Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Polly, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:00

PeerAppel schreef:
De markt is inderdaad echt bizar. Er staat hier een woning te koop die in januari 2025 is aangekocht. Er is letterlijk enkel een nieuwe badkamer in gekomen en de nieuwe vraagprijs is 44.000 euro hoger. Hoe dan?

Een vriend van mij heeft als alleenstaande een 2-kamer appartement in een portiekflat zonder lift gekocht in een groot dorp in Groningen, voor ruim minder dan twee ton. Het kan dus nog wel! :')

Ik weet niet wat die badkamer heeft gekost maar goedkoop is dat niet als je het laat doen

Herfstblad

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:17

MarlindeRooz schreef:
Dat snappen huurders ook wel. Alleen als huurders een ruimer pensioen oid willen, dan moeten ze beleggen oid. Dat doe je automatisch ook als je een koophuis afbetaald. Dan investeer je in eigen bezig ipv in het vermogen van een huisjesmelker. Of de woningbouw. Dus zo zwart / wit is het niet.

Dit snap ik niet. Waarom is dat?

Charaz

Re: Biedingsoorlog, een huis kopen in deze tijd Deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:23

Heel simpel, je woonlast zakken als je een koophuis hebt en nog maar een kleine hypotheek over hebt als je met pensioen gaat terwijl bij huren je huur vaak blijft stijgen.

Iemand met een koophuis heeft op de pensioengerechtigde leeftijd veel lagere maandlasten over het algemeen dan iemand met een huurhuis dus.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:24

Suzanne F. schreef:
Inderdaad. Stel je gaat 2 x per jaar op vakantie voor 3000 euro dan is dat 6000 per jaar en dat is in 5 jaar toch 30.000 euro wat je kan sparen. Van kleine borreltjes word je ook dronken he?

Ik los ieder jaar wat extra af op mijn hypotheek. Ik dacht dat het weinig zou doen maar 10 jaar later is het toch al een heleboel. Scheelt in maandlasten ook waardoor ik weer meer kan sparen.

Dat doen wij ook, alles wat je extra aflost betaal je ook geen rente meer over.

PeerAppel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:25

pantarhei schreef:
PeerAppel schreef:
De markt is inderdaad echt bizar. Er staat hier een woning te koop die in januari 2025 is aangekocht. Er is letterlijk enkel een nieuwe badkamer in gekomen en de nieuwe vraagprijs is 44.000 euro hoger. Hoe dan?

Een vriend van mij heeft als alleenstaande een 2-kamer appartement in een portiekflat zonder lift gekocht in een groot dorp in Groningen, voor ruim minder dan twee ton. Het kan dus nog wel! :')

Ik weet niet wat die badkamer heeft gekost maar goedkoop is dat niet als je het laat doen

Dat geloof ik direct! En het is ook echt een knappe badkamer geworden, maar je kunt mij niet wijsmaken dat een badkamer van 5,2 m2 (enkele wasbak, geen bad, geen designradiator ofzo) 44.000 kost. Dan maak je toch wel wat verkeerde keuzes in je rijtjeswoning :')

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:30

Ik kan je vertellen dat mijn badkamer van ongeveer dezelfde afmetingen in 2020 al € 11000 kostte en dan had ik nog goedkope tegels. 44000 is misschien wat veel maar ik verwacht toch dat 25000 echt niet gek is.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:38

Fitzroy schreef:
Ik kan je vertellen dat mijn badkamer van ongeveer dezelfde afmetingen in 2020 al € 11000 kostte en dan had ik nog goedkope tegels. 44000 is misschien wat veel maar ik verwacht toch dat 25000 echt niet gek is.

En dan de overdrachtsbelasting er bij die ze bij aankoop betaald hebben, en waarschijnlijk willen ze nog een beetje winst of onderhandelingsruimte.

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:45

Charaz schreef:
Heel simpel, je woonlast zakken als je een koophuis hebt en nog maar een kleine hypotheek over hebt als je met pensioen gaat terwijl bij huren je huur vaak blijft stijgen.

Iemand met een koophuis heeft op de pensioengerechtigde leeftijd veel lagere maandlasten over het algemeen dan iemand met een huurhuis dus.

Wat je nu zegt klopt pertinent niet. Dat ligt er helemaal aan wat voor soort hypotheek je hebt. Is deze lineair dan klopt het, maar als jij een annuïteitenhypotheek of aflosvrije hypotheek blijven je maandlasten gelijk.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:47

mavantos schreef:
Charaz schreef:

Wat je nu zegt klopt pertinent niet. Dat ligt er helemaal aan wat voor soort hypotheek je hebt. Is deze lineair dan klopt het, maar als jij een annuïteitenhypotheek of aflosvrije hypotheek blijven je maandlasten gelijk.

Maar alsnog heb je een grote kans dat je huis enorm in waarde gestegen is. Dus het is alsnog een goede investering. En/of een leuke erfenis voor je eventuele kinderen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 20:48

Als je optijd koopt heb je met een annuiteitenhypotheek natuurlijk ook na 30 jaar je hypotheek volledig afgelost.

Of als je moet herfinancieren is er nog maar een klein beetje hypotheek over en ook daardoor zakken je woonlasten natuurlijk.

Bij huren kan ik geen optie bedenken waardoor je kosten zakken.

Bij extra aflossen kon ik eerder kiezen of ik de looptijd wilde verkorten of mijn maandlasten wilde verlagen.

Binck8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-25 21:06

Ook bij een aflossingsvrije hypotheek kun je bij mogelijkheden gewoon versneld aflossen en heeft dit wel gevolgen voor de hoogte van het maandbedrag.

Kriel

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 11:31

Herfstblad schreef:
cobiie schreef:
Iedereen moet keuzes maken wat ze met hun huidige geld doen Herfstblad. Jij vindt het belangrijker om te reizen e.d., dat is prima. Net zoals dat het prima is dat mensen heel lang veel geld opzij leggen om wel een woning te kunnen kopen en vervolgens steeds wegens overwaarde wat groters kunnen kopen.

Iedereen bepaalt waar die zijn prioriteiten stelt.

Dat begrijp ik, maar toch heb ik het idee dat veel mensen alles kunnen. En in een mooi huis wonen en nog eens reizen. Of een grote auto kunnen kopen. Dan ik denk; ik ben soms al blij dat ik kan sparen überhaupt..

Tja, ik ben ook zo iemand.....
Het is niet altijd makkelijk geweest maar inderdaad in de goede periode een huis gekocht en met veel overwaarde verkocht.
Nu ben ik denk ik wel iets ouder dan jij maar heb altijd hard gewerkt en met een eigen bedrijf verdien ik netjes geld.... en kan me daardoor nu ook een boerderijtje met de paarden aan huis permitteren. In mijn eentje, en oh ja, ook die mooie auto.
Reizen doe ik eigenlijk niet meer omdat het niet eenvoudig is om oppas voor de dieren te regelen.
Maar dat zijn dus inderdaad ook keuzes.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:25

De vrijheid en het geld om te gaan reizen hebben wij ook niet met de paarden aan huis. Maar dan heb je het goed voor elkaar als je je dat in je eentje kan permitteren.

Ik ben trouwens 37 en moet mezelf soms even knijpen hoor dat dit huis écht van ons is.

fohadie

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 14:51

Ik lees nog steeds mee in dit topic ookal ben ik sinds de zomer gezegend met een koopappartementje. Mijn eerste oud en nieuw in mijn(ons, alleen een hypotheek krijgen lukt me ook niet) huis, dat is echt iets waar ik haar uit kijkl <3

Ik hoop echt dat het de zoekende hier in 2026 ook gaat lukken om iets te kopen.

Wij hadden mazzel en toch ook weer niet. Met 42 en 49 jaar nog starter zijn is best lastig want de voordelen die "jongeren" hebben, daar mochten wij dus geen gebruik van maken: volle mep overdragingsbelasting betalen, niet extra bijlenen bij de gemeente, dat soort dingen. Maar omdat het potje van de gemeente leeg was (werd pas in oktober weer aangevuld) kwamen wij er eindelijk tussen met het bieden omdat een hoop mensen die in onze vijver visten ineens minder konden bieden want minder konden lenen.

Wij wonen nu met zn 2en op 70m2 energielabel B en zijn helemaal gelukkig. We kwamen van een oud tochtig huurhuis van 45m2 label D.

De mensen die nu klagen dat ze geen hypotheek kunnen krijgen, of dat ze niet en op vakantie kunnen en een huis kopen, zijn zo te lezen in dit topic voornamelijk mensen die jonger zijn dan mij of willen groot,groter,grootst. k heb ook nooit geloofd dat het er voor mij inzat om te kopen. Het leek schier onmogelijk. En in de omgeving waar ik woonde was en is het ook onmogelijk. Nu in een andere provincie, ruim anderhalf jaar flink gespaard en met een gratis hypotheekgesprek onze kansen afgewogen.

Ja, het zijn keuzes die je moet maken. In mijn ogen is er niets mis met een huurhuis. Zolang de woningbouwvereniging/huurbaas ook echt voor het onderhoud zorgt. Veel mensen kunnen niet en en. Veel mensen moeten eerst sparen voor ze een huis kunnen kopen. Wil of kun je dat niet, dan kan je het op latere leeftijd nog eens proberen. Misschien ligt je salaris dan wel een stuk hoger en lukt het dan wel? Of misschien vind je een partner in de toekomst en lukt het samen wel? En moet je meteen een woning van minstens 100m2? Of kan je ook kleiner beginnen en later groter kopen? Misschien bevalt de kleinere ruimte juist wel?

Ik wens iig alle woningzoekenden heel veel sterkte en succes en dat 2026 jullie jaar mag worden!

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 20:28

Herfstblad schreef:
Ik ging voor de grap eens kijken wat ik met mijn loon kan lenen. (Single) Nou van dat bedrag vindt je geen huis. Nu kan ik nog denken; prima werken we gewoon door en kijken we 5 jaar later. Maar ook al zit ik in mijn laatste trede is het leen bedrag nog aanzienlijk laag. Huizen zijn gemiddeld 2,5/3 ton. Hoe kun je dan in vredesnaam met een gemiddeld of onder gemiddeld salaris een huis kopen? Ik huur een prima plek nu, maar ik zou misschien toch over 5-7 jaar iets anders willen. Maar dat zit er gewoon niet in. Om mij heen mensen kopen dikke Huizen van 3000/6000 ton en ik weet best wel dat je mensen niet moet vergelijken. Ik heb weer hele andere mooie dingen van mijn geld gedaan. (Reizen bijvoorbeeld)

Staar je niet blind op andere mensen, veel kopers zijn ook doorstromers,
je hebt nu veel overwaarde uit je koophuis, dan kan je ook leuk doorstromen.
Ik had op mijn oude huisje bijna 2 ton winst en in een goedkope regio wat moois terug gekocht.
Dan kan je ook als single (wel met goede baan) wat leuks kopen.

Daarom is kopen vaak verstandiger dan huren, huizen worden zelden minder waard.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 21:07

Mjin 1e huis gekocht op mjin 40e, dus had helaas ook geen voordeeltjes, wel in de goede periode voor mji dan, de verkoper toen was niet heel blji, huis heeftbjaren te koop gestaan en ze hadden al appartement gekocht, dus zaten toen huurders is mjin huis.
En heb er jaren heel veel geld voor opzjigezet, omdat ik ooit huisje met tuintje wou en dus beknibbeld op veel andere zaken.

Ik zat prima in mjin huurflat maar wou zo graag tuintje ook voor de hond, dat ging me huren nog eeuwen niet lukken, dus werd het kopen, nooit spijt v gehad, vond het heerljik huisje, nu nog trouwens.

Voor het idee, het huis wat ik nu gekocht heb heeft dus geen badkamer, zo ongeveer ;) :+
En wat hier ergens genoemd wordt 44000 voor badkamer, dat kan best.
Was bji badkamerwinkels geweest, gloeps... :') :oo .
En dan had ik de goedkope spullen gekozen.
Spullen kwam je op een 2500 tot 8500 afh vd winkel.
Maar het installeren, 25.000 ( en dan moesten we zelf alles slopen en afvoeren ), ding is 5.5m² ruim genomen.

Ondertussen ging er paard dood terwijl ik voor badkamer spaarde, spaarpotje leeg :wave: .
Ik heb wel potje dieren onvoorzien, maar dat is als ze ziek zjin, niet voor iets anders zoals aankoop.

Nu dus al 1 1/2 jaar badkamerloos, douche onder tuinslang in bad :+ :D ( kranen en afvoeren verhaal v wat wel en niet werkt of lekte)

Wel ondertussen dus de kans ehct megakoopjes te zoeken voor mjin badkamer. Zo heb ik mjin groene tegeltjes voor 8 euro m² ipv 50. Wit 10 ipv 20. Roze moet ik nog zoeken en vloer ook :+ .
Wastafelonderkast 75% korting, top! Wastafel 50% douchekop en stang 75% etc...
Douchewanden die die ik wou steeds op geleerd, staan sinds 2 wkn in mjin gang :):) ook super aanbiedingen, de ene bji de praxis weg de andere bji de karwei.

Dit huis kon ik ook alleen kopen omdat anderen er veel redenen in zagen het vooral niet te kopen, maar met "beperkt" budget in deze tjiden wat concessies gedaan en ach vroeger vond ik camperen leuk, dus camperen in eigen huis.
Huis stond al tijdje te koop, dus ook onderboden. Tuin moesten ehct bomen gerooid en groot onderhoud. Badkamer was kansloos.
Dakranden en dakgoten moeten ehct.
Mocht er geld "over" zjjn.. de wc heb ik schoongekregen, maar is hip jaren 70 betegeld bijkeuken idem en in bijkeuken geen aanrecht of wasbak, zou daar graag simpel aanrecht willen ooit.... voorzien van bruine bloemetjes tegels :Y)
Alles wacht op verkoopnoude huis, geld is op :')

De badkamer.... _O- die was zo goor.... beschimmeld en kapot dat ik daar geenenergie in schoonmaken heb laten steken, maar meteen heb laten beginnen met slopen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Maar echt ooit!! Wordt het prachtig!

Bv al die bakken met hout stonden :') gewoon te staan...
Iknheb ze op fb gegooid en dag later kwam iemand ze ophalen.
Afbeelding
Rest tuin was ook compleet ontploft op de dakplantanen stonden hele bomen en de leilindes, nou ja, idem :')

Keuken met 2 man week op gebikt, maar was verder prima, dus kon bljiven.
Heb bji een bezichtiging nog nooit een makelaar zo vaak sorry horen zeggen :+

Afbeelding

Ik realiseer me ehct wel dat ik super mazzel heb. Mjin 1e huis was goede periode om te kopen en boel spaargeld. Mjin huis is nu veel meer waard en samen met het huis v mjin vader, kon ik upgraden naar huis bji bos, paarden in tuin. Zonder mjin vaders huis had ik dit nooit kunnen kopen en was ik gewoon in mjin andere huisje bljiven wonen. Voor mjin budget was "af" huis niet te koop.
Dit huis wel heel practisch, slaapkamer en badkamer beneden dus levensloopbestendig en met badkamerinrichten ook rekening mee gehouden.

pantarhei

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 22:59

Pff wat een klus Sjolvir