Algemeen Coronatopic #7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:42

DuoPenotti schreef:
996981 schreef:
Het verschil is dat je die kanker dan al hebt. Iemand die zich laat enten ligt niet al ziek in het ziekenhuis. Een heel, heel kromme vergelijking...

Gelukkig zijn er minder heftigere dingen dan kanker.

Maar hoe komen ze daar achter? Dat begint meestal al met bloed prikken.
Net als bij bijna alle ziektes, zoals dingen waar je niet meteen bijna dood aan gaat.

Dat maakt de vergelijking niet ineens minder scheef?

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:43

996981 schreef:
Het verschil is dat je die kanker dan al hebt. Iemand die zich laat enten ligt niet al ziek in het ziekenhuis. Een heel, heel kromme vergelijking...

Maar dan moet je je toch ook over je angst heenzetten?

En wat ik al zei: ik wil angst niet bagatelliseren. Maar doe niet alsof de zzp'er uit het voorbeeld geen keus heeft, omdat hij prikangst heeft.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:44

DuoPenotti schreef:
Tiggs schreef:
Ja ik wil angst ook niet bagatelliseren, maar soms is het niet anders.
En een infuus is een stuk pijnlijker dan een vaccinatie -O-

Ook dat hoeft niet.
Al een paar keer een infuus gehad en dat vond ik ook allemaal wel mee vallen.
Al vond ik die in mijn hand vervelender dan in mijn pols, omdat ik dat met bewegen hinderlijker vond. Niet met prikken.
Maar goed geef ook niks op bloed prikken, dat is ondertussen al zo vaak gedaan.
Ik denk dat wij paarden mensen ons harder bezeren rondom de paarden :D

Ik heb alleen ervaring met een dikke naald bij bloeddonatie, daar moest ik de eerste keer wel even bij slikken. Ik dacht dat het gewoon zo'n dunne zou zijn zoals bij bloedprikken ofzo :')

996981

Sheran schreef:
Angst, en zeker een fobie, is geen smoes. Het is echt iets heel dieps. Maar ik kan me herinneren dat hier mensen zijn met een flinke angst (Zebrastreep? Ikzelf? Friezenfan? Iemand met een springend paard op de ava) die ontzettend bang waren maar het tóch deden. Maar bagatelliseer het gevoel, de fobie, niet. We wéten wel dat het niet rationeel is.

Er zijn mensen met migraine die daardoor niet werken, er zijn ook mensen met migraine met leidinggevende functies. Wat is je punt?

Aandoeningen, ziektes en angsten uiten zich bij ieder mens anders. Niet iedereen heeft dezelfde grenzen

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Ja wel, jullie doen alsof deze mensen half dood op de afdeling liggen en dan alles wel over zich heen laten komen.
Nou meestal begrint het gewoon bij de huisarts of bij het ziekenhuis in de prikpoli.

Sheran schreef:
Angst, en zeker een fobie, is geen smoes. Het is echt iets heel dieps. Maar ik kan me herinneren dat hier mensen zijn met een flinke angst (Zebrastreep? Ikzelf? Friezenfan? Iemand met een springend paard op de ava) die ontzettend bang waren maar het tóch deden. Maar bagatelliseer het gevoel, de fobie, niet. We wéten wel dat het niet rationeel is.

En dat is ook echt heeeeel knap en neem ik ook mijn petje voor af.

Maar zo werd het hier niet gebracht, was allemaal geen keuze en alle andere prik momenten zin zooooo anders.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:45

Tiggs schreef:
996981 schreef:

Maar dan moet je je toch ook over je angst heenzetten?

En wat ik al zei: ik wil angst niet bagatelliseren. Maar doe niet alsof de zzp'er uit het voorbeeld geen keus heeft, omdat hij prikangst heeft.

Ja, de drempel is alleen nogal anders

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:45

Tiggs schreef:
[

Ik heb alleen ervaring met een dikke naald bij bloeddonatie, daar moest ik de eerste keer wel even bij slikken. Ik dacht dat het gewoon zo'n dunne zou zijn zoals bij bloedprikken ofzo :')

Dat is wel een ander formaatje ja. :D

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:46

Het zou voor mensen zonder prikangst wel eens fijn zijn als ze in het hoofd van iemand met prikangst kunnen kijken :+ Ik weet ook niet waar dat van mij weg komt namelijk. Ik kan wel herinneren dat ik bij de laatste prik die ik kreeg als kind ik bijna een vrouw heb geslagen die mij die prik ging geven ze wou net de naald in mijn arm zetten en ik flipte compleet zonder reden :') Tja toen werd die mevrouw heel boos en hebben ze mij een beetje hardhandig geprikt wat best veel pijn deed. Dag erna was ik ook ziek van de vaccinatie.

Jaren niet geprikt totdat mijn nieren wat problemen hadden dus bloedprikken. Week lang ziek van de zenuwen maar had geen keus want er was een twijfel of mijn nieren nog wel goed werkten. Dit vond ik toen heel erg meevallen moet ik zeggen. Paar weken later CT scan met infuus ging natuurlijk 3x mis doordat diegene die mij prikte het nog moest leren nou ik viel bijna weg dus toen kwam een andere arts het maar doen :+

Daarna nog 3x de hepatitis B vaccinatie gehad en de eerste keer ook weer week van te voren zo zenuwachtig geweest in de rij tot 3x toe bijna flauwgevallen. Eerste keer ook verkeerd geprikt wat een pijn deed dat! 2x erna nauwelijks wat gevoeld dat was mijn eerste succes ervaring na die keer als 9 jarige ik was toen 21 dus tja dan kruipt die angst er wel weer in.

Laatste keer dus begin dit jaar maar ook weer echt ziek van de spanning.

Ik kan er niks aan doen... Helaas blijf je dat altijd een beetje houden. Zelfs als ik er nu aan denk wordt ik weer beroerd hoor :+. Ik kan wel beter naar naalden kijken omdat ik op werk ook wel eens insuline prik wordt het wel wat gemakkelijker door. Maar als het kan liever niet hoor!

996981

DuoPenotti schreef:
Ja wel, jullie doen alsof deze mensen half dood op de afdeling liggen en dan alles wel over zich heen laten komen.
Nou meestal begrint het gewoon bij de huisarts of bij het ziekenhuis in de prikpoli.

Sheran schreef:

En dat is ook echt heeeeel knap en neem ik ook mijn petje voor af.

Maar zo werd het hier niet gebracht, was allemaal geen keuze en alle andere prik momenten zin zooooo anders.

Met het vermoeden dat ze (ernstig) ziek zijn :Y) Zie je het verschil niet of wil je het niet zien?

Tiggs

Sheran schreef:

Ja en daar heb ik dus heel veel respect voor!

Daks

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:53

Maar tiggs sommige kunnen die grens wellicht niet over gaan voor een "vrije" keuze.

Dat is en blijft per persoon verschillend

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:53

Ik kan me nog herinneren dat ik mijn laatste set prikken kreeg bij de huisarts en die assistente ging ze voor onze neus (ik, mijn moeder en mijn broertje, die ook een stel van die prikken kreeg) klaar maken. Ik heb toen best hard geschreeuwd. Geen idee of ze toen uit eindelijk zijn gezet. Of ik daarvoor al naalden angst had geen idee. Een paar jaar terug bij de noodtandarts gezeten en die moest een verdoving zetten en toen zag ik ook die naald en ik heb een week lang nachtmerries gehad over naalden. Dat ik beide vaccinaties heb gehad en daar zelf naar toe ben gereden is best een wonder. Mocht ik een booster krijgen ga ik die ook halen maar wel met heel veel stress. Zo lang ik de naald niet zie is het vaak goed maar ik was niet van plan om het op te zoeken.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:58

De term 'prikangst' ken ik eigenlijk alleen vanuit de corona-tijd. Als er echt zoveel mensen zijn die daar last van hebben, of denken te hebben, zou het dan niet beter zijn om daar als regering wat meer op in te zetten?
Want vroeg of laat komt bijna iedereen wel een keer in een situatie dat ie geprikt moet worden dan lijkt het me toch wel fijn als je daar vanaf komt. Of wordt daar al op ingezet? En wat doen mensen zelf om er vanaf te komen?

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 20:59

Oscar schreef:
De term 'prikangst' ken ik eigenlijk alleen vanuit de corona-tijd. Als er echt zoveel mensen zijn die daar last van hebben, of denken te hebben, zou het dan niet beter zijn om daar als regering wat meer op in te zetten?
Want vroeg of laat komt bijna iedereen wel een keer in een situatie dat ie geprikt moet worden dan lijkt het me toch wel fijn als je daar vanaf komt. Of wordt daar al op ingezet? En wat doen mensen zelf om er vanaf te komen?

Er worden nu hulphonden en VR-brillen ingezet geloof ik :j (voor vaccinaties tegen Corona tenminste)

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:01

Ik geloof dat de therapie bestaat uit exposure therapie en ja dat lijkt me echt niets.
Mijn nachtrust is echt belangrijk.

Ze hadden het gister inderdaad over vr brillen en hulphonden.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:01

Ik vind het vrij bijzonder dat mensen voor een ander denken te kunnen bepalen of een angst gegrond is of niet.

Ik heb gewerkt met mensen met de meest onlogische angsten, is heel erg sneu mensen echt zo bang te zien, je kunt niet alles oplossen met ratio he :o

Ten tweede: Maakt het uit? Mensen mogen duizenden redenen hebben om zich niet te laten vaccineren, waarvan prikangst er een is. Maar de angst dat je veranderd in een wandelende GPS tracker ook. Of het feit dat je Hugo niet vertrouwd ook. Alle redenen zijn op dit moment akkoord, wat wij daar ook van vinden :o

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:04

Ik kom er niet vanaf :') Ik vertel alleen tegen iemand in mijn omgeving dat er geprikt moet worden en die brengt me dan waardoor ik wel moet.

Helpt ook niet dat ik 9 van de 10 keer van mijn stokkie ga, amper te prikken ben voor bloed en mensen dat niet serieus nemen en elke prik/vaccinatie echt heel goed voel. De angst is ook begonnen met niet serieus genomen worden (plaatselijke verdoving die niet werkt bij mij en dus heel moeilijk te prikken met bloedafname.) Als dat tig keer mis gaat kan iedereen je proberen te helpen maar helpen de professionals je weer terug naar af :+ :')

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:05

Prikangst kan ik inkomen, voor de gps/chip enz raad ik een psycholoog aan .

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:06

ruitje schreef:
Ik vind het vrij bijzonder dat mensen voor een ander denken te kunnen bepalen of een angst gegrond is of niet.

Ik heb gewerkt met mensen met de meest onlogische angsten, is heel erg sneu mensen echt zo bang te zien, je kunt niet alles oplossen met ratio he :o

Ten tweede: Maakt het uit? Mensen mogen duizenden redenen hebben om zich niet te laten vaccineren, waarvan prikangst er een is. Maar de angst dat je veranderd in een wandelende GPS tracker ook. Of het feit dat je Hugo niet vertrouwd ook. Alle redenen zijn op dit moment akkoord, wat wij daar ook van vinden :o

We zijn belandt in een maatschappij waarin we over andere gaan oordelen of ze wel of niet het juiste doen en of die keuze is gemaakt op door hen aanvaarde gronden...

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:17

bigone schreef:
Prikangst kan ik inkomen, voor de gps/chip enz raad ik een psycholoog aan .

Of de angst dat je licht gaat geven. Sorry maar daar heb ik ook echt niks mee

MyWishMax

Re: Algemeen Coronatopic #7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:19

Dat is wel een handige bijwerking zo in de winter?

Daks

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:21

Haha dat is zeker waar. Zo zou GPS weer handig zijn voor de vrouwen die willen weten waar hij man uit hangt. :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:25

Ik hoop dat ze bij het rivm zo slim zijn om ook die ziekenhuis cijfers in begrijpelijke taal neer te zetten. Zeggen dat het blijkbaar toch niet zo goed werkt omdat 44% gevaccineerden zijn word door de echte ontkenners en antivaxxers ongetwijfeld aangegrepen als zie je wel , helpt niet. Terwijl Aura Timen al aangeeft dat er voor elke gevaccineerde die nu in het ziekenhuis ligt ( zonder uitzondering oud met onderliggende problemen) er anders 20 hadden gelegen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:27

ruitje schreef:

Nou idd. Juist angst los je niet op met ratio, dat maakt het juist erger. Omdat je meestal zelf rationeel ook wel weet dat je angst nergens op slaat.

Hoeveel mensen zijn bang voor spinnen? En komop, we weten allemaal dat ze niks doen, onschuldig zijn en alleen maar nuttig. En toch :+

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-21 21:29

Nou ik wil die naald ook liever niet zien hoor en al helemaal niet hoe hij erin gaat. Maar als ik niet kijk dan is het maar ienieminie prikje.