Homesteading/zelfvoorzienend leven

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

XxLiEsJuHhxX

Re: Homesteading/zelfvoorzienend leven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:22

Moonfight, ja dat heb ik nu wel ondervonden ook, Ben wel heel blij dat ik de 2 oudere erbij gelaten heb nu want 1 van die 2 begon ik echt voor te vrezen. Gisteren was ze zo sloom en ik zag haar eigenlijk nooit eten en voelde nooit dat ze een goed gevulde krop had enz. Nu vandaag zie ik haar elke keer eten en voel ik ook duidelijk haar krop. Eventjes kijken hoe ik dat nu ga doen want nu heb ik de warmte lamp aan en vind die eigenlijk teveel stroom gebruiken tegenover de warmte plaat. Maar het verschil in grote is zo groot dat die grote nooit onder de plaat passen.

Skyla, dankjewel voor de tip! ik ga er eventjes naar kijken ook!
Wat zijn die plantjes ineens gegroeid :oo

Lizy, de machine stond eerst in de keuken hier boven in huis, zeker droog genoeg en de temp was ook heel aardig stabiel, nu stond hij beneden in huis waar het helemaal stabiel was kwa temp en ook goed droog enz. Waar hij vandaan kwam deed hij het wel goed (zei zij), het kan dus goed aan het huis hier liggen.

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 16:25

Geiten, ik heb 2 veulens te danken aan mijn geit. De een loopt hier wel nog rond, was een goede combi geweest. _O-

Maar nee, 5 draden elektriciteit en ursusdraad en hij ontsnapte nog. Kon geen moment zwijgen want riep constant om mij. Appelbomen werden met de grond gelijk gesnoeid, alle bloemetjes weg,...

Tot hij ook mn veulens bang maakte en de kudde aan de stal stond met hem en mijn veulens uitgedroogd en vol schrik nog in de wei. Dan heb ik hem herplaatst. Andere geiten moest hij overigens niets van weten. Maar ik kon er wel zo los mee gaan wandelen.

Marcella, ga ik ook eens proberen! Dank je.

Ik heb hier proberen te mulchen maar ons gras en onkruid is hardnekkig. Groeit er onder gewoon door en je ziet zo het hooi omhoog gaan.

Hier onze moestuin of eerder onkruidtuin zelf, we blijven maar maaien.

Links aardappelen en look. Rechts in de lange strook, rode ui, radijs, bonen, prei en selder.
Afbeelding

Links bloemkool die al een aanval van de varkens heeft gehad.
Rechts/midden op kop een mini appelboom, rabarber, frambozen, jenevers en blauwe bes. In de bloempot munt.
Afbeelding

Midden tussen het onkruid aardbeien, daar achter komen de pompoenen en helemaal rechts staan de courgetten met vooraan wat kruiden en langs de draad komen de snijbloemen al boven.
Afbeelding

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 16:40

Lizy, 21! Waren jullie niet met 3 begonnen ofzo :+ Melk je ze ook? Dat is wel ons doel uiteindelijk. Vooral om te kijken of dagelijks melken + verwerken van de melk iets voor ons is. Zoja dan volgt er ooit nog wel een koe vermoed ik. We hebben rondom schapengaas+stroom dus vermoed dat we daar wel achter moeten kunnen houden. Moestuin en boomgaard hebben ook nog een hek eromheen dus mochten ze ontsnappen dan kunnen ze nog niet zomaar ergens bij.

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:52

Hallo allemaal, mag ik mij hier ook melden?

Ik woon net als Lizy, Liesje en Pien in Frankrijk met mijn man en drie kinderen.
(En kippen, schapen, geiten, katten, pony's, paarden en binnenkort nog Cavia's en pauwen := )

Ben onlangs ook eindelijk begonnen met planten in de moestuin te zetten:
we hebben:
Framboos, kruisbessen, myrtille (geen idee wat de Nederlandse naam is) druiven, aardbeien, sla, tomaat, kerstomaten, knoflook, ui, komkommer, courgette, paprika, aubergine, Rabarber, basilicum, rozemarijn, tijm, peterselie, radijs, bieslook, munt, curry, meloen, water meloen, paarse paprika, groene tomaat en ananas tomaat. Ik moet de aardappelen nog planten.

Verder hadden we al wat fruitbomen: Appel, peer, kers, pruimen, walnoot en hazelnoten.
Laatst bijgewerkt door Jes op 11-05-22 18:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 18:54

Welkom Jes :) Gebruik je de dieren ook voor vlees of melk? :)

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 19:05

:wave: Jes

Moon:

:+

Skyla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 20:41

Ooh die heb ik niet gezien Lizy.

Welkom Jes, ik woon ook in Frankrijk. :j

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-22 21:07

Welkom Jes! Gezellig!

Haha mooie collectie Lizy! Hier niet zoveel plek gelukkig/jammer genoeg

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 23:07

Jullie gaan hard! Leuk om van iedereen te lezen :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-22 23:33

Welkom Jes.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 09:44

Skyla schreef:
Ooh die heb ik niet gezien Lizy.

Welkom Jes, ik woon ook in Frankrijk. :j

Ik ook haha.
Alleen pas over een paar maanden een tuin om mee aan de gang te gaan.

Welkom Jes :)

Jes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:03

Dank jullie wel :)

Ik krijg de indruk dat half Bokt inmiddels in Frankrijk woont :')

Moestuin, we hebben enkel de kippen (6) voor de eieren.
Geiten zijn dwerg geiten (4stuks, waarvan een gecastreerde bok) qua schapen hebben we twee Cameroun schapen (een ooi en een gecastreerde ram) en een gewoon schaap (een gecastreerde ram) de geiten en schapen zijn er vooral zodat we minder hoeven te snoeien en maaien.

Wie weet dat we tzt nog kippen voor de slacht gaan houden maar dan moet mijn man het slachten en schoonmaken doen en ik weet niet of hij daar op zit te wachten :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:15

Ik denk dat dat vooral is omdat de bokkers die in Frankrijk wonen
1) de ruimte hebben om 'zelfvoorzienend' te zijn
2) na hun emigratie geen geld meer hebben voor de boodschappen :+

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:20

_O-

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:21

:')

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:23

lizy29 schreef:
na hun emigratie geen geld meer hebben voor de boodschappen :+

_O- _O- _O- _O-

Ik woon gewoon in Nederland :-D

Al worden de boodschappen hier ook bizar duur trouwens.

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:25

Nou eerlijk gezegd vind ik Nederland nog steeds echt belachelijk goedkoop wat boodschappen betreft...
Na Canada is Frankrijk ook al een verademing, maar Nederland is echt bizar. Veeeeel betere aanbiedingen bijvoorbeeld.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:28

Ben nog steeds in dubio over de kerst konijn, maar ja dat puntje kan ik het wel. En zit met huisvesting hoe ga ik dat doen. Om de een of andere reden zijn kippen makkelijk.

Misschien omdat ik vroeger ook zelf konijnen en cavia's gehad heb.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 13:32

Wij zijn het vooral zat dat er altijd zo veel is uitverkocht. En als het er is zijn het duurdere merkproducten. Hebben het er deze voormiddag nog over gehad: Konijneneten van €11,50 naar €15,20 per zak. Wij zijn nu met een euro de kilo omhoog gegaan voor geslacht konijn, maar eigenlijk is het nog niet voldoende.

We gaan morgen of zaterdag een flink stuk freezen en pompoen en bonen zaaien. Mais planten en een stuk luzerne zaaien. Minder dieren met meer eigen voederproductie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-22 16:33

Skyla schreef:
Geiten, ik heb 2 veulens te danken aan mijn geit. De een loopt hier wel nog rond, was een goede combi geweest. _O-

Maar nee, 5 draden elektriciteit en ursusdraad en hij ontsnapte nog. Kon geen moment zwijgen want riep constant om mij. Appelbomen werden met de grond gelijk gesnoeid, alle bloemetjes weg,...

Tot hij ook mn veulens bang maakte en de kudde aan de stal stond met hem en mijn veulens uitgedroogd en vol schrik nog in de wei. Dan heb ik hem herplaatst. Andere geiten moest hij overigens niets van weten. Maar ik kon er wel zo los mee gaan wandelen.

Marcella, ga ik ook eens proberen! Dank je.

Ik heb hier proberen te mulchen maar ons gras en onkruid is hardnekkig. Groeit er onder gewoon door en je ziet zo het hooi omhoog gaan.

Hier onze moestuin of eerder onkruidtuin zelf, we blijven maar maaien.

Links aardappelen en look. Rechts in de lange strook, rode ui, radijs, bonen, prei en selder.
[ [url=m/5MkLrA.jpg]Afbeelding[/url] ]

Links bloemkool die al een aanval van de varkens heeft gehad.
Rechts/midden op kop een mini appelboom, rabarber, frambozen, jenevers en blauwe bes. In de bloempot munt.
[ [url=m/GHQcOI.jpg]Afbeelding[/url] ]

Midden tussen het onkruid aardbeien, daar achter komen de pompoenen en helemaal rechts staan de courgetten met vooraan wat kruiden en langs de draad komen de snijbloemen al boven.
[ [url=m/9b2WUE.jpg]Afbeelding[/url] ]

Ik gok dat jullie enorm geholpen gaan zijn met bakken rond jullie bedden. Verder is onkruid momenteel erg hardnekkig. Ik zou in het najaar en winter erg goed mulchen, eventueel zelfs karton op de bedden en daar bovenop mulch. Dit is 10 x effectiever dan nu te mulchen :)

Moonfight

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-05-22 17:51

Ik heb net de eerste 6 coloradokevers van het seizoen vermoord :\

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 18:45

Balen Moonfight :(

Hier zijn vandaag alle schapen ontwormd, behandeld tegen coccidiose en de lammeren zijn voor de eerste maal geënt. Ze zijn ook per direct gespeend. Het geroep is weer begonnen :+

Afbeelding

Afbeelding

Onze nieuwe ram is mooi aan het uitgroeien!

Afbeelding

Afbeelding

Marley is dik aan het worden :+

Afbeelding

Moestuin is gefreesd. 17 op 8 meter. Morgen alles zaaien

Afbeelding

Snijbiet en eerste tomaat!

Afbeelding

Afbeelding

En Tommy omdat hij zo knap is :D

Afbeelding

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 20:35

Moonfight schreef:
Ik heb net de eerste 6 coloradokevers van het seizoen vermoord :

Ben al een weekje met slakken rapen bezig, tel al lang kwijt maar zit al ver boven de 100 (op 4 x 10 ong.). In elk geval 2 van mijn suikerwortels beginnen rap te herstellen van die vraatacties.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-22 22:50

Ben nog steeds in gevecht met onkruid. Moet morgen stuk achter de schuur opruimen zodat ik daar nog kan maaien. Moet voor 15 mei gedaan zijn.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-22 00:34

Ik moet het gevecht ook nog beginnen maar ik heb de moed er nog niet voor gevonden... En ja, ik weet dat het er echt niet beter op wordt naarmate ik langer wacht :')

Maar morgen eerst leuke dingen. In de ochtend stekken ruil ochtend bij onze Herenboeren, ik neem gele framboos en Russische smeerwortel mee en hoop met andere leuke dingen terug te komen.

En eind van de dag naar Stefan Holenmans in Scherpenheuvel, rondleiding hopelijk, en pawpaw's inslaan. Hij verkoopt zaailingen van 80-100cm voor 20 euro, in Nederland betaal je daar bij een kweker waar gekeken had 32,50. Scheelt nogal. Ook misschien wat honingbessen meenemen zodat we vroeg in het seizoen ook al fruit hebben. Ik heb wel al wat struikjes maar die zijn nog heel klein. Dit zijn al fatsoenlijke struiken, hoop ik.

Jes, welkom :)