Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:34

Ik heb zelf ook schrik, juist door die oncologische behandelingen.
Mijn vraag was vooral ook of mensen die willen (willen, niet dwingen) geholpen worden als ze hulp om vragen. Ik heb zelf ook hulp gehad en ben er op die manier redelijk 'vanaf' kunnen komen. Maar ik kan me zo voorstellen dat het voor anderen niet zo werkt, of dat ze die hulp niet kunnen krijgen. En da's naar als iemand wel geprikt zou willen worden maar het niet durft, maar vooral ook voor je verdere leven. Ik zou er zeker voor als er hulp gegeven wordt aan wie het wil. Wordt iedereen beter van.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:34

Dat er prikangst is en niet zomaar weg begrijp ik hoor. En ook echt Petje af voor die toch gegaan zijn.
Maar persoonlijk zou ik daar echt wel aan werken. Natuurlijk zullen er personen zijn die dat al geprobeerd hebben. Maar vele ook niet. En het is natuurlijk niet zo dat als je wel ooit moet prikken buiten corona om dat je automatisch ook zo ziek bent dat je het daarom maar laat gebeuren.
Dat lijkt mij dan nog de grootste angst.

996981

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:49

Iemand die het debat nu volgt?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:58

996981 schreef:

Ik ben vandaag amper thuis geweest.
Ik heb eind van de middag een stukje gevolgd en 5 minuten geleden heb ik het aan gezet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:01

996981 schreef:

Ja ik volg het een beetje.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:04

Electra63 schreef:
996981 schreef:

Ik ben vandaag amper thuis geweest.
Ik heb eind van de middag een stukje gevolgd en 5 minuten geleden heb ik het aan gezet.

Het valt mij steeds meer op hoe een bedreven meester Rutte is in het ontwijken van de oorspronkelijke vraag... Dit werd door Shadow al eens aangedragen. Het lijkt er in mijn ogen inderdaad op dat deze man zijn best doen niet begrijpelijk te zijn en om het brei heen te draaien. Voordeel is dat je dan moeilijk kan worden vastgepind op je uitspraken

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:06

Als hij wel word vast gepind heeft hij er geen active herrinering aan.
Echt dat deze man nog steeds zoveel stemmen krijgt is mij een raadsel

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:07

Zelfs als er wordt gevraagd wat het aantal besmettingen is waarop wordt gestuurd wordt ontwijkend beantwoord...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:08

Hij is inderdaad het voorbeeld van politieke correctheid. Hij zegt veel maar eigenlijk niks.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:11

Helaas, ging kijken en eerste wat ik zag was de smoel van Baudet dus weg ermee.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:12

bigone schreef:
Helaas, ging kijken en eerste wat ik zag was de smoel van Baudet dus weg ermee.

Dat is met een debat. Dan krijgt iedereen de kans zijn woord te doen.... Wel zo open en eerlijk...

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:22

Nu begint Rutte met; "dat is allemaal te vinden op internet'' :)) was dat niet iets voor wappies?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:24

996981 schreef:
Oscar schreef:
De term 'prikangst' ken ik eigenlijk alleen vanuit de corona-tijd. Als er echt zoveel mensen zijn die daar last van hebben, of denken te hebben, zou het dan niet beter zijn om daar als regering wat meer op in te zetten?
Want vroeg of laat komt bijna iedereen wel een keer in een situatie dat ie geprikt moet worden dan lijkt het me toch wel fijn als je daar vanaf komt. Of wordt daar al op ingezet? En wat doen mensen zelf om er vanaf te komen?

Er worden nu hulphonden en VR-brillen ingezet geloof ik :j (voor vaccinaties tegen Corona tenminste)

Zoiets met een VR bril of een spel zijn ze ook aan het testen voor bloeddonors. Helaas nog niet in mijn regio, want ik krijg standaard een flauwvalreactie aan het eind van de donatie. Hopelijk krijgt de ontwikkeling daarvan ook een zetje door dit project!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:25

Oscar schreef:
De term 'prikangst' ken ik eigenlijk alleen vanuit de corona-tijd. Als er echt zoveel mensen zijn die daar last van hebben, of denken te hebben, zou het dan niet beter zijn om daar als regering wat meer op in te zetten?
Want vroeg of laat komt bijna iedereen wel een keer in een situatie dat ie geprikt moet worden dan lijkt het me toch wel fijn als je daar vanaf komt. Of wordt daar al op ingezet? En wat doen mensen zelf om er vanaf te komen?

Het valt artsen ook op las ik, met name bij jongeren. Ik vind het wel een interessante vraag waar dat vandaan komt!

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:26

ruitje schreef:
Ik vind het vrij bijzonder dat mensen voor een ander denken te kunnen bepalen of een angst gegrond is of niet.

Ik heb gewerkt met mensen met de meest onlogische angsten, is heel erg sneu mensen echt zo bang te zien, je kunt niet alles oplossen met ratio he :o

Ten tweede: Maakt het uit? Mensen mogen duizenden redenen hebben om zich niet te laten vaccineren, waarvan prikangst er een is. Maar de angst dat je veranderd in een wandelende GPS tracker ook. Of het feit dat je Hugo niet vertrouwd ook. Alle redenen zijn op dit moment akkoord, wat wij daar ook van vinden :o

Nou nee, want daardoor overstromen de ic’s straks weer (zie bericht Kuipers eerder in dit topic).

Edit: sorry voor drie berichten, Bokt op telefoon is lastig :D

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:35

Tiggs schreef:
ruitje schreef:
Ik vind het vrij bijzonder dat mensen voor een ander denken te kunnen bepalen of een angst gegrond is of niet.

Ik heb gewerkt met mensen met de meest onlogische angsten, is heel erg sneu mensen echt zo bang te zien, je kunt niet alles oplossen met ratio he :o

Ten tweede: Maakt het uit? Mensen mogen duizenden redenen hebben om zich niet te laten vaccineren, waarvan prikangst er een is. Maar de angst dat je veranderd in een wandelende GPS tracker ook. Of het feit dat je Hugo niet vertrouwd ook. Alle redenen zijn op dit moment akkoord, wat wij daar ook van vinden :o

Nou nee, want daardoor overstromen de ic’s straks weer (zie bericht Kuipers eerder in dit topic).

Edit: sorry voor drie berichten, Bokt op telefoon is lastig :D

Het zijn niet per definitie de ongevaccineerden die de IC ''overspoelen''. Er liggen op dit moment 250 mensen op de IC met Corona. Als dat wordt gezien als overspoelen is er iets mis met de inrichting van de zorg. 0.0014305811907757268% van alle Nederlanders ligt op dit moment met Corona op de IC... Als dat percentage je zorgsysteem overbelast kun je jezelf achter de oren krabben of je de zorg wel goed hebt ingericht

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:46

Dit waren de verhoudingen voor Belgie ( 27 oktober )

"Vorige week meldde @PedroFacon dat 55% van de gehospitaliseerden zijn gevaccineerd.
De meerderheid zijn gevaccineerden, dus is het toch niet de golf van de ongevaccineerden?
Toch wel, een draadje.

Laar ons beginnen met te kijken naar
De omvang van beide groepen voor de volledige belgische bevolking :
Gevaccineerd : 8.622.849
Niet gevaccineerd : 2.898.749

Van de groep niet gevaccineerden zijn er 1.463.008 onder
De 12 jaar die dus niet in aanmerking komen voor het vaccin , gelukkig worden zij meestal amper ziek en zijn ziekenhuisopnames zeldzaam
Dat brengt de groep niet gevaccineerden terug op 1.435.741 personen

Van de 614 hospitalisaties
Ware er dus
338 gevaccineerd ,
276 niet gevaccineerd
Als we die aantallen afzetten tegen de populatie binnen hun groep
( per 1 miljoen) krijgen we dit resultaat :

Gevaccineerd : 338 / 8.622.849*1mio =
39.2
Niet gevaccineerd: 276 /1.435.741*1mio = 192,2

In verhouding ( 39.2 /192.2) is het deel niet gevaccineerden dus bijna 5 keer groter dan het deel gevaccineerden

Theoretisch hadden er dus 220 opnames vermeden kunnen worden indien iedereen gevaccineerd was

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:48

besita schreef:
Theoretisch hadden er dus 220 opnames vermeden kunnen worden indien iedereen gevaccineerd was
[/i]

En hoeveel opnames hadden voorkomen kunnen worden als men zich aan de geldende maatregelen hield?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:48

Kan ja nagaan hoe druk het in de ziekenhuizen zou zijn, als er helemaal niet werd gevaccineerd of als er geen enkele maatregelen waren genomen ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:50

Nou er had zeker veel leed voorkomen kunnen worden als ook gevaccineerden zich hadden moeten laten testen. Want bij al die feesten en samenkomsten kon het virus nu rondgaan natuurlijk. En dat kon makkelijk binnen worden gebracht door gevaccineerden. Dus in zoverre zijn de maatregelen gewoon krom.

Maar feit is wel dat het grootste deel in de ziekenhuizen niet gevaccineerd is.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:53

Suzanne F. schreef:
Nou er had zeker veel leed voorkomen kunnen worden als ook gevaccineerden zich hadden moeten laten testen. Want bij al die feesten en samenkomsten kon het virus nu rondgaan natuurlijk. En dat kon makkelijk binnen worden gebracht door gevaccineerden. Dus in zoverre zijn de maatregelen gewoon krom.

Precies. Maar veel mensen hebben geen zin meer in maatregelen nadat ze zijn gevaccineerd omdat ze door de politiek voorgehouden zijn hun verantwoordelijkheid hebben genomen door een of twee prikken te nemen

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:57

Klopt, eens. Dat maakt het ook allemaal zo moeilijk. Ik ben tegen verplichten van vaccineren maar ik vind het nu wel moeilijk om te zien dat we weer maatregelen krijgen door de toename in de ziekenhuizen. Dan denk ik: had dat niet voorkomen kunnen worden? Je zag dit al aankomen natuurlijk maanden geleden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:58

Zebrastreep schreef:
Juist en met deze instelling is het leven inderdaad heel ellendig en vervelend met corona :') HC ik adviseer om eens een beetje positief te gaan denken :o

Jeetje, negatief met Coróna? Ik zeg dat er helemaal geen Covid19 probleem meer is nu, natuurlijke resistentie top is en na vaccinatie ook nog eens met minimaal risico. Dat (bijna) alles los kan voor LÉVEN *\%/* *\%/* en dan ben ík negatief?
Ach ja.
Fijn voor jou dat jij de politiek gelooft over tijdelijkheid van maatregels.

Ik vandaag van het leven genoten met charmant gezelschap. Morgen date met ander, vrijdag ander ander, zaterdag idem; ´bubbelhoppen´; positief over met Covid19 léven 8-)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 22:59

996981 schreef:
Precies. Maar veel mensen hebben geen zin meer in maatregelen nadat ze zijn gevaccineerd omdat ze door de politiek voorgehouden zijn hun verantwoordelijkheid hebben genomen door een of twee prikken te nemen

Wát, geloven ze de politiek niet meer? Hoe negatief :D

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 23:15

996981 schreef:
Suzanne F. schreef:

En het allergrootste deel neemt nog steeds zijn verantwoordelijkheid door te testen bij klachten en de regels zo goed mogelijk te volgen. In tegenstelling tot niet gevaccineerden, daar is de groep testers namelijk een stuk kleiner.