Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:07

Cayenne schreef:
Ja, dat gedoe rond het reisje van het Koningshuis voelt als komkommertijdnieuws :=
Nu weten we het wel..

Bizar dat daar nu op dit moment vragen over zijn. Het gaat totaal niet over de ramp die zich aan het voltrekken is. Al met al lijkt het er weer op dat we nog een paar dagen door modderen en er Dinsdag dan weer wat maatregelen genomen worden die wederom "too little too late" zullen zijn.

Op naar de 20.000 besmettingen per dag.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:09

Popstra schreef:
De effecten ga je zonder een lockdown ook wel merken. Die merk je nu al.
Ik ben het wat dat betreft met Ab Oosterhuis eens. 4 weken lockdown.

Maar met die 4 weken ben je er niet. Dat is nu net het punt. En je kan niet de boel voor weken op slot gooien.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:10

SusanH schreef:
Gooi toch deze er nog even in. Waarom een complete lockdown niet verstandig is: https://www.maurice.nl/2020/10/21/het-g ... -lockdown/

Ach, wat een origineel verhaal: ik streep de woorden 'griep' af, en 'bange mensen' en 'vooral oude mensen' en goh, 'we testen steeds meer' etc.

De ziekenhuizen lopen vol vanwege positieve tests ofzo. Dat ze ziek worden heeft er niks mee te maken.

Ofwel: broddelwerk van Maurice.

(En zo lekker subtiel: "Daarom vergelijk ik het met een genadeschot voor de doodzieke patiënt Nederland.")

Maar goed, zijn argumenten:
"Dat komt omdat we in Nederland een relevante verspreidingsweg van het virus niet onderkennen en maatregelen daar dus ook niet mede op afstemmen"

Dat geldt voor het RIVM en het OMT, maar niet voor degenen die zich uitspreken voor een sterkere en betere aanpak van corona, waaronder bv Ginny Mooy waar hij op reageert. Die erkennen de aerosol-route wel degelijk en willen ook daar beleid op inrichten.

"Terwijl bij deze aanpak een daling naar (bijna) nul wel noodzakelijk is. "
Dat is niet zo en ik weet niet waar hij dat op baseert maar 1 van de belangrijke punten is dat de daling zo ver gaat dat het daarna op te pakken is door goed testbeleid en gericht bron- en contactonderzoek. Het is niet 1x lockdown en dan doen we weer een maand of 4 niks, het is: een lockdown zodat iedereen pas op de plaats maakt, en daarna gericht beleid.

"Stel nu dat we na acht tot twaalf weken het aantal inderdaad tot nul hebben teruggebracht. Wat gebeurt er dan? We moeten dan de grenzen volledig sluiten. Niemand mag meer via Schiphol het land in, want een besmette reiziger zou het virus dan kunnen verspreiden"

Stropop omdat het zo overdreven gebracht wordt. Het gaat ten eerste dus nu niet om 'helemaal 0' zoals in Nieuw Zeeland, maar om 'bijna 0'. Ideeen: wel *minder* vliegen (is toevallig ook nog goed voor de wereld, voor de omwonenden, het klimaat en dat soort dingen) maar verder testen en traceren van de reizigers. Is niet uitzonderlijk ingewikkeld en ook geen hoge prijs. Blijkt er dan toch weer iemand ziek te worden, dan spoor je de contacten via goed onderzoek op, die test je ook, en de zieke mensen blijven een tijd thuis.

"Het is helemaal wensdenken om te veronderstellen dat we dán wel in staat zijn om adequaat bron- en contactonderzoek te doen. "
Het is een beetje onduidelijk waarom dat 'helemaa' wensdenken is. Dat kan gewoon, als er niet teveel besmettingen zijn en als we ietsjes zorgvuldiger daarmee omgaan?

Dat wordt vervolgens zo onderbouwd:
"Helaas is inmiddels bewezen dat we dit in Nederland niet goed kunnen organiseren en uitvoeren. En er is geen enkele reden om aan te nemen dat we het over vier of acht weken wel goed kunnen. "

Maar als dat het argument is, kunnen we nooit meer iets veranderen. Want: tot nu toe lukte het niet goed, DUS we weten al dat het niet lukt, DUS we kunnen niet proberen het nu anders te doen. (Huh? :o? )
(Dat soort fatalisme wordt overigens vaker ingezet als er mensen opperen dat we dingen wellicht in de toekomst anders kunnen aanpakken dan in het verleden. Het voordeel: als je op die manier alles ondermijnt krijg je redelijk gelijk: het lukt dus ook niet. Maar... je schiet er dus niet zoveel mee op.)

Ok, en nu ben ik aan het einde van het artikel, de buzzwords worden er weer even ingegooid ('collectieve angstpsychose') maar verder... niente. Geen perspectief op een beter idee. Wat is dan het idee: vooral zo doorgaan want het is helemaal prima met 10.000 besmettingen en ziekenhuizen die de noodklok luiden en al meerdere dagen enkele tientallen doden?

Anyway. Ook nog even terug naar SusanH
Citaat:
En scholen dicht, het aantal besmettingen loopt vooral via de oudere jeugd. Ik zou dus eerder zijn voor beperkingen op VO, MBO/HBU en uni. En niet zozeer in het basisonderwijs.

We weten helemaal niet hoe besmettingen via jongere kinderen verlopen. We hebben geen flauw idee. In alle opzichten volgen we dat nauwelijks: jonge kinderen worden minder getest, ze mogen veel meer, ze worden en werden vaak niet betrokken in bron- en contactonderzoek, clusters en uitbraken werden nauwelijks geregistreerd, etc. Er is gewoon geen basis om uitspraken te kunnen doen over de basisschoolleeftijd en hun aandeel.

Beperkingen op VO lijkt me zinnig, de beperkingen op MBO/HBO/Uni zijn voor zover ik weet nooit opgeheven?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:12

Weer eens wat pósitief Covid19 nieuws. Ok, Spanje dus excuses daarvoor, maar toch:

20% minder oppervlak door bosbranden dan normaal.
Toch een drogere en winderiger zomer dan normaal.
Het verschil; minder menselijke activiteit in de campo.

Van eierleggende zeeschildpad op een toeristenstrand tot minder bosbranden over het hele land; Covid19 is niet slecht voor de natuur hier.

De Vuelta, Ronde van Spanje, heeft de route moeten verleggen; de stukjes Frankrijk in de Pyreneen mogen niet.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:14

Huertecilla schreef:
Weer eens wat pósitief Covid19 nieuws. Ok, Spanje dus excuses daarvoor, maar toch:

20% minder oppervlak door bosbranden dan normaal.
Toch een drogere en winderiger zomer dan normaal.
Het verschil; minder menselijke activiteit in de campo.

Van eierleggende zeeschildpadden op een toeristenstrand tot minder bosbranden over het hele land; Covid19 is niet slecht voor de natuur hier.

De Vuelta, Ronde van Spanje, heeft de route moeten verleggen; de stukjes Frankrijk in de Pyreneen mogen niet.

Terwijl natuurbeschermers in Nederland steen en been klagen over toegenomen drukte in de natuur. Maar per saldo denk ik dat de natuur er inderdaad op vooruit gaat. Minder uitstoot van broeikasgassen en dergelijke. Dus ja, een schonere en groenere maatschappij is best mogelijk.

60.000 banen weg in de vervuilende luchtvaart. Was nooit zonder Corona gelukt.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:22

Volgens mij heeft Maurice voldoende aangedragen om wel op een goede manier met deze crisis om te gaan denk aan zijn plan voor ventilatie.. En ik ben bang dat ik toch wel met hem eens ben wbt dat bron en contact onderzoek. Ik heb er weinig hoop op dat dat wel goed opgepakt kan worden als de besmettingen omlaag kunnen worden gebracht.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:27

SusanH schreef:
Volgens mij heeft Maurice voldoende aangedragen om wel op een goede manier met deze crisis om te gaan denk aan zijn plan voor ventilatie.. En ik ben bang dat ik toch wel met hem eens ben wbt dat bron en contact onderzoek. Ik heb er weinig hoop op dat dat wel goed opgepakt kan worden als de besmettingen omlaag kunnen worden gebracht.

Alleen op dit moment is het daar zo of zo al te laat voor. Als dat echt de oplossing was geweest dan had dat begin September had dat op orde moeten zijn.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:28

ik vind het triest dat er zoveel banen weg zijn door corona...

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:33

Er was trouwens gister een epidemioloog bij een praatprogramma die legde uit waarom 4 weken geen optie zijn. En 6 weken ook niet. Je zit met exponentiële groei en de afname gaat dus in het meest ideale geval ook door de helft per week. Het duurt dus heel lang voor je op de max 200 besmettingen per week zit, waarin het bronnen en contact onderzoek weer te managen is. Meest ideale zou volgens hem 50 besmettingen per week zijn maar dat was volgens hem helemaal iets wat lang zou gaan duren.

Lolaliza

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:40

Ja dat is zo idd Susan:j

BigOne

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:43

Per direct mag er na 8 uur in de hotels en roomservice geen alcohol geschonken worden. Prima.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:45

purny schreef:

En ik dat er zoveel aan sterven.
En dat de nabestaanden niet normaal, soms zelf helemaal geen, afscheid kunnen nemen.

Zoals bij de eerste golf; de kisten opgeslagen in ijspaleizen, vervoer in legertrucks, níemand toegestaan waar dan ook bij.

Dan echt VEEL liever wat persoonlijke beperkingen en de economische buikriem aan.

In Parijs liggen de ICs nu vol met voor 75% Covid19 patienten. Klagen over een avondklok of failliet van horeca is vokomen terecht maar dood is erger.

@Bigone; goed dat het per direct is ook.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:48

Ik vind het triest dat er zoveel mensen overlijden maar ook dat er zoveel meer mensen bij komen die het leven niet meer zitten zitten.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:53

moonsparkle schreef:
Ik vind het triest dat er zoveel mensen overlijden maar ook dat er zoveel meer mensen bij komen die het leven niet meer zitten zitten.

Dat is zeker triest maar dood vind ik toch net wat erger, die hadden geen kans.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:54

Buurman van een collega is overleden. Had last van wat anders, opgenomen in het ziekenhuis en daar corona opgelopen. Zijn vrouw mocht niet op bezoek en was er niet bij toen hij overleed. Diep triest :(

Ik zou een lockdown tot half december echt prima vinden..

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:59

Huertecilla schreef:
purny schreef:

En ik dat er zoveel aan sterven.
En dat de nabestaanden niet normaal, soms zelf helemaal geen, afscheid kunnen nemen.

Zoals bij de eerste golf; de kisten opgeslagen in ijspaleizen, vervoer in legertrucks, níemand toegestaan waar dan ook bij.

Dan echt VEEL liever wat persoonlijke beperkingen en de economische buikriem aan.

In Parijs liggen de ICs nu vol met voor 75% Covid19 patienten. Klagen over een avondklok of failliet van horeca is vokomen terecht maar dood is erger.

@Bigone; goed dat het per direct is ook.

Ik doelde op de uitspraak van Loretta

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:03

purny schreef:
Ik doelde op de uitspraak van Loretta

En ik reageerde weer op een post van HC. De voordelen van de coronacrisis. Natuurlijk is het een persoonlijk drama voor iedereen in die nu zijn of haar baan verliest. Dat is dan weer een minder leuke kant.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:05

Het stilvallen van de luchtvaart is geen voordeel maar een groot nadeel

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:06

Niet voor de natuur

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:09

secricible schreef:
Niet voor de natuur

De natuur betaalt je rekeningen niet...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:12

secricible schreef:
Niet voor de natuur

Noch voor de mensen die er last van hebben.

Kijk, de afname van mobiliteit, door de lucht, over spoor of over de weg is een gevolg van beperkende maatregels en een indicatie voor afgenomen economische activiteit. Die munt heeft twee zijdes; óók positieve.

Al met al is het al erg genoeg dat economische belangen een balans (moeten) hebben met de Covid19 patienten.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:12

purny schreef:
secricible schreef:
Niet voor de natuur

Alleen als we de problemen mbt natuur vooruit blijven schuiven dan krijgen we nog meer grote rampen. Waarbij de coronacrisis volledig verbleekt.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:22

purny schreef:
secricible schreef:
Niet voor de natuur

nouja als we een milieu discussie gaan houden, betaalt de natuur tot op zekere hoogte wel onze rekenigen...

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:31

Citaat:
"Stel nu dat we na acht tot twaalf weken het aantal inderdaad tot nul hebben teruggebracht. Wat gebeurt er dan? We moeten dan de grenzen volledig sluiten. Niemand mag meer via Schiphol het land in, want een besmette reiziger zou het virus dan kunnen verspreiden"

Met luchtvaart tijdelijk stilzetten ben je er niet. Er reizen massa's mensen per auto Nederland binnen en dat kun je niet tegenhouden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 17:34

Duitsland wil wel meewerken met het indammen van corona hoor!

Maar nog steeds snap ik vooral niks van dat redeneren in wat er allemaal niet kan. Dan weet je zeker dat er niks gebeurt behalve veel chaos en veel mensen die ziek worden of doodgaan. Laten we eens kijken naar wat wel kan en hoe we wel dingen kunnen veranderen. (Kan namelijk beslist. In juni was corona bijna weg. Misschien lukt het ons niet meer helemaal op dezelfde manier en misschien kunnen we het niet helemaal perfect krijgen, maar aanzienlijk beter dan 10.000 per dag erbij lijkt me toch behoorlijk haalbaar. En dan kunnen we beslist ook wel wat met grensreizigers.)