de eetbare tuin vervolg

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cerosa

Re: de eetbare tuin vervolg

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 06:24

Pmarena, je woont niet toevallig in Noord-Holland? Ik heb juist veel te veel courgette gezaaid. Ik kan het niet allemaal kwijt.
De verleiding van leuke soorten is mij te groot geworden, haha :+ Ik heb drie soorten. Een gele, een ronde en een groen gestreepte courgette.

Gisteren ben ik weer druk op mijn tuin bezig geweest. Ik huur sinds dit jaar een moestuin op een vereniging, voor het eerst dat ik in de volle grond kan tuinieren. Het was een kaal stuk grond, er was dus veel te doen. Inmiddels zijn de aardbeien, de spinazie en het pootgoed al goed aan het groeien :D

En verder zal het dit jaar vooral uitproberen zijn. Wat doet het goed, wat moet ik veranderen.. Wat de opbrengst is, maakt niet uit, de lol heb ik er alvast van :')

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 08:29

Klinkt leuk die vereniging Cerosa! Kost vast wel een hoop tijd als het een stukje kale grond was? Veel plezier met uitproberen :D

Iemand vroeg om naam van outlet waar ik het over had (let op, is niet alleen moestuin, al hebben daar vond ik ook best wat van staan). Is letterlijk "plantenoutlet", zit er eentje in Bakel en eentje ergens bij Helmond.

Ze hadden ook wat meer exotische dingen. Heb bijv. Ook ananassalie meegenomen, ruikt heel grappig!

Oww en slakken zijn hier alweer aan het toeslaan in de tuin.. Heb vorige week een lupine gepland. De helft van die plant is al weg (vermoed dat ze in die grassoort zitten) -O-

Afbeelding

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 10:53

pmarena schreef:
Geen idee wat het probleem precies is maar ik zag het niet zo zitten om dat in huis / tuin te halen, dus alsnog maar een pakje bio courgette zaad gekocht. Lekker laat maar ach moet op zich ook nog wel kunnen :)

Lekker laat valt mee hoor, courgette kiemt makkelijk en groeit zo ellendig snel dat je snel genoeg een flinke plant hebt :j

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:00

pmarena schreef:
Nog even checken of er nog slakken komen.... voordat ze weggevroten worden.

Bij mij zaten de slakken zelfs al in mijn mini folie kasje, en hebben 2 slaplantjes, 2 basilicum plantjes en een tomatenplantje verorbert voordat ik ze allemaal gevonden had -O- .
Ik heb nu alles verhoogd/op tafels staan.

De komkommers hebben bij mij nogal te leiden gehad door het verpotten, ik hoop dat die het redden.
En er is al welgeteld 1 watermeloen boven gekomen *\o/* .

Cerosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 11:57

Er gaat inderdaad ontzettend veel werk inzitten, zo in de volle grond. De eerste tijd is het vooral onkruid jagen geweest, en zo af en toe komt er nog wat van de vorige huurder op, zoals deze sla een poosje terug. Hij smaakte goed :D

Afbeelding

Caaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:14

pmarena schreef:
Dat spul ziet er mooi uit in de bak +:)+

Op zich nu geen nachtvorst meer als je de voorspellingen ziet voor de komende 2 weken en je dan half mei voorbij bent. Ik denk dat ik volgende week mijn komkommerplantjes buiten ga zetten. Misschien van het weekend al wel. Nog even checken of er nog slakken komen.... voordat ze weggevroten worden.

Caatje: gewoon wel alles planten dat je wilt, en zorgen dat de knollies er niet bij kunnen komen...?
Simpel toch :) Hier ook gewoon altijd gedaan.

Ik zat te wachten tot het tuincentrum weer courgette plantjes kreeg, omdat mijn zaden uit een verse courgette niks gedaan hadden en ik geen zaad meer had. Nu waren ze er gisteren maar ik vond ze er niet gezond uitziet.... allemaal bruine vlekken in de grotere bladeren -O-

Geen idee wat het probleem precies is maar ik zag het niet zo zitten om dat in huis / tuin te halen, dus alsnog maar een pakje bio courgette zaad gekocht. Lekker laat maar ach moet op zich ook nog wel kunnen :)

Ja awel dat dacht ik ook maar chatgpt zijn advies gaf mee, pas op met muizen die stukje plant meenemen en de wind,... Dus mijn paranoia nam even over :+

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:30

Nah ik ben echt een zeikerd wat betreft "kleine kans die je net zal treffen, ik neem het risico liever niet als er prima alternatieven zijn". Maar een stukje plant dat door de wind of beestje of whatever meegenomen wordt de wei op.... dan heb je het wel over een extreem klein beetje. Dat dan ook nog eens toevallig opgegeten moet worden. Dan moet het wel bizar giftig zijn wil je paard daar überhaupt 1 stinkscheet van laten :+

Nee woon niet in NH, jammer is dat altijd hè als er meer plantjes op komen dan je had gedacht :=
Hopelijk vind je er iemand voor die ze liefdevol groot wil brengen :+:

Ik heb zo een heleboel bietjes.... ben benieuwd of die überhaupt een beetje tegen verplanten kunnen :=

Soepblik

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:48

Wat leuk die ananassalie. Ik houd enorm van aparte plantjes - ik zou ook graag shisho willen groeien. Schijnt heel makkelijk te zijn, en is een leuk element in de aziatische keuken.

Ben heel benieuwd - wat voor "aparte" dingen hebben jullie nog meer in de tuin staan?

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 16:59

pmarena schreef:
[knip]
Ik heb zo een heleboel bietjes.... ben benieuwd of die überhaupt een beetje tegen verplanten kunnen :=

Nee, meestal niet.
De vuistregel is dat je groente waarvan je de wortel/knol wil eten (wortel, biet, radijs enz) direct op de juiste plek zaait. Door het verpoten kan de wortel (die je later wil eten) beschadigen en verplanten geeft altijd wat stress aan de plant/wortel. Waardoor de wortel/knol/biet/radijs slecht ontwikkeld en je een slechte opbrengst hebt.
Je kan het proberen als je heel ruim om het worteltje heen de aarde mee kan verpoten. Maar als de oogst tegenvalt weet je waar het aan ligt.

@Soepblik, ik heb Egyptische ui. En lavas. Beide nog een erfstuk uit de moestuin van mijn opa.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 17:20

Bijzondere dingen. Vind ik een beetje lastig te benoemen. Want wanneer is iets bijzonder?

De dingen waarvan ik vermoed dat veel mensen ze niet kennen;
Peperkers
Zeebiet
Walking stick kale
Oca
Yacon
Crosne
Mashua
Sechuan peper
Kardoen

En ik ben er vast nog een heel aantal vergeten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:14

Ik zag vandaag dat een vergeten aardappel weer opgekomen is. Dus die laat ik mooi staan. Ik weet dat aardappelen niet 2 jaar op dezelfde plek mogen, maar dat is dan niet anders, deze heeft er zelf voor gekozen. Ook heb ik weer aardappelen in pot. Zelfde grond als vorig jaar, maar is helemaal gedroogd en nu dus weer vochtig gemaakt.

Verder zijn in de potten waarin vorig jaar tomaten stonden en waarvan ik dus niet alle tomaten heb opgeteten omdat er ziekte in kwam weer planten opgekomen. Die heb ik nu in potjes gezet en gaan straks naar grotere potten.

Verder nog pepers gezaaid en heb natuurlijk straks weer te veel. Maar de tomaten waren niet gepland, die wilde ik dit jaar eigenlijk niet.

Mijn voormoestuin is eigenlijk nu weer een bloementuin geworden, heb er azalea's in gepoot. En mijn marjolein heb ik vanmiddag ook naar de voortuin verplaatst, die groeide de pot uit.

Ik heb alleen nog een avocado boom over. Die is nu 3 jaar oud, zo'n 70cm hoog, maar ik kan hem echt niet meer in een pot houden. Ze kunnen overleven in een koude kas (tot 0 graden). Staat momenteel nog in huis in een pot met wat bruine bladeren, denk dat ik hem wat te weinig water gegeven heb, maar is niet dood hoor. Dus mocht iemand interesse hebben, is gratis af te halen.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 19:47

Leuk al die diverse kweekmethodes en planten.

Een gratis sla of onverwachte aardappel zijn altijd leuk meegenomen,
Bloemen ipv groentes ook trouwens :D

Wat fotos. De laatste zijn onverwachts aangewaaide tomaten en te weinig potgrond. Dan maar even de halve bak zodat ze de grond inkonden, morgen even wat watergaten maken in twee bakken nog. Die laatste is een konijnenonderbak. :P

Twee soorten tomaten en een paar aardappels

Afbeelding

Tomaten

Afbeelding

Pepertjes

Afbeelding

Nog een bakje aangevuld met wat pepertjes, de rest stond er al in, iets met te weinig bakken en zo :')
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik ben heel benieuwd hoe het in frankrijk erbij staat, en dat ik daar ook weer door kan :j

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:03

Oja, mijn oca (kas) en crosne (buiten) hebben het ook overleeft. De crosne heeft het echt enorm naar zijn zin in de bak waar ik wat kleine stukjes in geplant had...

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:25

Bij mij in de volle grond valt de crosne enorm tegen. Hij zou verschrikkelijk moeten woekeren maar dat gebeurt maar niet. :=

Het lijkt hier vooral een heel goed fruit jaar te worden.

Afbeelding

Voor de groente teelt kom ik nog ruimte te kort. Ik heb nog een paar kilo aardappelen en oca om te poten en nog een hele lijst aan groenten om te zaaien en uit te planten. Tijd voor meer moestuinbedden en herstellen van de heuvel bakken...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 21:43

Crosne zou vooral woekeren op zandgrond volgens de omschrijving die ik had. Bak is idd goed vol al is dat konijnencompost van 2-3 jaar oud ... Misschien dus dat het niet zo rijke grond wil.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 23:04

Dat zou goed kunnen. Dankjewel. Ik onthoud veel. Maar niet van alle gewassen.

black_kelpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 23:30

Ik moet echt stoppen met lezen hier. Crosne en wasabi besteld... :=

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-25 23:35

:')

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 07:54

Roodvos schreef:
pmarena schreef:
[knip]

Nee, meestal niet.
De vuistregel is dat je groente waarvan je de wortel/knol wil eten (wortel, biet, radijs enz) direct op de juiste plek zaait. Door het verpoten kan de wortel (die je later wil eten) beschadigen en verplanten geeft altijd wat stress aan de plant/wortel. Waardoor de wortel/knol/biet/radijs slecht ontwikkeld en je een slechte opbrengst hebt.
Je kan het proberen als je heel ruim om het worteltje heen de aarde mee kan verpoten. Maar als de oogst tegenvalt weet je waar het aan ligt.

Weet ik, ik doe dit al een paar jaar :j
Maar je ziet toch ook best wel wat berichten van mensen die het wel doen en waarbij het goed gaat :)

Ik baal er vooral van dat dan vaak het plantje wel goed groeit en er dan onder de grond weinig gebeurt, had dan liever dat het plantje gewoon de geest zou geven en het sneller duidelijk is :=

Ben dus vooral benieuwd of deze van mij een beetje tegen het verplanten gaan kunnen....

Volgende keer maar voorzaaien in blokjes zodat die in hun geheel in de tuin kunnen.

Dacht dat het zaad misschien te oud zou zijn en er van de iets van 50 zaadjes misschien nog 5-10 ofzo op zouden komen, maar bijna alles is ontkiemd en zo dol zijn we ook weer niet op krootjes :=

Vreemde dingen doe ik niet meer, gebruik de ruimte liever voor dingen die we echt graag eten :j

Vandaar dit jaar ook geen tomaten. Daar houden we eigenlijk helemaal niet van om zo uit het vuistje te eten. En de moeite die het kost om het terug te koken tot iets bruikbaars voor pastasaus of tomatensoep.... als ik dan voor 1 euro een flesje bio tomatenprut heb, voor 75 cent een blikje bio tomatenblokjes..... dan gebruik ik de ruimte liever voor andere dingen die we wel graag vers van de plant eten :)

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 08:44

Bieten kan je gewoon verplanten. Deze zijn bij ons ook gewoon in de winkel te koop.

Enige nadeel met verplaatsen je moet ze nat houden.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 10:29

Vorig jaar zijn de enige bieten die het goed hebben gedaan bij mij de bieten die ik voorgezaaid had. :))
Ik heb ze dit jaar ook weer voorgezaaid en toevallig gisteren in de volle grond gezet. Ga ook een deel rechtstreeks zaaien, ben benieuwd of dat weer zo'n waardeloze opbrengst geeft. :=

caro29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 16:52

Ik heb vandaag bij de Lidl in Duitsland nog wat tomatenstekjes meegenomen. Ik heb wat komkommer en wat courgette maar het houdt niet over plus een paprika. Weet niet wat er aan de hand was maar meeste ontkiemde gewoon niet

Fruit lijkt het goed te gaan doen

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-25 16:58

Nog even over die Crosne

Specie kuip vol :D
Afbeelding

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 13:07

Vandaag paar plantjes gekocht bij de dommelsche watermolen. 2 soorten Sla, bloemkool, prei en knolselderij.

Erwtjes komen al mooi op, die buiten gezaaid zijn.
Alleen de uien, bieten, wortels en pastinaak, komen nog steeds niet uit.
Dan van de week nog maar keer zaaien, behalve de uien. Die hebben we toch al genoeg, maar was voor mij leuk om erbij te doen.

Symke

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 15:12

Crosne kende ik helemaal niet, wat leuk dit topic!
Weet iemand hoe t zit met giftigheid v paarden? Kan ik ze telen bij paarden in de buurt of.lievrr niet?