Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Loretta schreef:tienus63 schreef:Na de ministerraad geeft mp Rutte een persconferentie.
Ik ben benieuwd. Logisch gezien is er ook bijna geen keuze meer om nog tot dinsdag te wachten.
Kelan schreef:Maar die 10.000 zegt toch nog niet zo veel over het effect van de gedeeltelijke lockdown.
Als je even terug rekent:
- het zijn uitslagen van donderdag 22 okt 10:00 tot vrijdag 23 okt 10:00-> Dus vooral donderdag 22 okt
- de GGD doet er nu gemiddeld 56 uur over voordat mensen de uitslag krijgen -> Mensen zijn maandag 19 en dinsdag 20 okt getest.
- bij afspraak maken is ook wachttijd -> deze mensen hebben waarschijnijk zaterdag 16 of zondag 17 okt gebeld voor een afspraak
- gemiddelde incubatietijd van 5 a 6 dagen -> ze zijn rond maandag 12 okt besmet.
(en dan gaan we er nog vanuit dat 1) iedereen bij de eerste symptomen al een afspraak maakt 2) de GGD volkomen up to date is qua rapporteren (uitslag ontvangen = zelfde dag in de rapportage. Dat is niet waarschijnlijk, dus waarschijnlijk zijn de besmettingen zelfs voor 12 okt opgelopen)
De gedeeltelijke lockdown ging woensdag 14 okt 22:00 uur. Dus zeg maar effectief 15 okt.
Die 10.000 zegt voor mij dan vooral dat de gedeeltelijke lockdown zeker nodig was. Maar nog niet zoveel over het effect daarvan.
Dus als men op basis van deze cijfers voor strengere maatregelen gaat, vind ik dat onzin. Als je dat nu doet is het "om het zekere voor het onzekere te nemen, en het effect van de gedeeltelijke lockdown niet af te wachten, en het risico dat dat geen effect heeft niet te nemen". Wat oo keen prima keuze kan zijn, maar wel met de juiste onderbouwing.
Loretta schreef:dit is gewoon door modderen en op het randje van de afgrond blijven hangen.
Pabie schreef:die 56 uur is vanaf maken afspraak. Het stond heel onduidelijk in de tijdlijn, maar dat is niet alleen wachttijd op uitslag dus maar ook het wachten tot je naar afspraak mag.
"De wachttijd tussen het moment dat mensen een afspraak maken voor een coronatest en de uitslag van die test is nu gemiddeld 56 uur. Dat meldt GGD GHOR"
bron: nos
purny schreef:Loretta schreef:dit is gewoon door modderen en op het randje van de afgrond blijven hangen.
De echte persco is dinsdag pas. Dit is het wekelijkse babbeltje. Ze hebben eerder vandaag gezegd dat ze geen nieuwe maatregelen afkondigen vandaag.
Aan de ene kant denk ik gooi alles dicht... maar aan de andere kant ben ik zo bang voor de economische gevolgen. Dat er superveel bezuinigd moet gaan worden over een aantal jaar...