hoop dat ze de aankomende dagen overleven met ruim 30+

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 13:44

Moestuin schreef:
Een gesloten hok loopt dan inderdaad best snel op. Vijgen na pasen, maar met deze temperaturen en de leeftijd van de kuikens is een warmteplaat al weken overbodig. Sowieso is verluchting, ongeacht de temperatuur, noodzakelijk. Dus eventueel kijken of je iets op een kier kunt zetten :)

Het hok kiert heel erg, dus ventilatie ben ik niet zo bang voor. Ik denk dat het alles samen was.
Ik had juist de plaat erin gezet (was ik eerst niet van plan), omdat men dat wel aan leek te raden in dit topic. Ze waren 6.5 week nu.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 14:07

Ze konden ook wel op de plaat gaan zitten toch als ze het warm hadden toch?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 14:32

Deden ze ook, ze zaten overal. De plaat was alleen ook half ingestort (door twee poten gezakt, je kan ze afstellen op meerdere hoogtes en blijkbaar was een poot gaan draaien), dus echt erop kon niet; maar echt eronder ook niet.

Ik denk dat het een samenloop is geweest van meerdere dingen. Kan mezelf wel voor mijn kop blijven slaan en ik zal ook echt wel er nog even kapot van zijn, maar ik weet nu dat dit een gevaar is en dat dit anders moet. Er zitten nog eieren in de broedmachine en ik ga denk ik nog wat hanen van dezelfde leeftijd halen in de buurt, en dan nemen we dit maar mee als zeer pijnlijke les (en des te meer reden om die stal te gaan maken, met ventilatie en verkoeling/verwarming naar wat nodig is).
Mijn kat is ook nog vrij ziek en heeft binnenkort een dure behandeling nodig, dus dat zit ook gewoon even allemaal niet mee.

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 14:58

Dikke knuffel Century! Dit soort dingen overkomt de beste. Je leert ervan en doet het volgende keer anders. Maar neemt niet weg dat het nu even heel naar is :(:) :(:)
Wat is er met de kat aan de hand?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:01

Wat balen century :(:)

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:04

Bedankt voor jullie medeleven <3
Ook al waren ze voor de slacht, ze zo aantreffen na alle liefde en moeite die je in ze stopt, en dan zo plotseling door zoiets stoms kwijt, dat hakt er toch wel in. Je geeft toch om ze, je hebt ze uit zien komen uit het ei (letterlijk), zien opgroeien, zien 'kip zijn'. Jullie begrijpen dit gelukkig.

Moonfight schreef:
Dikke knuffel Century! Dit soort dingen overkomt de beste. Je leert ervan en doet het volgende keer anders. Maar neemt niet weg dat het nu even heel naar is :(:) :(:)
Wat is er met de kat aan de hand?

Die wordt ouder. Hij heeft schildklierproblemen, wat veel voorkomt bij oudere katten. Maar gecombineerd met zijn diabetes is dat lastiger. Hij krijgt nu tabletten voor de schildlklier, en staat op de wachtlijst voor een jodium-behandeling. Dan zou hij er in één keer vanaf moeten zijn (dus geen tabletten en regelmatig bloedonderzoek meer).
Dat was nog wel te behappen, maar zijn glucose raakte helemaal van de leg en hij is ingestort een paar weken geleden. Daar is hij nog herstellende van. Hij is slap en loopt niet recht. Het wordt wel elke dag beter, en zijn glucose is nu stabiel.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 15:41

Century, een hele harde les, die de beste overkomt! Ik had toevallig vanochtend op facebook een herinnering van vorig jaar. Ik sta daar met mijn WINTER jas aan. Het is echt enorm warm dit jaar.
Ik snap jou inderdaad ook goed. Het is gewoon enorm klote :(
En dan ook de kat. sterkte ook daarmee! :(:)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-22 15:58

Och dat is een vervelende combinatie zeg... Hoop dat het snel beter gaat met de kat!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:17

Het jonge grut is ook gewoon zo gevoelig :(:)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 16:43

Afbeelding
Vandaag zaaien en dan is dit stuk ook vol. *\o/*
Vanaf de wortels, tarwe, sla, sugar snaps en mais.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Sfeerfoto's bieslook in bloei en zijn bezoekers. <3

Zoek de lieveheersbeestje. :D

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:44

Jeetje century, wat moet jij geschrokken zijn! Sterkte!
Hoe gaat het met de overgebleven kuikens? Hoeveel zijn er nu nog?

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-22 18:49

Nog drie, die doen het goed. Twee Sussex (hen en haan) en één Australorp. Ze eten, drinken en rennen achter vliegjes aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:28

Vandaag was mijn geit niet lief. En ik niet wakker genoeg om snel genoeg in te grijpen. Daar ging dik een halve liter de grond op :+

Afbeelding

Bij iedereen alles ok ivm de storm?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 19:54

Ga zo kijken. Zover als ik weet alleen een hoop regen gevallen, maar dat kon de tuin wel goed gebruiken. En een hoop pruimen uit de boom gewaaid gisteren al.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-22 23:21

Century, wat verdrietig.. Hopelijk neem je het jezelf niet te kwalijk. Zulke dingen kan iedereen overkomen.

Marcella, wat staat je bieslook er prachtig bij!

Moestuin, geiten..... :D Balen van de melk!

Hier is alles goed gegaan. Geen storm, alleen 38mm regen gehad de afgelopen dagen. Als ik goed geteld heb. Was heel welkom!

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-22 11:03

Hier afgelopen donderdag wel flink storm gehad met een bizare valwind erbij. Een aantal flinke takken uit de eiken bovenop de varkensomheining gewaaid. De kalkoenkar is ook een aantal meter gaan vliegen en was flink beschadigd. Maar gelukkig alles na een aantal uur klussen wel weer werken en netjes. Ons rest ons binnenkort alleen nog een flinke middag zagen en snipperen.
Afbeelding

Afbeelding

Totaal hebben wij donderdag+vrijdag 10 mm regen gehad. Erg blij mee, hopelijk valt er na het weekend nog meer!

Gister hebben we ook onze 2 geiten opgehaald!

Afbeelding

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-22 12:30

Geitjes. <3

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:06

Snif toch een beetje schade 50/60 cm van de Japanse wijnbes af.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 18:56

Onze nieuwe suffolk ram is flink ziek momenteel. Het ziet er niet goed uit momenteel en de komende 24 worden erop of eronder.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 19:22

Meh, geen leuk nieuws. Hopelijk knapt ie op!

Leuk, geitjes Moonfight!

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:17

Balen zal duimen dat het gewoon goed ga komen.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-22 23:27

Ah wat verdrietig moestuin. Sterkte. Hopelijk komt hij er bovenop.
Wat een pech hebben jullie toch