Algemeen Coronatopic #4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:11

Gooi toch deze er nog even in. Waarom een complete lockdown niet verstandig is: https://www.maurice.nl/2020/10/21/het-g ... -lockdown/

En scholen dicht, het aantal besmettingen loopt vooral via de oudere jeugd. Ik zou dus eerder zijn voor beperkingen op VO, MBO/HBU en uni. En niet zozeer in het basisonderwijs.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:13

Loretta schreef:
tienus63 schreef:
Na de ministerraad geeft mp Rutte een persconferentie.

Ik ben benieuwd. Logisch gezien is er ook bijna geen keuze meer om nog tot dinsdag te wachten.

Dat doet hij iedere week dus ik denk niet dat dit iets extra's zal zijn met maatregelen.
Dit zal gewoon zijn wekelijkse praatje zijn.
Laatst bijgewerkt door purny op 23-10-20 15:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:13

Ik denk dat een volledige lockdown juist wel helpt. Dit omdat het duidelijk gaat zijn voor iedereen. Nu is het wel/niet gesteggel. Kijk maar om je heen wat mondkapjes betreft. Gewoon verplichten dan is het duidelijk.
Zo ook een lockdown. Het duurt geen heel leven he

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:17

ingedebruijn schreef:
Mijn vriend gaat maandag nog maar even naar de kapper :')

Ik ook :')
Je weet het niet in deze tijden :o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:18

Nee, dat niet, geen heel leven. Maar de effecten gaan we wel nog jaren merken. En het virus krijgen we niet weg. Zodra we de boel weer wat vrijer laten zal het hoe dan ook weer op gaan lopen.

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:23

Maar die 10.000 zegt toch nog niet zo veel over het effect van de gedeeltelijke lockdown.

Als je even terug rekent:
- het zijn uitslagen van donderdag 22 okt 10:00 tot vrijdag 23 okt 10:00-> Dus vooral donderdag 22 okt
- de GGD doet er nu gemiddeld 56 uur over voordat mensen de uitslag krijgen -> Mensen zijn maandag 19 en dinsdag 20 okt getest.
- bij afspraak maken is ook wachttijd -> deze mensen hebben waarschijnijk zaterdag 16 of zondag 17 okt gebeld voor een afspraak
- gemiddelde incubatietijd van 5 a 6 dagen -> ze zijn rond maandag 12 okt besmet.
(en dan gaan we er nog vanuit dat 1) iedereen bij de eerste symptomen al een afspraak maakt 2) de GGD volkomen up to date is qua rapporteren (uitslag ontvangen = zelfde dag in de rapportage. Dat is niet waarschijnlijk, dus waarschijnlijk zijn de besmettingen zelfs voor 12 okt opgelopen)

De gedeeltelijke lockdown ging woensdag 14 okt 22:00 uur. Dus zeg maar effectief 15 okt.

Die 10.000 zegt voor mij dan vooral dat de gedeeltelijke lockdown zeker nodig was. Maar nog niet zoveel over het effect daarvan.

Dus als men op basis van deze cijfers voor strengere maatregelen gaat, vind ik dat onzin. Als je dat nu doet is het "om het zekere voor het onzekere te nemen, en het effect van de gedeeltelijke lockdown niet af te wachten, en het risico dat dat geen effect heeft niet te nemen". Wat oo keen prima keuze kan zijn, maar wel met de juiste onderbouwing.
Laatst bijgewerkt door Kelan op 23-10-20 15:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:24

De effecten ga je zonder een lockdown ook wel merken. Die merk je nu al.
Ik ben het wat dat betreft met Ab Oosterhuis eens. 4 weken lockdown.

veerledec

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:24

Heb je wel een punt Kelan.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:25

Loretta schreef:
tienus63 schreef:
Na de ministerraad geeft mp Rutte een persconferentie.

Ik ben benieuwd. Logisch gezien is er ook bijna geen keuze meer om nog tot dinsdag te wachten.

Dus vandaag nog? Ik ben benieuwd.
Mijn gevoel zegt dat het een avondklok gaat worden, maar ik hoop eerder een lockdown.

Laurie

Re: Algemeen Coronatopic #4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:28

Die persconferentie is nu gaande maar er worden geen nieuwe maatregelen afgekondigd.

Pabie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:33

Kelan schreef:
Maar die 10.000 zegt toch nog niet zo veel over het effect van de gedeeltelijke lockdown.

- het zijn uitslagen van donderdag 22 okt 10:00 tot vrijdag 23 okt 10:00-> Dus vooral donderdag 22 okt
- de GGD doet er nu gemiddeld 56 uur over voordat mensen de uitslag krijgen -> Mensen zijn maandag 19 en dinsdag 20 okt getest.
- bij afspraak maken is ook wachttijd -> deze mensen hebben waarschijnijk zaterdag 16 of zondag 17 okt gebeld voor een afspraak
- gemiddelde incubatietijd van 5 a 6 dagen -> ze zijn rond maandag 12 okt besmet.
(en dan gaan we er nog vanuit dat 1) iedereen bij de eerste symptomen al een afspraak maakt 2) de GGD volkomen up to date is qua rapporteren (uitslag ontvangen = zelfde dag in de rapportage. Dat is niet waarschijnlijk, dus waarschijnlijk zijn de besmettingen zelfs voor 12 okt opgelopen)

De gedeeltelijke lockdown ging woensdag 14 okt 22:00 uur. Dus zeg maar effectief 15 okt.

Die 10.000 zegt voor mij dan vooral dat de gedeeltelijke lockdown zeker nodig was. Maar nog niet zoveel over het effect daarvan.

Dus als men op basis van deze cijfers voor strengere maatregelen gaat, vind ik dat onzin. Als je dat nu doet is het "om het zekere voor het onzekere te nemen, en het effect van de gedeeltelijke lockdown niet af te wachten, en het risico dat dat geen effect heeft niet te nemen". Wat oo keen prima keuze kan zijn, maar wel met de juiste onderbouwing.

die 56 uur is vanaf maken afspraak. Het stond heel onduidelijk in de tijdlijn, maar dat is niet alleen wachttijd op uitslag dus maar ook het wachten tot je naar afspraak mag.

"De wachttijd tussen het moment dat mensen een afspraak maken voor een coronatest en de uitslag van die test is nu gemiddeld 56 uur. Dat meldt GGD GHOR"
bron: nos
Laatst bijgewerkt door Pabie op 23-10-20 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:33

Is dat niet gewoon het vrijdagse woordje dat hij iedere week doet?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:34

Nou bij mij op werk gaat het nu hard... nog een collega waar in donderdag mee heb gewerkt die positief is bevonden. Ik ga mij maar morgen voor de tweede keer laten testen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:35

Zoals ik al zei is dit gewoon het wekelijkse babbeltje

Laurie

Cayenne schreef:
Is dat niet gewoon het vrijdagse woordje dat hij iedere week doet?

:j

friezenfan2

Dit is gewoon het persmoment na de vergadering van de ministerraad.
En geen persconferentie vanwege de pandemie. Ik geloof dat deze elke week is na een vergadering van de ministerraad. En dat alle vragen over corona gaat is toeval denk ik.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:37

dit is gewoon door modderen en op het randje van de afgrond blijven hangen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:39

Loretta schreef:

De echte persco is dinsdag pas. Dit is het wekelijkse babbeltje. Ze hebben eerder vandaag gezegd dat ze geen nieuwe maatregelen afkondigen vandaag.

Aan de ene kant denk ik gooi alles dicht... maar aan de andere kant ben ik zo bang voor de economische gevolgen. Dat er superveel bezuinigd moet gaan worden over een aantal jaar...
Laatst bijgewerkt door purny op 23-10-20 15:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Kelan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:40

Pabie schreef:
die 56 uur is vanaf maken afspraak. Het stond heel onduidelijk in de tijdlijn, maar dat is niet alleen wachttijd op uitslag dus maar ook het wachten tot je naar afspraak mag.

"De wachttijd tussen het moment dat mensen een afspraak maken voor een coronatest en de uitslag van die test is nu gemiddeld 56 uur. Dat meldt GGD GHOR"
bron: nos

aj, dat heb ik dan scheef gelezen. :o
Pas ik het even aan:

- de GGD doet er nu gemiddeld 56 uur over voordat mensen de uitslag krijgen -> Mensen hebben maandag maandag 19 en dinsdag 20 okt een afspraak gemaakt.
- gemiddelde incubatietijd van 5 a 6 dagen -> ze zijn rond woensdag 14 okt besmet.
(en dan gaan we er nog vanuit dat 1) iedereen bij de eerste symptomen al een afspraak maakt 2) de GGD volkomen up to date is qua rapporteren (uitslag ontvangen = zelfde dag in de rapportage. Dat is niet waarschijnlijk, dus waarschijnlijk zijn de besmettingen zelfs voor 14 okt opgelopen)

Dan blijf ik toch bij mijn conclusie dat deze cijfers nog niet zo veel zeggen.
Maar het moment dat ze wel wat gaan zeggen is dan wel dichterbij...

Laurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:41

Die persconferentie op dinsdag is ook nog niet bevestigd dacht ik? NOS spreekt in het artikel over de minsterraad van ‘vermoedelijk’.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:43

purny schreef:
Loretta schreef:

De echte persco is dinsdag pas. Dit is het wekelijkse babbeltje. Ze hebben eerder vandaag gezegd dat ze geen nieuwe maatregelen afkondigen vandaag.

Aan de ene kant denk ik gooi alles dicht... maar aan de andere kant ben ik zo bang voor de economische gevolgen. Dat er superveel bezuinigd moet gaan worden over een aantal jaar...

Het was gezeur over het koningshuis. Net alsof er nu geen belangrijkere dingen zijn dan het koningshuis.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:48

Och jee.... ik had gehoopt dat de kous af was na de video

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:54

Ik snap wel dat er nog over gesproken wordt, maar niet nu.. Na hun herfstreces en deze besmettingen, lijkt me geen prioriteit.. :n

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 15:58

Ja, dat gedoe rond het reisje van het Koningshuis voelt als komkommertijdnieuws :=
Nu weten we het wel..

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-20 16:01

Dat al die funshoppers in groepjes vertellen dat de koning thuis had moeten blijven. Daar was ik na 3 minuten al klaar mee (ik vond het trouwens geen empathische actie dat ze gingen).

Ik ben wel héél blij dat ik deze besluiten niet hoef te nemen. Economie, gezondheid, pffff. Alles werkt ook nog jaren door.