Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 03:31

Veel plezier Prairy! Ik ben zeer benieuwd. Hij maakt reclame op 2dehands en twijfel zelf al een eeuwigheid om te gaan. Hopelijk slaag je!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 19:36

6 pawpaw's, 2 vijgen, 3 kiwibes, en een boom waarvan ik de naam niet goed verstaan heb (week 3x gevraagd, maar ja, dat Belgisch :+) en nu niet meer weet wat het is :')

Hier kun je wel met een aanhanger heen, van het najaar gaan we nog een keer terug voor grote honingbessen struiken.

Maar man, hij banketstaaf wel 3 uur in een kwartier :+

Rondleiding is best grappig, vraagt hij 10 euro voor die je bij een aankoop weer terug krijgt.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 19:53

Prairy schreef:
6 pawpaw's, 2 vijgen, 3 kiwibes, en een boom waarvan ik de naam niet goed verstaan heb (week 3x gevraagd, maar ja, dat Belgisch :+) en nu niet meer weet wat het is :')

Hier kun je wel met een aanhanger heen, van het najaar gaan we nog een keer terug voor grote honingbessen struiken.

Rondleiding is best grappig, vraagt hij 10 euro voor die je bij een aankoop weer terug krijgt.

En dat is in Scherpenheuvel? Is maar 10 minuten hiervandaan! Aanrader dus?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 21:42

Prairy schreef:

Kom je in het najaar maar eens langs hier. Is 20 minuten van Scherpenheuvel.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 22:33

Langs komen lijkt me zeker leuk. Solleke, is inderdaad een aanrader. Hij heeft vooral heel veel zaailingen, ook wel redelijk wat geënt spul, maar ik ging vooral voor de zaailingen. Ik wil in oktober gaan, als de pawpaws rijp zijn, hij verkoopt ze dan ook. Wil ik ze voor het eerst eens echt proeven, en gelijk een boel meenemen om ze zelf te gaan zaaien voor onze volgende voedselbos projecten in het buitenland.

Heb nu ook Cherimoya gezaaid en had er al een paar die opgekomen waren, dat is blijkbaar familie ervan, maar is tropisch. Dus meer geschikt voor bijvoorbeeld Portugal.

Over een maand gaan we eindelijk de tunnelkas folie bestellen en dat ding opbouwen, dan kan ik ook fatsoenlijk gaan zaaien.

Heb ongeveer 80 Russische smeerwortel vermeerderd uit 1 plant vorig jaar, dat wil ik meer doen. Ook tamme kastanje zijn er ongeveer 10 uitgekomen. En moet nog kijken hoeveel van de stekken aangeslagen zijn en die verpotten.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 09:41

Prairy, dat klinkt als een geslaagde dag!! ik moet wel bekennen dat ik de plantennamen even heb moeten opzoeken :) ...
mijn tuin staat ook vol met smeerwortel, maar ik zag dat meer als onkruid, ik laat het alleen staan omdat er zoveel insecten in zitten, en best mooi is (en omdat ik te lui ben hahah)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 21:12

Ik ga dan ook maar eens langs gaan in het najaar :j Ik ben vorig weekend naar Sanguisorba geweest. Ook zeker een aanrader :j

Wij hebben dit weekend een 500 voedermais zaden, 100 suikermais, 40 pompoenzaden, 7 courgetten, een 400 bonenzaden, een hoop zonnebloemzaden, pepino en tomatillo de grond in gedaan. Ook nog een rij luzerne gezaaid. Ben benieuwd hoe eigen voeder voor onze dieren telen gaat bevallen.

Ook zijn wij begonnen met de geit te melken nu de lammetjes zijn gespeend. Haar dochter komt dinsdag terug. De kopers willen er blijkbaar weer vanaf dus ja… Hoop wel dat ze haar zijn blijven melken want ik heb ze niet voor niets lacterend gehouden en zou het super zonde vinden moesten ze er 2 weken niets mee hebben gedaan.

Afbeelding
Afbeelding

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-22 23:56

Oh lekker verse geitenmelk!
Wel raar dat ze er toch ineens vanaf willen na 2 weken.

Prairy veel leuke plantjes ingeslagen!

Hier komen de bonen, erwten, Wortelen en bieten goed op.
Ook 3 courgetteplantjes van de buren gekregen, die had ik zelf nog niet gezaaid dus kwam mooi uit.
Vandeweek alle kolen plantjes maar eens buiten zetten op hoop van zegen. Ik vind ze maar dun en sprieterig, maar wie weet redden ze het wel.

1 van mijn kipjes slaapt in een nestje in een leghok. Is dat erg?
Ik heb haar er een aantal keer vanaf gehaald en op stok gezet, en overdag is ze gewoon heel de dag buiten, dus ik denk niet dat ze broeds is. Maar iedere avond kruipt ze in het nest, ook als ik de eitjes er al uit gehaald heb.
Het maakt mij verder niet uit waar ze slaapt hoor, als er maar niks mis is met haar.
Kan het kwaad als ze liever op een nest slapen dan op stok?

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 00:01

Mijne slapen daar eigenlijk alleen als ze broeds zijn. Maar misschien voelt ze zich veiliger daar :)

Hier zitten ze nu wel weer op stok maar in de winter slapen ze in het stro op de grond in het hok.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:23

Mijn kippen hebben ook een periode in het nest geslapen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 08:53

Enige nadeel kan zijn dat ze er ook in poepen, en dat is weer.niet handig met de eieren.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 09:11

Prairy, dat klinkt heel geslaagd! :D

Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit geitenmelk op heb O:) :oo Kan je het onbewerkt zo in de koffie doen ook enz?
Moestuin, ik duim mee dat ze gewoon door gemolken hebben, zou zonde zijn van jouw werk voor ze weg ging!

Sannanasje, Nee maakt niet uit, ik heb 1 kip die is mank en komt niet op de stokken of als ze er al op komt dan kan ze de balans niet de hele nacht houden, zij slaapt of op de bank in het nestje of op de grond op het nest. Voor aankomende winter ben ik wel een beetje bang want ik heb haar deze winter gehaald samen met nog een kip, zij waren kaal door teveel hanen en het manke kipje wat kleiner en zij was favoriet van een hele grote haan. Dat heeft haar mankheid veroorzaakt helaas. Maar zij sliepen samen op de grond van de winter, nu is het andere kipje wel bij de rest op stok gegaan. Hoop dat er van de winter wel nog een kip bij de manke op de grond of het bankje gaat zitten als het erg koud word.
Het poepen in het nest is wel een beetje onhandig O:)

Afgelopen donderdag mijn nieuwe aanwinsten opgehaald.. Wat zijn ze leuk <3 <3
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Nu fingers crossed dat er van beide kleuren minimaal 1 hen is O:) :D

Gisteren het stuk voor de courgettes vrij en klaar gemaakt, vandaag lekker bewolkt en regenachtig dus perfect om ze de grond in te zetten denk ik :D
Ook de sla komt al aardig op, de aardappelen is de helft al van boven de grond, de uien doen het goed, de kool groeit als kool ( :') ) en volgens mij zie ik ook prei boven komen. Alleen de spinazie en rode biet willen nog niet volgens mij.

Nu eerst nog 2 berken af zagen (zijn dood) en dan kunnen de courgettes de grond in. Ben als de dood dat ze anders van de zomer om vallen en op de planten terecht komen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 10:06

Century schreef:
Enige nadeel kan zijn dat ze er ook in poepen, en dat is weer.niet handig met de eieren.

Klopt maar poepen in het nest doen ze hier ook met eieren leggen. :+

Heb eindelijk de aardappelen in de grond. Maand later dan normaal, want normaal stop ik ze half april in de grond. Vandaag uien, sjalotjes, wortels en knoflook dag.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:25

Hier steken de eerste aardappelen de kopjes al boven de grond. Ben zo benieuwd, heb een paar uitgeschoten supermarkt aardappelen in een speciekuip gedaan. Hopelijk komt daar een mooie oogst van.

Kipje is toch broeds. Vanochtend liep ze wel rond, maar na de middag zag ik haar niet meer en vond ik haar in het nest. Ze heeft nu ook een blekere kam en liep vanochtend ruzie te maken met de rest.
Als ik haar van het nest haal dan eet en drinkt ze even wat en gaat dan weer terug.
Moet ik daar verder wat mee?
Internet is niet eenduidig... de ene zegt steeds het nest afgooien, de andere zegt met 3 weken is het over als je steeds de eieren weg haalt.
Dopen in koud water had ik ook nog gelezen, helpt dat echt?
Ze is niet echt vriendelijk als ik haar van het nest haal. En als ik haar dan buiten zet of savonds op stok houdt ze haar pootjes helemaal slap.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:45

Éen of twee keer per dag van het nest halen, zodat ze kan eten en drinken en de eieren weghalen, zou ik doen.
In koud water of in een kale bench, vind ik zo dieronvriendelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:54

Sannanasje: Ja… Ik herken haar ook totaal niet in wat ze er over zeggen. Maar ze willen haar geen tijd meer geven om aan te passen :(
Wat leuk dat er al zo veel op komt!
De meeste kippen zijn broeds af als ik ze er regelmatig af haal. Doch, ik heb 1 kip die ik elk jaar maar 3 weken laat doen en als het niet succesvol is ga ik kuikens halen voor er onder. Die gaat rustig 10/12 weken door.

Liesje: Ik ga even stoefen :o Wat denk je van zelfs cappuccino? :D

Afbeelding

Ja ik hoop het ook. Zou echt zo zonde zijn en zelfs waardeverlies als een melkgeit droog staat -O-
Wat maak je toch mooie foto’s!

Marcella: Ach, komt ook nog wel goed uit hoor :D

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 20:58

Bijen steken doen zeer kanonnen zeg, maar niet allergisch tot nu toe. :')

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:15

1e steek is zelden reden voor een allergische reactie, die begint pas na een volgende steek als je immuunsysteem van de eerste van slag is geraakt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:17

En als je er drie tegelijk krijgt dan :P Kan je dan wel zeggen dat je niet allergisch bent?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:21

Niet meteen, zit niet genoeg tijd tussen de steken, ook al speelt totale hoeveelheid steken zeker een rol bij hoe je reageerd, ook zonder allergie kan je teveel binnen krijgen om het snel genoeg af te breken.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:22

Ik ga er toch maar vanuit dat ik niet allergisch ben :) En heb niet zo'n zin om nog een keer gestoken te worden op korte termijn, maar het zal vast nog een keer gebeuren.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:24

Vond dit al 1 teveel en nog in mijn oor ook nog. Zat even serieus te denken om zonder kast weer weg te gaan.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:43

Ai dat lijkt me niet fijn. Even af kloppen, maar ik ben gelukkig nog nooit door een bij of wesp gestoken.

Ik heb van de week 9 broedeieren onder mijn Brahmas gestoken.

2 eenden zijn nog aan het broeden en de 5 jonkies doen het ook goed. Wanneer zouden jullie die gaan verkopen? En voor welke prijs? Ik weet niet of het man of vrouw is. Moet ik ze wel nog even te pakken zien krijgen :x

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 21:59

Mijn ervaring is dat ze het makkelijkste verkopen in de eerste week en daarna pas als ze jong volwassen zijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-22 22:24

Ze zijn haar blijven melken *\o/* Ze geeft ongeveer een 700 ml per dag. Haar moeder ongeveer een liter. Dus dan hebben wij echt ruim voldoende!