Algemeen Corona-topic #2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:01

Ann schreef:
Hartverscheurend is dit verhaal.
https://www.youtube.com/watch?v=DxRx1KqVtv8

|( Zo triest hé?

Mijn man werkt bij een instelling voor gehandicapten, die hebben quarantaine woningen ingericht voor besmette bewoners.
Hij brengt normaal gezien de bewoners naar dagbesteding etc.
Nu kan hij tijdelijk zijn normale werk niet doen omdat dit allemaal stop gezet is, en doet vervangend werk, ze hebben iedereen hard nodig, alle hens aan dek.

Werd ie gevraagd of hij dan de zieke bewoners naar de quarantaine woningen kon brengen, hij mocht ook nee zeggen.
Heeft ie dus gedaan, ik heb zelf een auto-immuun ziekte, heb beta blokkers nodig, en mijn familie zijn allemaal copd patienten, ik heb een zus al jong verloren aan longemfyseem.

Kreeg hij nog de vraag vanuit het management wat zijn redenen waren dit niet te willen doen 8)7
Hij heeft echt heel veel voor "zijn kids" over, hij zei ook, agressie, geslagen, geschopt of gebeten worden, dat kan ik zien aankomen, dit virus helaas niet.
En hij loopt op dit moment al drie passen harder, ook ongevraagd. Komt in de avond stikkapot naar huis.
Maar dit vind ik er echt over...het onbegrip.

En precies dat is wat mij in dit topic ook tegenstaat.
Dat geoordeel over mensen, de moraalridder uithangen.

Ik laat ook zo veel mogelijk mijn boodschappen thuisbezorgen, tenzij ik ook geen bezorgmoment te pakken krijg, wist niet dat je je daarvoor al verantwoorden moest.
Vorige week had ik een hele kar vol boodschappen, zie je mensen kijken, ja, ik doe boodschappen op mijn eigen kosten mee voor minder bedeelden, kun jij zien waarom ik zo veel mee neem?
Dingen die wij zelf niet eens eten...iemand vroeg limonadesiroop, heb ik nog zo hard moeten lachen omdat ik dat al heel lang niet meer gekocht had. Vonden de kids lekker, nou doen we dat toch ;)

Mensen die van de voedselbank nu niks kunnen krijgen, om welke reden dan ook.
Die gezinnen waren heel blij dat ik ze een paar tassen boodschappen kon brengen.

Maar die blikken in de winkel ;(

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:04

nynke55 schreef:
Ik denk wel dat je verschil moet maken tussen: "even in de kar gluren en denken dat er een feestje gehouden gaat worden", en: "even in de kar gluren, concluderen dat er een feestje gehouden gaat worden, met het vingertje wijzen en gelijk de politie bellen",
Het is gewoon menselijk om zulke connecties te gaan maken, dat zou je ook doen als er geen corona was.

Inderdaad, altijd dat roomser dan de paus gedoe.

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:05

Cayenne schreef:
Ja Liezel, was het toevallig bij Haaren in de buurt? :+
De muziek is gestopt hoor! De mensen zijn er nog wel dus ik ben stiekem wel benieuwd of er straks inderdaad politie komt kijken :=
Zo hebben we toch nog afleiding tijdens de corona verveling :')

Ha(a)ren, project X.

Liezel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:17

Cer schreef:
Liezel1 schreef:
Jezus.... over conclusies trekken gesproken... echt hilarisch dit.
Iets met een pot en een ketel?

Nou, licht t vooral even toe anders :j

Neuh, geen behoefte aan.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:17

Ik krijg nu zin in pizza door dit topic :+

Laat ik die nou net niet in de vriezer hebben. :oo

Aankomende week weer boodschappen doen,heb oa brood nodig en ik neem extra mee want ik verstuur ook pakketten naar mensen bij wie de supermarkt nog niet is bijgevuld.

Ben toch in de winkel dan,ik ga tijdens het wachten wel ff rondkijken of iemand interesse heeft in mijn winkelkarretje, misschien kom ik dan ook nog voorbij in dit topic :D

Sansevieria

Re: Algemeen Corona-topic #2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:21

Daan13, das een goeie ja, wie weet... :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:36

Ik ben blij dat meer mensen het oordelen over elkaar allemaal toch wat te ver vinden gaan nu.

Nog wat goed nieuw, mensen hebben gehoor gegeven aan de oproep om niet naar natuurgebieden te gaan.
Over het algemeen was het rustig overal gister, uitzonderingen daargelaten.
https://nos.nl/l/2329415

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:51

Marie_Anne schreef:
Ik ben blij dat meer mensen het oordelen over elkaar allemaal toch wat te ver vinden gaan nu.

Nog wat goed nieuw, mensen hebben gehoor gegeven aan de oproep om niet naar natuurgebieden te gaan.
Over het algemeen was het rustig overal gister, uitzonderingen daargelaten.
https://nos.nl/l/2329415

In het bos waar ik woon lijkt het ook betrekkelijk rustig nu.

Alle grote parkeerplaatsen zijn ook afgezet dinds een paar dagen, en er hangen bordjes dat je beboet wordt als je het negeert.

Wandelen of fietsen is nog niet verboden, maar die grote parkeerplaatsen mogen dus niet gebruikt worden. En dat scheelt aanzienlijk.

Ik vind het zonde voor de mensen die graag willen luchten.
En toch sta ik erachter, het was echt te gek hier.
Ik vind overal langs de grotere paden papieren zakdoeken en zelfs plastic handschoenen.

Dit is een bos waar het normaal redelijk rustig is, en waar je eigenlijk nooit of nauwelijks zwerfafval vindt. (Ik loop er al 4,5 jaar dagelijks, weer of geen weer, hoogseizoen of niet)
Het is echt bizar wat er nu allemaal ligt.

Ik vind het doodzonde, want ik gun iedereen de zon op zijn hoofd en frisse lucht in de neus.

Maar het is blijkbaar wel nodig, dus ik sta achter de plaatselijke maatregelen hier.

En het lijkt te werken dus.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 12:59

Laat ik morgen dan maar geen chips in mijn mandje of karretje gooien, dan krijg ik wijzende vingertjes naar mij dat ik daarom niet slank ben...

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:02

Wat echt heel erg opvalt, is dat sinds de crisis heel veel meer mensen alcohol kopen.

Wij kunnen maar 1 persoon tegelijkertijd in de (kleine, maar mooie) slijterij laten die in onze supermarkt zit. Normaal wordt dat altijd geregeld door de dames aan de service balie. Maar nu willen zoveel klanten alcohol kopen dat ik en andere "gewone" medewerkers heel de tijd bij springen. En stonden er rijen en rijen voor de slijterij.

Je moet toch wat in deze tijden.

Ik las een aantal pagina's terug iemand die aanraadde om vlak voor sluitingstijd te winkelen. Ik kan dit niet bepaald aanraden, meer mensen doen dit namelijk. De afgelopen drie avonden dat ik werkten kwamen dan plots veel klanten vlak voor sluit, en daardoor sloot de winkel uiteindelijk een kwartier later.

Dat klinkt niet zo dramatisch, maar bedenk even dat de meeste medewerkers sowieso al bijna een uur na sluit moeten blijven om alles te doen wat we niet kunnen wanneer er nog klanten zijn. Ik snap de gedachte er wel achter hoor, maar het is niet zo netjes naar ons toe. En heeft niet veel nut! Wij hebben namelijk meestal maar 2 cashières zo laat in de avond, dus dat betekent dat je lekker lang achter elkaar in de rij moet gaan staan omdat wij niet meer kassa's open kunnen gooien voor die laatste 10 klanten die allemaal tegelijk naar buiten willen.

Edit: de tijd die het beste is voor mensen die niet vroeg in de ochtend willen komen zou 2 uur vóór sluit zijn. Dus als een winkel om 21 sluit, kom dan tussen 19-20. Dan is er meestal nog een extra medewerker aanwezig, maar is de winkel al een stuk rustiger! Daarnaast, rond die tijd zullen alle kassa's vaak al schoongemaakt zijn dus dat is dan ook mooi meegenomen :D
Laatst bijgewerkt door Lestrange01 op 05-04-20 13:09, in het totaal 4 keer bewerkt

Ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:06

Overdrijven is ook een vak, purny...
Imo zijn mensen gewoon bezorgd om het 'grote plaatje'. Als de mensen die zich niet of minder aan de maatregelen houden, alleen zelf extra risico zouden lopen, zou ik me er persoonlijk helemaal niet druk om maken. Maar zo werkt het momenteel niet imo. In onderstaande kan ik me goed vinden.

veerledec schreef:
Nee hoor, dat denk ik niet. En dat is ook niet doel. Het is geen probleem als één iemand zegt dat bezoek wel kan, maar als hier straks 25 berichten achter elkaar staan waarin de toon is dat dat geen probleem is, dan verandert dat de moraal. Die irritante mensen zoals ik blijven dus steeds reageren, om te voorkomen dat de algemene moraal verandert. Het gaat niet om het individu, het gaat om het collectief.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:10

Wat mensen kopen moeten ze echt helemaal zelf weten. Je moet het ook een beetje gezellig maken voor jezelf. Voor sommige mensen hoort daar nu eenmaal (veel) eten en drinken bij. Wat mij opvalt, veel mensen die ik normaal nooit zo op straat zie bij ons in de buurt maken nu op vaste tijden een ommetje. Dat is wel heel goed en gezond :j

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:10

Lestrange01: ik las een heel verhaal over dat het wc-papiertekort niet alleen is omdat mensen hamsteren, maar ook omdat er veel mensen zijn die anders op werk naar de wc gaan (/sportclub/horeca/andere plekken) die hun wc-papier nooit bij de supermarkten halen maar via hele andere routes.

Ik denk dat voor alcohol iets vergelijkbaars geldt: er zullen ongetwijfeld mensen zijn die nu meer alcohol drinken, maar er zijn waarschijnlijk ook mensen die normaal ook drinken als ze uit zijn, en dat nu thuis doen. Dan hoeft het niet meer te zijn in totaal, maar loopt het wel veel meer via de supermarkten dan normaal.

Steenbok12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:25

Wat betreft alcohol zeker. Hoeveel mensen gaan lekker uit eten, borrelen, stappen.. dan is het ook wel lekker als je toch thuis bent daar iets te nuttigen toch :j.

En ben vanaf oktober ongeveer niet meer werkzaam en als ik zie hoeveel sneller mijn huis vies wordt maar ook hoeveel wc papier er doorgaat.. wat dat betreft goed dat ik weer ga werken haha.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:34

Shadow0 schreef:
Lestrange01: ik las een heel verhaal over dat het wc-papiertekort niet alleen is omdat mensen hamsteren, maar ook omdat er veel mensen zijn die anders op werk naar de wc gaan (/sportclub/horeca/andere plekken) die hun wc-papier nooit bij de supermarkten halen maar via hele andere routes.

Ik denk dat voor alcohol iets vergelijkbaars geldt: er zullen ongetwijfeld mensen zijn die nu meer alcohol drinken, maar er zijn waarschijnlijk ook mensen die normaal ook drinken als ze uit zijn, en dat nu thuis doen. Dan hoeft het niet meer te zijn in totaal, maar loopt het wel veel meer via de supermarkten dan normaal.

Goede punten.
Mbt ´alcohol´ is het ook nog een zo dat veel minder auto gereden wordt dus ook dát is geen/minder punt.
Ja, veel mensnen zullen nu teveel eten, teveel drinken, teveel van vanalles en daarmee compenseren wat ze nu te weinig kunnen.

Ikzelf ben in een écht luxe woonsituatie doch het is niet het half´nomadische´ leven wat ik ´in vrijheid´ leef.
Moet ik echt een paar knoppen voor in het hoofd omzetten. Geldt uiteraard in dezelfde mate voor de nu verplichte huisgenoten.
Dat is voor iedereen anders, voor iedereen even moeilijk, doch zelfs als iedereen dat zou kunnen niet voor iedereen op dezelfde manier te compenseren. We zitten echter allemaal in hetzelfde schuitje. We hebben allemaal met beperkingen te maken. Het is een kéuze hoe je daarmee omgaat. Ja, een keuze en ja uitzonderingen bla bla. Dat zijn uitzonderingen.
Híer, in Spanje, is er mbt het thuisblijven gelukkig! geen vrije keuze. Het is namelijk niet voor iedereen even logisch dat thuis blijven levens redt -O-

Wat betreft de ´gespannen´ thuissituaties betreft is er hier een dageljks op alle zenders herhaalde campagne dat de samenleving als geheel; de búren, nu een grotere verantwoordelijkheid heeft/hebben om onveilige thuissituaties te melden. Politie en Guardia Civil zijn er nu scherper op dan ooit, inclusief speciale maatregelen voor snelrecht.
Doordat iedereen nu thuis is, is de sociale controle scherper dan ooit. Dat heeft nu eens een keer een helder positief aspect.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 13:35

Dat is ook wel logisch idd. En wbt dat wc papier, als je altijd elders gebruikt is lastig inschatten wat je thuis nodig hebt.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:00

Wat dacht je van de koffie die ik nu thuis moet hebben? :D

Shadow0: werk je normaal ook vanuit huis? Ik zie echt wel dat ik meer dingen thuis nodig heb nu ik vnl thuis ben :j

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:04

Nou!
Mijn man werkt 2/3 dagen thuis, en voor m’n gevoel blijf ik koffie kopen :')

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:06

Echwel schreef:
Liezel1 schreef:
Geloof me, dat karretje hebben ze 3 kassa's verderop óók gezien hoor!
Dat was wel zo bizar....

Nou blij dat jij niet ziet hoeveel mijn man dan op ons bestel moment moet ophalen....

Verbeter de wereld enz....

Precies, in deze tijd komt bij sommige mensen hun''ware'' aard duidelijk naar boven. Iets in de stijl van IK doe alles perfect, maar de rest............., schande!
Gelukkig gebeuren er ook leuke dingen, zoals gister in de Jumbo. Boodschappen aan het doen met drie lijstjes in de hand(buren links en rechts en schoonmoeder). Kar dus aardig vol, zegt een oudere dame: ik zag je lopen met die lijstjes en dacht: die is goed bezig, woon je toevallig in mijn buurt?. Goed gedaan jongeman(mijn dag weer helemaal goed).
Deze dame heeft een positieve kijk op de zaak. Is aan te bevelen voor alle zure types.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:16

Het dodental ten gevolge van het coronavirus is in Nederland de afgelopen 24 uur met met 115 gestegen naar 1766. Daarnaast waren er 253 nieuwe ziekenhuisopnames. Dat maakt het RIVM zojuist bekend.

Bron: Ad.nl

Lestrange01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:19

Shadow0 schreef:

Dat is zeker waar! Het is een combinatie van beide! Ik denk dat een groot aantal mensen die normaal niet echt door de weeks drinken (of normaal alleen wijn of bier) vanwege werk, dat nu wel kunnen. vandaar dat er meer uit de slijterij gehaald wordt (wat dus alleen sterke drank is!).

Zelf drink ik eigenlijk een stuk minder sinds dit gebeuren, heb helemaal geen trek meer in alcohol, mijn lever vindt dat niet zo'n probleem :')

Verder hoor ik veel geklaag van leeftijdsgenootjes die van hun ouders binnen moeten blijven. Nu ben ik sowieso een huismus dus ik ga nooit erop uit, voor mij niet zo'n probleem. Ook de verhalen op werk van tieners die nu niet meer stiekem kunnen roken omdat ze binnen moeten blijven _O-.

Yaralisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:20

Allebei weer minder dan gisteren dus, fijn dat het niet meer oploopt.

Sheran

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:20

Ik heb ook niks extra's nodig nu ik thuis werk. Wij moesten toch onze eigen lunch etc meenemen. Dus echt anders wordt het er niet van. Drinken doe ik niet in mijn eentje :')

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:21

Hahaha dat van dat niet meer stiekem kunnen roken vind ik dan wel weer grappig.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-20 14:21

Nou, de politie is idd geweest nav de meldingen.
Zelf heb ik het niet gezien want ik was aan het sporten (lang leve mijn loopband), maar volgens manlief ging het om een motoragent.
Geen idee of er ook boetes zijn gegeven maar het is nu wel stil en we zien niemand meer!

Voel me best schuldig want het zijn aardige mensen maar dit leek me toch niet de bedoeling.